Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@23:52:37 GMT

کتابی که ابعاد جدیدی از قتل خاشقچی منتشر کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۹۹۴۶۳

کتابی که ابعاد جدیدی از قتل خاشقچی منتشر کرد

به گزارش فارس، با گذشت سه ماه از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول و تداوم تحقیقات پلیس ترکیه در این باره، اکنون اخباری جدیدی از محل جسد وی منتشر می‌شود.

بر اساس کتاب جدیدی که اخیرا در ترکیه منتشر شده، تمام مدارک به‌دست آمده توسط تیم تحقیقاتی این کشور نشان می‌دهد که تکه‌های جسد خاشقچی با دقت توسط تیم ترور سعودی در چاه آب واقع در باغ اقامتگاه سرکنسول ریاض در استانبول جاسازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته روزنامه «حریّت» هفته جاری کتابی به نام «خصومت دیپلماتیک: حقایق سیاه قتل خاشقچی» در ترکیه منتشر شد که حاوی مصاحبه‌های جنجالی و تا کنون منتشر نشده از مقامات امنیتی و اطلاعاتی ترکیه درباره این جنایت است.

«عبدالرحمن شیمشک»، «نظیف قهرمان» و «فرهات اونلو» نویسندگان این کتاب با اشاره به مصاحبه‌هایی که با مقامات ترکیه‌ای داشته‌اند می‌گویند با توجه به اینکه ریاض هنوز اجازه نداده از چاه آب واقع در باغ اقامتگاه سرکنسول سعودی در استانبول بازرسی به عمل آید، احتمال وجود اعضای بدن خاشقچی در این چاه بسیار بالا است؛ البته احتمال این نیز هست که تکه‌هایی از جسد وی در دیگر بخش‌های اقامتگاه پخش شده باشد.

مقامات ریاض پیشتر به تیم تحقیقاتی ترکیه اجازه دادند که از آب درون چاه فقط نمونه‌گیری کنند اما تا کنون با درخواست آنکارا برای تخلیه کامل آب چاه و بازرسی کامل از داخل آن مخالفت کرده‌اند.

شیمشک با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی ترکیه به دلیل کنوانسیون وین و مصونیت اماکن دیپلماتیک، نتوانسته‌اند اقامتگاه سرکنسول را آزادانه بازرسی کنند، می‌نویسد: «امکان دارد بعد از اینکه جسد را در بسته‌های ضد آب پیچیده‌اند، آن را در داخل چاه جاسازی کرده باشند. هنوز هم این احتمال وجود دارد که جسد درون چاه باشد».

نویسندگان کتاب ضمن بیان اینکه مقامات ترکیه‌ای گزارشی را درباره فایل‌های صوتی زمان قتل خاشقچی به آنها ارائه کرده‌اند، می‌گویند که عاملان این جنایت از سوی اعضای گروه تحت رهبری «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با نام «جوخه ببر» دستور گرفته بودند. (+) آنها پس از ردیابی خاشقچی و بررسی مناطقی چون جنگل بلگراد و ویلای مجللی در «یالووا»، عملیات را آغاز کردند.

بر این اساس، فایل‌های صوتی نشان می‌دهد که دو عضو جوخه ترور سعودی یعنی «ماهر عبدالعزیز المطرب» مقام امنیتی تیم بن‌سلمان و «صلاح محمد الطبیقی» متخصص کالبدشکافی حدود یک ساعت قبل از قتل خاشقچی، در کنسولگری سعودی با یکدیگر صحبت کرده‌اند.

در فایل صوتی شنیده می‌شود که این دو به یکدیگر می‌گویند: «به او می‌گوییم که ما تو را به ریاض خواهیم برد. اگر مخالفت کرد، او را می‌کشیم و سپس از شر جسدش خلاص می‌شویم».


کتاب «خصومت دیپلماتیک: حقایق سیاه قتل خاشقچی»

 

در این کتاب آمده است که این بخش از فایل صوتی بود که «جینا هاسپل» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) را متقاعد کرد که خاشقچی را سعودی‌ها کشته‌اند و زمانی که این بخش از فایل را در دفتر سازمان اطلاعات در آنکارا می‌شنید، سکوت مرگباری بر آنجا حاکم شد.

قهرمان در بخشی از کتاب نوشته است: «مقامات اطلاعاتی بریتانیا نیز وقتی به استانبول آمده بودند به فایل صوتی گوش دادند و مترجم آنها هنگام بازگو کردن مکالمات، به گریه افتاد».

بر این اساس، چیزی که مترجم بریتانیایی را به گریه انداخت، این مکالمات و صدای درگیری بود: «خاشقچی با فریاد می‌گفت که به ریاض نمی‌روم. در حالی که سر و صدای ابزارآلات فلزی (قتل) مانند چاقو و ارّه که روی میز سرکنسول گذاشته می‌شد، به گوش می‌رسید».

وقتی پنج نفر از تیم ترور به خاشقچی حمله‌ور شده و سعی کردند که مانع فریاد زدن وی شوند، شنیده می‌شد: «دهان مرا نبندید. من آسم دارم. شما مرا خفه می‌کنید».

مقامات ترکیه‌ای به نویسندگان کتاب گفته‌اند که در ادامه «الطبیقی» پس از تخلیه خون بدن خاشقچی با دستگاه مکنده مخصوص خود و ریختن آن در خروجی آب حمام (+)، با استفاده از اره برقی جسد وی را تکه تکه کرده و بعد از نیم ساعت دستور می‌دهد که کیسه‌هایی را برای وی بیاورند.

طبق جزئیات جدیدی از این فایل‌های صوتی که تا کنون منتشر نشده، الطبیقی می‌گوید: «من می‌دانم که چگونه به خوبی (جسد)‌ را تکه تکه کنم. البته تا الان روی یک جسد گرم کار نکرده بودم ولی این را هم می‌توانم به سادگی انجام دهم».

نویسندگان کتاب به نقل از مقامات امنیتی می‌گویند که تیم ترور سعودی توسط جوخه ببر به رهبری «احمد العسیری» و «سعود القحطانی» هدایت می‌شد. چهار شخص دیگر، به جز تیم 15 نفره، نقش مستقیمی در این جنایت داشتند: «احمد عبدالله المُزینی» وابسته نظامی کنسولگری استانبول، «سعد مؤید القرنی»، «مفلح المصلح» و «عبدالعزیز سلیمان القموزی».

شیمشک در بخشی از این کتاب نوشته است: «المزینی خبر نداشت که زمان ورودش به همراه دو مقام امنیتی سعودی دیگر به جنگل بلگراد در تاریخ 1 اکتبر، سازمان اطلاعات ترکیه (MiT) رد آنها را زده بود. میت ابتدا گمان کرده بود که آنها می‌خواهند عملیات خرابکاری اجرا کنند اما بعدا دریافت که درحال اجرای عملیات شناسایی (برای مکان پنهان کردن جسد) خاشقچی بودند».

در این کتاب همچنین بازجویی‌های مقامات ترکیه از سعودی‌ها نیز آمده است که می‌گویند علی‌رغم ادعاهای ریاض، مظنونان نام‌برده در بازداشت نیستند و حتی الطبیقی به همراه خانواده‌اش در ویلای مجللی در «جده» زندگی عادی خود را می‌گذراند.

این در حالی است که رسانه‌های ترکیه‌ای روز گذشته (دوشنبه) فیلم جدیدی از ورود اعضای تیم ترور جمال خاشقچی به اقامتگاه سرکنسول سعودی در استانبول به همراه کیسه‌های پلاستیکی بزرگ را منتشر کردند که فرضیه ازبین بردن جسد وی در این ساختمان را تقویت کرد.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ نهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.

شبکه خبری «سی. ان. ان» نیز چندی پیش گزارش داد که به ترنسکریپت ( متن ترجمه شده) فایل صوتی لحظات پایانی جدال جمال خاشقچی با جوخه ترور در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دست یافته است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز

تیم ملی فوتبال تاجیکستان در مقدماتی جام جهانی، موفق شد عربستان سعودی را متوقف کند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ تاجیکستان که در جام ملت‌های آسیا هم از گروه خود صعود کرده و نتایج درخشانی ثبت نموده بود، در هفته چهارم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا در خانه خود مقابل عربستان و مانچینی به تساوی دست یافت.

وحدت هنانوف مدافع تاجیک باشگاه پرسپولیس در دقیقه ۳۴ به دلیل مصدومیت زمین بازی را ترک کرده بود.

تاجیکستان نیمه اول را با یک گل به میهمان پرستاره واگذار کرده بود اما در دقیقه ۸۰ روی کار تیمی و سانتر از جناح راست، دروازه عربستان صدرنشین را باز کرد تا جشن نوروزی این تیم و مردم تاجیکستان کامل شود.

بازی رفت دو تیم در عربستان با یک گل دیرهنگام به سود سعودی‌ها پایان یافته بود اما اینبار شاگردان مانچینی نتوانستند با امتیاز کامل از مهلکه خارج شوند.

با این نتیجه مساوی ، تاجیکستان با یک بازی بیشتر از اردن پیشی گرفت و با پنج امتیاز منتظر دو هفته پایانی مسابقات انتخابی جام جهانی است. آنها روی مصاف اردن و عربستان و شکست احتمالی فینالیست جام ملت‌ها حساب باز کرده اند.

دیگر خبرها

  • فصل آخر زندگی حمیدرضا صدر
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند
  • کتابی که تئوری کودتای رضا شاه بود
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • «آفتاب غریب» منتشر شد
  • مجله «رواق خدمت» منتشر شد
  • کتاب «رواق خدمت» منتشر شد
  • تصاویر جدیدی که آنا نعمتی از خودش منتشر کرد
  • ابعاد مختلف ماه مبارک رمضان، وحدت و تقریب را میان امت اسلامی پررنگ می کند