Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، دومین جلسه کارگروه افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد دوشنبه 10 دی ماه، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار شد که برخی از محورهایی مطرح شده در دومین جلسه کارگروه افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد از این قرار است:

ـ کتابخانه مرکزی مشهد با توجه به همزمانی افتتاح با چهل سالگی انقلاب اسلامی به نام امام خمینی(ره) مزین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ـ  از رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا (خانم جان ریچاردز) و همچنین رئیس کتابخانه‌های عمومی اتریش(آقای مارکوس فیگل) برای حضور در مراسم افتتاحیه کتابخانه مرکزی مشهد دعوت شده است.

ـ  بخش کودک کتابخانه مرکزی مشهد با 300 متر مربع در طبقه همکف قرار دارد و  مهد کتاب و پارک علم برای کودکان را در خود جای داده است.

ـ خرید تجهیزات کتابخانه مرکزی مشهد نسبت به برآورد اولیه، صرفه جویی 35 درصدی داشته است.

ـ مراکز تجاری مانند رستوران، فروشگاه محصولات فرهنگی و دفتر خدمات الکترونیک در کتابخانه  مرکزی مشهد جانمایی شده است.

افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
در این مراسم علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به ارائه فهرستی از نام‌های پیشنهادی کتابخانه مرکزی مشهد از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، گفت: از میان تمام اسامی پیشنهاد شده، با توجه به همزمانی افتتاح این کتابخانه با چهل سالگی انقلاب اسلامی، نام کتابخانه مرکزی مشهد به نام امام خمینی(قدس سره) مزین می‌شود.

همچنین اختصاص فضایی مشخص برای فعالیت‌های نمایشگاهی و مناسبتی، نمود ظرفیت‌ها و ویژگی‌های مشهد در کتابخانه، پیگیری تبلیغات و تزئینات شهری برای اطلاع‌رسانی افتتاح، انجام اقدامات لازم برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در کتابخانه، از جمله تأکیدات دبیرکل نهاد در این نشست بود.

در ادامه این مراسم مهدی رمضانی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته، به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در روند آماده‌سازی کتابخانه مرکزی مشهد پرداخت و گفت: مصوبات جلسه گذشته در کارگروه‌های مختلف به انجام رسیده و برخی از آنها نیز پس از برطرف شدن موانع مالی و کسب مجوزهای لازم در حال انجام است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند. در موضوع تأمین نیروی انسانی نیز با هماهنگی اداره کل استان خراسان رضوی فهرستی از افراد واجد شرایط از نیروهای بومی استان و جانمایی افراد تهیه شده که پس از تأیید نهایی قابل ابلاغ خواهد بود.

وی همچنین موضوعاتی چون ایمن‌سازی فضای اطراف ستون‌ها، طراحی دیوارهای بیرونی، نورپردازی فضای بیرونی کتابخانه، طراحی فضای سبز بیرون کتابخانه، نصب سیستم صوتی و طراحی تابلوی سردر، طراحی بخش کودک، ساخت قفسه‌ها، پیش‌بینی تجهیزات امدادرسانی، شناسایی نقاط امن و تعبیه تابلوهای راهنما و ... را از جمله اقدامات صورت گرفته برای افتتاح این کتابخانه در ایام دهه فجر و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد.

حضور شخصیت‌های ملی و بین‌المللی در مراسم افتتاح
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد افزود: آماده‌سازی و ارسال منابع غیر مکتوب از جمله منابع سمعی و بصری و اسباب بازی و همچنین منابع گروه‌های خاص انجام شده و منابع تهیه شده بریل از مراکز تولید این کتاب‌ها در قم و تبریز آماده نشستن در قفسه‌هاست.

رمضانی با اشاره به دعوت از چهره‌های و فعالان فرهنگی استانی و کشوری در این مراسم گفت: برای مراسم افتتاحیه کتابخانه مرکزی مشهد، ضمن دعوت از چهره‌های استانی و ملی در حوزه فرهنگ، از رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا و همچنین رئیس کتابخانه‌های عمومی اتریش نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده است.

وی در ادامه درباره برخی از مهم‌ترین بخش‌ها پیش‌بینی شده در این کتابخانه افزود: بخش استان‌شناسی یکی از بخش‌های ویژه پیش بینی شده در کتابخانه مرکزی مشهد است که با هماهنگی میراث فرهنگی مشهد، مشاهیر مشهد با استفاده از المان‌ها و طراحی‌های محیطی در این بخش معرفی خواهند شد. همچنین اتاق علم نیز یکی از بخش‌های این کتابخانه بوده که با مطرح شدن تبدیل آن به گنبد نجوم بررسی‌های نهایی برای استقرار آن در بخش فوقانی آمفی تئاتر در حال انجام است که از یک سو می‌تواند به جذابیت‌های مجموعه بیفزاید و از سوی دیگر نیز می‌تواند منبع درآمدی برای مجموعه باشد.

استقرار مهد کتاب و پارک علم در بخش کودک کتابخانه مرکزی
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد بخش کودک کتابخانه مرکزی مشهد را یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتابخانه عنوان کرد و یادآور شد: این بخش با 300 متر مربع در طبقه همکف قرار دارد و دارای دسترسی جداگانه است که مهد کتاب و پارک علم برای کودکان را در خود جای خواهد داد. همچنین بخش فضای باز کودک نیز از جمله بخش‌های پیش‌بینی شده در این مجموعه است.

وی تهیه قفسه‌ کتابخانه را از مهمترین تجهیزات این پروژه عنوان و اضافه کرد: در کار تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی مشهد 250 قفسه دوطرفه، ده قفسه یکطرفه و ده قفسه ویژه نابینایان سفارش داده شده است؛ همچنین میز مطالعه و صندلی نیز با بررسی‌های صورت گرفته از حدود 50 شرکت مختلف طراحی و انتخاب شده که اکنون در مرحله ساخت است. انشاءالله قفسه‌ها و تجهیزات در هفته آینده وارد کتابخانه خواهد شد و به محض اینکه کار چیدمان و اجرای کفپوش در مخزن، سالن مطالعه و سالن جلسات انجام شود، ما می‌توانیم کتاب‌ها و سایر منابع را وارد کتابخانه کنیم.
رمضانی درباره سالن جلسات کتابخانه مرکزی مشهد نیز گفت: سالن جلسات این کتابخانه بزرگ در طراحی اولیه، تقریبا هشت نفر ظرفیت داشته، که با باز طراحی این سالن و انتقال آن به طبقه اول ظرفیت آن به 33 نفر ارتقا یافت و با توجه به وجود ستون‌های متعدد دور تا دور این سالن نیز به عنوان گالری استفاده خواهد شد.

صرفه‌جویی در خرید تجهیزات کتابخانه مرکزی مشهد
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد از صرفه جویی 35 درصدی خرید تجهیزات نسبت به برآورد اولیه خبر داد و گفت: هزینه تجهیزات با صرفه جویی‌ها و تغییر نقشه‌ای که با پیشنهاد طراح صورت گرفت، تا کنون حدود 35 درصد از برآورد اولیه پروژه کاهش داشته است. به عنوان مثال تنها در ساخت قفسه، با پیگیری‌های صورت گرفته و مشاوره از پیمانکاران مختلف، حدود 100 میلیون تومان صرفه‌جویی شده است.

رمضانی درباره ساعت کار کتابخانه مرکزی مشهد نیز گفت: ساعت کار کتابخانه نیز در مرحله آغاز به کار کتابخانه از 8 صبح تا 10 شب تعیین شده که البته به دلیل وجود مراکز تجاری مانند رستوران، فروشگاه محصولات فرهنگی و دفتر خدمات الکترونیک در طبقه دوم این کتابخانه، تمهیداتی برای استفاده از این مراکز بیش از زمان تعیین شده، پیش‌بینی شده است. واگذاری این مراکز تجاری نیز از طریق اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، به پیمانکاران واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد: تقریباً بحث طراحی ستادی به پایان رسیده و پیمانکاران مشخص شده‌اند و از هفته آینده وارد فاز اجرایی در این بخش‌ها خواهیم شد تا ان‌شاء‌الله کتابخانه در موعد مقرر خود به افتتاح برسد.

پروژه ساخت کتابخانه مرکزی مشهد به عنوان یک پروژه ملی، در سال 1374 در ضلع شمال غربی میدان صحیفه مشهد، در محل تقاطع دو خیابان 8 شهریور در جنوب، خیابان آب و برق در شرق و خیابان هفت تیر در شمال، با زیربنایی حدود 11 هزار و 500 متر مربع کلنگ‌زنی شد که در ادامه به دلیل کمبود اعتبارات، ساخت این کتابخانه 23 سال به تأخیر افتاد.

اما در سال جاری پس گذشت 23 سال از آغاز این پروژه، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اولین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی در دوره جدید مدیریتی خود، از اهتمام و ورود نهاد برای ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی مشهد، که بهره‌برداری از آن به یک مطالبه مردمی تبدیل شده بود، خبر داد.

بر این اساس دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی حکمی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در رسیدگی به امور تکمیل و افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد منصوب کرد تا کار ساخت و تکمیل این کتابخانه در شش طبقه با رویکرد جدید نهاد در بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی به عنوان یک مرکز فرهنگی، اجتماعی و آموزشی چند منظوره، با جدیت دنبال و در ایام دهه فجر سال جاری افتتاح شود.

منبع:تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی چطور جلوی انحلال ارتش را گرفت؟

همشهری آنلاین: این شخص خاص امام‌خمینی(ره) بود که در دوران پر تب و تاب بعد از انقلاب، به امرای مومن ارتش و بدنه آن اعتماد کرد و جلوی انحلال این نهاد را گرفت. بعد از انقلاب، فضای عمومی در کشور چندان به نفع ارتش نبود و به‌خصوص گروه‌های چپ به‌دنبال انحلال ارتش بودند. این گروه‌ها صحبت از تشکیل «ارتش خلق» و «ارتش بی‌طبقه توحیدی» می‎کردند. این صحبت‌ها البته در حالی مطرح بود که نیروهای ارتش در کردستان و گنبد(ترکمن‌صحرا) درگیر ناآرامی‌ها بودند. رابطه سرلشکر محمدولی قرنی که از سوی امام به‌ ریاست ستاد ارتش منصوب شده بود، با دولت موقت شکرآب بود، تا جایی که قرنی مجبور به استعفا شد. بعد از انتصاب یک ژنرال نزدیک به دولت، اوضاع کمی آرام شد، اما همچنان فریاد انحلال ارتش در جامعه به گوش می‌رسید.

در این شرایط، امرای ارتش به ملاقات امام رفتند و از او خواستند فرماندهی خود بر نیروهای مسلح را دوباره اعلام کند تا ارتش از تهدیدها دور شود. امام هم در پیامی تاریخی، 29فروردین را روز ارتش اعلام کرد و چنان با صراحت از این نهاد حمایت کرد که بقای آن تضمین شد. در این پیام که در 28فروردین منتشر شد، آمده است: «روز چهارشنبه 29فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.»

احتمالا گروه‌های خاصی با این پیام مخالف بودند و چه‌بسا این تصور در جامعه ایجاد شده بود که حتی اگر امام از ارتش چنین قاطعانه حمایت نمی‌کرد، اتفاق خاصی نمی‌افتاد. اما کمی بیش از یک سال بعد، با شروع جنگ تحمیلی، پیامدهای این تصمیم امام به‌خوبی نمایان شد و حالا امروز نمی‌توان تصور کرد که اگر ارتش در جنگ تحمیلی وجود نداشت و در کنار سپاه و نیروهای مردمی از خاک وطن دفاع نمی‌کرد، جنگ چه سرنوشتی پیدا می‌کرد.

از آن سال تا امروز، همه‌ساله نیروهای ارتش «در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه» می‌پردازند و نه‌تنها حمایت خود را از جمهوری اسلامی و ملت ایران نشان می‌دهند، بلکه به‌نوعی بقای خود را هم جشن می‌گیرند.

کد خبر 845007 برچسب‌ها امام خمینی خبر ویژه دفاع - ارتش جمهوری اسلامی تاریخ عمومی ایران

دیگر خبرها

  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • حال و هوای مصلای امام خمینی دامغان پیش از دیدار مردمی رییس جمهور
  • گزارش سفر رئیسی به دامغان / دیدار با مردم در مصلای امام خمینی (ره)
  • پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی تا ۱۰:۳۰صبح لغو شده است
  • تعلیق فوری پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره)
  • پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی تا ۱۰:۳۰صبح لغو شد
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
  • اختصاص ۵۰ میلیارد ریال به بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد
  • بصیرت و آینده نگری امام خمینی (ره) برای برای جلوگیری از انحلال ارتش + فیلم
  • امام خمینی چطور جلوی انحلال ارتش را گرفت؟