Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو قائم‌مقام درحوزه ریاست سازمان صداوسیما و فضای مجازی رسانه‌ملی امروز حکم گرفتند، رامبد جوان در نشست ویژه سلبریتی‌های فعال در فضای مجازی حضور پیدا می‌کند و چرخه ویدئویی شبکه کودک هم اچ‌دی شد. ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگیباشگاه خبرنگاران پویا،امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

حسن فتحی با «مدار صفر درجه» به شبکه چهار می‌رود

آخرین قسمت از سریال خارجی «خانه پوشالی» با بازی کوین اسپیسی روز چهارشنبه20 دقیقه بامداد پخش و از روز پنجشنبه سریال ایرانی «مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی هر شب از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مدار صفر درجه» ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه برای تحصیل در رشته‌ی فلسفه در دانشگاه پاریس را نشان می‌دهد که در پژوهشی با دختری یهودی به نام "سارا استروک" همکار می‌کند. اما این پژوهش باعث تغییر در مسیر زندگی این دو جوان  می‌شود. ماجرا بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم  و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد.

در سریال مدار صفر درجه بازیگرانی چون شهاب حسینی، رویا تیموریان، لعیا زنگنه، مسعود رایگان، ایرج راد، رحیم نوروزی و ناتالی متی (بازیگر فرانسوی)سه بازیگر لبنانی ( فواد البراهیم, هاسمیک تاچچیان , پیر دافر) و 13 بازیگر مجارستانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در«مدار صفردرجه»که بخشی از قسمت‌های آن در فرانسه و بوداپست تصویربرداری شده است، «ایرج رامین‌فر»به عنوان طراح هنری و «عبدالله اسکندری» در مقام طراح گریم، «حسن فتحی»را یاری کرده‌اند.

این مجموعه به تهیه کنندگی حسن بشکوفه  برای اولین بار سال 86 در قالب 30 قسمت به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

«مدار صفر درجه» به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما از روز پنجشنبه سیزدهم دی‌ماه، هر شب ساعت 00:20 پخش و روز بعد ساعت 6:15  و 18 بازپخش می‌شود.

چرخه ویدئویی شبکه کودک اچ‌دی شد

فرآیند اچ‌دی شدن شبکه کودک به رژی پخش این شبکه رسید. با حضور محمد سرشار مدیر شبکه کودک، مهندس عربیون و دیگر مدیران این شبکه، تکمیل چرخه داخلی اچ‌دی ویدئو در شبکه کودک جشن گرفته شد.

سرشار در رژی این شبکه، گفت: امروز پس از یک تلاش یک ساله برای به‌سازی فرآیند تامین، تولید و آرشیو شبکه کودک، کل چرخه داخلی ویدئو در این شبکه اچ‌دی شد و از این پس، کلیه فایلهای تحویلی به مدیریت پخش شبکه کودک، با کیفیت بالای اچ‌دی خواهد بود.

وی ازبه روزرسانی همه سخت افزارهای این شبکه  برای پردازش محتوای HD خبر داد و گفت: گام بعدی شبکه کودک برای ارتقای فنی، حرکت به سمت صدای استریو خواهد بود.

سرشار در خاتمه افزود: شبکه کودک در سالهای گذشته، بالاترین حد نصاب کیفیت تصویر و صدا را میان شبکه‌های تلویزیونی معاونت سیما داشته است و تلاش می‌کند با کمک معاونت فنی سازمان، این برتری را حفظ کند.

«فرمانده» نوروز 98 روی آنتن می‌رود

سری جدید مستند مسابقه «فرمانده» نوروز 98 روی آنتن شبکه افق می‌رود. علی سعد مدیر روابط عمومی مستند مسابقه «فرمانده»،درباره روند تولید و پخش این مستند مسابقه اظهار کرد: ضبط و تصویربرداری سری پنجم مستند مسابقه «فرمانده» در جنوب چابهار به اتمام رسیده است و هم اکنون گروه‌های مختلف پیگیر تدوین و جلوه‌های بصری آن هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر تمام اتفاقات به خوبی انجام شود و امکانات فراهم باشد، مستند مسابقه «فرمانده» نوروز 98 روی آنتن شبکه افق می‌رود.

سعد همچنین درباره ضبط و پخش سری جدید برنامه «خانه ما» گفت: فصل جدید برنامه از پانزدهم اسفند ماه تا پایان فروردین در شهر شیراز ضبط می‌شود.

«شرایط خاص» امسال پخش نمی‌شود

 

زمان پخش «شرایط خاص» مشخص نیست

زمان پخش سریال «شرایط خاص» به کارگردانی وحید امیرخانی هنوز مشخص نیست و این احتمال می‌رود تا این سریال در سال آینده پخش شود.

قرار بود تا مجموعه تلویزیونی طنز «شرایط خاص» به کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه‌کنندگی سید مرتضی فاطمی با اتمام مراحل فنی، پس از سریال «حوالی پاییز» روانه آنتن شود، اما هنوز زمان پخش قطعی اعلام نشده و این احتمال می‌رود تا این سریال طنز در سال آینده پخش شود.

«شرایط خاص» یک کمدی موقعیت است که بخشی از این موقعیت با جابه‌جایی شخصیت در طول داستان رخ می‌دهد. این سریال نگاهی گذرا به دفاع مقدس دارد و مضامین اجتماعی با زبانی طنز در آن طرح می‌شود. «شرایط خاص» دارای خمیرمایه طنز است و مبنای کمدی داستان بیشتر بر طنز موقعیت استوار است تا طنز کلامی، بر همین اساس مخاطب با دیدن آن حال خوبی پیدا می‌کند.

تدوین این سریال توسط خشایار موحدیان و صداگذاری آن توسط حسین ابوالصدق انجام شده است. همچنین مراحل اصلاح رنگ و نور آن پایان یافته و حمیدرضا صدری آهنگسازی «شرایط خاص» را انجام داده است. همچنین بیش از 110 لوکیشن اصلی و فرعی در تهران و حومه از لوکیشن‌های این سریال بوده‌اند.

نگارش این سریال کمدی برعهده حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان بوده که بخشی از این موقعیت با جابجایی شخصیت‌ها در طول داستان، رخ می‌دهد. این سریال نگاهی گذرا به دفاع مقدس دارد و مضامین اجتماعی با زبانی شیرین در آن طرح می‌شود.

کامبیز دیرباز، بهرام افشاری، پروانه معصومی، نادر سلیمانی، سیروس گرجستانی، کاظم سیاحی، مریم سعادت، سوگل قلاتیان، معصومه رحمانی، صحرا اسدالهی، مصطفی ساسانی، وحید آقاپور، اسدالله یکتا و شهره سلطانی ترکیب بازیگران سریال تلویزیونی «شرایط خاص» را تشکیل می‌دهند.

قائم مقام رئیس حوزه ریاست صداوسیما منصوب شد

برنا فیروزی، مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست سازمان صداوسیما در حکمی نورالله مرادی را به سمت «قائم مقام رئیس حوزه ریاست» منصوب کرد. در این حکم آمده است: «با عنایت به لزوم ارتقای فرآیندهای تصمیم‌گیری و اهمیت آن در رسانه، انتظار دارد ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و شناسایی استعدادهای خلاق و جوان، استفاده از نظام برنامه‌ریزی برای حل مسائل و پیشبرد ماموریت‌ها به‌ویژه انتظارات ریاست سازمان، اهتمام جدی صورت پذیرد. همچنین با توجه به نقش مؤثر حوزه ریاست در هماهنگی، انسجام‌بخشی و تسهیل امور سازمان لازم است طراحی و به‌کارگیری نظامات و شیوه‌های نوین به‌منظور پویایی بیشتر ستاد، هدفمندسازی فعالیت‌های جاری و تحقق راهبردهای رسانه‌ملی، در دستور کار قرار گیرد.»

فیروزی در ادامه، از تلاش‌ها و خدمات سعید گودرزی در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

«شب روایت» تلویزیون را با نویسندگان سیاسی ببینید

برنامه زنده تلویزیونی «شب روایت» امشب(یازدهم دی‌ماه) با محوریت بازتاب موضوعات سیاسی در ادبیات و با مرکزیت ادبیات فتنه 88  در گفتگو با رحیم مخدومی و محمدعلی الفت‌پور از نویسندگان صاحب کتاب در این حوزه روی آنتن شبکه چهار خواهد رفت.

سیزدهمین قسمت از برنامه زنده ادبی «شب روایت» ساعت 23 امشب، سه‌شنبه با محوریت کتب سیاسی و روایت موضوعات سیاسی در قالب ادبیات در کنداکتور شبکه چهار قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه قرار است رحیم مخدومی از نویسندگان ادبیات داستانی و نگارنده داستانهایی همچون «چت مقدس» و «خرابکار اجاره‌ای» و نیز کتاب خاطرات «من مدیر جلسه‌ام» با محوریت فتنه 88 و حماسه نهم دی به گفتگو با این برنامه بنشیند.

همچنین محمدعلی الفت‌پور دیگر میهمان برنامه تلویزیونی«شب روایت» خواهد بود که پیش از این نگارش کتبی همچون «جریان شناسی نفوذ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران»، «بازگشت از نیمه‌راه»، «بد ذات»، «40 تدبیر» و غیره را در کارنامه خود دارد.

گفتنی است از دیگر بخش‌های مختلف این برنامه می‌توان به اخبار هفته گذشته بازار کتاب، معرفی کتاب، خوانش داستان نویسندگان، و دیگر آیتم‌های مرتبط با حوزه ادبیات و تاریخ ادب کشورمان، اشاره داشت.

«شب روایت» ویژه موضوعات و مباحث ادبیات ایران به تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی است که با سردبیری و اجرای حجت‌الاسلام مسعود دیانی سه‎شنبه‌شب‌ها به شکل زنده از ساعت 23 به مدت 75 دقیقه در کنداکتور پخش شبکه چهار سیما قرار می‌گیرد.

رامبد جوان در گفتگو با تسنیم: در هالیوود روانشناس ستاره‌ها وجود دارد که ما آن را نداریم/تلویزیون دوران سختی را می‌گذراندپاسخ رامبد جوان به تسنیم: هیچ مراوده‌ای با اسپانسرها نداشته و ندارم+عکس

رامبد جوان فردا به وزارت ارتباطات می‌رود

سومین نشست از سلسه‌ نشست‌های «نقد و اندیشه؛ فضای مجازی، سواد رسانه‌ای و ارتباطات اجتماعی از منظر صاحب‌نظران» با موضوع «چهره‌های مشهور و تاثیر آنها بر افکار عمومی» فردا (دوازدهم دی ماه) برگزار می‌شود. این نشست با موضوع «چهره‌های مشهور و تاثیر آنها بر افکار عمومی» ساعت 10 صبح روز چهاشنبه (دوازدهم دی‌ماه) در تالار «الغدیر» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

قرار است این نشست با حضور و سخنرانی صادق زیباکلام (استاد دانشگاه و فعال فضای مجازی)، جعفر نعناکار (حقوق‌دان و فعال فضای مجازی) و رامبد جوان (هنرمند و فعال فضای مجازی) برگزار شود.

قائم مقام معاون فضای مجازی صداوسیما منصوب شد

محمد شریف‌خانی، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما در حکمی غلامرضا نوری را به سمت قائم مقام معاون فضای مجازی منصوب کرد. در این حکم، «نهضت تولید محتوا در فضای مجازی» در تعامل جدی با نمایندگی‌های معاونت در سازمان و توجه به ظرفیت‌های بیرونی به همراه به کارگیری ظرفیت‌های رسانه ملی، به‌عنوان مهم‌ترین مأموریت قائم مقام جدید این معاونت  معرفی شده است. وظایفی همچون تولید برندهای نوین و متکثر رسانه‌ای به‌منظور افزایش ضریب نفوذ و اثرگذاری در فضای مجازی، برنامه‌ریزی برای اخذ بازخورد دقیق و مستمر از کاربران درباره مصرف و اثربخشی فعالیت‌های فضای مجازی سازمان صداوسیما و تشکیل کارگروه هم‌اندیشی جهت سیاستگذاری دقیق و آینده‌پژوهی در حوزه رسانه‌های فضای مجازی، از دیگر موارد تأکید شده در حکم غلامرضا نوری است.

هدیه حضرت عیسی(ع) به زنی لبنانی به روایت هیسپان‌تی‌وی

مستند «راه بهشت» که به پخش هیسپان‌تی‌وی رسیده است، داستان زنی لبنانی را روایت می کند که معجزه ای زندگی او را متحول می کند. مستند «راه بهشت» روایت گر بخشی از زندگی زنی لبنانی است که علی رغم ظلم و ستم‌های صهیونیست‌ها به او و خانواده‌اش، معجزه ای او را دوباره به زندگی برمی‌گرداند.

در این مستند، زن لبنانی از روزهای جنگ 33 روزه و اتفاقاتی که زندگی شخصی او را تحت الشعاع قرار داده سخن می‌گوید. او به ما می‌گوید که چگونه بعد از کلی معالجه، او و همسرش صاحب دختری می‌شوند که نامش را زینب می‌گذارند. در زمان جنگ آن‌ها به اتفاق دیگر افراد محل در زیرزمین خانه‌شان پناه می‌گیرند، خانه‌ای که آگاهانه از سوی رژیم صهیونیستی بمباران می‌شود. در این بمباران 27 نفر شهید می‌شوند که 16 نفرشان کودک هستند. زینب، دختر شش ساله آن ها نیز یکی از شهداست.

بعد از گذشت چند سال او و همسرش تصمیم می‌گیرند صاحب فرزندی دیگر شوند اما پزشکان بیمارستان آمریکایی لبنان به آن‌ها می‌گویند که این کار بدون معالجه  امکان‌پذیر نیست؛ آنهم با خرج درمان4 هزار دلاری که تهیه‌اش برای آن‌ها میسر نیست. شخصیت اصلی این مستند شبی در خواب می‌بیند که میهمان حضرت عیسی(ع) شده است و وقتی تعبیر آن را می‌پرسد به او می‌گویند که صاحب فرزندی می‌شوی و این رویا محقق می‌شود. او نام فرزندش را عیسی می‌گذارد.

مستند «راه بهشت» به تهیه‌کنندگی موسسه بیان رسانه گستر در مدت زمان 25 دقیقه روز چهارشنبه دوازدهم دی‌ماه ساعت 8:30 برای مخاطبان هیسپان‌تی‌وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش می‌شود.

مستند «قتل غزه» به روایت «راز» پرس‌تی‌وی

سازندگان مستند «قتل غزه» مهمان برنامه این هفته «راز» در شبکه پرس‌تی‌وی خواهند بود. این برنامه به تهیه‌کنندگی حسن توکلی به بررسی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال 2014 پرداخته و به گفتگو با مکس بلومنتال و دن کوهن دو روزنامه نگار مستقل که اقدام به مستندسازی پیرامون این واقعه دردناک کرده اند، می‌پردازد.

این دو در این مستند با نام «قتل غزه» به شرح پیامدهای وحشتناک این حمله به ترتیب تاریخ وقوع آنها می‌پردازند و همانطور که  به زحمت در بین خرابه‌های منطقه مرزی نابود شده غزه رد می‌شوند، دوربین خود را به سوی بازماندگان کشتار برگردانده و اوضاع آنها را از زبان خودشان به تصویر کشیده‌اند.

«راز» با اجرای نادر طالب‌زاده، پنجشنبه سیزدهم دی‌ماه ساعت 17:00 به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود. زمان بازپخش این برنامه جمعه ساعت 05:00 و 14 ، شنبه 08:00 و دوشنبه 16 خواهد بود.

در آی‌فیلم «خدا نزدیک است»

فیلم سینمایی «خدا نزدیک است» به کارگردانی علی وزیریان برای مخاطبان آی‌فیلم در داخل کشور، پخش می‌شود. «خدا نزدیک است» در سال 1385 تولید شده و در بیست‌و‌پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بخش فیلم‌های اول را دریافت کرده است.

فیلمنامه این اثر را علی وزیریان نوشته و داستان پسر جوانی به نام رضا را روایت می‌کند. او در نگاه اهالی، شیرین عقل است، لیکن در باطن جوانی با عاطفه و مهربان و برخوردار از سلامت کامل ذهنی است. در نزدیکی محل زندگی رضا، روستای کوچکی است که بخشی از جاده آن در مسیر سیل ویران شده‌ است. اهالی برای تردد به آنجا ناچارند با موتورهای مسافرکش و از راه جنگلی عبور کنند. در همین ایام، لیلا معلم جدید روستا از راه می‌رسد و برای رفتن به مدرسه ناچار می‌شود با موتور سفر کند. رضا دلباخته لیلا شده، رفته‌رفته احوالش به گونه‌ای تغییر می‌یابد که مادرش او را برای شفا به امامزاده می‌برد و... بازیگرانی همچون بابک حمیدیان، الناز شاکردوست، سعید نیک‌پور، مینا جعفرزاده، صفر روحی و الهه ترکمان در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «خدا نزدیک است» پنجشنبه سیزدهم دی‌ماه ساعت 21 از شبکه آی‌فیلم روی آنتن می‌رود و بازپخش آن در ساعت‌های 05:00 و 13 روز جمعه خواهد بود.

«شهریار» کمال تبریزی در شبکه سحر

این سریال داستان زندگی سید محمد اسفندیاری معروف به شهریار، شاعر بلند آوازه ایرانی را در سه مقطع سنی کودکی، جوانی، میانسالی و پیری حکایت می‌کند. اردشیر رستمی، سیروس گرجستانی، پیام دهکردی، احمد آقالو، بهروز بقایی، الهام حمیدی، لیلی تقوی، فرهاد قائمیان، صبا کمالی و رحیم نوروزی به همراه جمعی دیگر از هنرمندان در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

سریال «شهریار» محصول سال 1386 شبکه دو سیما، با کارگردانی کمال تبریزی در تهران و تبریز در طی سال‌های 1384 تا 1386 ساخته شد و توسط ابراهیم بومی در مرکز مهاباد ترجمه و به کردی سورانی دوبله شده است. این سریال 22 قسمتی هر روز در ساعت 05:30 بامداد به وقت تهران به مدت 60 دقیقه بر روی انتن کانال کردی است و تکرار آن در ساعت های 10:30 و 15:30هر روز خواهد بود.

مستند«آتش به اختیار» روایت روستای موشکی ایران

مستند «آتش به اختیار» سومین قسمت از مجموعه مستند«ملت قهرمان» است که امشب روی آنتن می‌رود. این مستند درباره روستای کیاسر است که در یادواره سالانه خود، با موشک‌های دست‌ساز، به صورت نمادین، کاخ سفید را هدف قرار می‌دهند. این مراسم در سه سال اخیر رونق فراوانی گرفته است و روستاییان در این برنامه، ماکت‌هایی را شبیه اماکنی چون کاخ سفید، مقر ناتو، ساختمان موساد، شهر تل آویو و... درست کردند و به صورت نمادین آنها را با موشک‌هایی که با کابل هدایت می‌شوند، هدف قرار داده و نابود می‌کنند.

به گفته اسماعیل جعفری کارگردان این مستند، «آتش به اختیار» بیانگر این موضوع است که عده‌ای در کشور وجود دارند که پای کار انقلاب اسلامی هستند و مخلصانه هم این کار را انجام می‌دهند و در بین آنها هم زن، مرد، پیر و جوان هم حضور دارند وکار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. وی افزود: نکته بسیار مهم و تاثیرگذار نقش موثر خانم‌ها در برگزاری سالانه این مراسم است. در زمان جنگ هم زنان این روستا در پشتیبانی جنگ فعالیت داشتند و امروز هم همچنان در این راه‌گام برمی‌دارند.

مستند«آتش به اختیار» به تهیه کنندگی سیداحمدرضا موسوی، کاری از واحد مستند عمار است که امشب حوالی ساعت 19:45 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

خلق ایده‌های نوین در جشنواره بین‌المللی رادیو

تیمورکوشکی از سال 57 همکاری با رادیو را از  برنامه‌های مختلف و گوناگون مرکز لرستان آغاز کرد. وی طی 40 سال گذشته فعالیت مستمری با بخش‌های مختلف این رسانه تا کنون داشته  و  در این مدت موفق به کسب تجارب ارزنده ای شده است. اما  بیشترین همکاری او با رادیو ،گویندگی بوده است.

رادیو رسانه‌ای با قدرت خاص و متفاوت

تیمور کوشکی با اشاره به اهمیت رسانه رادیو گفت: رادیو یک رسانه بسیار گرم و صمیمی است که می‌تواند هر مخاطبی را به خود جذب کند. بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران رسانه غالب، رادیو بود و نقش تاثیر گذاری در تاریخ معاصر ایران از خود به جای گذاشته است. امروزه نیز اهمیت رادیو در سپهر رسانه‌ای مشخص است. این رسانه می‌تواند جایگاه خود را بر‌اساس اطلاع‌رسانی پیوسته به نحو قابل توجهی انجام دهد. به همین خاطر می‌توان اذعان کرد که  هیچ‌وقت رادیو دچار مشکل نمی‌شود.=

وی با اشاره به پیدایش رسانه‌های جدید ادامه داد: علی‌رغم اینکه در شرایط فعلی رقبای جدیدی در این عرصه پا به میدان گذاشته‌اند و در صدد جذب مخاطبان هستند، اما رادیو قدرتی خاص و متفاوت دارد. منتها به خاطر اینکه در مسیر رسالت اصلی خود گام بردارد، باید در ارائه محتوای و اطلاع‌رسانی رادیویی فضای صمیمی داشته باشیم و با نگاه کاربردی مطالب را ارائه کنیم. به عنوان مثال رادیو اربعین یک رادیو گرم و مخاطب‌پسند بود که با دل مردم همراه است و هر لحظه اطلاعات کامل و دقیق به آنها ارئه می‌کرد.به همین خاطر مخاطب آن‌را به نحو فزاینده‌ای دنبال می‌کند.

ارتقاء پژوهش برای رادیو ضروری است

کوشکی با اشاره به پیدایش شبکه‌های رادیویی تخصصی خاطرنشان کرد: امروزه تخصص‌گرایی اقدام شایسته‌ای است که می‌تواند نتایج بسیار مناسبی به همراه داشته باشد. اما باید توجه کرد که این نگاه منجر به موازی کاری در شبکه‌ها نشده و به جای آن از توان هم‌پوشانی استفاده شایسته‌ای صورت پذیرد. از سویی هم مخاطبین و هم برنامه‌سازان رادیویی باید به مسئله پژوهش و تحقیق بیشتر توجه کنند و جایگاه این بخش راهبردی را ارتقاء ببخشیم. به عنوان نمونه با توجه به اینکه شبکه رادیویی انقلاب به صورت تخصصی در حال تولید برنامه مرتبط است، اما در سایر شبکه‌ها نیز باید برنامه‌سازان تحقیق و پژوهش بیشتری در این زمینه داشته باشند و تا با بصیرت و آگاهی برنامه‌های فاخر را برای پیروزی شکوهمند انقلاب بسازند.

پالایش نیاز مخاطبان رادیویی

وی با اشاره به تعامل مخاطبان و رادیو گفت: اگر مخاطبین اغنا شده و نیاز آنها مرتفع شود، قطعا رادیو پیگیری می‌شود. مثلا وقتی یک مسئله اجتماعی پیش بیایید و مخاطب این حس را پیدا کند که شبکه رادیویی در راستای پاسخ به نیاز وی قدم برمی‌دارد قطعاً آن را دائماً پیگیری می‌کند. میل، مصلحت و نیاز مخاطب باید بیش از هر زمانی نهادینه شود.

این مسئله در خصوص گرانی، تورم، پیگیری مصوبات مجلس و یا سایر نیازهای مخاطب باید مورد پژوهش و بررسی قرار بگیرد و براساس اولویت‌ها، اقدامات لازم را انجام و از دریچه فردی که کاملاً مسلط به این مسئله است رادیو پاسخگو باشد. در حقیقت نیاز مخاطبان از طریق کارگروه‌های مشخصی مورد پالایش قرار بگیرد و مصوبات آنها برای اجرایی شدن در اختیار شبکه‌ها قرار داده شود.

رادیو اربعین تجلی حقیقی از مفهوم رادیو است

وی که سالهاست گوینده رادیو اربعین بوده است درباره آن گفت: رادیو اربعین به تمام معنا تجلی واژه رسانه رادیو است.به لحاظ گستردگی، مخاطب پسندی و کارکرد مناسب و عالی، این شبکه واقعاً شاخص است. امسال نیز به واسطه برنامه‌سازی، توفیق حضور در کربلا را داشتم و از این شهر مقدس گزارش‌های مربوط به اربعین سالارشهیدان را تهیه می‌کردم. در خلال تولید یکی از برنامه‌ها، پیرزنی که نزدیک به 80 سال سن داشت و از شهر همدان با پای پیاده و قدی خمیده برای زیارت آمده بود، توجهم را جلب کرد. در حالی که او به سختی راه می‌رفت از او پرسیدم مادر با این سن و سال چه طور این همه راه را پیاده آمدی؟او با چشمان اشکبار گفت: فقط برای عشق به حسین (ع) آمده‌ام. نمی‌دانم چه حسی بود که وقتی او با این حالت اسم سالار شهیدان را آورد تمام وجودم لرزید. حسین (ع) گفتن آن مادر سالخورده آنچنان ما را تکان داد که ازته قلبم برای دل پاک او اشک ریختم. به او گفتم اجازه بده به شما کمک کنم اما او قبول نکرد و گفت خود امام حسین(ع)  کمک می‌کند.همچنین در روزهایی که در کربلا مستقر بودیم،از جناب آهنگران که آنجا حضور داشتند دعوت کردیم.ایشان نیز در استودیو رادیو ابعین مستقر در کربلا نوحه معروف " ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش بهر نبردی بی‌امان آماده باش آماده باش" را خواند.آن لحظه واقعاً برایم بسیار غمباری بود. زیرا بسیاری از شهدای گرانقدر در بین ما نیستند تا ببینند که این نوحه زیبا در شهر مقدس کربلا طنین‌انداز شده است. این نشانده آن است که عشق به امام حسین (ع) جاودانه و همیشگی است .

جشنواره رادیو فضایی برای آشنا شدن با افکار مختلف

کوشکی با مهم ارزیابی کردن برگزاری جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا خاطرنشان کرد:

یکی از محاسن جشنواره رادیو این است که با هم بودن، خودباوری و انتقال تجارب نسبت به کار رسانه به بالاترین شکل و سطح ممکن در این فضا تمرین می‌شود. مثلاً یکی از مراکز در برنامه‌ای پیرامون آفت سیب‌زمینی صحبت می‌کند، در استان دیگری همان موضوع را به صورت کار نمایشی  و در مرکز دیگری از زبان خود سیب زمینی بیان شود، یک موضوع با یک هدف ولی با سه مدل معرفی شده است.

مسلماً در جشنواره با افکار مختلف برنامه‌سازان و نوع پردازش آنها به یک موضوع آشنایی بیشتر به وجود می‌آید. همچنین برنامه‌ساز با تجربه خوبی که از جشنواره و بخش‌های مختلف آن مانند پنل‌های آموزشی به دست می‌آورد، نتایج جالبی برای ارتقاء سطح کاری خود را تجربه می‌کند.

این گوینده پیشکسوت رادیو با اشاره به ایجاد رقابت سازنده در جشنواره رادیو خاطرنشان کرد: بررسی اشکال مختلف تولید برنامه‌های رادیویی، ایده‌های مناسبی در اختیار برنامه‌سازان قرار می‌دهد.جالب است که این ایده‌ها به نوبه خود نیز دائماً در حال تغییر هستند که نهایتاً روش‌های جدیدی در این مسیر ایجاد می‌شود.این فضا در حالی پویایی خاصی برای برنامه‌ساز ایجاد می‌کند که برنامه‌سازان خود را روز به روز در معرض آزمون احساس می‌کنند. همچنین برای افزایش غنای جشنواره، برنامه‌های ارائه شده به این رویداد نباید اختصاصاً برای جشنواره ساخته شود. بلکه آنها به گونه‌ای انتخاب شوند که قبلاً حتماً از آنتن شبکه‌ها پخش شده باشد .

حس رقابت در جشنواره رادیو، دقت را افزایش می‌دهد

وی در خصوص حضور برنامه‌سازان خارجی در جشنواره بین‌المللی رادیو افزود: وقتی که احساس رقابت با سایر برنامه‌سازان خارجی را پیدا می‌کنیم، ناخوداگاه دقت افزایش پیدا می‌کند و سوژه‌های جدید ایجاد می‌شود که بسیار موثر است. همچنین هرچه قدر ارتباطات قوی‌تر باشد نتایج بسیار بهتری به دست می‌آید. مثلاً اگر درباره فلسطین برنامه‌ای با ساختار خوب تهیه می‌شود، می‌توانیم آن‌را چند زبانه  کنیم و پیام انقلابی خودمان را نیز در سایر رسانه‌ها به شکلی قدرتمند منتشر کنیم.

کوشکی درباره ارتقای سطح جشنواره بین‌المللی رادیو خاطرنشان کرد: باید در برگزاری جشنواره بین‌المللی رادیو تغییراتی انجام شود تا روند رو به رشد آن به صورت تصاعدی صورت پذیرد. با توجه به گستردگی کارها، راه‌های دیگری هم می‌توان پیدا کرد که افزودن آنها به این رویداد مهم منجر به کاربردی‌تر شدن آنها شود. این حرکت نهایتاً زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که  برنامه‌سازان به شیوه‌های نوین دسترسی بیشتر داشته باشد.

این گوینده رادیو در خصوص مقالات ارائه شده به جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا خاطر نشان کرد: برای استفاده هرچه بیشتر از نتایج مقالات علمی ارائه شده می‌توان شبکه‌ها را متعهد کرد تا نتایج مقالات علمی در حالی  به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار دهند که بر پایه صحیحی از مباحث پژوهشی قرار گرفته باشد .

نخبگان، جشنواره رادیو را پویا می‌کنند

کوشکی درباره افزایش غنای جشنواره رادیو گفت: همه جشنواره‌ها به نوعی باید به سمت محتوای مناسب بروند و از روزمرگی فاصله بگیرند. غنای جشنواره را رسانه تعیین می‌کند. یعنی نیاز مخاطب تبدیل به ایده می‌شود و روی آنتن می‌آید که این اتفاق با بکارگیری و استفاده از افراد ماهر و کارشناسان خبره امکان پذیر می‌شود. این ضرورت وجود دارد که رادیو در کوران رقابت نیز به بحث محتوا بیش از گذشته توجه کند. همچنین افراد خبره و نخبگان مختلف در جشنواره بین‌المللی رادیو نیز می‌تواند بر پویایی آن نقش مهمی داشته باشد.

انتهای پیام/

R1515/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط شبکه مستند آی فیلم پویا شبکه افق شبکه یک شبکه چهار رسانه ملی تلویزیون

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه مستند آی فیلم پویا شبکه افق شبکه یک شبکه چهار رسانه ملی تلویزیون شبکه مستند آی فیلم پویا شبکه افق شبکه یک شبکه چهار رسانه ملی تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۴۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از فرهنگ اقوام تا تجلیل از نخبگان و فرهیختگان

سید مرتضی کاظمی دینان، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در خصوص عملکرد یک‌ساله این رادیو گفت‌: همه تلاش ما در این شبکه خدمت به مردم و توجه به پیگیری دغدغه‌های آن‌ها و فرهنگ‌سازی و احیای آداب و رسوم پسندیده برآمده از فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی بوده تا همچنان رادیو فرهنگ در سپهر رسانه، جریان‌سازی کند و بدرخشد.

وی ادامه داد‌: در سال ۱۴۰۲ تلاش کردیم تا با مشورت و همفکری با نخبگان و اساتید برجسته حوزه ادب و هنر و فرهنگ، برنامه‌هایی هرچه پرمحتوا‌تر و جذاب‌تر را به مخاطبان شبکه تقدیم کنیم و با تولید و پخش برنامه‌های متنوع، برپایی پویش‌ها و همراهی و همکاری با سازمان‌های فرهنگی و هنری، جشنواره‌ها و رویداد‌های ادبی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ... تلاش کردیم بهترین اوقات را برای شنوندگان رقم بزنیم.

کاظمی دینان با اشاره به این‌که شبکه رادیویی فرهنگ در سال گذشته، با محور قرار دادن سرفصل‌های سند تحول رسانه ملی، تلاش کرد تا هرچه بیشتر به سمت هویت‌محوری و عدالت‌گستری گام بردارد، گفت‌: در این زمینه، با توجه به ماهیت تخصصی شبکه، بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی، مورد توجه برنامه‌سازان شبکه قرار گرفت و سعی شد تا دستاورد‌ها و پیشرفت‌های ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های فرهنگی و هنری هرچه بیشتر به اطلاع شنوندگان برسد.

وی افزود‌: در عین حال، از توجه به نقاط دور‌دست و پیرامون از‌جمله روستا‌ها و شهرستان‌ها نیز غفلت نکردیم و در سالی که گذشت تلاش کردیم که به مناطق (شهرستان‌ها و روستاهایی) که کمتر مورد توجه هستند پرداخته و ظرفیت‌های آن نقاط را معرفی کنیم. همچنین با انتقال دغدغه‌ها و درخواست‌های مردم به مسئولان، پل ارتباطی مناسبی باشیم و دراین مسیر با مراکز استان‌ها نیز هم‌افزایی کردیم. همچنین مفاخر و فرهیختگان آن نقاط معرفی شده و صدای آن‌ها از شبکه فرهنگ شنیده شد. همچنین در سالی که گذشت، از برخی اساتید برجسته حوزه فرهنگ و هنر نظیر آقایان شاهین فرهت، محمد میرکیانی، منوچهر صهبایی، کامبیز روشن‌روان، نادر مشایخی، قدمعلی سرامی، منوچهر صدوقی سها و محمد منتشری قدردانی شد.

وی ادامه داد‌: رادیو فرهنگ در سالی که گذشت با نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی فرهنگی کشور نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی متعددی داشت که منجر به تولید و پخش برنامه‌های متنوع فرهنگی از این شبکه رادیویی شد. همچنین با توجه به مأموریت رادیو فرهنگ در ترویج زبان معیار و پاسداشت زبان و ادبیات پارسی برنامه‌های متنوعی در این زمینه روانه آنتن شد که به صورت ویژه می‌توان به تولید فصل دوم مسابقه «حریر سخن» با حضور استاد امیر اسماعیل آذر و برنامه فرهنگستان اشاره کرد.

کاظمی دینان در بحث ساختار‌های برنامه‌سازی نیز توضیح داد‌: رادیو فرهنگ توجه ویژه‌ای به ساختار‌های نوین، کوتاه و جذاب ازجمله UGC، PSA و ... داشته همچنین توجه به امتداد پیام در فضای مجازی و گسترش دایره مخاطبان در آن حوزه نیز مورد توجه جدی بوده است که با ساز و کار‌های خلاقانه و جذاب، تحول جدی در این عرصه رخ داد. به عنوان مثال مخاطبان شبکه در پیام‌رسان «بله» به حدود چهار برابر افزایش یافت.

مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های جدید و تنوع در جدول پخش این شبکه گفت‌: ۱۸ عنوان برنامه جدید در سال ۱۴۰۲ به جدول پخش شبکه رادیویی فرهنگ اضافه شد که پیگیری دغدغه‌های فرهنگی - اجتماعی مردم، طرح جوانی جمعیت، توجه به ظرفیت‌های گردشگری ایران عزیز، پرداخت به موسیقی اقوام و بزرگداشت مفاخر علمی، هنری و فرهنگی، مستند‌های شخصیت، گزارشی و روایت‌محور با موضوع معرفی بزرگان، اهتمام به فرهنگ ایثار و شهادت، معرفی الگو‌های مناسب فرهنگی اعتقادی معاصر، معرفی روستا‌ها و آبادی‌ها و توجه به اهمیت پایگاه اعتقادی، سیاسی، اجتماعی مسجد، همچنین اهمیت کتاب و کتابخوانی، توجه به معماری ایرانی - اسلامی و ترویج فرهنگ ساده‌زیستی از مهم‌ترین محور‌های موضوعی این برنامه‌ها بود که در قالب جنگ، مجله، مسابقه و برنامه گفتگو‌محور تولید شدند.

دیگر خبرها

  • از فرهنگ اقوام تا تجلیل از نخبگان و فرهیختگان
  • جشنواره «پژواک» بین‌المللی می‌شود؟/افزایش آثار رادیویی غیرسازمانی
  • فیلم‌ های سینمایی آخر هفته تلویزیون + جدول فیلم‌ های امروز جمعه ۳۱ فروردین
  • رئیس رسانه ملی: عصر تلویزیون به سر نیامده است/ یک قدم کوتاه نمی‌آییم
  • بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی/ هیس هیچی نیس!
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • خبر‌های رسانه - ۳۰ فروردین
  • آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • خبر‌های رسانه بیست و نهم فروردین