Web Analytics Made Easy - Statcounter

جغتایی گفت: خدمات توانبخشی بسیار گران قیمت است،‌ باید بخشی از خدمات توانبخشی بیماری‌های پیچیده بر اساس پروتوکل‌های مربوط تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در بیست و سومین کنگره کار درمانی ایران که صبح امروز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، درباره رشته کاردرمانی در ایران، اظهار کرد: امسال، ۴۰ سال تأسیس رشته کاردرمانی در کشور می‌گذرد، جایگاه رشته کاردرمانی در ایران در بین کشورهای آسیای غربی و شرقی بسیار برجسته است به طوری که به غیر از ایران، هند و پاکستان، سایر کشورهای آسیای غربی و شرقی رشته کاردرمانی را ندارند بنابراین این رشته بسیار قدمت دارد و به شکل آکادمیک و علمی و همپای کلیکروم‌های پیشرفته جهانی در کشور تدریس می‌شود البته کلیکروم‌های رشته کاردرمانی باید تغییر و فرصت‌های شغلی این رشته افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: خوشبختانه فارغ‌التحصیلان رشته توانبخشی در ایران بسیار کارآمد هستند، سواد علمی فارغ‌التحصیلان ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند هم بسیار بالا است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی افزود: خوشبختانه اکنون در کشور مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای رشته کاردرمانی وجود دارد، با کاهش مرگ و میر کودکان در سال‌های اخیر افزایش امید به زندگی در بین افراد و بیشتر شدن جمعیت سالمندان در ایران، ضرورت توانبخشی بیش از گذشته احساس می‌شود، امروزه بیماری‌های واگیردار به خوبی کنترل شده ولی بیماری‌های غیرواگیر گسترش پیدا کرده است.

جغتایی با اشاره به نیاز کودکان معلول به استفاده از خدمات توانبخشی، تأکید کرد: امروزه همه سازمان‌های مختلف (مجلس، فرهنگستان علوم پزشکی، دولت، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی) به اهمیت خدمات توانبخشی آگاه هستند.

نبود خدمات تیمی توانبخشی معضلی که حوزه توانبخشی از آن رنج می‌برد

وی تصریح کرد: ما در زمینه خدمات تیمی توانبخشی نقص داریم، بیماری‌هایی مانند اختلالات تکاملی رشدی، آلزایمر، پارکینسون، دمانس و انواع تروماها به خدمات تیمی توانبخشی نیاز دارند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: متأسفانه امروزه بار بیماری‌های گوناگون در جامعه افزایش پیدا کرده است که این بیماری‌ها علاوه‌بر ایجاد ناتوانی در افراد هزینه‌های زیادی را به نظام سلامت کشور تحمیل می‌کنند، ما نیاز داریم که در حوزه توانبخشی پروتوکل‌های مشخص تدوین و بر اساس آنها فعالیت‌های لازم انجام شوند.

جغتایی اظهار کرد: خدمات توانبخشی، حلقه‌های به هم پیوسته‌ای را تشکیل می‌دهند به گونه‌ای که برخی از این حلقه‌ها به وزارت بهداشت و تعداد دیگر به سازمان بهزیستی کشور تعلق می‌گیرند، ما در حوزه توانبخشی پزشکی نقص داریم، خدمات توانبخشی از نظام سلامت آغاز و به سازمان‌های دیگر مانند سازمان بهزیستی ختم می‌شوند.

وی بیان کرد: خدمات توانبخشی پزشکی باید در نظام سلامت کشور گنجانده شوند، در حوزه توانبخشی ما باید بیمارستان‌هایی خاص تأسیس کنیم همچنین باید به خدمات توانبخشی در خانه‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی افزود: حوزه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی غربالگری اوتیسم را با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌کند، حوزه بهداشت همچنین در زمینه بیماری دمانس و غربالگری بیماری‌های عضلانی هم فعالیت‌هایی انجام داده است، خدمات توانبخشی باید در نظام شبکه سلامت کشور ادغام شوند.

جغتایی تأکید کرد: ما نیاز داریم که در یک تا دو سال آینده هزار تخت توانبخشی در کشور ایجاد کنیم برای این منظور وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور باید وارد عمل شوند همچنین جامعه هدف ( توان‌بخشان و کاردرمان‌گران کشور ) هم باید تقاضاهای لازم را از مسئولان کشور داشته باشند.

وی تصریح کرد: خدمات توانبخشی باید در قالب بیمه به بیماران عرضه شود، خدمات توانبخشی بسیار پرهزینه هستند، طبق قانون جامع حمایت از معلولان خدمات توانبخشی باید بیمه شوند و سازمان برنامه و بودجه باید ردیفی جداگانه به این خدمات اختصاص دهد، برای هر تعهد جدید باید منابعی خاص اختصاص پیدا کند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: وزارت بهداشت آمادگی اجرای قانون حمایت از معلولان و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات توانبخشی را دارد منوت به اینکه سازمان مدیریت منابع مالی لازم را برای این امر پیش‌بینی کند.

جغتایی یادآوری کرد: ما می‌دانیم که خدمات توانبخشی بسیار گران قیمت هستند بنابراین امیدواریم که بخشی از خدمات توانبخشی بیماری‌های پیچیده‌ای مانند آلزایمر، پارکینسون و انواع تروماها بر اساس پروتوکل‌های مربوط تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، خدمات توانبخشی باید نظام سلامت کشور وارد شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۵۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: این صندوق در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ نفر از دانشجویان دستیاری و دکترای تخصصی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی (خدمات سابقه و درمان) قرار داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی اکبر محمدی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: تعداد ۵ هزار نفر از دانشجویان دستیاری و دکتری تخصصی با پرداخت مبلغ ۴۰۱ میلیارد ریال در قالب تسهیلات، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: در راستای حمایت، ارج نهادن و قدردانی از زحمات خالصانه دانشجویان دستیاری و دکتری تخصصی، صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال گذشته، میزبان و پذیرای ۷۲ نفر از دانشجویان متاهل همراه با خانواده‌های خود در مجتمع فرهنگی، آموزشی و تفریحی خزرآباد ساری بودند.

دیگر خبرها

  • پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر ۷ سال در کرمانشاه
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • بهره مندی ۱۳۸ هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی
  • افزایش بیمه شده‌های تأمین اجتماعی در استان مرکزی
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ سخت درمان از خدمات بیمه سلامت
  • داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد