Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@12:53:02 GMT

احادیث پزشکی نیازمند کارآزمایی بالینی هستند

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۲۰۸۲۵

احادیث پزشکی نیازمند کارآزمایی بالینی هستند

به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین کارگاه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت با موضوع ارزش‌گذاری احادیث طبی در دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی در حوزه سلامت عصر امروز 12 دی‌ماه برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی خمینی قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه ارزش‌گذاری از دانش اقتصاد اخذ شده است، گفت: تعریف ارزش گذاری در حدیث تعیین یا تخمین درجه اعتبار برای بهره‌برداری در علم یا عمل مستند به آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود:ارزش‌گذاری یک فرآیند و یک کار مرحله‌دار است و نه یک حرکت یکباره و حدسی، دوم اینکه مراحل باید با یک ترتیب منطقی جلو برود، ضمن اینکه ارزش‌گذاری با نقد و اعتبار سنجی و از سوی دیگر با آسیب شناسی متفاوت است.
وی در ادامه به اهمیت ارزش‌گذاری روایات پرداخت و تصریح کرد:نخست برای ترسیم درست دین و دوم برای تصحیح شناخت و عمل سپس گسترش مقبولیت علمی و عملی دین و در نهایت جلوگیری از سودجویی و بدعت‌گذاری است.
مسعودی خمینی تأکید کرد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، هرگاه حدیثی را نقل کردید آن را به محدثش نسبت دهید اگر حق بود به سود شماست و اگر نادرست بود زیانش به بر عهده روای است.
وی با بیان اینکه سه نوع ارزش‌گذاری سندی، ترکیبی و مضمونی برای بررسی روایت وجود دارد، تصریح کرد: در ارزش‌گذاری سندی حلقه‌های اتصال ما تا معصوم در نظر گرفته می شود.این حلقه‌ها از دو جهت باید کنترل شوند نخست حلقه‌ها متصل بوده و دو اینکه حلقه باید معتبر باشد،این روش مشکل و طاقت فرسا بوده اما لازم است.
وی در ادامه به ارزش‌گذاری مضمونی پرداخت و گفت: در این ارزش‌گذاری به مفاد و محتوای حدیث می پردازدیم و این مفاد و محتوا را با معیارهای معتبر شامل قرآن سنت، عقل، علم، حس و تجربه مقایسه می‌کنیم.
مسعودی خمینی در ادامه با بیا اینکه گاه دو روش سندی و مضمونی برای رویات کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: ممکن است سند قوی، محتوا هم قوی باشد اما آنچه لازم است را نتوانیم درک کنیم، یا اینکه یکی از این دو دچار مشکل بوده اما دلایلی برای ما وجود داشته باشد که به آن روایت نیاز داشته باشیم به همین دلیل نیاز به روش دیگری به نام روش ترکیبی وجود دارد.
وی تصریح کرد: این روش حاصل جمع بررسی سند و مأخذ و واکاوی متن در نسبت کاربرد است. اگر سند را بررسی کردیم در کنار واکاوی متن ممکن است؛ کاربرد آن تقویت یا تضعیف شود اگر سند قوی اما متن ضعیف و یا برعکس آن، کاربرد حدیث ضعیف، هر دو قوی باشند، کاربرد قوی می‌شود.
قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: فرآیند ارزش‌گذاری ترکیبی و شناور شامل بررسی مأخذ، واکاوی متن و توجه به سند و کاربرد شناسی است.
مسعودی خمینی با بیان اینکه منطق حاکم بر ارزش‌گذاری ترکیبی و شناور منطق فازی است گفت:ویژگی منطق فازی شناور، درجه‌مند بودن، کشداری،اتصال داشتن است و یک امتداد دیدن دارد، همچنین شناور بودن و درجه‌مندی اعتبار روایت در تناسب با کاربرد آن معین می‌شود.
وی در ادامه به عرصه‌های اعتبار در کاربرد پرداخت و اظهار کرد: موضوع ارزش‌گذاری برای کاربرد مانند بهداشت در نظر گرفته می‌شود. مانند روایت «النظافه من الایمان» در طب النبی مستغفری، که مأخذ ضعیف بوده، سند ندارد اما پشتوانه داشته و کاربرد بی ضرری دارد.
وی یادآور شد: همه روایات اخباری کاربرد آنها بستگی به ظرف آن و محدود بوده و اینجاست که پای تجربه علمی و کارآزمایی بالینی باز می‌شود.
مسعودی در رابطه کاربرد در درمان نیز گفت: درمان درجه‌مند بوده و جزء مباحث بی‌خطر است با در نظر گرفتن مأخذ،محتوا و توجه به سند نیاز به کارآزمایی بالینی وجود دارد و اگر آزمایش بالینی آن را تایید نکند ارزشگذاری در آن طب به صفر می‌رسد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قرآن و سلامت ارزشگذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۰۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربرد‌های متفاوت گیره کاغذ + فیلم

گیره کاغذ یک ابزار کاربردی است که علاوه بر نگه داشتن صفحات دفتر یا کتاب می‌تواند کاربرد‌های دیگر هم داشته باشد و راه حل بسیاری از مشکلات ریز باشد که شاید آن‌ها را ندانید. در این فیلم انواع کاربرد‌های گیره کاغذ را می‌بینیم.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • چرا بجای درمان های گران قیمت از سقز استفاده نکنیم؟
  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • ۶۱۲ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی اهدا شد
  • جوان عشایر دشتستانی ناجی چهار بیمار نیازمند به عضو شد
  • اهدای ۱۷۹۶ سری جهیزیه و لوازم ضروری به نوعروسان نیازمند
  • اهدای ۱۷۹۴ سری جهیزیه و لوازم ضروری به نوعروسان نیازمند
  • جوان ۲۳ ساله دشتستانی ناجی جان چهار بیمار نیازمند به عضو شد
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟
  • کاربرد‌های متفاوت گیره کاغذ + فیلم