Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، امید علی پارسا ظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان با بیان اینکه سال 95 نخستین سرشماری اینترنتی- تبلتی کشور انجام شد اظهار کرد: سرشماری سال 95 رکورد 48 درصد سرشماری اینترنتی از طریق تبلت را به جا گذاشت.

وی با بیان اینکه آمار 48 درصد سرشماری اینترنتی بزرگترین عدد در بین کشور‌هایی است که برای نخستین بار به سمت سرشماری اینترنتی می‌روند بیان کرد: برآورد برای موفقیت سرشماری اینترنتی 15 درصد بود اما کار بزرگی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه عزم ملی و همگرایی تمام دستگاه‌های اجرایی و عزم سه قوه موفقیت در سرشماری اینترنتی کشور را موجب می‌شود گفت: اختلاف در آمار مراکز آماری بلایی بزرگ است که این مسئله موجب بی‌اعتمادی در مردم می‌شود زیرا اعتماد اساس توسعه دنیاست.

وی با اشاره به اینکه به فرموده مقام معظم رهبری دستکاری در آمار‌ها گناه کبیره است ادامه داد: مرکز آمار تولیدکننده عمده آمار در کنار بقیه دستگاه‌ها نیست.

پارسا با بیان اینکه در مرکز آمار به دنبال این هستیم که سرشماری سنتی نداشته باشیم افزود: اکنون در کشور یک عدد تورم و یک عدد بیکاری وجود دارد در حالی که فقط یک کشور دو آمار تورم و دو آمار بیکاری اعلام می‌کند، این اعداد متناقض جز بی‌اعتمادی مردم نتیجه‌ای نداشته است.

وی از ارائه آمار تورم و رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی انتقاد کرد و یادآور شد: تا پیش از جنگ جهانی در همه دنیا 70 درصد آمار رشد اقتصادی را بانک‌های مرکزی می‌دادند اما از جنگ جهانی به بعد نهاد جدید به اسم مرکز آمار را ایجاد کردند.

رئیس مرکز آمار ایران با طرح این سوال که آیا آمار تورم و رشد اقتصادی را فقط بانک مرکزی می‌تواند اعلام کند؟ در پاسخ گفت: خیر اینگونه نیست، اکنون پنج کشور در دنیا وجود دارد که هنوز ـ با تاکید می‌گویم هنوز ـ بانک مرکزی آمار تورم و رشد اقتصادی آنها را اعلام می‌کند.

وی تاکید کرد: واحد تولیدکننده تورم و رشد اقتصادی در بانک مرکزی باید با مرکز آمار ادغام شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۷۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!

 مطالعه جدیدی که توسط یک دانشمند محیط زیست و بانک مرکزی اروپا انجام شده است، نشان می‌دهد که با افزایش دمای ناشی از تغییرات اقلیمی، قیمت مواد غذایی و به طور کلی نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

به گزارش یورونیوز، پژوهشگران با بررسی برچسب‌های قیمت ماهانه مواد غذایی و سایر کالاها، دما و سایر عوامل اقلیمی در ۱۲۱ کشور از سال ۱۹۹۶، به این نتیجه رسیده‌اند که «شوک‌های اقلیمی» باعث افزایش ۱.۵ تا ۱.۸ درصدی قیمت مواد غذایی در سال طی یک دهه آینده خواهد شد، که این رقم در مناطق گرم‌تر مانند خاورمیانه حتی بالاتر هم خواهد رفت. نتایج این مطالعه در نشریه نیچر منتشر شد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تنها به دلیل پدیده‌های آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی، نرخ تورم تا سال ۲۰۳۵ حدود ۰.۸ تا ۰.۹ درصد افزایش خواهد یافت.

ماکس کوتز، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشمند اقلیم‌شناس در مؤسسه تحقیقات تأثیرات اقلیمی پوتسدام در آلمان، می‌گوید این اعداد شاید کوچک به نظر برسند، اما برای بانک‌هایی مانند فدرال رزرو آمریکا که با تورم مبارزه می‌کنند، قابل توجه هستند.

کوتز گفت: «تأثیرات فیزیکی تغییرات اقلیمی تأثیر مداوم بر تورم خواهد داشت. از نظر من، این یکی دیگر از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد چگونه تغییرات اقلیمی می‌تواند رفاه انسان و رفاه اقتصادی را تضعیف کند.» این مطالعه همچنین پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۶۰، بخش تورم ناشی از تغییرات اقلیمی بیشتر شود و قیمت جهانی مواد غذایی سالانه ۲.۲ تا ۴.۳ واحد درصد افزایش یابد. این معادل ۱.۱ تا ۲.۲ درصد افزایش در تورم کلی است.

کوتز و اقتصاددانان بانک مرکزی اروپا با بررسی ۲۰ هزار نقطه داده، به دنبال یافتن یک ارتباط علّی واقعی بین شرایط آب و هوایی شدید، به ویژه گرما و افزایش قیمت‌ها بودند. سپس آنچه را که در آینده برای تغییرات اقلیمی پیش‌بینی می‌شود، بررسی کردند و شوکه شدند.

کوتز گفت: «معمولاً وقتی اقتصاددانان در مورد تورم و تغییرات اقلیمی صحبت می‌کنند، در مورد افزایش قیمت انرژی در پاسخ به تلاش‌ها برای مهار گرمایش صحبت می‌شود، اما این فقط بخشی از مشکل است.»

کوتز ادامه داد: «شوک‌های بهره‌وری ناشی از تغییرات اقلیمی، پدیده‌های آب و هوایی ناشی از تغییرات آب و هوایی، از امواج گرما و ... برای کاهش بهره‌وری کشاورزی وجود دارد. این عوامل نیز تأثیر قابل توجهی بر تورم مواد غذایی و تورم دارند.»

به گفته کوتز، موج گرما در اروپا در سال ۲۰۲۲ نمونه خوبی است. گرمای شدید باعث کاهش عرضه مواد غذایی شد و در نتیجه قیمت مواد غذایی دوسوم درصد و تورم کلی حدود یک‌سوم درصد افزایش یافت.

قیمت‌ها در رومانی، مجارستان و برخی نقاط جنوب اروپا حتی بیشتر هم افزایش یافت. کوتز همچنین گفت: «این تحلیل نشان داد که فشار تورمی بر مواد غذایی و سایر قیمت‌ها در مناطق و فصول گرم‌تر بیشتر است. بنابراین، ممکن است اروپا و آمریکای شمالی به اندازه کشور‌های کم درآمد که توانایی کمتری برای مقابله با آن را دارد، آسیب نبینند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تورم انگلیس ماندگار است؟
  • دیپلماسی ارزی فرزین بی سابقه بود
  • نرخ تورم در کدام استان بیشتر است؟
  • بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • دوره‌ تیره و تار بانک مرکزی آمریکا
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان ۱۴۰۲ به ۲۵٫۶ درصد کاهش یافت
  • مخبر: دولت توان خود را برای حل مشکلات اقتصادی بکار گرفته است
  • نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد کاهش یافت
  • معرفی هیات مدیره برخی بانک‌ها به هیات انتظامی بانک مرکزی