ولنگاری فرهنگی با دوری از ارزشهای دینی رشد میکند
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۳۴۵۶۲
به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: رضا آشتیانی، بازیگر و تهیهکننده سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری«حوزه»، درباره بحث ولنگاری فرهنگی چنین توضیح داد: این روزها عنوان ولنگاری فرهنگی را بسیار میشنویم، اما درباره خود عنوان کمتر توضیح داده میشود، در این میان اظهار نظرهایی که بیان میشود، تفکرات شخصی است که نمیتوان به عنوان یک نگرش کلی آن را قبول کرد، البته آن چیزی که من نیز در این مصاحبه بیان میکنم، نگرش شخصی خودم است و نمیخواهم آن را به عنوان یک اصل مطرح کنم، اما امیدوارم به زودی گروهی تشکیل شود که در این حوزه (ولنگاری فرهنگی) دست به تجمیع اظهار نظرها بزنند و برای مضمون مورد نظر تعریف و رویکرد واحدی در نظر بگیرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: به عقیده من ولنگاری فرهنگی در حوزه سینما و تلویزیون، در قالب دوری از فرهنگ دینی و ملی نمود پیدا میکند، یعنی اگر در کارهای ما موضوعات اخلاقی و دینی کمترین جایگاه را داشته باشد، به نوعی ولنگاری فرهنگی رخ داده است. اتفاقی که متاسفانه در زمانی حال تا حدودی شاهد آن هستیم، چون کارهایی که در آن موضوعات دفاع مقدسی و دینی شاخصه اصلی را دارا هستند، دارای کمترین نقش در سینمای ملی کشورمان است؛ البته این نکته را هم تصریح کنم، صرف حضور دلیلی برای موفقیت سینمای ایران نیست، بلکه لازم است در کنار کمیت تولیدات، در بحث معنا نیز نگرش درستی به موضوعات مختلف داشته باشند.
این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جلوه دیگری از ولنگاری فرهنگی را میتوان در حضور عوامل سینمایی در شبکههایی چون «جم» مشاهده کرد، دلیلم نیز برای این ادعا آن است که اگر ما میتوانستیم فرهنگسازی درستی در این حوزه داشته باشیم، هنرمندان ما میفهمیدند که حضورشان در شبکههای چون جم نه تنها برای آنها فایدهای ندارد، بلکه به نوعی باعث دوری آنها از آیندهای روشن در کارشان میشود. در این میان نبود بازار کار برای همه عوامل در سینما و تلویزیون وجه دیگری از ولنگاری فرهنگی است که آسیبهای پیش آمده را رقم زده.
این بازیگر در پاسخ به این سوال که برای رفع ولنگاری فرهنگی چه اقدامی باید انجام داد، چنین گفت: اینکه تصور کنیم ولنگاری فرهنگی تنها با دستور یا بخشنامه برطرف میشود، تصوری باطل و عبث است، چون رویکرد دستوری هیچ گاه نتوانسته در حوزه امور فرهنگی دستاورد مثبتی به همراه داشته باشد. برای همین باید با برگزاری همایشها و سیاستهای تشویقی عوامل را به سویی ترغیب کرد که نگرش اسلامی برای آنها الگو و شاخصه اصلی باشد، هر چند این مهم را هم باید اضافه کنم که به هر حال سیاستهای نظارتی نیز در جای خود لازم و ضروری است.
بازیگر فیلم «تلفن» ادامه داد: بحث دیگری که باید به طور جدی مد نظر قرار گیرد بحث تربیتی است که میتواند مهمترین قدم بر علیه ولنگاری فرهنگی باشد، به این معنا که نهادهایی چون حوزه هنری و دیگر نهادهای ارزشی بیایند همانند دهه ۶۰ نیرویی تربیت کنند که دغدغهشان برای ورود به هنر، اشاعه آموزههای دینی باشد، در کلامی دیگر، هنرمندانی را تربیت کنیم که سینما و تلویزیون را بلندگویی برای بیان امر به معروف بدانند، نه اینکه از آن برای رسیدن به شهرت بهره ببرند.
آشتیانی در انتهای سخنانش تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنانش بارها به روی بحث ولنگاری فرهنگی تاکید داشتهاند، این اتفاق نشان میدهد که این موضوع تا به چه اندازه دارای اهمیت است. برای همین اگر بخواهیم باز هم نسبت به این آسیب بیتوجهی کنیم، باید در آینده منتظر آسیبهای فراوانی باشیم. پس برای مبارزه با این آسیبها نباید از هیچ هزینهای بترسیم و باید با تمام توان بر علیه آن برخیزیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۳۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم
علی زارعان: همه چیز جامعه ما از شعر است. فلسفه آن از شعر است، ادبیات و هویت آن نیز همینطور. بسیاری از ضربالمثلهایی که ما در زندگی روزمره استفاده میکنیم، برگرفته از مصراعهای شعرها است و از نظر من ستون خیمه هویت ایرانی شعر است.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-سید رضا میرجعفری، علی زارعان تهیهکننده برنامه «سرزمین شعر» در گفتوگویی با دانشجو پیرامون وجه تمایز این برنامه با مجموعههای مشابه گفت: من برنامههایی که در حوزه شعر هستند را به 3 دسته تقسیم میکنم: برنامههای برای شعر، برنامههای درباره شعر و برنامههای به بهانه شعر. این تقسیم بندی به قضاوت درست ما در مورد برنامههای تلوزیونی پیرامون شعر، کمک میکند.
وی ادامه داد: برنامههای به بهانه شعر، برنامههایی هستند که برای مثال در کنار جشنی، از یک شاعر نیز دعوت میشود. برنامههای درباره شعر، برنامههایی مثل تفسیر مثنوی در شبکه 4 هستند. اما «برای شعر»، موضوع مغفولی بوده است. مخاطبان مشتاق این سبک از برنامه بودهاند اما رسانه هنوز به قالبی نرسیده بود که طبق آن بتواند یک شاکله منظم و تکرارپذیر را برای مخاطب ایجاد کند.
زارعان خاطرنشان کرد: این سبک از برنامهها در طول این این 45 سال به ندرت وجود داشت. کاری که فقط برای شعر باشد را میتوان در برنامه «قندپهلو» دید که آن هم فقط در دایره شعر طنز است.
تهیهکننده «سرزمین شعر» اظهار داشت: برنامه ما ابتدا در شورای عالی شعر وزارت ارشاد مطرح شده بود و ما به یک طرح کلی از «سرزمین شعر» رسیده بودیم. «سرزمین شعر» یک برنامه استعدادیابی نیست اما از ساختار تَلِنت برخوردار است و ما به این جمع بندی رسیده بودیم که چنین فرمی، میتواند مقبول و فرآیند ساز باشد.
-چه عواملی باعث شد تا سیار به عنوان مجری انتخاب شود؟
زارعان در پاسخ به سوال دانشجو در مورد علت انتخاب محمدمهدی سیار به عنوان مجری این برنامه گفت: اگر میخواستیم برنامهای بسازیم که در حوزه شعر و ادبیات بوده و میزان سرگرمی آن محدود باشد و بتوانیم با آن به هدف نهایی که حمایت از شعر معاصر و تغییر سلیقه مخاطب نسبت به آن است، برسیم، لازم بود که فردی مولف را انتخاب کنیم.
وی افزود: آقای سیار ابتدا در مقابل اینکه اجرا کنند، مقاومت داشتند اما با قبول کردن این پیشنهاد، شاهد هستیم که با گذشت 30 قسمت از برنامه، به یک پختگی در اجرا رسیدند و میتوان گفت در آخرین برنامهها، ما به یک کشف جدید در حوزه اجرا هم رسیدیم.
زارعان همچنین پیرامون چرایی انتخاب علیرضا افتخاری برای حضور در این برنامه توضیح داد: مناسبخوانی از سنتهای قدیمی و تاریخی شعرخوانی بوده که شاعر یک فرد را با خود در محفل شعر برای خوب خواندن شعر به اشکال مختلف از جمله آوازخوانی همراه میکرد.
وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که در فضای برنامه سرزمین شعر به فردی نیاز داریم که فضای کلماتی شعرخوانی ما را تلطیف کند و آوازخوانی را هم به برنامه اضافه کند و برای این هدف بود که شاعر شنیدنی را دیدنی کنیم.
تهیهکننده «سرزمین شعر» گفت: علیرضا افتخاری با اشتیاق زیاد در این برنامه حاضر شد و باعث گرمی برنامه سرزمین شعر شد. از نظر من حضور آقای افتخاری، یک افتخار برای برنامه «سرزمین شعر» بود.
زارعان همچنین اشاره کرد که فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» اوایل تابستان از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
-چه کنیم که حوزه شعر چه در فضای مجازی و چه در رسانه ملی بیشتر جریان ساز شود؟
وی در پاسخ به سوال دانشجو گفت: همه چیز جامعه ما از شعر است. فلسفه آن از شعر است، ادبیات و هویت آن نیز همینطور. بسیاری از ضربالمثلهایی که ما در زندگی روزمره استفاده میکنیم، برگرفته از مصراعهای شعرها است و از نظر من، ستون خیمه هویت ایرانی شعر است. اگر این واقعیت انکار ناپذیر را قبول کنیم، هرچقدر که برای شعر ارزش قائل شویم، به هویت خود ارزش دادهایم.
زارعان اظهار داشت: اگر میخواهیم جامعه جوان و نوجوان کشور را هویتمند سازیم، هر اندازه که روی حوزه شعر سرمایه گذاری کنیم، کم گذاشتهایم.
وی در مورد پیشنهادات خود در این حوزه نیز در پایان توضیح داد: پیشنهاد من این است که کسانی که در سایر حوزهها مشغول هستند، از این فرآیند حمایت کنند. همین حالا هم «سرزمین شعر» با حمایت همراه اول روی آنتن مانده است. اگر این حمایتها قطع شود، طبیعتا افت خواهد کرد.
پیشنهاد دوم من این است که بیایند دنباله زنجیره ارزش محتوایی را پیش ببرند. اگر شب شعرها و جمعهای شاعرانه و ناشران با «سرزمین شعر» همراهی کنند، قطعا این برنامه نیز مشتاقانه با آنها همراهی خواهد کرد و این فرآیند تک محور رسانه، به فرآیندی چند محور تبدیل خواهد شد.
اگر بتوانیم زنجیره ارزش افزوده را تکمیل کنیم، میتوانیم امیدوار باشیم که نسل آینده از شعر معاصر ایران، بهرهمندتر خواهد بود.