Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: کنترل اجاره بها راهکار کوتاه مدت ندارد و تنها با ثبات و امنیت اقتصادی و رونق ساخت و ساز و ایجاد تناسب بین درآمد مردم و تورم می توان کاری کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نرگس زربان در برنامه گفتگوی 18:30 گفت: در بحث اجاره بها نه مالک مقصر است و نه مشاوران املاک بلکه اقتضادی اقتصاد و بی ثباتی اقتصادی و تورم و عامل افزایش قیمت خانه و اجاره بها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 زربان گفت: نمی توان برای اجاره بها سقف گذاشت به دلیل قانون مالکیت و دلایل شرعی، البته در بحث قراردادهای دوساله کارهایی انجام شده است.    این مسئول وزارت راه و شهرسازی درباره عوامل موثر بر اجاره بها و قیمت مسکن نیز گفت: تورم، میزان عرضه مسکن و تقاضا، نرخ سود بانکی و سود دهی دیگر بخش های بازار ، قوانین مالیاتی و ثبات اقتصادی و فضای روانی حاکم بر جامعه بر قیمت مسکن و اجاره بها تاثیر دارد.  سید یعقوب  زراعت کیش کارشناس مسائل اقتصادی نیز با اشاره به آمار متفاوت بانک مرکزی از تورم و اختلاف آن با تورم قابل مشاهده گفت: عوامل موثر بر اجاره بها و قیمت مسکن برخی درونی و مرتبط با حوزۀ مسکن است و برخی بیرونی و خارج از حوزۀ مسکن مثل بازار ارز و طلا و سود بانکی است.   کارشناس مسائل بانکی یکی دیگر از عوامل افزایش بهای مسکن را علاقه مستاجران به ماندن در آپارتمانی که اجاره کرده اند و عدم تمایل آنها به اجاره کردن خانه کوچکتر و ارزان تر است زیرا دوست ندارند علی رغم کاهش درآمدشان سطح رفاهیشان تغییر کند.   زراعت کیش گفت: باید بر کار مشاوران املاک بیشتر و سختگیرانه تر نظارت شود زیرا در افزایش اجاره بها به هر حال تاحدودی نقش دارند  و باید طبق قوانین و دلایل شرعی مالکان را ترغیب و مجبور کرد خانه های خالیشان را اجاره دهند.
 این کارشناس گفت: ارز عوامل دیگر موضوع ساخت و ساز است که اغلب مالکان در ایران خانه هایی را که می سازند برای فروش می سازند اما در کشورهای دیگر بخش عمده ای از خانه هایی که ساخته می شوند مختص اجاره ساخته می شوند و باید به این نکته هم توجه کرد.    در ادامه برنامه خسروی رئیس اتحادیه مشاوران و املاک هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: توقف 5 ساله ساخت و ساز از علل افزایش نرخ اجاره بها و مسکن بود. خسروی با اشاره به اینکه اجاره بها تابع تورم و متاثر از قیمت طلا و ارز و سود بانکی است گفت: ساختمان سازی ما هوز سنتی است و باید به سمت صنعتی سازی برویم.  رئیس اتحادیه مشاوران و املاک همچنین گفت: ما امانت فروش مردمیم و مالک تعیین قیمت می کند و ما به او مشاوره می دهیم و ذات کار ما که دلالی است پایین آوردن قیمت است.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: گفتگو اجاره بها مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۳۸۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه املاک باشند

بابک مرادی با اشاره به نزدیک شدن ایام جابجایی مستاجران و داغ شدن بازار رهن و اجاره، گفت:در سنوات گذشته عمده قراردادها در دفاتر مشاور املاک ثبت می‌شد، اما اکنون با راه‌اندازی سامانه رایگان «خودنویس املاک» که مربوط به وزارت راه و شهرسازی است، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کار از دست بنگاه‌های مشاور املاک خارج شده است.

وی با بیان اینکه این سامانه اگرچه برای رفاه حال مستاجران راه اندازی شده اما می‌تواند برخی مشکلات را ایجاد کند، افزود: برای ثبت قراردادها در این سامانه حتما باید ضریب امنیتی رعایت شود، در غیر این صورت ممکن است مواردی از کلاهبرداری و یا اجاره مال غیر رخ دهد که چون از مجاری بنگاه‌های معاملات املاک صورت نگرفته، امکان بررسی و پیگیری آن وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه خاطرنشان کرد: برخی افراد هستند که با سوءاستفاده و جعل مدارک، مال غیر را اجاره می‌دهند و ممکن است مستاجران امکان شناسایی این موارد را نداشته باشند و یا مدارک موجر را با دقت بررسی نکنند.

مرادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در گذشته صرفاً دفاتر معاملات املاکی که دارای پروانه کسب بودند می‌توانستند برای قراردادها کد رهگیری معتبر صادر کنند، اما اکنون در سامانه خودنویس املاک، حتی مشاورین املاک غیرمجاز نیز امکان ثبت قراردادها را دارند و این امر نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد.

وی از مستاجران خواست چنانچه قصد دارند در این سامانه قراردادی را ثبت کنند، حتماً این کار را از کانال دفاتر مشاور املاک دارای مجوز انجام دهند تا امکان پیگیری مشکلات احتمالی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: در سنوات گذشته وقتی نرخ مصوبی مثلاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برای افزایش بهای رهن و اجازه مصوب می‌شد، این امکان وجود داشت که از کانال مشاورین املاک بر میزان افزایش رقم اجاره‌ها نظارت شود، اما اکنون در قالب این سامانه چنین بستری فراهم نیست و امکان ثبت قرارداد با هر رقمی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • تحقق کاهش معطلی دریافت کد رهگیری برای مستاجران با سامانه خودنویس
  • خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه املاک باشند
  • مستاجران مراقب سامانه خودنویس املاک باشند