Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: «تجارت بین ایران و عراق هنوز در جریان است و تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر ایران قرار نگرفته است».  به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از المانیتور، ایران از عراق خواسته زیر بار تحریم‌های آمریکا علیه ایران نرود. پیشنهاد ایران استفاده از دینار عراق و ریال ایران در تبادلات تجاری بین دو کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بانک مرکزی ایران سعی دارد به توافقی با عراق بر سر استفاده از دینار یا ریال ایران برای معامله با این کشور برسد، ولی عراق نیاز به تایید آمریکا دارد که هنوز مصمم است به عراق اجازه دهد برای مدت کوتاهی فقط گاز طبیعی از ایران وارد کند تا برق مورد نیازش را تامین کند.
یک منبع در بانک مرکزی عراق گفت: «یک هیئت عراقی که در دسامبر به آمریکا سفر کرده بودند و شامل مقامات اجرایی بانک مرکزی عراق و چندین وزیر از جمله وزرای نفت و نیرو می‌شدند، در مورد معاف شدن عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفتگو کردند».
وی اضافه کرد: «این هیئت نمایندگی نتوانستند به نتایج خوبی برسند و آمریکا فقط به عراق اجازه داد گاز ایران را در ازای دینار برای نیروگاه‌های برقش خریداری کند. دولت عراق قول داد این کار را انجام دهد و حسابی برای شرکت نفت ایران در یک بانک دولتی با ارز دینار باز کرد».
طبق همین منبع ناشناس، آمریکا معافیت کامل عراق از تحریم‌های ایران را قطعا رد کرده و تنها اجازه صادرات گاز طبیعی را از ایران داده است. این معافیت ممکن است در آینده شامل برق هم شود.
«آمریکا سعی دارد عراق را در استخراج گاز برای تولید برق توانمند کند و به وابستگی این کشور به کالا‌ها و محصولات ایران خاتمه دهد».
در حالی که هنوز از دلار آمریکا برای تجارت بین عراق و ایران استفاده می‌شود، تمام انتقال‌های مالی، خارج از بخش بانکداری عراق از طریق واسطه‌های خارجی و بانک‌هایی در سوریه و لبنان انجام می‌شود. بیشتر تجارت بین این دو کشور شامل صادرات از ایران به عراق می‌شود و بنابراین تهران ترجیح می‌دهد معامله‌ها با یورو یا ریال باشد.
فاضل الحمدانی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: «تجارت بین ایران و عراق هنوز در جریان است و تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر ایران قرار نگرفته است».
ولی یک مقام عالی‌رتبه عراق گفت: «بانک مرکزی متعهد است که هیچ دلاری به ایران نفروشد و هرگونه تلاش ایران را برای این کار رد می‌کند».
همین منبع اشاره کرد: «بانک مرکزی همچنین از همکاری با ایران برای تبدیل ریال ایران به دلار آمریکا خودداری می‌کند».
در آخرین اصلاحیه بودجه ۲۰۱۹ عراق که هنوز در حال بررسی است، دولت عراق بودجه واردات برق را از ۳۵۷ میلیون دلار به ۵۹ میلیون دلار کاهش داده است. این یعنی عراق دیگر از تهران برق نمیخرد.
احمد حاثال، یک محقق و نویسنده آزاد در عراق گفت: «استفاده از دینار در معامله با تهران باعث افزایش ارزش دینار عراق به خاطر تقاضای بالاتر آن می‌شود. مخصوصاً اینکه مبادلات تجاری بین دو کشور در هشت ماه گذشته به ۸ میلیارد دلار رسیده است».
صادرات سالانه ایران به عراق بیش از ۲۲ درصد کل واردات عراق است که معادل ۳۵ میلیارد دلار از کشور‌های مختلف می‌شود. بخش خصوصی هزینه این واردات را یا از طریق انتقال دلار توسط شرکت‌های معاوضه‌ای می‌دهد یا از راه‌هایی که مورد قبول بانک مرکزی نیستند یا به سادگی از طریق انتقال پول با اتومبیل.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحریم آمریکا علیه ایران اقتصاد پسابرجامی تحریم های اعمال شده علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۲۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت

بانک مرکزی بنابر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها و نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، در طول سال ۱۴۰۲ برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مجموعا بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تامین و پرداخت کرد که از رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ برخوردار است. همچنین تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

تامین ارز سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن (۱۴۰۱) از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالا‌های اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

کالا‌های تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده است.

کالا‌های اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالا‌های اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

دیگر خبرها

  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • بانک های چینی در معرض تحریم
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟