Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@14:48:02 GMT

شبگردی در دل تاریخ تمدن

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۴۶۳۱۶

شبگردی در دل تاریخ تمدن

همدان- ایرنا- «گردشگری در شب» به عنوان پدیده ای نوین در صنعت گردشگری جهان معرفی شده است و حالا همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، ظرفیت های متعددی برای این نوع گردشگری دارد که باید با برنامه ای مدون به دنبال اجرای آن بود.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که گردشگری به عنوان سومین صنعت پول ساز جهان شناخته می شود و همواره مورد توجه کشورها و دولت ها است، گردشگران عصر جدید به دنبال جاذبه های نوین، خوشایند و در مواردی نامتعارف هستند؛ مولفه هایی که به بروز پدیده های جدید در این صنعت پاک منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از شرق آسیا تا غرب آمریکا، روش های متفاوتی برای جذب گردشگر استفاده می شود و بهره برداری اقتصادی باعث شده تا شیوه جذب گردشگر تغییر کند. از طرف دیگر گردشگری انواع متفاوتی دارد که از مهمترین آنها می توان به گردشگری فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی، تجاری، روستایی، ماجراجویانه، پزشکی، علمی و آموزشی اشاره کرد.
اما حالا «گردشگری در شب» به عنوانه پدیده ای نوظهور در صنعت گردشگری، رو به توسعه است و ایران به عنوان کشوری چهار فصل و با تاریخی کهن، سرشار از جاذبه هایی است که می تواند در این عرصه نیز خوش بدرخشد.
به هر گوشه از این دیار کهن که می نگری جلوه ای از جاذبه های گردشگری نمایان می شود. جاذبه های متفاوت ایران در حوزه گردشگری آنقدر زیاد هست که می تواند هرگردشگری را از هر نقطه جهان به اینجا بکشاند.
در این بین همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران با بیش از یکهزار و 800 جاذبه گردشگری در دسته پنج شهر گردشگر پذیر کشور قرار دارد و انتخاب این دیار به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 میلادی و همچنین برگزاری چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) به میزبانی این استان، باعث شده تا نگاه گردشگران به سمت دیار هگمتانه بچرخد.
غار علیصدر، تپه و موزه باستانی هگمتانه، گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، باباطاهر، استرومردخای، حیقوق نبی(ع)، سراب های نهاوند، تپه باستانی نوشیجان، گنبد علویان، برج قربان، موزه تاریخ و طبیعت و دشت میشان از جمله جاذبه های گردشگری این استان به حساب می آیند.
آب و هوای استان همدان نیز در نتیجه وجود کوه های مرتفع، رودخانه ها و پستی و بلندی های زیاد به شدت متغیر است و زمستان های سرد، پر برف و باران و تابستان های معتدل دارد. اینگونه آب و هوا باعث شده تا تعداد گردشگران این استان در فصل های مختلف تغییر کند.
حال که همدان سالانه مخاطبان خاص خود را در حوزه گردشگری دارد متولیان امر را، برای ماندگاری بیشتر گردشگران در این استان به تکاپو انداخته است و گردشگری در شب راهکار جدیدی از ماندگاری بیشتر گردشگران در همدان ارزیابی می شود.
رهایی از ترافیک خسته کننده روز، آب‌وهوای مناسب در شب، دسترسی آسان به مناطق مختلف و استفاده بهینه از وقت، ویژگی های مناسبی است که می تواند زمینه را برای گسترش صنعت گردشگری در شب مهیا کند.
این اتفاق نه تنها به ماندگاری گردشگر منجر می شود، بلکه به رونق اقتصادی و کارآفرینی هم کمک می کند. اما توسعه جاذبه های گردشگری شبانه و تشویق گردشگران به شبگردی از نکات ریزی است که باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد.

**تپه استخر عباس آباد
تپه عباس آباد به عنوان بام همدان که به «سر استخر» معروف است می تواند یکی از جاذبه های گردشگری شبانه باشد.
تپه عباس آباد همدان در نزدیکی و مشرف به میدان قائم (میدان داریوش سابق) قرار دارد. این تپه به دلیل مشرف بودن به شهر همدان، همواره از موقعیت ویژه ای برخوردار بود و به عنوان بام همدان نیز شناخته می شود.
یکی از پارک های زیبا و دیدنی شهر، به ویژه مناسب برای میهمانان تابستانی همدان، گردشگاه استخر عباس آباد است که در بالای تپه عباس آباد واقع شده‌است. دو جاده یکی از ابتدای بلوار باغ ارم و دیگری از ابتدای جاده گنجنامه، دسترسی به بالای تپه را امکان پذیر می کند.
با توجه به قابلیت های جغرافیایی، طبیعی و گردشگری این تپه، در سال های اخیر تاسیسات تفریحی، پذیرایی و اسکان موقت مناسبی در این منطقه احداث شده و به مجتمع تفریحی و سیاحتی تبدیل شده است.
از بالای تپه از یک سو، چشم انداز طبیعی دره سرسبز عباس آباد و از طرف دیگر، نمایی از شهر همدان نمایان است. در ضلع جنوب شرقی این مجتمع نیز آبشار مصنوعی زیبایی جلوه گری می کند.
از یک طرف باغ ها و کوچه باغ های اطراف این تپه در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد و مورد توجه گردشگران است و از طرف دیگر امکانات رفاهی تپه عباس آباد شامل هتل های اقامتی، مسجد، پارکینگ، رستوران، زمین مخصوص اسکیت، سینمای تابستانی فضای آزاد، آب نمایی با ارتفاع در حدود 60 متر و به طول 200 متر و فروشگاه خوراکی و تنقلات بر مناسب بودن این منطقه برای گردشگری افزوده است.

**دهکده گنجنامه
دهکده فرهنگی، ورزشی و گردگشری گنجنامه همدان در پنج کیلومتری شهر، در میدان گنجنامه و در مجاورت کتیبه های کهن و آبشار گنجنامه قرار دارد.
کتیبه های گنجنامه که به خط میخی بر تکه سنگی بزرگ حک شده است، به عنوان یادگاری از دوران هخامنشی در کنار آبشاری زیبا می تواند مقصد گردشگران در شب باشد.
مجموعه گنجنامه یکی از قوی ترین قطب‌های گردشگری ایران بوده و عضوی از سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) شده است. دهکده گنجنامه با ظرفیت پنج هزار تن، دارای امکاناتی همچون امکانات تفریحی، ورزشی، اقامتی و آموزشی است.
این دهکده با امکاناتی ویژه مانند سکوی پرش بانجی‌ جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم، پیست سورتمه سواری به همراه خدمات ویژه تفریحی شامل خط تله کابین رفت و برگشت، کافی شاپ و رستوران های متنوع، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان و پارکینگ های روباز و سرپوشیده می تواند ظرفیتی آماده برای پذیرایی از گردشگران در شب باشد.

** پیاده راه های همدان
بلوار ارم همواره یکی از پرترددترین خیابان های همدان در شب است. تبدیل این بلوار به پیاده راه می تواند موج جدیدی از جذب گردشگر شبانه را ایجاد کند. مکانی که هر یک از شهروندان همدان را به سمت خود جذب می کند و به عنوان تفرجگاه جوانان محسوب می شود.
بلوار ارم همدان به واسطه نزدیکی به دامنه الوند و قرار گرفتن در منطقه ای خوش آب و هوا، مقصد اتراق و گردشگری شهروندان در پایان هفته و روزهای تعطیل است و از همین رو مسئولان شهری با پیاده راه کردن آن به دنبال بهبود بار ترافیکی و ظرفیت گردشگری این منطقه هستند.
اما در دل پایتخت گردشگری کشور های آسیایی در سال 2018 میلادی، نبض خیابانی می زند که گرچه پر سر و صداست، اما سکوت و سنگینی تاریخ و هویت مردمان دور آن حالا ویترینی شده که با گام نهادن در آن، می توان خود را در آن تاریخ و فرهنگ و معماری و زندگی مردمانش دید و لذت برد.
خیابانی سنگفرش که در آن خبری از تردد پرسر و صدای خودروهای دودزا نیست. خیابانی که به واسطه قرار گرفتن در بین دو میدان معروف و قدیمی شهر، یعنی آرامگاه بوعلی و میدان امام خمینی (ره) از جمله خیابان های قدیمی و تاریخی همدان به حساب می آید.
پیاده راهی که با اولویت قرار گرفتن گردشگری در توسعه استان، به یکی از نقاط مجذوب کننده برای گردشگران تبدیل شده است و شب ها دستفروشان با بساط کردن در این پیاده راه بازاری شلوغ و پر رونق به راه می اندازند.؛ بازاری که مورد توجه گردشگران قرار دارد و می تواند منبعی برای اقتصاد خانواده ها باشد.
پیاده راه میدان امام خمینی (ره) و پیاده راه اکباتان نیز در امتداد این مسیر سنگ فرش قرار دارند و وجود موزه و تپه باستانی هگمتانه در انتهای پیاده راه اکباتان باعث شده تا قدم زدن های شبانه بر روی این سنگفرش ها، ذهن ها را به دل تاریخ و تمدن ایران ببرد.
جاذبه های اینچنینی می تواند حرکتی نوین در توسعه گردشگری در شب باشد. این در حالی است که مسئولان شهری به فکر توسعه زیرساخت ها و گسترش این نوع از گردشگری هستند.

**ایده نوین گردشگری در شب برنامه ریزی می شود
رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: گردشگری در شب یکی از ایده های نوین در حوزه گردشگری است که اجرای آن در این شهر برنامه ریزی می شود.
حسین قراباغی در گفت و گو با ایرنا افزود: با فعالسازی گردشگری شبانه در همدان می توان علاوه بر ماندگاری بیشتر مسافر موجب توسعه اقتصاد در شب شد.
وی اظهار داشت: در فراخوان طرح «ایده برتر» چهار موضوع مورد بررسی قرار می گیرد که گردشگری در شب یکی از مهمترین موضوعات این فراخوان است.
قراباغی عنوان کرد: گردشگری شب با هدف استفاده بهینه از زمان شب برای بخش زیادی از گردشگران باید به کار گرفته و برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: باید زیر ساخت های شهری به گونه ای طراحی شود که گردشگران بتوانند از جاذبه های گردشگری به راحتی استفاده کنند.
رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: با مرمت و بازسازی کاروانسراها و بافت فرسوده و برنامه ریزی هدفمند باید جاذبه های مورد پسند گردشگر ایجاد کنیم.
قراباغی ادامه داد: پیاده راه های اکباتان و بوعلی و همچنین محدوده خیابان های 6 گانه مرکز شهر همدان بازسازی شده اند و با بافت سنتی که دارند می توانند در هر فصلی مورد توجه گردشگران باشند.
9904/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گردشگري در شب گردشگري همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید رضا محققیان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، امروز جمعه سی و یکم فروردین ماه گفت: بامداد امروز صدای شلیک پدافند هوایی در برخی نقاط استان به ویژه منطقه شرق شهرستان اصفهان شنیده شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به گزارشات مقامات نظامی و امنیتی استان، رؤیت چند ریزپرنده در حریم هوایی استان باعث فعال شدن پدافند هوایی مناطق مختلف شرق استان شد.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان همچنین بیان کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، برای حفظ امنیت گردشگران، بامداد امروز برای مدت زمان محدودی پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان متوقف شد.

محققیان خاطر نشان کرد: با توجه به رفع هرگونه خطر، در حال حاضر تمامی پایانه‌های مسافرتی استان از جمله فرودگاه بین‌المللی اصفهان و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان مطابق با روال عادی فعال بوده و گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی در کنار شهروندان می‌توانند از این جذابیت‌ها به ویژه در محور زیبا و تاریخی و طبیعی زاینده‌رود که دوباره به‌دلیل جریان یافتن دوباره زاینده‌رود جذاب‌تر از هر زمان دیگر است بازدید به عمل آورند.

کد خبر 6082421

دیگر خبرها

  • رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران
  • تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان
  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز ۱۴۰۳
  • دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد
  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری خوزستان بازدید کردند
  • حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین