Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:31:39 GMT

کافی شاپ ها؛ جنبه دیگری از زندگی مدرن

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۱۲۷۳

کافی شاپ ها؛ جنبه دیگری از زندگی مدرن

تهران- ایرنا- کافی شاپ ها به عنوان نمادی از سبک زندگی مدرن، در سطح شهرها دارای کارکردهای مختلفی از قبیل گذراندن اوقات فراغت، افزایش تعاملات و ارتباطات جوانان و افزایش فضای کسب و کار هستند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، امروزه فرهنگ کافه و کافه نشینی بیش از زمان های گذشته در میان بخش های از مردم خصوصا جوانان جا افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر روزگاری تنها شاهد 3 الی 4 کافی شاپ در منطقه بودیم امروزه شاهد 3 الی 4 کافی شاپ در برخی از خیابان ها هستیم و این نشان از استقبال از چنین فضاهایی دارد.
امروزه کافی شاپ های متعددی با عناوین مختلفی مانند کافه هنر، کافه خبر و... شکل گرفته اند که در کنار برخورداری از دکوراسیون های خاص کلاسیک یا مدرن و ارائه غذاها و نوشیدنی هایی با اسامی خاص به ارائه محتواها و برنامه هایی خاص در قالب های مختلف مانند سخنرانی، معرفی کتاب، خاطره گویی و... می پردازند.
اگر در گذشته کافه ها و کافی شاپ ها تنها مکان هایی برای نوشیدن قهوه، چای، گذران اوقات فراغت و صحبت با دوستان بودند در شرایط امروزی شاهد تغییراتی در کارکردهای این کافه ها نیز هستیم. تبدیل آنها به مکان هایی برای اکران فیلم، پخش کنسرت، سخنرانی، بحث و مناظره، نقد کتاب و... از جمله کارکردهای نوین کافی شاپ ها محسوب می شود که این فضاها را بیش از گذشته به مراکز دورهمی های دوستانه جوانان تبدیل کرده است.
بنابراین کافی شاپ ها از جمله نمادهای سبک زندگی در دوران معاصر هستند که دارای نقش ها و کارکردهای بسیاری می باشند.
در خصوص کارکردها و کژکارکردهای کافی شاپ ها پژوهشگر ایرنا با امان الله قرایی مقدم استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی به گفت و گو پرداخت.

**کارکردهای کافی شاپ ها
قرایی مقدم در خصوص کارکردهای کافی شاپ ها گفت: بطور کلی از آنجایی که کافی شاپ ها انسان ها را از تنهایی بیرون می آورند و افراد احساس می کنند که در جامعه با انسانها تعاملات اجتماعی دارند و با یکدیگر گفت و گو می کنند و تنها و رها شده نیستند، بنابراین زمینه های افزایش عطوفت و مهربانی در جامعه هم افزایش پیدا می کند. به خصوص برای نسل جوانی که امکانات محدودی برایش در جامعه فراهم است، این تنهایی می تواند منجر به بسیاری از آسیب های اجتماعی شود که از بدترین آنها خودکشی است.
وی افزود: به لحاظ تئوریکی، خودکشی وقتی برای افراد حاصل می شود که احساس می کنند در جامعه تنها هستند و با کسی ارتباط ندارند و جایی برای صحبت کردن و حرف زدن آنها وجود ندارد. بنابراین یکی از عوامل خودکشی تنهایی و بی کسی و درماندگی است. کافی شاپ ها با ایجاد مکانی برای گفت وگو، تعامل و ارتباط می تواند زمینه های مناسبی برای دوری از این خلا های روانی ایجاد کنند.
این استاد دانشگاه افزود: مثلا در یکی از خیابان های مسکو کافی شاپ های زیادی هستند که محل گذراندن اوقات فراغت جوانان می باشد. در آنجا جوانان قهوه می خوردند و با یکدیگر به گفت و گو و تعامل می پردازند. نه تنها در مسکو بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی چنین فضاهایی در جاهای مختلف شهر برای مردم و بخصوص جوانان فراهم شده که برای گذراندن اوقات فراغت و بیکاری آنجا می روند. بنابراین از منظر جامعه شناختی اگر بخواهیم به مساله کافی شاپ ها نگاه کنیم باید بگوییم که دارای کارکردهای مثبت هستند.

** طبقه اجتماعی کافه نشین ها
قرایی مقدم در خصوص طبقه اجتماعی کسانی که به کافی شاپ می روند، گفت: اکثرا از طبقه متوسط جدید شهری هستند. طبقه متوسط شهری هم مجموعه ای از اصول و ارزش های مشترک شهری را دارد که یکی از آنها داشتن اوقات فراغت بیشتر و توجه به ارزش های فرامادی است. از این رو کافه ها از جمله فضاهای فرهنگی هستند که بسیاری از ویژگی های طبقه متوسط شهری را تامین می کنند.
قرایی مقدم افزود: کافی شاپ فضایی را در اختیار دورهمی های جوانان قرار داده و تعاملات اجتماعی آنها را افزایش داده است. در واقع کافه ها به نوعی فضاهای فرهنگی به حساب می آیند، زیرا بر اساس تفریح، گفت وگو و نقد استوار شده اند. تشکیل چنین فضاهایی از جمله نمادهای سبک زندگی در دوران معاصر است.
این استاد دانشگاه افزود: تاثیری که گروه های همسال بر یکدیگر دارند بسیار زیاد است. تالکوت پارسونز ( از جامعه شناسان آمریکایی) کسی که روی 321 گروه هم سال کار کرده معتقد است که تاثیر گروه های همسال به مراتب بیش از هر گروه دیگر است. زیرا جوانان معمولا به دنبال فرار از هر سلطه و زوری هستند و از این رو با گروه های همسالانشان که اعتقادات و افکاری شبیه به خود دارند بیشتر سازگار هستند. از این رو در شهری مثل تهران این کافی شاپ ها می تواند فضایی برای پر کردن خلا های عاطفی باشد.

** کارکرد اقتصادی کافی شاپ ها
قرایی مقدم در خصوص کارکرد اقتصادی کافی شاپ ها گفت: اگر از منظر اقتصادی بخواهیم نگاه کنیم باید مطلع باشیم که همواره با معضل بیکاری مواجه هستیم. کافی شاپ ها می توانند هزاران نفر را به کار مشغول کنند و اشتغال زایی ایجاد کند. از این رو با این اقدام می توانند از تعداد بیکاران و در نهایت از میزان آسیب های اجتماعی بکاهند.
از نظر جامعه شناختی، روان شناختی و روان شناسی اجتماعی این کافی شاپ ها باید مورد توجه دولت قرار بگیرند چون می توانند باعث دلبستگی جوانان به نظام شوند. این امر زمانی میسر می شود که جوانان احساس کنند آزاد هستند و فرقی با کشورهای دیگر ندارند. بنابراین کافی شاپ ها از بسیاری از جهات می توانند مفید واقع شوند.

**کافی شاپ و اوقات فراغت
قرایی مقدم در خصوص نقش کافی شاپ ها در گذراندن اوقات فراغت جوانان گفت: بطور کلی، فراغت به مجموعه ساعاتی از بیداری فرد در طول یک شبانه روز اطلاق می شود که فرد پس از انجام تعهدات شغلی، اجتماعی و خانوادگی در اختیار دارد و می تواند از روی میل و رغبت بطور آزادانه به فعالیتی فردی یا جمعی خود را مشغول کند. فراغت انتخابی و آزادانه است و موجب ابراز وجود و خود شکوفایی فردی می شود و به عنوان تجربه ای درونی به وضع روحی و روانی، گرایش ها، شرایط و تجربه فرد بستگی دارد.
وی افزود: کافی شاپ از ابتدا براساس گذراندن اوقات فراغت جوانان طبقه متوسط شهری شکل گرفت و تداوم یافت. این مکان ها بصورتی شکل گرفته اند که مشتریان می توانند زمان بیشتری را در آن صرف کنند و با غذا و نوشیدنی های مختلف به انجام کارهایی مانند گفت وگو، مطالعه و... بپردازند.
این استاد دانشگاه افزود: بعد از قرن 18 که صنعت و تکنولوژی رشد کرد و تکنیک و ماشین به خدمت انسان آمد. نتیجه این شد که اوقات فراغت انسان ها بیشتر شود. بنابراین کافی شاپ ها به مکان هایی برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل شدند.که در آن به گفت و گو با یکدیگر می پرداختند.

**کافی شاپ و رابطه اش با سبک زندگی
قرایی مقدم در خصوص کافی شاپ و رابطه اش با سبک زندگی گفت کافی شاپ ها اگرچه شکل جدید قهوه خانه های قدیم هستند ولی در کل سبک زندگی جدید محسوب می شوند. با توجه به اینکه تکنولوژی و صنعت سبب تغییر سبک زندگی شده اند. نوع غذاها و نیز نوع گذراندن اوقات فراغت و سبک زندگی ها هم تغییر کرده بنابراین می توان گفت کافی شاپ ها از نتایج صنعتی شدن و فنا وری های امروزی هستند.

** کژکارکردهای کافی شاپ ها
قرایی مقدم در خصوص کژکارکردهای کافی شاپ ها گفت: از جمله کارکرد های منفی کافی شاپ ها این است که در برخی از آنها قلیان مصرف می شود و روابط نادرستی شکل می گیرد. در جامعه ای که تجردگرایی بیداد می کند و ازدواج با مشکلاتی رو به رو است و مشکلات همسر گزینی وجود دارد لذا این مکان ها می توانند زمینه های روابط نامشروع را بیشتر فراهم کنند.
پژوهشم** م.ا**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كافي شاپ ها اوقات فراغت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۱۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصص زیبایی در پزشکی باید به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهرناز آجرلو، پزشك پوست و زیبایی در یک گفت‌وگوی رادیویی در مورد آسیب‌شناسی جراحی‌های زیبایی كشور گفت: رواج یك عمل در كشور موجب رشد بُعد مالی آن شده و همین موجب تمایل افراد به این موضوع در صورت نبود نظارت جدی می‌شود. در كشورهای آسیایی نیز شاهد مدگرایی بسیار افراط كارانه در حوزه زیبایی هستیم. در گذشته عمل‌های زیبایی صرفاً جنبه‌های درمانی و جبرانی داشت، اما امروز جنبه تبعیت از مد دارد.

او با اشاره به تغییرات پوست و مو با افزایش سن و نداشتن سبك زندگی صحیح بیان كرد: افراد برای جبران كاستی‌ها به سمت عمل‌های زیبایی سوق می‌یابند تا اعتماد به نفس خود را به دست آورند؛ اما امروز این عمل‌ها نه تنها الگوی پیشگیرانه ندارد بلكه شاهد مراجعین با سن كم به این عمل‌ها هستیم.

این پزشك پوست و زیبایی از تعهد جامعه پزشكان پوست و زیبایی نسبت به عمل‌های خود یاد كرد و افزود: این تعهد در بین آرایشگران وجود ندارد و با وجود آنكه هیچ ورودی به حوزه پزشكی ندارند، اقدام به انجام جراحی زیبایی می‌كنند.

در گذشته تقاضای انجام عمل‌های زیبایی توسط بانوان بیشتر بود اما اخیراً ورود آقایان به این حوزه با بانوان برابری می‌كند. عمل‌های زیبایی امروز صرفاً مدگرایی است و افراد متقاضی بدون توجه به عارضه‌های جراحی قصد تغییر چهره دارند.

او در این باره افزود: اگر سازوکاری تعریف شود كه این عمل‌ها توسط افراد متخصص انجام شود شرایط بهتر خواهد شد. تخصص زیبایی نیز باید در كنار سایر حوزه‌های تخصصی پزشكی قرار بگیرد كه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. این حوزه باید به عنوان یك رشته دانشگاهی وجود داشته باشد؛ اما حوزه زیبایی از نظر فرهنگی و فقهی در جامعه مورد بررسی قرار نگرفته در حالی که با این انجام روند، افراد كمتری به سمت آن خواهند رفت.

این پزشك ضمن تأکید بر از بین بردن تبعیت از مد در این حوزه یادآور شد: این موضوع بسیار خطرناك است چرا كه عوارض آن بسیار است.

افراد باید پزشكان متخصص را از طریق سایت نظام پزشكی بشناسند و به مراكز معتبر مراجعه كنند. بدن هر فرد با سایرین متفاوت است بنابراین نباید انتظار داشته باشند شبیه افراد خاصی شوند، نواقص را رفع كنند، تفكیك بندی جراحی را بدانند و زیبایی طبیعی خود را دوست داشته باشند و نیازی نیست برای مطرح شدن در جامعه عمل‌های زیبایی انجام داده و از خودشان چهره‌های جدید بسازند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای طرح کتابخانه فرهنگی سیار برای اوقات فراغت زائران حج
  • استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
  • تخصص زیبایی در پزشکی به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد
  • تخصص زیبایی در پزشکی باید به عنوان یک رشته دانشگاهی ایجاد شود/ عمل زیبایی دیگر جنبه مدگرایی دارد