Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سید محمدحسن آل هاشم افزود: دو درصد جمعیت 3.9 میلیون نفری آذربایجان شرقی عشایر هستند و بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت عشایر استان در فصل ییلاق 13 هزار و 297 خانوار شامل 71 هزار و 577 نفر و در فصل قشلاق هشت هزار و 97 خانوار شامل 43 هزار نفر است.
وی گفت: شهرستان های خداآفرین، کلیبر، اهر، میانه، چاراویماق، سراب و هریس عمده ترین شهرستان های عشایرنشین استان هستند و 59 درصد عشایر استان در شهرستان های کلیبر، اهر و خداآفرین ساکن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آل هاشم اضافه کرد: تولیدات دامی، کشاورزی و صنایع دستی، مرتع، پرورش آبزیان، ماکیان و زنبورداری از عمده منابع درآمدی عشایر استان است.
وی اضافه کرد: عشایر استان بالغ ‌بر 1.5 میلیون رأس دام را پرورش می ‌دهند و به عبارتی 30 درصد دام سبک و 3.6 درصد دام سنگین آذربایجان شرقی در دست عشایر است.
آل هاشم همچنین تولید صنایع دستی را یکی از فعالیت های عمده خانوارهای عشایری بعد از دامداری و کشاورزی دانست و افزود: فرش بافی، ورنی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و تولید جوراب پشمی از جمله تولیدات صنایع دستی عشایر است.
وی گفت: در زمینه عشایر هشت شرکت تعاونی و در زمینه زنان عشایر 15 تعاونی در استان فعال هستند.
آل هاشم همچنین به آمار عشایر مراغه اشاره کرد و گفت: 326 خانوار شامل 2 هزار و 269 نفر در فصل ییلاق و 16 خانوار در فصل قشلاق جمعیت عشایر مراغه را تشکیل می دهند.
وی گفت: جمعیت دامی عشایر مراغه 84 هزار و 556 راس دام است.
آل هاشم ادامه داد: سالانه 200 تن گوشت، 800 تن شیر، 25 تن پشم و 150 مترمربع صنایع دستی توسط عشایر مراغه تولید می شود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۲۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده‌ هوش مصنوعی در تبریز تاسیس می شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی آرش رنجبران از تأسیس ۱۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی در واحد‌های دانشگاهی این استان خبر داد.

وی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: آموزش‌های کاربردی و مهارت محور، اولویت دانشگاه آزاد اسلامی است و ما نیز در استان آذربایجان شرقی به این سمت حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تبریز از لحاظ پتانسیل صنایعی که در آن قرار دارد، چه صنایع سنگین و چه صنایع مربوط به قطعه سازی، صنایع غذایی، صنعت چرم و کفش و... همگی به عنوان وضعیت موجود احصا شده و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد قرار است یک دانشگاه حل مساله و ماموریت گرا باشد، اغلب ماموریت‌ها به این حوزه‌ها اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز افزود: در شمال شرق استان به دلیل وجود معادن بزرگ از جمله مس، بخشی از تمرکز بر روی مسائل معدنی است و به دلیل وجود شرایط خاص کشاورزی، بخشی از ماموریت‌ها نیز به حوزه کشاورزی اختصاص یافته است.

رنجبران با اشاره به آغاز راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی تاکید کرد: در حوزه فنی و مهندسی دانشکده‌های «هوش مصنوعی» و «صنعت ساختمان» را در واحد تبریز خواهیم داشت و برای شبستر و ایلیخچی هم دانشکده هوش مصنوعی مصوب شده است.

وی ادامه داد: در اجرای طرح پویش با صنایعی چون تراکتورسازی، خودروسازی سایپا و تعدادی از شرکت‌های خصوصی وارد قرارداد شده‌ایم که این قرارداد‌ها از نظر زمانی نامحدود هستند.

دیگر خبرها

  • کوچ بهاره عشایر سیستان امسال زودتر آغاز شد
  • ۲۰۰۰ بسته معیشتی بین مددجویان آذربایجان شرقی توزیع شد
  • صنعت نساجی با پیشینه‌ای ۴ هزار ساله در کاشان
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شیروان خراسان‌شمالی
  • دانشکده‌ هوش مصنوعی در تبریز تاسیس می شود
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی
  • استقبال از مسافران نوروزی با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و آلاچیق عشایر در اهر + فیلم
  • حادثه رانندگی با ۸ مصدوم در جاده مراغه به هشترود