Web Analytics Made Easy - Statcounter

به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی، صنایع دستی روستای سیدال نهبندان توسط بانوان این روستا احیاء شد. ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۲ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، روستائیان و عشایر جمعیت زیادی از کشور را تشکیل می‌دهند که اگر مسئولان و دست اندرکاران به صنایع دستی و اشتغال این قشر زحمتکش بیشتر توجه کنند از مهاجرت این جمعیت عظیم به شهرها جلوگیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستاورد توسعه روستایی عامل بهبود شرایط زندگی افراد کم درآمد ساکن روستا و خودکفا ساختن آنان در روند کلی توسعه یک کشور است و این خودکفایی جزء برنامه‌های کار آفرینی است. 

توسعه و احیای صنایع دستی در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی قرار گیرداحیای صنایع دستی یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی استاحیای صنایع دستی اردبیل نیازمند تقویت آموزش هنرهای سنتی است

یکی از اهداف کارآفرینی، توسعه پایدار روستایی است و در این رابطه پرداختن به صنایع روستایی، صنایع تبدیلی و صنعت گردشگری و ایجاد مشاغلی نظیر عرضه انواع صنایع دستی و تولیدات اولیه خانگی، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها را در پی دارد و معرف روستاهای پر جاذبه و پر قدمت است و باعث احیا و رونق صنایع دستی خراسان جنوبی می‌شود.

خراسان جنوبی در طی دو دهه گذشته با خشکسالی‌های فراوانی روبرو بوده است در این میان یکی از عوامل توسعه مناطق روستایی احیای صنایع دستی هر منطقه است که این امر تلاش فراوان مسئولان و خود مردم مناطق روستایی و عشایری را می‌طلبد.

نهبندان و مناطق روستایی و عشایری این شهرستان که در جنوبی‌ترین نقطه خراسان جنوبی با فاصله 200 کیلومتری با مرکز استان واقع شده است یکی از محروم‌ترین شهرهای خراسان جنوبی است و نگاه ویژه مسئولان استانی در همه عرصه‌ها به خصوص توجه به صنایع دستی غنی این منطقه را می‌طلبد.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی مستقر در دهستان میغان نهبندان حدود یک سال و نیمی است که در این دهستان فعالیت‌های مختلفی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، تعلیم و تربیت و کشاورزی انجام داده است.

ماه‌پری رضایی بانوی سیدالی از توابع بخش میغان نهبندان است که با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی در کنار همسر مشغول فعالیت در عرصه صنایع دستی، پرورش مرغ خانگی و دام سبک است.

رضایی در گفتگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند اظهار داشت: ایده اولیه فعالیت من و همسرم در عرصه‌های صنایع دستی، پرورش مرغ خانگی و دام سبک توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی داده شد.

این بانوی سیدالی با اشاره به اینکه حدود دو ماهی از افتتاح کارگاه صنایع دستی در حسینیه روستا می‌گذرد عنوان کرد: هم اکنون 8 نفر از بانوان جوان این روستا در این کارگاه مشغول بافت حوله بافی و چادر شب هستند.

وی ادامه داد: قالی‌بافی، جاجیم‌بافی، حوله و چادر شب بافی از صنایع دستی این روستا با قدمت بیش از 100 سال است.

رضایی گفت: تمام لوازم خانگی ما از صنایع دستی است که خودمان آن را تولید کرده و استفاده می‌کنیم که این امر به خودکفایی و اقتصاد خانواده کمک می‌کند.

وی با اشاره به فروش محصولات تولید شده عنوان کرد: مواد اولیه و فروش توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی انجام می‌شود.

این بانوی فعال در حوزه اشتغال خانگی گفت: با توجه به خشکسالی‌های دو دهه اخیر با همکاری همسرم و قرارگاه پیشرفت و آبادانی حدود شش ماهی است که فعالیت پرورش مرغ خانگی و دام سبک را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع خشکسالی و بی‌آبی مانع فعالیت ما در جمع‌آوری علوفه برای دام سبک نشده بلکه موجب شده در تابستان کوچ کنیم و به مناطق سرسبزتر شهرستان برای چرای دام برویم.

رضایی خطاب به بانوان روستایی و عشایری عنوان کرد: حرکت در مسیر پیشرفت از خود ما آغاز می‌شود و من باور دارم بانوان روستایی و عشایر خراسان جنوبی توانمندترین افراد هستند.

این بانوی فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی بیان داشت: حدود 140 خانوار در روستای سیدال ساکن هستند و 80 کیلومتر با شهرستان نهبندان فاصله داریم و مهمترین مشکل در این روستا نداشتن امکانات لازم، آب شور، تزریقات و اشتغال است.

فاطمه علی‌پور یکی دیگر از بانوان فعال در اقتصاد خانواده در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: قبل از حضور در کارگاه بافت حوله و چادر شب آموزش‌های لازم را دیده‌ام.

وی با اشاره به اینکه دیپلم حسابداری دارم اما افتتاح این کارگاه در روستا باعث شده بتوانم مشغول کار شوم گفت: روحیه تعاون و همکاری در این کارگاه وجود دارد و خوشبختانه مشکل تأمین مواد اولیه و فروش نداریم.

علی‌پور مهمترین مشکل روستای سیدال را نداشتن سوخت (نفت) دانست و افزود: حضور روحانی روستا و سرکشی‌های متداول وی و مسئولان قرارگاه پیشرفت و آبادانی موجب دلگرمی ما شده است.

نرگس عباسپور از بانوان فعال در عرصه بافت سیاه چادر در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حدود دو سالی است این صنعت قدیمی مجدداً در روستا احیاء شده است.

این بانوی سیدالی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 20 نفر از بانوان این روستا در 13 مکان مشغول بافت سیاه چادر هستند گفت: دستمزد بافت خیلی کم است مثلاً برای بافت یک متر در 10 متر بافت سیاه چادر که نزدیک به یک هفته طول می‌کشد تنها 23 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنم.

وی ادامه داد: بیشترین سیاه چادرها را عشایر کوچ نشین منطقه سیستان و بلوچستان خریداری می‌کنند.

عباسپور با بیان اینکه دو فرزند دانشجو دارم و درآمد خانواده‌ام خیلی پایین است گفت: خشکسالی‌های این منطقه امان مردم را بریده است اما مسئولین حمایت لازم را نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تحت هیچ ارگان حمایتی نیستم عنوان کرد: صنایع دستی به معیشت خانواده کمک می‌کند اما متاسفانه تولیدات ما را با قیمت پایین می‌خرند.

این بانوی سیدالی بزرگترین آرزویش را زیارت امام رضا(ع) دانست و گفت: هنوز برای زیارت به مشهد نرفته‌ام و این آرزوی دیرینه من و همسرم است.

انتهای پیام/ش

R41348/P4001/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارش باران از دیروز در نقاط مختلف خراسان جنوبی آغاز شده و با توجه به شدت بارش‌ها در شهرستان زیرکوه، به باغات، مزارع و زیرساخت‌ها آسیب وارد شده است.

همچنین شب گذشته به دلیل سرریز سد خاکی نوده و احتمال خطر برای ساکنین این روستا، غیرتی فرماندار شهرستان زیرکوه دستور تخلیه این روستا را صادر کرد؛ دیشب این سد خاکی شکسته شد.

امروز نیز تمامی ادارات شهرستان زیرکوه تعطیل اعلام شده و طبق آخرین خبرها، تمامی جاده‌های منتهی به این شهرستان نیز مسدود شده است.

۲ بند خاکی در زیرکوه شکست/ ادامه امدادرسانی از سوی امدادگران

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از شکسته شدن دو بند خاکی در زیرکوه خبر داد و گفت: به دنبال تشکیل سیلاب و شکسته شدن بند‌های خاکی زیرکوه، روستا‌ها تخلیه و با دستور استاندار جلسه اضطراری سیلاب در استان برای امدادرسانی برگزار می‌شود.

او افزود: به دنبال سیلاب و حجم زیاد بارندگی در شهرستان زیرکوه، بند خاکی قدیمی روستای نوده شکست.

آخوندی با بیان اینکه طی تماسی تلفنی ساعت ۴ صبح با فرماندار شهرستان زیرکوه اعلام شد که بند خاکی روستای نوده وضعیت مطلوبی ندارد که بلافاصله دستور تخلیه روستا‌های پایین دست داده شد، اظهار کرد: فرماندار شهرستان و مدیرکل هلال احمر پیگیری‌های لازم را انجام دادند و مردم روستا (۶۰ خانوار) سریعاً تخلیه و در آبیز اسکان داده شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تصریح کرد: ساعت ۱:۲۰ دقیقه صبح سد نوده شکسته شده، اما به لطف خدا با اقدام سریع و تخلیه روستا برای کسی اتفاقی پیش نیامده است و خسارت جانی نداشته ایم.

او بیان کرد: سد روستای نوده به دنبال بارندگی شدید و سیلاب شکسته شده و حوزه آبخیز هم بسیار گسترده است و بخشی از آب وارد شهر حاجی آباد شده و روستا‌های بقرایی و محمد آباد را هم تحت تأثیر قرار داده است.

آخوندی بیان کرد: سطح آب سیلاب به نحوی است که از رکاب ماشین بالاتر آمده لذا تیم‌های تخلیه آب مستقر شده اند و به محض اینکه بتوان امدادرسانی کرد خانه‌ها هم به کمک مردم لایه روبی خواهد شد.

سیلاب بعضی از محور‌های خراسان جنوبی را مسدود کرد

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: هم اکنون محور‌های  شهداد - نهبندان، زیرکوه - آهنگران، زیرکوه - آبیز و زیرکوه - شاهرخت به دلیل سیلاب مسدود است.

او افزود: همچنین تردد در محور‌های دیهوک به طبس بعد از پیچ پل اصفهک به سمت بیرجند به علت تخریب بخشی از بدنه راه و و محور چاهداشی به دهسلم فقط یک لاین با احتیاط کامل امکان پذیر است.
سرهنگ رضایی از مسافران و رانندگان خواست قبل از حرکت از وضعیت راه‌ها مطلع و تا اطلاع بازگشایی این مسیرها، از تردد در آن خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان استان ها استان‌ها

دیگر خبرها

  • تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد
  • آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر
  • مجتمع کُک طبس باید به حداکثر ظرفیت تولید برسد
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • راه اندازی نخستین بازارچه صنایع دستی دربنای تاریخی ملک زاهدان بزودی
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح