Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در آستانه سالروز اجرای قانون کشف حجاب به دستور رضاخان در سال ۱۳۱۴، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی ویژه‌نامه «روزگار تباهِ کشف حجاب» را منتشر کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان،  در آستانه سالروز اجرای قانون ننگین کشف حجاب به دستور رضاخان در سال ۱۳۱۴، ویژه‌نامه «روزگار تباهِ کشف حجاب» از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در توضیح این ویژه‌نامه آمده است: درست از ۱۷ دی ۱۳۱۴، وقتی قانون کشف حجاب به دستور رضاخان رسماً به اجرا گذاشته شد، نقشه اسارت زنان کلید خورد؛ براساس اسناد، شواهد و روایت‌های تاریخی، این طرح نه تنها آزادی را برای زنان ایرانی به ارمغان نیاورد، بلکه با راندن آن‌ها به پستوی خانه، باعث اسارت زنان شد. بدین ترتیب، تا مدت‌های مدید بانوان ایرانی که حاضر به کنار گذاشتن حجاب خود نبودند در خانه حبس شدند، بسیاری از دختران جوان از تحصیل محروم گشتند و بخش اعظم جمعیت زنان از کلیه فعالیت‌های اجتماعی به دور ماندند.

از همین رو است که امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی تعبیر «روزگار تباه» را برای توصیف این دوران یاد می‌کنند و می‌فرمایند: «قلم‌های مسموم خطاکار و گفتار گویندگان بی‌فرهنگ در این نیم قرن سیاه اسارت‌بار عصر ننگین پهلوی، زن را به منزله کالایی خواستند درآورند... هر کس بخواهد شمه‌ای از آن جنایات مطلع شود، به روزنامه‌ها و مجله‌ها و ... زمان رضاخان از "روزگار تباه کشف حجاب" الزامی به بعد مراجعه کند، و از مجالس و محافل و مراکز فساد آن زمان سراغ بگیرد...» *

در ویژه‌نامه «روزگار تباه کشف حجاب» حسام‌الدین آشنا و محمدحسن رجبی دوانی طی یادداشت‌هایی با عناوین «شکست سیاست کشف حجاب در دوران رضاخان» و «آزادی؛ قربانیِ سیاست کشف حجاب رضاخانی» به تبیین نتایج سیاست کشف حجاب می‌پردازند. «اهداف پنج‌گانه رضا خان از کشف حجاب»، «مروری بر مبارزات روحانیون علیه سیاست کشف حجاب رضاخانی» و «نتایج کشف حجاب؛ اسارت جایگزین آزادی»، از جمله دیگر مقالات این ویژه‌نامه است.

در ویژه‌نامه «روزگار تباهِ کشف حجاب» همچنین دکتر موسی حقانی در گفتگویی به شواهدی از سلب حقوق گسترده زنان در ماجرای کشف حجاب اشاره کرده است.

تصاویر و اسنادی از کشف حجاب و نیز خاطرات و روایت‌های افرادی همچون آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، آیت‌الله مسعودی خمینی، حجت‌الاسلام فلسفی، آیت‌الله محمد یزدی، حمید سبزواری، حسین شاه‌حسینی و ... از «روزگار تباه کشف حجاب» بخش دیگری از این ویژه‌نامه است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رضاخان کشف حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ فروردین مهلت آخر ثبت‌نام بیمه رایگان ویژه آینده زنان خانه‌دار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، نیّر الهامی افزود: تاکنون هزاران زن در این طرح ثبت نام کرده اند ولی ظرفیت استان در این خصوص بیش از این هاست و امیدواریم میزان ثبت نام در این طرح با توجه به رایگان بودن آن، نزدیک به ۱۰۰ درصدی شود.
او اضافه کرد: مادران روستایی و عشایر که فرزند سوم آنان اول سال ۱۳۹۶ به دنیا آمده باشند، در قالب این طرح به صورت رایگان بیمه می‌شوند.
الهامی گفت: برای مادرانی که بیشتر از سه فرزند دارند، به ازای هر فرزند ۲ سال سابقه ارفاقی در نظر گرفته می‌شود.
الهامی خاطرنشان کرد: مادران مشمول این طرح می‌توانند با مراجعه سایت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یا به صورت حضوری به کارگزاری‌های فعال در آذربایجان غربی مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • نقش سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
  • نامه وارده/ یک تشکر بابت درک شرایط کشور
  • ون‌ها و زن‌ها؛ گشت ارشاد مدیران و صدیقی
  • ون‌ها و زن‌ها ؛ گشت ارشاد مدیران و صدیقی/ تقصیر آقای رئیسی نیست!
  • ون ها و زن ها ؛ گشت ارشاد مدیران و صدیقی/ تقصیر آقای رئیسی نیست!
  • روایت خط حزب‌الله از «شب قدر غرب آسیا» +دانلود
  • (عکس) قدرت‌نمایی زنان یگان ویژه پلیس
  • ویژه نامه جام جم البرز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • ۳۰ فروردین مهلت آخر ثبت‌نام بیمه رایگان ویژه آینده زنان خانه‌دار
  • پیامدهای بیست سال ممنوعیت حجاب در فرانسه و اسلام‌هراسی بی حد و حصر