Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین – ایرنا – شهرک مهرگان در آینده ای نزدیک به دومین شهر پرجمیعت استان قزوین تبدیل خواهد شد اما مشکلات زیرساختی همچون پاشنه آشیل این شهر تازه تاسیس را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، در شهرک تازه تاسیس مهرگان 26 هزار و 500 واحد معادل 44.97 درصد واحدهای مسکن مهر استان قزوین احداث شده و در فاز اول آن حدود 50 هزار نفر جمعیت اسکان یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جمعیت این شهرک با بهره برداری از فاز دوم به بیش از 100 هزار نفر افزایش می یابد در حالی که هنوز مشکلات زیرساختی از قبیل راه، آب شرب و برق آن با چالش های عمده مواجه هستند.
در این شهرک از 19 مدرسه مورد احداث، 17 مدرسه در حال فعالیت بوده و چهار مرکز درمانی به همراه 2 سوله ورزشی و یک استخر نیز به ساکنان خدمات می دهند.
2 جایگاه CNG و بنزین، یک پاسگاه کلانتری، یک ایستگاه آتش نشانی، سه باب مسجد، یک پارک 22 هکتاری و چهار پارک محله از جمله مراکز زیرساختی و خدماتی واقع در شهرک مهرگان قزوین هستند.
مستقر نشدن شعب بانکی و ادارات در این شهرک با وجود واگذاری زمین های مورد نیاز، فقدان پارکینگ برای واحدهای مسکونی، آسیب های اجتماعی و تنوع قومیتی و فرهنگی ساکنان و فقدان برنامه ها و طرح های فرهنگی از جمله مشکلات این شهرک هستند که ساکنان پیگیری و رفع آنها را از مسئولان درخواست دارند.

*** ضرورت مشارکت دستگاه های خدمات رسان برای حل مشکلات شهرک مهرگان
استاندار قزوین در این خصوص گفت: مشکلات زیربنایی و فنی طرح مسکن مهر باید با مشارکت دستگاه های خدمات رسان حل و فصل شود.
عبدالمحمد زاهدی افزود: اگر برای رفع کمبودها و مشکلات اجتماعی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و ... در مسکن مهر اقدام نشود استان در آینده با مشکلات و معضلات بیشتری مواجه خواهد شد.
وی گفت: کارگروهی ویژه با عضویت دستگاه های متولی برای حل مشکلات مسکن مهر تشکیل شود تا هرچه سریعتر شاهد رفع مشکلات این شهرک باشیم.
نماینده عالی دولت در قزوین افزود: باید اختیارات این کارگروه از سوی مقامات عالی وزارت راه و شهرسازی افزایش یابد تا مسئولان استان در حل مشکلات مسکن مهر با دست بازتری اقدام کنند.
استاندار اضافه کرد: در این کارگروه، مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با مسکن مهر، مباحث فنی و حقوقی مطرح شده را پیگیری کرده و راهکارهای حل آنها را ارایه می کنند.
زاهدی گفت: مدیران دستگاه‌های خدمات‌ رسان برای تامین زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی در شهرک مهرگان با جدیت بیشتری تلاش کنند.

*** ضرورت رفع مشکلات زیرساختی و آموزشی در مسکن مهر
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این خصوص گفت: هنوز بسیاری از زیرساخت های آموزشی در شهرک مهرگان کامل نشده و این شهرک به عنوان بزرگترین طرح مسکن مهر استان در تامین پست برق و شبکه آب و فاضلاب با چالش های جدی مواجه است.
علی فرخزاد گفت: می توان با فروش املاک و اراضی دولتی اطراف شهرک مهرگان که هم اکنون ارزش افزوده یافته اند برای حل مشکلات و تامین زیرساخت های مورد نیاز اقدام کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین خاطر نشان ساخت: بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی در مسکن مهر استان وجود دارد که در نشستهای شورای مسکن به آنها پرداخته نمی شود و باید مسئولان دستگاه ها برای حل آنها نیز چاره اندیشی کنند.
فرخزاد گفت: شهرک مهرگان با 100 هزار نفر جمعیت که به زودی در آن مستقر می شوند دومین شهر پرجمعیت استان خواهد شد و باید با استفاده از ظرفیت ها و منابع موجود مشکلات آن را حل کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: احداث بیمارستان در شهرک مهرگان محمدیه که کمبود فضای درمانی این شهر تازه تاسیس را مرتفع خواهد کرد، از اولویت های استان به شمار می رود.
فرخزاد با اشاره به فقدان راه دسترسی مهرگان – قزوین افزود: وجود عوارضی در آزادراه قزوین - کرج هزینه هایی ی را به ساکنان شهر محمدیه و مهرگان تحمیل کرده است که می بایست برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: در شورای تامین مسکن و شورایعالی شهرسازیف پیشنهادهایی مبنی بر جا به جایی عوارضی موجود مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام نیز ساخت یک جاده در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در همین راستا تفاهم نامه سه جانبه میان استانداری، شهرداری محمدیه و اداره کل راه و شهرسازی استان برای احداث جاده دسترسی ناحیه شهری مهرگان امضا شد.
این مسئول با بیان اینکه ناحیه شهری مهرگان این ظرفیت را داشت تا به عنوان یک شهر جدید مطرح شود اما در آن مقطع امکانش فراهم نشد، تاکید کرد: امروز این ناحیه شهری با سکونت 50 هزار نفری در فاز یک، توانسته نمونه موفق ساخت مسکن مهر در کشور باشد اما باید نواقص آن نیز مرتفع شود.
فرخزاد گفت: شهرک مهرگان قزوین شهری جدید و تازه ساخت است و حل تمامی مشکلات آن به نگاه ویژه مدیران و مسئولان نیاز دارد.
فرخزاد افزود: نیازهای این شهر جدید با استان های دیگر متفاوت است و تقاضاهای آن از قبیل احداث تصفیه خانه، خط انتقال آب، مخزن ذخیره و... با سایر شهرها تفاوت دارد.
وی با اشاره به مشکل کمبود واحدهای تجاری در این شهرک گفت: می توان با آماده سازی و فروش اراضی این شهرک از افزایش قیمت اماکن، تخلف در ساخت و سازها و تبدیل پیلوت ها به اماکن تجاری جلوگیری کرده و نیازهای شهروندان را به اماکن تجاری تامین کرد.

*** زیرساخت پست 63 کیلووات انتقال برق مهرگان فراهم نشده است
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان قزوین نیز در این خصوص گفت: شبکه توزیع برق در شهرک مهرگان به همت توزیع برق استان فراهم شده اما زیرساخت های انتقال برق از قبیل پست 63 کیلووات در آن فراهم نشده است.
سعید بهادیوند چگینی افزود: پست فعلی انتقال برق شهرک مهرگان موقتی بوده و به صورت کامل بار یک تریلی است و با سه خروجی وضعیت فوق العاده غیر ایمنی دارد.
این مسئول با بیان اینکه 50 هزار نفر در شهرک مهرگان سکونت دارند، گفت: متاسفانه مسکن مهرگان از نظر زیرساخت برق وضعیت مناسبی ندارد و به دلیل فقدان زیرساخت لازم ، این شهرک با کوچکترین مشکلی بر روی شبکه توزیع دچار خاموشی می شود.
چگینی با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت پست 63 کیلووات اصلا در این شهرک فراهم نشده است، ادامه داد: ساخت این زیرساخت در ابتدای تاسیس شهرک 120 تا 140 میلیارد ریال هزینه داشت امام اکنون با 300 میلیارد ریال هم نمی توان آن را ساخت..
وی گفت: با توجه به اینکه وضعیت سرمایشی 99 درصد واحدهای مسکن مهرگان از طریق پیکج و رادیاتور است به محض قطع برق گرمایش واحدهای مسکونی نیز از دست رفته و مشکلات زیادی برای ساکنان ایجاد می شود.
این مسئول گفت: وزارت نیرو سال 96 سهم خود را برای تامین زیرساخت های لازم پرداخت کرد و با تامین 40 میلیارد ریال دیگر از محل اوراق برخی از کمبودهای زیرساختی در این شهرک مرتفع شد.
وی گفت: استانداری نیز سهم خود را از گذشته در این زمینه پرداخت کرده بود و اگر مسکن و شهرسازی نیز سهم خود را پرداخت کند می توان برای رفع بخشی از مشکلات زیرساختی شبکه توزیع برق اقدام کرد.
چگینی خاطرنشان کرد: تخصیص زمین در این شهرک برای احداث پست های برق یکی از درخواست های شرکت توزیع برق استان است که امیدواریم یک تفاهم نامه میان شرکت توزیع، استانداری و مسکن راه و شهرسازی در خصوص آن منعقد شود.

***فاضلاب مهرگان برای اراضی پایین دست مشکل ساز شده است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین نیز در این خصوص گفت: مهرگان یکی از بزرگترین شهرک های مسکن مهر کشور است و هم اکنون جمیعت آن به دلیل افزایش قیمت مسکن با رشد عجیبی مواجه شده است.
داراب بیرانوندی افزود: هم اکنون 23 هزار واحد مسکونی مهرگان دارای سکنه است و با تکمیل فاز دوم این شهرک جمعیت آن به 100 هزار نفر خواهد رسید و باید برای تکمیل زیرساخت های این شهرک با سرعت بیشتری اقدام شود.
وی با اشاره به یکی از مشکلات مسکن مهرگان، افزود: جمع آوری و انتقال فاضلاب این شهرک به مکانی دیگر بدون تصفیه آن مشکلات زیادی را برای کشاورزان و شهروندان در شهرها و روستاهای پایین دست مهرگان به وجود آورده است.
این مسئول گفت: دستگاه قضایی به موضوع انتقال فاضلاب شهرک مهرگان به زمین های پایین دست ورود کرده است و اجازه کشاورزی در این اراضی را به کشاورزان نمی دهد.
وی با بیان اینکه رفع مشکلات آب و فاضلاب شهرک مهرگان در دستور کار است، افزود: برای رفع کمبود آب این شهرک در سال جاری با پیگیری های استاندار قزوین وارد عمل شدیم و از 230 لیتر آب مورد نیاز در ثانیه 120 لیتر را با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال از طریق حفر چاه جدید تامین کردیم.
این مسئول گفت: یک طرح عمرانی با 220 میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب شرب مورد نیاز این شهرک کلنگ زنی شد تا منابع آبی مورد نیاز این شهرک در تابستان سال آینده با استقرار 100 هزار نفر تامین شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین افزود: حدود 840 میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب این شهر در 6 ماه اول امسال تخصیص یافته است که به دلیل تورم و افزایش قیمت ها باید حداقل دوبرابر شود.
وی گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب این شهر در فاز اول نیز 600 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد و تاکنون دوبار مناقصه آن را برگزار کرده ایم اما پیمانکاران به دلیل فقدان اعتبار شرکت نکرده اند.
بیرانوندی افزود: می توان با تشکیل یک کمیته سه نفره زمین های دولتی را در این شهرک تعیین تکلیف کرد و با واگذاری زمین ها به پیمانکاران راه حلی برای مشکلات مسکن مهر پیدا کرد.
ناحیه شهری مهرگان واقع در 18 کیلومتری شرق قزوین و در حاشیه آزاد راه قزوین-کرج قرار دارد.
6101/6012

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد امور زیربنایی مسکن مهر شهرک مهرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۲۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ احداث درمانگاه تخصصی در مهرگان به زمین خواهد خورد

عضو شورای اسلامی شهر محمدیه گفت: زمینی به مساحت ۴۴۰۰ متر از طرف سازمان راه و شهرسازی و توسط سازمان تامین اجتماعی تامین شده است که به زودی یک درمانگاه تخصصی برای شهر مهرگان تاسیس خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان البرز، اصحاب رسانه استان قزوین ظهر امروز پنجشنبه با همراهی رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری محمدیه در قالب اردوی راهیان پیشرفت  از پروژه های در دست اقدام این شهر بازدید کردند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل همگانی  در جریان این بازدید در جمع اصحاب رسانه گفت: مجموعه مدیریت شهری شهر محمدیه به منظور تامین امنیت در سطح شهر و مدیریت ترافیک اقدام به نصب 88 دوربین نظارتی و ترافیکی کرده است.

وی ادامه داد: تعداد 23 دوربین نظارتی پلاک خوان، 13 دوربین کنترل ترافیک چرخشی، 360 درجه و 52 دوربین ثابت در معابر و خیابان های اصلی شهر محمدیه و مهرگان نصب شده است.

مهدی روشن؛ نماینده شورا در سازمان حمل و نقل همگانی در ادامه بازدید اصحاب رسانه از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری محمدیه یادآورشد: با توجه به تصویب اعضا شورای اسلامی شهر در جهت افزایش رضایتمندی مردم،  شهرداری محمدیه به عنوان تنها شهرداری در استان قزوین خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی(اتوبوس)را رایگان کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: 34 دستگاه اتوبوس به صورت رایگان و 300 دستگاه تاکسی بین شهری به مردم شهر محمدیه و مهرگان خدمات رسانی می کنند.

در ادامه این تور رسانه ای اصحاب رسانه قزوین از مخازن هوشمند و مکانیزه زباله شهر محمدیه بازدید کردند.

سرپرست خدمات شهری در حاشیه بازدید از مخازن مکانیزه زباله این چنین عنوان کرد: روزانه بالغ بر 60 تن زباله در شهرمحمدیه و مهرگان تولید و توسط سازمان پسماند شهرداری به سایت پیماند محمد آباد منتقل می شود.

وی ادامه داد: شهرداری محمدیه به منظور سلامت بهداشت و محیط زیست، کاهش آلودگی و آسیب های اجتماعی(سرقت پسماند)اقدام به نصب مخازن مکانیزه زباله کرده است.

روشن عضو و نماینده شورا در کمیسیون توسعه و‌ حفظ و گسترش فضای سبز شهرداری در ادامه این تور بازدید رسانه ای از پارک 11 هکتاری شهر محمدیه این چنین عنوان کرد: ساخت پارک 11 هکتاری شهر محمدیه از سال 1390 شروع و در دوره ششم شورای اسلامی شهر محمدیه با شدت پیگیری و امروز با پیشرفت 95 درصدی همراه است.

وی خاطرنشان کرد: این پارک به سرعت  در حال ساخت است و فضای ورزشی، تجاری و رستوران در داخل این پارک تعبیه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نارضایتی های عمومی مردم، به دنبال ایجاد ناهنجاری های اجتماعی اعم از ورود افراد معتاد متجاهر ورود موتور سیکلت و... به داخل فضای پارک و برهم زدن امنیت و آرامش مردم شهرداری محمدیه اقدام به محصور کردن این پارک و نگهبان 24 ساعته اقدام کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر محمدیه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: زمینی به مساحت 4400 متر از طرف سازمان راه و شهرسازی و توسط سازمان تامین اجتماعی تامین شده است که به زودی یک درمانگاه تخصصی برای شهر مهرگان تاسیس خواهد شد.

روشن در پایان تاکید کرد: بزرگترین ساخت بزرگترین پارکینگ درون شهری استان در مهرگان به اتمام رسیده و به زودی شاهد انتقال پارکینگ محمدیه به مکان جدید خواهیم بود.

در ادامه این تور رسانه ای حسن فرخ؛ رئیس شورای اسلامی شهر محمدیه در حاشیه بازدید از مجتمع تعمیرگاهی شهر محمدیه در جمع خبرنگاران گفت: در جهت جلوگیری از تردد خودروهای سنگین در سطح شهر و کاهش بار ترافیکی، شهرداری محمدیه اقدام به ساخت مجتمع تعمیرگاهی در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در ورودی شهر کرده است.

فرخ ادامه داد: به جهت رفاه حال مسافران و رانندگان در این مجتمع تعمیرگاهی، 105 واحد تجازی اعم از رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی و... پیش بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر محمدیه در پایان این تور رسانه ای در جریان بازدید از بوستان بانوان شهر مهرگان گفت: شهرداری محمدیه به جهت رفاه حال بانوان و حضور امن در فضای سبز و تفرجگاه بوستان خانواده شهر مهرگان را ساخته و در دسترس مردم قرار داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انعکاس مشکلات شما در صدای مردم ششم اردیبهشت ماه استان قزوین
  • کلنگ احداث درمانگاه تخصصی در مهرگان به زمین خواهد خورد
  • اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم
  • پاشنه آشیل فاتح توپ طلا در پرسپولیس | جثه بزرگی که دردسرساز هم می شود
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان
  • زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است