Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- تصویب لایحه مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بلاتکلیفی دیگر لوایح مرتبط با FATF به موضوع روز رسانه های داخلی بدل شده است.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ نشست روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام به تعیین تکلیف دومین لایحه مرتبط با پیوستن به FATF اختصاص یافت و هنوز لوایح الحاق به کنوانسیون پالرمو و CFT میان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص در رفت و آمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که در یک سو، لایحه مبارزه با پولشویی با اصلاحات جزئی در دو سه مورد به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و در سوی دیگر، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که ایرادات مد نظر این شورا در مورد لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(CFT) رفع نشده است.
در این راستا جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به واسطه معارفه رئیس جدید و تصویب لایحه مبارزه با پولشویی مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفت.
قریب به اتفاق رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب تصویب یکی از لوایح چهارگانه FATF را در صفحات نخست خود برجسته و نسبت به پایان خوش سریال FATF در ایران ابراز امیدواری کرده اند.
اما رسانه های اصولگرا تنها به پوشش خبری این نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام اکتفا و برخی همچنان بر مواضع انتقادی خود نسبت به FATF پافشاری کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب
.............................
** نگاه ها به سرنوشت لوایح دیگر FATF
روزنامه آفتاب یزد ذیل عنوان «عبور از یک خوان FATF» می نویسد: به غیر از اصلاح قانون مبارزه با پولشویی که اکنون مجمع آن را به تصویب رسانده است لوایح دیگری نیز وجود دارند که در انتظار سرنوشت و تعیین تکلیف اند. سرنوشت دو لایحه که مناقشه برانگیزترین لوایح مربوط به FATF هستند همچنان نامعلوم است.
« CFT یک ‌گام به جلو» تیتر یک روزنامه آرمان است که در ادامه می خوانیم: بالاخره یکی از لوایح چهارگانه FATF یعنی لایحه اصلاح قانون پولشویی به تصویب رسید تا شاید این نوید را بدهد که در انتظار تصویب سایر لوایح نیز باشیم. حال باید دید با تغییرات حاصل شده در مجمع تشخیص و انتصاب آیت‌ا... آملی لاریجانی به ریاست آن، مجمع نسبت به تصویب این لوایح چهارگانه به چه نحو و در چه بازه زمانی اقدام خواهد کرد.

در بخشی از گزارش یک روزنامه اعتماد نیز می خوانیم: از مهلت چهارماهه‌ ای که اقدام ویژه مالی به ایران داده بود تنها یک ماه باقی مانده است اما با وجود آنکه دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شده‌اند اما هنوز سایه بلاتکلیفی بر سر دو لایحه مهم دیگر، یعنی الحاق به «کنوانسیون بین‌المللی منع تامین مالی تروریسم» یا همان «CFT» و همین طور «الحاق به پالرمو» سنگینی می‌ کند.

عبدالله ناصری کارشناس سیاسی در روزنامه جهان صنعت می نویسد: مجمع تشخیص مصلحت دیروز در جلسه خود یکی از لوایح FATF را تصویب کرد‌. با این تصویب می‌توان پیش‌بینی کرد که لوایح دیگر مربوطه به تایید مجمع تشخیص برسد چرا که این لایحه بهانه را در فضای یک ‌طرفه و نامتوازن تبلیغاتی و رسانه ‌ای مخالفان ایران از جمله آمریکا، اسراییل و عربستان می‌گیرد‌. از طرفی تصویب این لایحه کمکی برای تسهیل روابط تجاری ایران با نظام بین‌الملل است‌. مهم‌تر آنکه معاهدات بین‌المللی در حوزه پولی، بانکی و بین‌المللی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی در کل دنیا یکسان است و همه کشورها باید این قوانین را رعایت کنند‌. اکنون مجموعه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیده که با تصویب CFT اعتماد سیستم‌های بین‌المللی برای همکاری با سیستم مالی و بانکی ایران را تقویت کرده و عذر و بهانه را در این زمینه از بین می‌برد‌.

روزنامه خراسان در واکنش به مصوبه روز گذشته مجمع نوشت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی در جلسه مجمع تشخیص به تصویب رسید تا دومین حلقه از پرونده FATF هم نهایی شود. با این حال درباره جزئیات تغییرات احتمالی که این مصوبه در مجمع داشته، خبری منتشر نشده است. این درحالی است که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص روز گذشته از انجام اصلاحاتی در لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی خبر داد اما به جزئیات آن اشاره ای نکرد. مصوبه مجلس مبنی بر اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی ، یکی از چهار لایحه جنجالی است که برای نهایی شدن FATF در حال بررسی در نهادهای قانون گذاری است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست خود نوشت: بر مبنای نظر روز گذشته اعضای مجمع، از میان 4 لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی(پالرمو)» و «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT)»، تکلیف دو لایحه روشن شده و دو لایحه دیگر که مربوط به پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT است، همچنان به نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام وابسته است.

**مناقشات مجمع و مجلس
« یک مجلس و دو شورای نگهبان » تیتر نخست روزنامه اعتماد بر گرفته از اظهارات علی مطهری در انتقاد به رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این روزنامه می نویسد: پس از اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاح مصوبه مجلس، مطهری در همایش «تقنین در جمهوری اسلامی» سخنرانی کرد و باز از شورای نگهبان دوم سخن به میان آورد. او گفت: شاهد هستیم که مجمع تشخیص مصلحت مانند شورای نگهبان دوم قوانین مجلس را بر اساس مغایرت با سیاست‌های کلان بررسی می‌ کند که خلاف قانون اساسی است.
اعتماد در ادامه با میان تیتر « تصویب یا تایید » نوشت: نکته‌ای که در صحبت‌های اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مانند یک چراغ قرمز جلب‌توجه می‌کند واژه اصلاح مصوبه مجلس است موضوعی که به نظر می‌رسد چندان به موازات قانون پیش نمی‌رود چراکه طبق قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند در جهت رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان نظر یکی از دو نهاد را بپذیرد یا رد کند اما اعضای مجمع از اصلاح مصوبه سخن به میان می‌آورند و این همان موضوعی است که چندین ماه، خود به محل اختلاف میان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل شده بود.

روزنامه شرق نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» را در حالی تأیید کرد که بخشی از ایرادات مدنظر هیئت عالی نظارت و شورای نگهبان را در آن اصلاح کرد. در همین یک جمله هر دو مناقشه مجمع و مجلس رؤیت‌پذیر است؛ اولین مناقشه بر سر نقش «هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» به وقوع پیوست. این هیئت، گروهی 15 نفره از اعضای مجمع تشخیص مصلحت است. با توجه به تفویض بند دو اصل 110 قانون اساسی از سوی رهبری به مجمع تشخیص مصلحت، برخی از اعضای این شورای مدعی هستند که باید بر مصوبات مجلس نظارت کنند و پیش از قانونی‌شدن آنها عدم مطابقت مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی را به ایرادات شورای نگهبان اضافه کنند. این تفسیر البته با مخالفت اکثریت مجلس، فارغ از جناح سیاسی روبه‌رو شده است. طلایه‌دار این انتقادات علی مطهری است که رویه فعلی را به‌مثابه به‌وجودآمدن شورای نگهبان دوم دانست و خلاف قانون اساسی.

**رعایت مصالح عمومی در تصمیم گیری های مجمع
مصباحی‌ مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با روزنامه «ایران» درباره تصویب لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی می نویسد: ما بین این لایحه و سایر لوایحی که به مجمع تشخیص مصلحت می‌آید از جهت نگاه سیاسی تفاوتی قائل نشدیم. اعضای مجمع تشخیص فارغ از جریان‌ها و لابیگری‌های سیاسی و جوسازی‌هایی که در رسانه‌ها صورت می‌گیرد مصالح عمومی و منافع ملت را در نظر می‌گیرند نه آنچه که در رسانه‌ها ساخته و پرداخته می‌شود یا ادعا می‌شود که افکار عمومی به این سو یا آن سواست. در واقع مبنای تصمیم‌گیری مجمع در این باره مصالح ملی است و مجمع بر همین اساس درباره لایحه مذکور تصمیم‌گیری کرد.

**رد «FATF» نوعی خود تحریمی
شهروز ابراهیمی، دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان طی یادداشتی که در شماره امروز روزنامه ایران منتشر شده نوشت: اصولاً ما چه وارد شویم یا نشویم مکانیسم این گروه مالی طوری طراحی شده است که پیوسته گزارشاتی تهیه نموده و براساس آن تصمیم می‌گیرد که آیا کشوری را وارد لیست سیاه این گروه بکند یا نکند. یعنی حتی در فقدان پیوستن ما- اگرچه ممکن است بر امور مالی کشور راه نظارتش مسدود گردد-، ولی در عین حال کشور را وارد لیست سیاه کرده و از آن طریق به‌طور غیرمستقیم کشور‌ها و شرکت‌های کشور‌های دیگر در داد و ستد مالی و تجاری با ما احتیاط را رعایت کرده وبا توجه به درجه زیاد ریسک ‌پذیری داد و ستد و تبادل مالی، عدم داد و ستد را انتخاب می‌ کنند. این بدان معناست که ما عملاً در تحریم اکثریت قریب به مطلق کشور‌های دنیا قرار می‌گیریم. حال سؤال این است که چطور ما این همه فشار از ناحیه تحریم یکجانبه امریکا متقبل شده‌ایم و اصولاً به‌خاطر رهایی از آن مشکلات در موضوع هسته‌ای بیش از یک دهه است که مذاکرات فشرده‌ای با غرب و شرق و امریکا انجام داده‌ایم حال آنکه به سادگی حاضر می‌شویم با نپیوستن به این گروه ویژه مالی خود را در معرض تحریم صد‌ها کشور و هزاران شرکت‌های خصوصی جهان قرار دهیم.

رسانه های اصولگرا
..........................
** تاکید بر اصلاح قانون مبارزه با پولشویی
روزنامه جوان می نویسد: مصوبه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه اصلاح قانون «داخلی» مبارزه با پولشویی بوده است و بر خلاف اعلام برخی رسانه‌ها ربطی به لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم موسوم به CFT نداشته است.

**خطای راهبردی گره زدن برجام با FATF
سیاست روز در مطلبی نوشت: درحالی برخی اجرای SPV را مشروط به خواست اروپا برای پیوستن ایران به FATF بیان کرده‌اند که باید بگوییم اینکه بخواهیم برجام را با FATF و موضوعاتی این چنینی گره بزنیم، خطایی راهبردی است چرا که برجام یک توافق جداگانه با ساختار مجزا است و این سوال مطرح می‌شود آیا پیش از اعمال تحریم‌های ضد ایرانی بیشتر آمریکا، ایران که مراودات اقتصادی خود را به شکل سهل تری با دیگر کشورهای جهان برقرار می‌کرد، آیا به FATF پیوسته بود؟

**انتقاد به پذیرش لوایح مرتبط با FATF
روزنامه صبح نو در انتقاد به پذیرش لوایح مرتبط با FATF می نویسد: آمریکا بر گروه ویژه اقدام مالی سیطره کامل دارد و از آنجایی که بیش از 40 سال است که این کشور با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارد پس از هیچ اقدامی برای فشار علیه ایران کوتاه نمی‌آید و از سوی مقابل اگر تاکنون آن‌ها نتوانسته‌اند علیه ایران اقدامی کنند به‌خاطر این است که اطلاعات درستی ندارند و اگر جمهوری اسلامی ایران بپذیرد که عضو این گروه شود باید دستورات آن را اجرایی کند در حالی که اصلاً مشخص نیست آن‌ها به تعهدات خود عمل کنند.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1181**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي داخلي مجمع تشخيص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۲۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی و در حمایت از این رژیم، چند لایحه را علیه ایران به تصویب رساند.   به گزارش ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای پاسخ دادن به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، در پی عملیات "وعده صادق" ایران علیه اراضی اشغالی، چند لایحه ضدایرانی را تصویب کرد، اما هنوز مشخص نیست که سنا اقدامی در ارتباط با آن انجام دهد.   نشریه آمریکایی پولیتیکو در این باره گزارش داد که این لوایح شامل قطعنامه‌ای است که شعار " از نهر تا بحر فلسطین آزاد می‌گردد" را "آشکارا یهودی‌ستیزانه" اعلام کرده و خواستار محکومیت آن است.   قانون "پاسخگو کردن مقامات ارشد ایران" نیز از جمله لوایح تصویب‌شده است که خواستار ارائه گزارشی درباره دارایی‌های مقامات ارشد ایرانی است.   لایحه دیگر "قانون پاسخگویی درباره تحریم‌های ایران" است که هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها علیه ایران را دنبال می‌کند.   "قانون تقویت ابزارها برای مقابله با استفاده از سپر انسانی" که امکان اعمال تحریم علیه نهادهایی را فراهم می‌سازد که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.   "قانون منع قاچاق کاپتاگون" نیز از دیگر موارد تصویب‌شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا است که به موجب آن، علیه نهادهای تولیدکننده یا تسهیل‌کننده توضیع محرکی ترکیبی به نام کاپتاگون تحریم اعمال می‌شود.   افزون بر این، صادرات فناوری‌های ساخت آمریکا به ایران، به طور دائمی با تصویب "قانون عرضه نکردن تکنولوژی برای اقدامات تروریستی" ممنوع می‌شود.   "قانون پاداش ندادن به گروگان‌گیرها" نیز آمریکا را از پذیرفتن مقامات تحریم‌شده در نشست‌های سازمان ملل متحد منع می‌سازد.   "قانون تحکیم تحریم‌های ایران" نیز تصویب شد که برخی تحریم‌ها علیه ایران را دائمی می‌کند.   قطعنامه‌ای نیز تصویب شده است که از اتحادیه اروپا می‌خواهد "سریعا" سپاه پاسداران ایران را سازمانی تروریستی اعلام کند.   هنوز نشانه‌ای مبنی بر قصد سنا برای اقدامی در راستای عملی کردن هر یک از این تدابیر وجود ندارد.   اقدام ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی این انجام شده است که ایران، شامگاه شنبه، عملیات «وعده صادق» را علیه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق اجرا کرد. ایران این حمله را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه علیه منافع خود و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانسته است.   سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قبل از ساعت ۳ بامداد یکشنبه، سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌های بالستیک ایران را به آسمان سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که گنبد آهنین را درگیر کردند. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • واشنگتن: ما به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه هستیم
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی به تصویب رسید
  • لایحه اصلاح نظارت خارجی راهی سنای آمریکا شد
  • کلیات «طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی» تصویب شد
  • افقه در گفت و گو با قدس: مجلس برای تحقق شعار سال لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را تصویب کند
  • خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۷ فروردین؛ اصلاح مواد دیگری از لایحه تجارت
  • پیکان و آردی از چرخه تاکسیرانی قزوین خارج می‌شود
  • طرح تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی همچنان در بلاتکلیفی