Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته تعداد ۱۱۰ بنای تاریخی که جزو اماکن غیر مذهبی هستند در اختیار اداره های دولتی قرار دارند که نیازمند مرمت اساسی هستند.

به گزارش ایلنا از رشت، ولی جهانی افزود: متاسفانه تعدادی از این اماکن که جزو فاخرترین بناهای استان است و تعدادی از آنها در فهرست آثار ملی‌کشور به ثبت رسیده، تبدیل به بایگانی اداره‌ها شده و این امر نیازمند بازنگری در بناهای یادشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اظهار داشت: معماری بکار رفته در داخل بعضی از اماکن یادشده به صورت ویژه مختص به ناحیه شمال کشور است و به نظر می رسد بعضی از دستگاه‌های دولتی که بناهای تاریخی در اختیارشان است و بیشترین بهره برداری را از بنای تاریخی دارند، متاسفانه هیچگونه مرمتی روی بنا انجام نمی‌دهند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: قدمت بعضی از این بناها به دوره قاجار می‌رسد و باتوجه به موقعیت اقلیمی استان، برخی از بناها برای حفظ، نیازمند این هستند که هرچند سال یک بار مرمت شوند.

جهانی افزود: مجلس شورای اسلامی تکالیف دستگاه‌های اجرایی را برای صیانت از میراث‌فرهنگی، حمایت از صنایع‌دستی و توسعه گردشگری در برنامه ششم توسعه مشخص کرده و نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه خانه ملت و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ماده ۱۱۳ را با ۱۳۸ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

وی ادامه داد: در بند ۱ این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند برای صیانت از میراث‌فرهنگی و حمایت از صنایع‌دستی و تشویق و توسعه گردشگری اقدامات زیر را انجام دهند:
الف: هزینه‌های مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌‌بط آثار در اختیار و در حیطه وظایف تخصصی همان دستگاه را در قالب بودجه سنواتی از محل اعتبارات خود تأمین کنند؛ این اعتبارات در چارچوب ضوابط قانونی سازمان میراث‌فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری هزینه می‌شود.
ب: تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثناء معافیت‌های مالیاتی است و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی هستند.
در بند ۲ نیز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف شد برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی اقدام لازم را با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی ذی ‌ربط به‌ منظور شناسایی، مستندسازی، حفاظت و مرمت و معرفی میراث فرهنگی (اعم از ملموس و ناملموس) میراث طبیعی، ایجاد شهرهای جهانی صنایع‌دستی و احیای هنرهای سنتی در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و ثبت در فهرست میراث جهانی را طبق بودجه سنواتی به عمل آورد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان همچنین ادامه داد: متاسفانه تاکنون هیچ گونه مرمتی از سوی دستگاه های دولتی برای نگهداری این بناهای تاریخی در اختیار، صورت نگرفته است.

به گفته جهانی، خوشبختانه طی جلساتی که با نماینده دیوان محاسبات در اداره کل میراث فرهنگی داشتیم این مسئله مورد بررسی قرار گرفت در نتیجه مکاتباتی طی چند مرحله در خصوص مرمت بناهای تاریخی و اعلام امادگی میراث فرهنگی نسبت به واگذاری این بناها با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات هر دستگاه برای بهره برداری بهینه از بنای تاریخی به بخش خصوصی انجام شد و در این خصوص فقط یک دستگاه که بنای تاریخی در اختیار دستگاه دولتی بوده، اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین بهترین شیوه نگهداری بناهای تاریخی در حال حاضر احیاء بنا به حالت اولیه کاربری متناسب با شأن بنا بوده که خوشبختانه برای اکثر بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارند اداره کل نسبت به مشخص نمودن کار برای آنها اقدام کرده است.

جهانی تاکید کرد: این بناها که در اختیار بخش دولتی هستند، در بهترین نقاط شهری هر شهرستان قرار دارند که در صورت فراهم شدن شرایط مرمت ، احیاء و تغییر کاربری، در بحث اشتغال زایی و گردشگری منطقه می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها جلسه علنی صنایع دستی و گردشگری صنعت قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۳۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریبا همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی