Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم ثبات در چرخه تولید مرغ سبب افزایش قیمت آن و کاهش قدرت خرید مردم شده است. ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، مرغ که در سال‌های اخیر در بیشتر خانواده‌های ایرانی جایگزین گوشت قرمز شده است این روزها با افزایش قیمت از سفره خانوارهای ایرانی پر کشیده و مقدار مصرف مردم در جامعه هر روز کمتر از گذشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چند سال اخیر به دلیل قیمت بسیار بالای گوشت قرمز مردم پروتئین سفید را جایگزین آن کرده‌اند اما در طول چند ماهه اخیر و به دلیل نوسانات قیمت مرغ در بازار، سبد غذایی خانوارها نسبت به وجود گوشت مرغ کم و کاستی داشته است.

قیمت گوشت مرغ گرم در کرمانشاه به کیلویی 13 هزار و 800 تومان در حالی رسیده است که این استان یکی از قطب‌های تولید مرغ گوشتی است و مردم کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از این وضعیت گلایه دارند.

ناآرامی در بازار مرغ استان کرمانشاه؛ برابری قیمت یک عدد مرغ با یارانه یک ماه!قیمت امروز مرغ در تهران 14100 تومان شدقیمت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد به 14 هزار تومان رسید حسن شریفی که به همراه خانواده خود برای خرید مرغ مراجعه کرده است گفت: پس از چند سال بیکاری مدت کوتاهی است که در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شده‌ام و درآمد ماهیانه بسیار کمی دارم.

وی با اشاره به سبد خریدش که درون آن فقط دو عدد ران مرغ وجود داشت گفت: این مقدار از گوشت مرغ را برای یک خانواده چهار نفره در طول یک ماه با وزن کمتر از یک کیلوگرم و به قیمت 5000  تومان خریداری کردم.

شریفی افزود: تا یک سال پیش دو عدد مرغ گرم را با قیمت 30هزار تومان خریداری می‌کردم اما امسال یک عدد مرغ گرم متوسط، حداقل 40هزار تومان است و با این روند افزایش قیمت‌ها و تأمین هزینه‌های دیگر زندگی مجبورم این گوشت را به مقدار کمتری بخرم.

این شهروند کرمانشاهی عنوان کرد: عرضه گوشت مرغ با قیمت کیلویی 13 هزار و 800 تومان برای قشر آسیب‌پذیر جامعه سخت است و وجود این پروتئین سفید هر روز از سبد غذایی مردم کمتر می‌شود و جایگزین دیگری هم برای گوشت مرغ وجود ندارد.

بانوی 75 ساله کرمانشاهی نیز با گلایه از وضعیت قیمت مرغ گفت: فروشنده‌ها دلیل افزایش قیمت مرغ را گرانی خوراک مرغ بیان می‌کنند ولی مسئولان می‌توانند برای این گرانی فکری کنند تا قیمت مرغ کاهش یابد.

خانم میرزایی که در یکی از مرغ فروشی‌های خیابان آزادی در حال خرید بال و گردن مرغ است گفت: همسرم کارگر روزمزد است و برای بهبود بیماری فرزندم مجبورم این قسمت از مرغ را با قیمت کیلویی 4000 تومان خریداری کنم.

وی گفت: این عضو مرغ چون گوشت کمتری دارد ارزانتر است و در واقع خرید این مقدار از گوشت مرغ یعنی حذف آن از سفره مردم و این موضوع سبب می‌شود تا در آینده فرزندانمان در مقابل کمبود پروتئین به بیماری‌های گوناگون مبتلا شوند. 

میرزایی عنوان کرد: برای جایگزین گوشت مرغ به ناچار بال و گردن آن را با قیمت کیلویی 4000 تومان و جایگزین گوشت قرمز هم سنگدان مرغ را با قیمت کیلویی 7000 تومان خریدم زیرا توانایی پرداخت هزینه یک مرغ کامل یا یک کیلو گوشت قرمز را ندارم.

خانم صفری که دو عدد مرغ کامل را از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر کرمانشاه خریداری کرده است بیان کرد: هر چند هزینه‌های زندگی بسیار زیاد است اما نمی‌توانم از خرید ضروریات زندگی صرف نظر کنم.

وی که خود را معلم بازنشسته معرفی کرد گفت: با درآمد ماهیانه 1.5 میلیون تومان مجبورم برای سلامتی بدنم اول هر ماه بنا بر توانایی مالی که دارم گوشت مرغ را خریداری و با نگهداری آن درون فریزر در طول یک ماه از آن استفاده کنم.

صفری افزود: از چند سال پیش تا کنون به دلیل بیماری سرطان بنا به توصیه پزشکان باید مرغ را دو برابر گوشت قرمز مصرف کنم بنابراین برای علاج بیماری و به‌ دست آوردن سلامتی گوشت مرغ هر قیمتی که باشد باید آن را خریداری کنم.

فروشندگان مرغ نیز از وضعیت درآمد به‌دلیل گرانی گلایه دارند. آقای حسینی که در خیابان شهید نواب صفوی شهر کرمانشاه مرغ فروشی دارد در این رابطه گفت: مدت 20 سال است که شغل مرغ فروشی دارم و در طول این مدت همیشه مرغ با نوسان قیمت همراه بوده است.

وی بیان کرد: مدت یکسال است بیشتر مردم دچار کاهش قدرت خرید شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، حتی بعضی از خانواده‌‌‌‌‌‌ها با مراجعه به این مکان تقاضای خرید 200 گرم گوشت مرغ را دارند یا حتی بعضی از خانواده‌ها هزینه خرید مرغ را به هنگام دریافت یارانه موکول می‌کنند.

این فروشنده کرمانشاهی افزود: در این منطقه از شهر کرمانشاه مشتری‌ها از قشر متوسط جامه هستند که توانایی پرداخت هزینه زیاد برای خرید مرغ را ندارند و گرانی مرغ تأثیر بسیاری از معیشت آنها داشته است.

مرغداری‌ها در ابتدای چرخه تولید مرغ قرار دارند که آنها نیز از وضعیت ناراضی هستند، آقای فرهادی که در جاده روانسر شهر کرمانشاه مرغداری‌ دارد در این رابطه گفت: اکنون کارخانه‌‌ها مرغ را با قیمت 8700  تومان از مرغداری‌ها خریداری می‌کنند که سودی برای مرغداری‌ ندارد.

وی عنوان کرد: قیمت نهاده‌های دامی در طول چند ماهه گذشته بالا رفته به‌ طوری که دانه ذرت با قیمت 1000 تومان اکنون به 1600 تا 1700 تومان افزایش یافته، کرایه حمل و نقل نیز با 35 تا 40 درصد افزایش به قیمت یک و نیم میلیون تومان رسیده است.

فرهادی گفت: افزایش قیمت همه پارامترها از چند ماه پیش تاکنون مرغداریها را تا مرز ورشکستگی پیش برده است و آنها که مرغ تولید می‌کنند با سود کم و ناچیز می‌سازند و  چنانچه قیمت‌ها تثبیت نشود تولید کننده ضرر می‌کند.

توزیع نهاده‌های دامی به قیمتی معقول فعالیت مرغداری‌ها را تقویت می‌کند تا این واحدهای تولیدی با تقویت جوجه‌ریزی، تولید مرغ را افزایش دهند که قیمت مرغ به ثبات برسد و خرید مرغ برای همه قابل تهیه باشد، راهکاری که نیازمند مدیریت جهادی است.

انتهای پیام/ ت

R41380/P/S6,68/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۴۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ

بررسی تورم ماهانه گوشت قرمز و سفید در سال گذشته نشان می‌دهد میانگین تورم ماهانه در گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۳.۵ درصد و در گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» ۳.۷ درصد بود.

به گزارش اکوایران، گوشت قرمز و سفید از مه‌مترین عوامل تشکیل‌دهنده سبد مصرفی خانوارهاست که تغییرات قیمت آن‌ها اثر زیادی بر تورم خوراکی خانوار ایرانی می‌گذارد. در این گزارش به بررسی تورم ماهانه زیر مجموعه‌های این گروه در سبد مصرفی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲ پرداخته شده و روند آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

داده‌های مرکز آمار ایران از تورم ماهانه گوشت قرمز و سفید به دو دسته کلی «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و «ماهی‌ها و صدف‌داران» تقسیم می‌شود.

بر اساس آمار‌های اعلام شده سال ۱۴۰۲، میانگین تورم ماهانه در گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۳.۵ درصد بود. همچینین تورم ماهانه این گروه در مردادماه سال گذشته بیشترین سطح را داشته است.

از سوی دیگر میانگین تورم ماهانه گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال گذشته معادل ۳.۷ درصد بود. طبق آمار‌های تورم ماهانه این سال، بیشترین سطح تورم ماهانه این گروه در فروردین رقم خورده است.

تورم ماهانه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» در سال ۱۴۰۲

بر اساس آمار‌های مرکز آمار ایران از تورم «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، میانگین تورم ماهانه این گروه در سال ۱۴۰۲، معادل ۳.۵ درصد بود. به بیان دیگر، قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ هر ماه به طور میانگین ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی روند این تورم در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تنها در یک ماه از سال کاهش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور اتفاق افتاده است. طبق آمار‌ها صرفا در بهمن‌ماه تورم این گروه منفی شده که به سطح منفی ۰.۷ درصد رسیده است.

بیشترین تورم ماهانه در این گروه در مردادماه سال گذشته بوده که سطح ۷.۸ درصدی را به خود دیده و کمترین تورم ماهانه مثبت این گروه در اسفند ماه رخ داده که تورم ماهانه به ۰.۷ درصد رسیده است.

در ادامه بررسی به گروه گوشت قرمز و سفید می‌پردازیم که همان «ماهی‌ها و صدف‌داران» است.

تورم ماهانه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال ۱۴۰۲

طبق آمار‌های این مرکز، میانگین تورم ماهانه «ماهی‌ها و صدف‌داران» در سال ۱۴۰۲ معادل ۳.۷ درصد بود. به بیان ساده‌تر، قیمت ماهی در سال گذشته، ماهانه حدود ۳.۷ درصد افزایش یافته است که این افزایش از قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ بیشتر بود.

وقتی به روند تورم ماهانه این گروه در سال گذشته نگاه کنیم، متوجه روند تقریبا نزولی آن از ابتدای سال تا انتهای سال می‌شویم. به طوری‌که در ابتدای سال یعنی فروردین‌ماه بیشترین تورم ماهانه در این گروه رخ داد. طبق آمارها، تورم ماهانه فروردین «ماهی‌ها و صدف‌داران» ۶.۳ درصد بود. به مرور این تورم کاهش یافته و در ابتدای زمستان به کمترین سطح خود در سال گذشته گذشته رسید.

آمار‌ها گویای آن است که تورم ماهانه این گروه در دی‌ماه سال گذشته کمترین سطح را داشته و به ۱.۸ درصد رسید. سپس این تورم در بهمن‌ماه یک صعود را تجربه کرده و به سطح ۳.۵ درصد رسیده و دوباره به روند کاهشی خود تا پایان سال ادامه داد.

دیگر خبرها

  • نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها
  • باران، هنرش را در طبیعت دره شهر به رُخ کشید
  • قیمت فیله مرغ ۱۰۲ هزار تومان شد!
  • حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است
  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • ۱۲۰۰ تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود
  • قیمت گوشت مرغ امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟