Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

تولد یک ستاره

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تصویر زیر صورت فلکی "بَرساووش" را نشان می‌دهد که در آن نور آبی رنگ متعلق به گرد و غبار و گازهای میان ستاره‌ای است.

این صورت فلکی ۱۰۰ هزار سال نوری از ما فاصله دارد و محل تولد ستاره‌های تازه متولد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابرهای گازی "Herbig-Haro" نام دارند و ابرهایی هستند که در زمان یونیزه شدن گازهایی تشکیل می‌شوند که از ستاره های تازه متولد شده به وجود آمده‌اند.

این ستاره تازه متولد شده "SVS ۱۳" نام دارد و در گوشه بالایی سمت چپ تصویر قابل رؤیت است.

این تصویر توسط تلسکوپ فضایی "هابل" به ثبت رسیده است.

پرتاب فالکون ۹

درتاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی شرکت "اسپیس ایکس" موشک "فالکون ۹" را به فضا پرتاب کرد تا این موشک یک سیستم "جی‌.پی‌.اس" را برای "نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا" به مدار ببرد.

اولین تصویر از سمت دور ماه

 در تاریخ ۲ ژانویه ماه‌نورد "چانگ ای ۴"  با موفقیت روی ماه فرود آمد و توانست اولین تصویر خود از سمت پنهان ماه را به ثبت برساند.

سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کره ماه است که به‌ طور دائمی از کره زمین روی‌ گردان است.

این کاوشگر در حوضه قطب جنوب-آیتکن و منطقه"Von Karman crater" فرود آمد.

این دهانه بسیار عمیق است و با این وجود این کاوشگر می‌تواند اطلاعات مهمی از سنگ‌های آنجا را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

کاوشگر "چانگ‌ای-۴" سوار بر موشک "لانگ مارچ ۳بی"(Long March ۳B) از مرکز پرتاب ماهواره "شیچانگ"(Xichang) پرتاب شد.

فوران آتشفشانی قمر "آیو" مشتری

در روز ۲۱ دسامبر، در طول انقلاب زمستانی، چهار دوربین فضاپیما "جونو" تصاویری از فوران آتشفشانی قمر آیو سیاره مشتری ثبت کردند.

"آیو" نام یکی از قمرهای سیاره مشتری و یکی از اقمار گالیله‌ای است. آیو نزدیکترین قمر از اقمار گالیله‌ای مشتری به این سیاره است.

این قمر از نظر اندازه اندکی بزرگ‌تر از ماه است و با ۴۰۰ آتشفشان فعال، آیو فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در سامانهٔ خورشیدی است. علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد آیو انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر اقمار گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است. این ماه در عین حال بالاترین چگالی را در میان قمرهای سامانه خورشیدی دارد.

شکار یک سحابی زیبا توسط هابل

 تلسکوپ‌ فضایی هابل به تازگی عکسی از یک سحابی منتشر کرده است که تصویری خارق‌العاده از فضای بین ستاره‌ای را نشان می‌دهد.

این سحابی در نیم کره جنوبی خود یک "متغیر دلتا قیفاووسی" به نام "RS Puppis" دارد.

یک متغیر دلتا قیفاووسی به ستاره متغیری گفته می‌شود که در این کلاس قرار گرفته باشد. بین قدر مطلق و دوره تناوب نور این گروه ستارگان رابطه مشخصی وجود دارد. از این رو می‌توان به راحتی از طریق داشتن تناوب قدر ظاهری به قدر مطلق آن رسید و از طریق مقایسه، فاصله این ستارگان را بدست آورد. این کار روشی معمول در اندازه‌گیری فاصله بین کهکشانی است.

این ستاره یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های این کلاس است و متوسط درخشندگی آن ۱۵ هزار بار بیشتر از خورشید است.

اولین تصویر رنگی "آلتیما ثولی"

فضاپیمای رباتیک "نیوهورایزنز"(New Horizons) چند روز گذشته تصویر یک جرم کیهانی در کمربند کویپر موسوم به "آلتیما ثولی"(Ultima Thule) که دورترین فاصله‌ای است که بشر به آن رسیده است را برای دانشمندان ارسال کرد.

بنابراین تصویر، می‌توان دریافت که "آلتیما ثولی" قرمز است و شامل دو شی است که با قرار گرفتن بر روی هم، مانند آدم برفی شده‌اند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: اسپیس ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای تعمیر کردن یک تلسکوپ پرتو ایکس در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» است.

به نقل از ناسا، «کاوشگر ترکیب داخلی ستاره نوترونی» یا «نایسر» (NICER) قرار است طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر شود. این چهارمین رصدخانه علمی در مدار خواهد بود که از خدمات فضانوردان برخوردار می‌شود.

در ماه مه سال ۲۰۲۳، دانشمندان دریافتند که یک نشت نور در نایسر ایجاد شده است. نور خورشید ناخواسته به تلسکوپ وارد می‌شد و به آشکارساز‌های حساس آن می‌رسید. دانشمندان در حال انجام دادن اقدامات فوری برای کاهش تأثیر بر مشاهدات، درباره تعمیر تلسکوپ فکر کردند.

«زاون آرزومانیان» (Zaven Arzoumanian) سرپرست علمی نایسر در «مرکز پرواز فضایی گادرد» ناسا گفت: نور خورشید در توانایی نایسر برای جمع‌آوری کردن داده‌های پرتو ایکس در طول روز اختلال ایجاد می‌کند. رصد‌های شبانه بی‌تأثیر هستند و تلسکوپ همچنان به تولید علم باورنکردنی ادامه می‌دهد. از زمان آغاز ماموریت، صد‌ها مقاله از نایسر استفاده کرده‌اند. جلوگیری کردن از نشت نور به ما امکان می‌دهد تا به فعالیت‌های عادی شبانه‌روزی خود بازگردیم.

تلسکوپ نایسر در نزدیکی پنل‌های خورشیدی سمت راست داخلی ایستگاه قرار دارد. این رصدخانه علمی از آن جایگاه به آسمان نگاه می‌کند و داده‌هایی را درباره بسیاری از پدیده‌های کیهانی مانند پالس‌های منظم ساطع‌شده از ستاره‌های نوترونی و پژواک‌های نوری حاصل از سیاه‌چاله‌ها به دست می‌آورد. مشاهده کردن این اجرام به دانشمندان در پاسخ دادن به پرسش‌هایی پیرامون ماهیت و رفتار آنها کمک می‌کند و درک آنها را درباره ماده و گرانش افزایش می‌دهد. تلسکوپ نایسر در سال ۲۰۱۷، امکان استفاده کردن از ستاره‌های نوترونی تپنده در کهکشان را به عنوان چراغ‌های راهنما برای اکتشاف در اعماق فضا طی برنامه‌ای به نام «کاوشگر ایستگاه برای زمان بندی اشعه ایکس و فناوری ناوبری» (SEXTANT) نشان داد.

این تلسکوپ دارای ۵۶ دستگاه آلومینیومی متمرکزکننده پرتو ایکس است. هر متمرکزکننده دارای مجموعه‌ای از آینه‌های تو در تو است که برای منعکس کردن پرتو ایکس در یک آشکارساز طراحی شده‌اند. در قسمت جلوی دستگاه متمرکزکننده، یک فیلتر نازک به نام «سپر حرارتی» قرار دارد که جلوی ورود نور خورشید را می‌گیرد. روی متمرکزکننده، یک قطعه دایره‌ای توخالی از کامپوزیت کربن قرار دارد که شبیه به یک برش کیک پای است. این قطعه موسوم به سایبان، برای خنک نگه داشتن متمرکزکننده‌ها در برابر نور خورشید و محافظت از سپر‌های حرارتی ظریف طراحی شده است. پس از نشت نور، عکس‌ها چندین ناحیه کوچک آسیب‌دیده را در برخی از سپر‌ها نشان دادند، اما علت آن هنوز مشخص نیست.

«کیت جندرو» (Keith Gendreau) پژوهشگر ارشد پروژه نایسر در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا گفت: ما نایسر را برای خدمت‌رسانی به ماموریت‌ها طراحی نکردیم. این تلسکوپ به صورت رباتیک نصب شده است و ما آن را از زمین هدایت می‌کنیم. امکان تعمیر کردن تلسکوپ نایسر همیشه یک چالش هیجان‌انگیز بوده است. ما راه‌حل‌هایی از جمله پیاده‌روی فضایی و هدایت رباتیک را در نظر گرفتیم، اما درباره نحوه نصب قطعه‌ها با استفاده از آنچه در حال حاضر در تلسکوپ و جعبه‌ابزار ایستگاه فضایی وجود دارد، گیج شدیم.

پس از چندین ماه بررسی، پیاده‌روی فضایی به عنوان مسیر پیش رو انتخاب شد. «تلسکوپ فضایی هابل»، «ماموریت ماکزیمم خورشیدی» (SolarMax) و «طیف‌سنج مغناطیسی آلفا» (AMS) تنها رصدخانه‌های علمی دیگری هستند که توسط فضانوردان در مدار تعمیر شده‌اند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • چین ۳ فضانورد را به ایستگاه فضایی‌اش می‌فرستد
  • چین ۳ فضانورد را به ایستگاه فضایی‌اش می فرستد
  • سه فضانورد چینی به مدار زمین می‌روند
  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • کاروان جدید ماهواره های « استارلینک » به مدار زمین رفتند
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • برق خورشیدی فضایی یک قدم به واقعیت نزدیک تر شد
  • کشف برخی از اسرار درخشان‌ترین انفجار کیهانی
  • خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید