Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: بنای تاریخی «خانه هنر» تبریز با 80 سال قدمت و محل استقرار تنها موزه کارتون (کاریکاتور) ایران، با مشکل ادعای مالکیت شهرداری بر ساختمان آن و تلاش برای بیرون کردن آنها از خانه و استقرار شورای شهر در این مکان مواجه است.

«محمد محمدپور»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص مسائل جدید مالکیتی «خانه هنر» گفت: این مکان تاریخی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، به ازای تخریب محل قبلی «کتابخانه ملی» در مجموعه «تاریای ارک» تبریز، به‌عنوان محل جدید کتابخانه توسط شهرداری در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی قرار گرفت و در حدود3دهه اخیر مأمن کتابخوانان و پژوهشگران فرهنگ وهنر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدپور اظهار داشت: این ساختمان قدیمی با وسعتی افزون بر 3هزار متر مربع و زیربنای 2 هزار و 800 مترمربع در ضلع شمالی بوستان قدیمی «باغ گلستان» تبریز واقع شده و مخزن کتابخانه ملی تبریز است که در سال 33 شمسی توسط برادران نخجوانی بنیان گذاشته شد. وی ادامه داد: برادران فقید نخجوانی کتابخانه بی‌نظیر خود را نیز به «کتابخانه ملی» هدیه کرده و در این مکان نگهداری می‌شود. این بنا در سال 78 شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در سال 85 بازسازی، تجهیز و برای استفاده اهالی هنر در اختیار آنان قرار گرفته است. وی گفت: اما شهرداری تبریز در اقدامی جدید، مدعی مالکیت این مکان شده است؛ این در حالی است که سال‌ها قبل براساس صورت جلسه مدیران سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسئولان شهر، «خانه هنر» به ما واگذار شد، هر چند شهرداری اسناد مالکیت آن را انتقال نداده است. «شهرام دبیری»، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای کلانشهر تبریز نیز گفت: چندی پیش بازدیدی از این بنای تاریخی و فرهنگی داشتیم و براین اساس شورا بر اهمیت موضوع واقف است. این مکان جاذبه گردشگری تبریز و متعلق به شهرداری بوده و در واقع امانتی در دست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بوده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

پدرم وقتی من، همسرم و نامادریم را در آن وضیعت دید شوکه شد اعترافات تکاندهنده 2 قاتل تهرانی که به طرز اتفاقی در یک مخفیگاه دستگیر شده بودند+ عکس مادر مقتول برای پیدا کردن قاتل دخترش جایزه تعیین کرد+ عکس تعقیب و گریز مرگبار پلیس مشهد با متهم فراری / آیا این مامور دادگاهی می شود؟ دختر 23 ساله مشهدی: برای اینکه به توانم زنده بمانم مجبور بودم به هر ذلتی تن بدهم ضرب و شتم و دستگیری عامل ربودن زن جوان توسط مربی رزمی+ عکس تازه داماد تهرانی را در اتاق حجله دفن کردند ! / رازی که یک زن به پلیس لو داد راز بوی بد در جنوب تهران بر ملا شد تجاوز وکیل جوان به دختر 19 ساله در آسانسور+فیلم و عکس قتل ناموسی فرح و معشوقه اش در تخت خواب/ او شوهر داشت مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا مرگ تلخ حمید سرباز فداکار هنگام نجات 4 گرفتار در سانتافه + فیلم و عکس فیلمبرداری از صحنه خودکشی دردناک مرد آبادانی توسط خودش قتل فجیع زن در غیاب شوهرش / مرد گلستانی برای نماز صبح به مسجد رفت !

منبع: رکنا

کلیدواژه: هنر شهرداری موزه تبریز ساختمان هنر عکس فیلم زن مرد قتل پرونده دستگیر تهران دستگیر شد جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۸۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید با حضور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ‌کشور و جمعی از مسئولان استانی رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ‌کشور در حاشیه مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در این مجموعه جهانی برگزار شد، اظهارداشت: ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در استان فارس بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به شعار امسال روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی که به شکلی به تاب‌آوری در مقابل مخاطرات محیطی تأکید دارد اشاره کرد و گفت: معتقدم این شعار به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید و مشارکت مردم مطرح‌شده گره می‌خورد چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد محکوم‌به فناست.

ده پهلوان افزود: برای نمونه برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی، چون تخت جمشید و پاسارگاد، نقش رستم به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار‌های ارائه‌شده حدود 70 چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمپ شده است. افزود: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی رخ می‌دهد که علاوه بر میراث فرهنگی جامعه هدف، چون مردم و حتی ادارات و سازمان‌ها براین مهم تأکید داشته باشند.

ده‌پهلوان در ادامه سخنانش اخذ سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید را اتفاق بزرگ و مهمی دانست و گفت: موضوع صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی خود مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اضافه کرد: سند مالکیت تخت جمشید اقدامی ارزشمند و بزرگی است که باعث می‌شود که حفاظت و صیانت از این مجموعه عظیم راحت‌تر صورت گیرد.

ده‌پهلوان ادامه داد: زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار می‌گیرد بی‌تردید راحت می‌توان از آنها حفاظت و حراست کرد.

وی، به تعامل خوب وزارت میراث فرهنگی با قوه قضاییه در بحث حفاظت از آثار تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای رسیدگی به جرائم حوزه میراث فرهنگی شعبه‌ای ویژه در تهران فعال‌شده است.

ده پهلوان دربخشی دیگری از سخنانش با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از فعالیت‌های ارزنده و مدیریت خوب او در ماه‌های اخیر و بعد از انتصاب در این سمت تقدیر و تشکر کرد و گفت: باید یک دست‌مریزادی به استان فارس بگویم چراکه دکتر ثابت اقلیدی مجموعه استان را به‌خوبی مدیریت کرد و شاهد بودیم که استقبال مردم در نوروز از اماکن تاریخی این استان کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود؛ بنابراین گزارش امروز طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد سند مالکیت تخت جمشید با حضور تنی چند از مسئولان کشوری و استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از 100 نفر از پیسشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد موثر در تحقق مسولیت اجتماعی و مدیران دولتی و... تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • گود میدان مشق رفع خطر می‌شود | همکاری مشترک وزارت امورخارجه و شهرداری
  • ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • 94 هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی
  • بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم