Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون کمیته امداد استان قم از تحت پوشش بودن ۲ درصد از مردم قم در این نهاد حمایتی خبر داد. ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰ استانها قم نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، وجود سازمان‌های حمایتگر در هر کشور چه به‌صورت مردم‌نهاد و چه به‌صورت دولتی، لازمه‌ی برقراری تعادل در جامعه و کاهش آسیب‌های ناشی از نبود امکانات در دسترس دهک‌های پایین جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز از یکی از مهم‌ترین این سازمان‌ها، کمیته امداد است که با همکاری خیریه‌ها جمعیت زیادی از افراد نیازمند را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. اما یکی از سؤالاتی که در این زمینه مطرح است، بهره‌وری خیریه‌ها و پیامدهای موازی کاری آن‌ها به‌ویژه در حوزه حمایت از خانواده بوده است.

با عباس جوشقانیان، معاونت سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم، به گفتگو نشستیم تا درباره حوزه حمایت از خانواده و نقش خیریه‌ها در این زمینه گفتگو کنیم.

قم| برای بهبود معیشت و اقتصاد اقشار کم‌درآمد از ظرفیت‌های سازمان اوقاف بهره‌گیری شود

تسنیم: آمار افراد تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم چقدر بوده و چه تعداد از این افراد در حوزه حمایت و سلامت خانواده طبقه‌بندی می‌شوند؟

در استان قم نزدیک به 20000 خانواده تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده که نزدیک به 38000 نفر هستند که از این تعداد 14000 خانواده سالمند و 500 خانواده با سرپرست زندانی و 4000 خانواده با سرپرست زن وجود دارد.

تسنیم: آمار افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) را در استان قم در مقایسه با سایر استان‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ازآنجایی‌که در استان قم تنها 2 درصد از مردم تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و از طرفی دیگر با توجه به اینکه در سایر استان‌ها این آمار بیشتر بوده و در برخی حتی به 8 درصد نیز می‌رسد، استان قم وضعیت مناسبی از این لحاظ دارد.

تسنیم: با توجه به اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره)، یکی از متولیان مهم انجام فعالیت‌های حمایت‌گرانه است، این اداره چه نظارتی روی کار خیریه‌های مردم‌نهاد دارد ؟

مطابق اساس‌نامه‌ای که چند سال قبل به تأیید مقام معظم رهبری رسید، خیریه‌ها باید تحت نظارت کمیته امداد امام خمینی(ره) سازمان‌دهی شوند. اما تا امروز هیچ‌کدام از خیریه‌ها از کمیته امداد مجوز نگرفته‌اند و فقط با تعدادی از خیریه‌ها تفاهم‌نامه تنظیم‌شده است.

تسنیم: این موازی کاری میان کمیته امداد امام خمینی(ره) و خیریه‌ها تاکنون چه پیامدهایی داشته است؟

در اکثر موارد سبب می‌شود تا هم‌افزایی منابع داشته باشیم به‌طور مثال زمانی که کمیته امداد قصد حمایت از نوعروسی را دارد، پنج میلیون تومان بلاعوض پرداخت کرده و با توجه به کمک‌های بلاعوض خیریه‌ها، می‌توان سبد وزین‌تری به مددجو تحویل داد.

اما در برخی موارد، مشاهده می‌شود که خیریه‌ها عملکرد مثبتی ندارند؛ به‌طور مثال با توجه به اینکه مددکاری یک‌رشته‌ی دانشگاهی بوده، بسیاری از خیریه‌ها این مسئله را نادیده گرفته و به‌طور غیرتخصصی عمل می‌کنند. برای مثال در یک خانواده تزریق پول می‌تواند پیامد مثبت داشته و در خانواده دیگر که نیازمند بوده، احتمال دارد تزریق پول، پیامد منفی داشته باشد.

تسنیم: میزان اعتباری که کمیته امداد به‌حساب مددجویان مستمری‌بگیر مانند سالمندان، زنان سرپرست خانواده و غیره واریز می‌کند چقدر است؟

کمیته امداد امام خمینی(ره) بیشتر قصد دارد تا به‌جای واریز پول نقد به‌حساب مددجویان، بسته به شرایطی که در آن قرار دارند، بسته‌های حمایتی داده شود به همین خاطر میزان مستمری که دریافت می‌کنند کاهش داده‌شده و در حال حاضر به خانواده‌های تک‌نفره 148 هزار تومان، به خانواده‌های دونفره 249 هزارتومان، سه‌نفره 324هزار تومان، چهارنفره 419 هزار تومان و 565 هزار تومان پرداخت می‌شود.

تسنیم: بسته‌های حمایتی که به خانواده‌ها پرداخت می‌شود شامل چه مواردی است؟

این بسته‌‌ها با توجه به شرایطی که افراد خانواده در آن قرار دارند پرداخت می‌شود به‌طور مثال به افراد محصل، درصورتی‌که در مقطع ابتدایی باشند 200 هزارتومان، مقطع متوسطه 250 هزارتومان و در مورد دانشجویان نیز 70 درصد از شهریه پرداخت می‌گردد.

به نوعروسان نیازمند نیز 5 میلیون تومان و به خانواده‌هایی که قصد خرید منزل دارند، 35 میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت‌شده است.

تسنیم: چه تعداد مددجو در کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم تحت حمایت بوده و تعداد پرونده‌هایی که هر یک از آن‌ها دارند چقدر است؟

در استان قم تا دو سال قبل، به هر مددکار 500 پرونده سپرده‌شده بود، اما با توجه به اینکه استان قم به‌عنوان اولین استان در کشور، مددکاری را به بخش خصوصی یعنی خیریه‌ها واگذار کرده، این کار سبب شده تا آمار پرونده‌های مددکاران پایین بیاید؛ چراکه به‌عنوان‌مثال 4000 پرونده سالمند، به خیریه‌ها واگذارشده که این کار سبب شده تا سرانه پرونده‌های هر مددکار از 500 پرونده به 350 پرونده کاهش یابد.

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم، امروز با 50 مددکار رسمی و 30 مددکار که در خیریه‌ها فعالیت می‌کنند به امور مددجویان رسیدگی می‌کند که این قضیه بیانگر دیدگاه کمیته امداد به خیریه‌ها به‌عنوان فرصت است.

تسنیم: شرایط اقتصادی در یک سال گذشته، چه تأثیری روی آمار افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) داشته است؟

در یک سال گذشته با توجه به کاهش قدرت اقتصادی خانواده‌ها، حجم مراجعات به کمیته امداد امام خمینی(ره) افزایش چشم‌گیری داشته است که این مسئله سبب شده تا امسال 5800 خانواده مستمری‌بگیر جدید پیدا کند،امسال تنها 700 خانواده توانمندسازی شده و از کمیته امداد خارج‌شده است.

تسنیم: با توجه با این شرایط اقتصادی کمک‌های کمیته امداد چه تفاوت‌هایی با گذشته داشته است؟

در سال 96 میزان دریافتی‌ها از کمیته امداد، 3 برابر شده بود که سبب افزایش قدرت خرید و قدرت بازپرداخت اقساط وام‌های‌ مددجویان شده بود، اما متأسفانه با توجه به افزایش قیمت کالاهای مورداستفاده خانواده‌ها و افزایش هزینه‌های زندگی، هنوز افزایشی در مقدار این کمک‌ها صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ ز

R7854/P/S6,62/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضیافت افطاری ایتام و مددجویان کمیته امداد امام خمینی لنده


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد ، رئیس کمیته امداد امام خمینی شهرستان لنده در حاشیه برگزاری این آیین گفت: آئین اطعام نیازمندان در ماه مبارک رمضان سنت پسندیده‌ای است که هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و امسال نیز با مشارکت خیرین نیکوکار و کمیته امداد امام (ره) و آبشار عاطفه‌ها با شکوه خاصی برگزار شد.
بصیری فرد افزود: علاوه بر این امسال و در طول ماه مبارک رمضان نیز بیش از هزار و ۴۵۰ بسته غذایی شامل مایحتاج ضروری خانوار‌های تحت پوشش توسط خیرین نیکوکار تهیه شده و در اختیار نیازمندان این نهاد قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هر یک از این بسته‌های غذایی با هزینه‌ای بالغ بر شش میلیون ریال تهیه شده است، گفت: برگزاری آئین اطعام نیازمندان و مددجویان کمیته امداد، فضایی معنوی به شهرستان لنده بخشیده است.

دیگر خبرها

  • کمیته امداد امام خمینی (ره) ۸هزار مرکز نیکوکاری دارد
  • ۷۰ هزار نفر حامی ایتام در آذربایجان‌غربی هستند/ لزوم ارتقای سرانه پرداختی
  • برپایی ضیافت افطاری ویژه ایتام و نیازمندان حمیدیه
  • کمک هزار و ۸۹ میلیارد ریالی خیران همدانی به ایتام
  • ضیافت افطاری ایتام و مددجویان کمیته امداد امام خمینی لنده
  • حمایت خیران آستارایی از ۸۱۹ یتیم و فرزند محسنین
  • ۳۵۰ هزار خیّر در آذربایجان‌غربی با کمیته امداد همکاری دارند
  • توزیع بیش‌ از ۴ هزار بسته معیشتی در استان کرمان
  • توزیع بیش‌از ۴ هزار بسته معیشتی درکرمان
  • پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲ رشد داشته است