Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-20@00:35:10 GMT

گلی مقاوم در برابر سرما

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۶۸۹۵۷

دنیای شگفت انگیز گیاهان پر از گل‌های عجیب و غریبی است که برخی حتی از وجود آن‌ها اطلاعی ندارند. تعدادی از این گیاهان بسیار زیبا هستند و می‌توان آن‌ها را در آپارتمان‌ها پرورش داد.

زمانی که نام کاکتوس را می‌شنویم گونه‌های مختلفی از این گیاه به ذهنمان می‌رسد. در دنیا شاید هزاران نوع گونه کاکتوس داشته باشیم که طرفداران خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این گونه‌ها کاکتوس کریسمس است که ۶ گونه در مناطق استوایی، شرق برزیل و بر روی تنه برخی درختان دیده می‌شود.

کاکتوس کریسمس گلی مقاوم در برابر سرما را بشناسید. متاسفانه هر ۶ گونه کاکتوس کریسمس مانند گونه ژمینو، به خاطر ضعف سیستم ریشه‌ای در معرض خطر انقراض قرار دارند. کاکتوس کریسمس گیاه زیبا و مقاومی برای داخل آپارتمان محسوب می‌شود.

این گونه درسال ۱۸۳۷ کشف شد. کاکتوس از گونه‌های درختچه‌ای گرفته تا گونه‌های سنگ زی و هوازی که ارتفاع آن‌ها به یک تا دو متر می‌رسد. ساقه‌ها بدون برگ و به صورت تیکه تیکه و بدون تیغ مانند اپونتیا یا برگ راکتی است. گل‌ها از کنار ارئول‌ها ظاهر می‌شوند.

گونه‌های تجاری موجود در بازار‌ها هیبریدی یا دورگ وحشی این گل هستند که در طبیعت یافت نمی‌شود. این گل در زمستان در زمان کریسمس از نوک برگ‌ها شروع به رشد می‌کند و تیره‌تر از بخش های دیگر می‌شود تا اینکه گل دهد به همین دلیل این گیاه به کاکتوس کریسمس معروف شده است.

معمولا این گل را در جایی با حداکثر نور ممکن و بدون اشعه مستقیم آفتاب نگهداری می‌کنند و تابستان‌ها گلدانتان را بیرون و در سمت بالکن یا تراس شمالی داخل خانه با نور مصنوعی قرار دهید، اما نور کم مانع گلدهی می‌شود.

در صورت وجود نور شدید برگ ها زرد و سفید شده و گل ها قرمز تر از حالت عادی می‌شوند که این خود علامت خوبی برای سنجش میزان نوراست. نور برای گلدهی مهم است چرا که این گیاه در دسته روزهای کوتاه قرار می گیرد یعنی برای گلدهی نیاز به شب بلند دارد .

آبیاری

گل کاکتوس کریسمس مانند بقیه کاکتوس ها به آب کمی نیاز دارد اما از دی تا خرداد ماه فصل رشد این گیاه است اگر این گیاه آب کمی نیز مصرف کند مشکلی برایش پیش نمی آید تنها رشد آن کم و گیاه کوتاه تری خواهید داشت پس در این بازه زمانی بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود و بعد آن را آبیاری کنید.

آب زیر گلدان را همیشه تخلیه کنید چرا که آب زیرگلدان دوباره از زیر جذب و گل را خراب می کند. هرگز از آب شیر یا آب چاه که سختی و املاح زیاد دارند برای آبیاری استفاده نکنید ترجیحا با آب معدنی، جوشیده یا آب باران آن را آبیاری کنید .
دما

دما نیز به اندازه ی نور اهمیت دارد،گیاه برای به گل نشستن نیاز به طول روز کوتاه و دمای خنک دارد .

گیاه کاکتوس کریسمس تا دمای ۷ الی ۸ درجه سرما رو تحمل می‌کند برای به گل این گیاه نشستن دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه راه پله و شب های بلند پاییز کافی است. گیاهانی با گل های صورتی رنگ اگر در دمای خنک قرار گیرند رنگ صورتی آن بیشتر و قشنگ تر می‌شود دمای پس از گلدهی نیز بین ۱۶ تا ۲۴ مناسب است.

روش تکثیر

تکثیرگیاه کاکتوس کریسمس به راحتی صورت می‌گیرد به این صورت که برگ های پایین سمت خاک را نباید استفاده کنید چرا که باعث پوسیدگی و قارچ زدگی می‌شود پس از برگ های بالایی برای تکثیر استفاده کنید.

گل های این گیاه به تنهایی نمی تواند بارور شود بنابراین نیاز به ۲ کاکتوس کریسمس داریم تا بتواند گل بدهد پس از گذشت چند روز گل ها تبدیل به میوه می شوند .

آفات و بیماری

قارچ و پوسیدگی ریشه این گل ناشی از آبیاری زیاد و یا آسیب دیدگی است ویا بیماری های ویروسی که توسط شته‌ها در هوای خنک منتقل می‌شوند که هم ویروس و هم باکتری و قارچ باعث نابودی گل می شود .

تغذیه

گیاه کاکتوس کریسمس به دلیل گل دار بودن نیاز به مواد غذایی زیادی دارد و باید هر دو هفته یکبار با نصف مقدار توصیه شده کود بنفشه آفریقایی یا خاک ورمی کمپوست داده شود کودهایی با مقدار پتاسیم یا فسفر بالا پیشنهاد می شود. هر از گاهی نیز با آبیاری سنگین در سینک ظرف شویی خاک رو بشورید تا املاح و نمک ها روی سطح خاک جمع نشوند.

تعویض گلدان

هرچه سایز گلدان کوچک تر باشد و ریشه گیاه هر چه بیشترباشد احتمال گلدهی و قدرت گیاه نیز بیشتر خواهد بود پس هر ۳ سال یکبار با یک گلدان بزرگتر آن را تعویض کنید.

علت ریزش گل ها

ریزش گل های گیاه کاکتوس کریسمس می تواند چند علت داشته باشه، اول اینکه زمانی گل را می‌خرید و خانه می برید به دلیل اختلاف دما و جابجا شدن،گلها ریزش پیدا می کند که درمان آن این است که گل را قبل از گلدهی خریداری کنید که با دمای خانه شما سازگار شود.

کمبود نور ، هوای خیلی گرم نزیک به ۳۰ درجه، تعویض بی موقع گلدان، بزرگ بودن گلدان نسبت به اندازه گیاه و کمبود مواد غذایی و ضعف خاک باشد .

خاک

بهترین بستر برای گل کاکتوس کریسمس برخلاف بقیه کاکتوس ها که به ماسه و خاک کاکتوس با واکنش قلیایی نیاز دارند به خاکی اسیدی و پیت ماس و پرلیت به نسبت ۳ به ۲ استفاده شود.

روش هرس

اولین هرس را ۱ ماه بعد ریشه زدن قلمه ها برای تحریک شدن رشد برگ های جدید و دومین هرس درشهریور ماه برای گرد و توپی شدن و دادن برگ های جدید و در نتیجه افزایش تعداد گل های موجود بر روی یک گل انجام می‌دهند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عجیب و غریبی کریسمس برزیل سرما طبیعت زمستان رشد خاک شیر آسیب دیدگی ویروس مواد غذایی کود درمان خاک رشد سرما عجیب و غریبی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه پرورش هوشمند گیاهان طراحی شد

مانی نادعلی، دانش آموز کلاس نهم دبستان و شرکت کننده هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: محصول پرورش هوشمند گیاهان غیر بومی را طراحی کرده ایم، برای اولین بار داخل ایران انجام شده و به کمک سنسور‌هایی که روی دستگاه نصب شده اطلاعات حوزه‌های خاک و آب را جمع آوری می‌کنند که اگر امکان بروز بارش باران تا ساعات آینده وجود دارد آبیاری به تعویق بیفتد تا صرفه جویی در آب اتفاق بیفتد.

وی افزود: دستگاه ما انرژی خود را به کمک پنل خورشیدی که خودمان هوشمندسازی کرده ایم فعالیت می‌کند و هر طرفی که آفتاب حرکت کند پنل هم حرکت خواهد کرد تا ماکسیمم انرژی خورشید را دریافت کند.

نادعلی تصریح کرد: دوربینی را روی محصول خود داریم تا پنل خورشیدی در حال گردش بتواند بهترین نقطه را برای جذب انرژی نور خورشید را پیدا کند و همین عکس‌ها برای کشاورز و هوش مصنوعی ارسال می‌شود تا هوش مصنوعی سلامت گیاه را ارزیابی کند و در صورت سلامتی پیام سلامتی ارسال می‌کند و در صورت وجود آفت در گیاه زنگ خطر را اعلام خواهد کرد.

دانش آموز کلاس نهم دبستان و شرکت کننده هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ادامه داد: در حال تهیه داده برای تمام گیاهان و شرایط نگهداری و کنترل آنها هستیم.

وی گفت: گیاهان غیربومی در صورت ورود به ایران چندین برابر مراقبت بیشتر نیازمند هستند، دستگاه ما به صورت کامل و اتوماتیک کار مراقبت را انجام می‌دهد و دیگر لازم نیست افراد روی روند رشد نظارت داشته باشند. برای هر فصل مختلف برنامه نیازمند گیاه مورد نظر باید نصب شود تا دستگاه به صورت اتوماتیک کنترل را برعهده بگیرد، دستگاه به صورت خانگی داخل گلدان و باغچه منازل و کشت صنعتی در باغ‌ها کارایی دارد، هم اکنون این دستگاه تجاری سازی نشده است و نسخه پنجم آن در حال ساخت برای باغچه هاست که مسئولیت کامل یک درخت را برعهده بگیرد و مراقبت کامل را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • برج یاقوت کبود بعد از ۲۰ سال گل داد!
  • دستگاه پرورش هوشمند گیاهان طراحی شد
  • ببینید | خواص گیاه رازیانه
  • برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد! (+عکس)
  • دفاع اخیر ایران در برابر اسرائیل نمایش ابرقدرت گونه‌بودن کشورمان در جهان بود
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • خواص گیاه رازیانه + فیلم
  • رئیس‌جمهور: تولید، شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است
  • تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است
  • گیاه بوچو چیست و چه فوایدی دارد؟