Web Analytics Made Easy - Statcounter

 فرهاد طب نوری در خصوص کاهش مخاطبان تلویزیون و افزایش مخاطبان سینما، با خبرگزاری برنا به گفتگو پرداخت که در ادامه می خوانیم.

فرهاد طب نوری در خصوص کاهش مخاطبان تلویزیون و افزایش مخاطبان سینما گفت : سریال های تلویزیونی از فیلتر ارشاد می گذرند و قوانین و مقررات مرتبط با وزارت ارشاد را رعایت می کنند اما فیلم های سینمایی آزادی بیشتری دارند و از فلیتر های سخت ارشاد نمی گذرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده ادامه داد : مردم به فیلم های کمدی علاقه بیشتری دارند و به دنبال سبک های مختلف کمدی هستند.

مثلا فیلم طبقه حساس این فیلم دقیقا براساس یک فکر پنهان بود و دیالوگ های آن کارگردانی شده بود و به همین دلیل مورد استقبال مردم قرارگرفت .

طب نوری بیان کرد: متاسفانه نظارت کمی بر فیلم های سینمایی وجود دارد چرا که، در برخی از فعالیت ها تماشاگر صحنه ها و واژهای نامناسب هستیم و این موضوع باعث ناهنجاری در جامعه می شود.

این نویسنده در خصوص استقبال مردم از سینما گفت : مردم برای تفریح به سینما می روند و بخاطر پولی که می پردازند با دقت و علاقه به سریال نگاه می کنند اما برای تلویزیون پول چندانی نمی پردازند و کمتر نگاه می کنند.

برای بیشتر مردم، داستان فیلم  چندان مهم نیست مهم بازیگران فیلم هستند. مردم بیشتر دیالوگ  پسندند تا حرکت.

طب نوری گفت : کمدی یعنی جایی که منطق شکسته می شود اما در کمدی ما منطق شکسته نمی شود فاصله کمدی و تراژدی خیلی کم است و کمدی های ما بیشتر تبدیل به تراژدی شده است.

بیشتر فیلم های کمدی برگرفته از فیلم های خارجی است، فقط با کمی تغییر در شخصیت هاست.

فرهاد طب نوری در انتها گفت : تلویزیون با تمام سخت گیرهای ممکن تا به حال موفق بوده است.

خبرنگار: رقیه ندایی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلویزیون کاهش فرهاد مخاطب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز

در نشست اعلام آمار پربیننده‌ترین برنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در رمضان و نوروز ۱۴۰۳، از شبکه‌های سه، یک و دو به ترتیب به عنوان پربیننده‌ترین‌های تحویل سال نام برده شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، همچنین در نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان صداوسیما از سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است. این آمار از سوی مرکز تحقیقات صدا و سیما اعلام شد.

طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطب‌ترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربیننده‌ترین برنامه‌های رمضانی محسوب می‌شوند.

برنامه‌های سیمای استان‌ها هم با ۱۴ درصد مخاطب و برنامه «ماه خدا» هم با ۹ درصد مخاطب بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

سلیم غفوری ـ قائم‌مقام معاونت سیما ـ در میان برنامه‌های افطار، از «محفل» و «زندگی پس از زندگی» به عنوان پرمخاطب‌ترین‌ها یاد کرد. 

او گفت: در ایام رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه سحر و مجموعا ۵۰ ویژه برنامه معارفی روی آنتن رفت که شامل ۵۰ درصد گفت‌وگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷ درصد گزارشی و ۳ درصد هم پویانمایی بود.

وی درباره برنامه‌های سرگرمی و مسابقه نیز بیان کرد: ایران دوست داشتنی؛ شصتادیا، معرکه، پانتولیک‌ و قوی‌ترین مردان، میهمانی، برمودا و بگو بخند در این ایام روی آنتن رفتند که ۳۸ درصد مسابقه، ۷ درصد مستند، ۴ و نیم درصد برنامه گفت‌وگو محور را ایام نوروز داشتیم و در همه برنامه‌ها تلاش شده بود به آداب و رسوم نوروز و رمضان و نگاه جهانی و امتی داشته باشیم و قالب‌ها حتما تنوع داشته باشند.

احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم شبکه‌های پربیننده در ساعات تحویل سال را به ترتیب شبکه‌های سه، یک و دو اعلام کرد.

بر اساس این اعلام، در این میان سریال‌ها، «نون.خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.

خورشیدی بیان کرد: برنامه «سال نو» به عنوان ویژه‌برنامه تحویل سال با یک میلیون و ششصد هزار بازدید در تلوبیون دیده شد. در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» هم با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب می‌شوند.

یه گفته مدیر تلوبیون آمار مخاطبان سریال‌ها هم بر اساس میانگین هر قسمت عنوان شده‌اند. 

در بخشی از این نشست هم محسن شاکری‌نژاد ـ رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ـ در سخنانی گفت: ما در حال حاضر دو مدل نظرسنجی داریم تلفنی و حضوری (میدانی). در نظرسنجی حضوری و میدانی هم به دو سبک به شکل درب منازل و محله‌ای ـ میدانی کار صورت می‌گیرد که بیشتر در رویدادهای حساس سیاسی از این روش استفاده می‌شود. میزان نظرسنجی‌ها هم از هزار نمونه تلفنی است تا ۴۰ هزار میدانی. در انتخابات مجلس هم عددی که مرکز تحقیقات اعلام کرد ۴۱/۷ بود و چند درصد با عدد اصلی اختلاف داشت.

او با اشاره به مشکلات بودجه و زمان، یادآور شد: ما هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان سریال‌ها را می‌سنجیم. برنامه‌های شاخص هم هر ماه یک بار سنجیده می‌شوند. ضمن اینکه هر فصل هم کلیت مخاطب صداوسیما را از در منازل می‌سنجیم.

به گفته وی «پنج فروردین اولین گزارش درباره برنامه‌های تلویزیونی اعلام شده که بر این اساس، مخاطب «زندگی پس از زندگی» ۱۷.۹ و «محفل» ۱۷.۵ درصد بوده است. هرچند در ادامه آمار دو برنامه با اختلاف کم تغییر کرد و مخاطب «محفل» ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد بوده است.»

همچنین سریال «نون.خ» با ۴۱.۵ درصد پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۳ است که این آمار از فصل قبلی این سریال ۱۰ درصد بالاتر است. آمار مخاطبان سریال «زیرخاکی» با ۲۴.۹ و «هفت سر اژدها» با ۲۲.۵ درصد و «رستگاری» با ۱۵.۵ درصد همراه بوده است.»

او با یادآوری اظهارات پیمان جبلی درباره افزایش هشت درصدی مخاطبان نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد که در همه آیتم‌های رمضان افزایش مخاطب داشته‌اند. 

شاکری‌نژاد البته برای ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر استثنا قائل شد و اذعان کرد که میزان بیننده این برنامه‌ها چند درصد ریزش داشته است.

وی افزود: در مورد میزان مخاطبان در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت میزان مخاطب در تهران و شهرستان‌ها ۶۶ درصد بوده است. با این وجود که میزان مخاطبان در روستاها بیشتر است، این نظرسنجی ها بیشتر در تهران و شهرستان‌ها صورت گرفته. اما در نظرسنجی جداگانه میزان مخاطب در روستاها حدود ۷۸ درصد بوده است.

او تاکید کرد: امروز چالش جدید بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این اعداد در این عصر چیزی شبیه به معجزه است.

در این نشست همچنین مدیران حاضر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

سلیم غفوری در پاسخ به کیفیت پائین فیلمنامه‌های رمضانی در مقایسه با دوره‌های قبل عنوان کرد: در حوزه سریال‌ها، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» از قبل نگارش شده بودند اما «نون خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند. در مورد این سریال‌ها هم اختلاف سلیقه وجود دارد؛ به عنوان مثال از نظر مخاطب «نون خ» امسال بهتر و یا بالاتر بوده است اما در نهایت فرایند جدید بر این خواهد بود که از این پس فیلمنامه‌ها تکمیل و سپس کار شروع شود.

قائم‌مقام معاون سیما درباره اینکه چرا سریال‌های تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت کن نیستند؟ توضیح داد: این اتفاق به فضای کلی مصرف رسانه برمی‌گردد. ۱۵ سال پیش بخش عمده مصرف رسانه‌ایِ مخاطبان، تلویزیون بود اما حالا سایر بسترها را هم داریم. این الگو فقط در ایران نیست در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. تلویزیونی که زمانی ۸۰ درصد مخاطب داشت الان اینگونه نیست. شبکه‌ای در دنیا نداریم که ۸۰  یا ۹۰ درصد مخاطب داشته باشد. بنابراین مردم از بسترهای مختلف مصرف رسانه‌ای‌شان را تامین می‌کنند.

در ادامه علی بخشی‌زاده ـ معاون صدا ـ با بیان اینکه رادیو مانند دیگر بخش‌های سازمان صداوسیما در ابتدا سیاست‌هایی را طراحی کرد و به سبب آن برنامه‌هایی روی امواج برد، گفت: در شش محور برنامه‌ها را تدارک دیدیم که مواسات و همدلی مومنانه، ترویج آداب مهربانی، همدلی و وحدت مسلمین، صبر راهبردی و نظام سلطه و استکبار، جلسات تلاوت‌های خانوادگی، ترویج سفره‌های افطار خانه و مساجد و … از جمله این محورها بودند.

او ادامه داد: یکسری سیاست‌های اجرایی طراحی شده‌ بود که از جمله آن می‌توان به کمربند تلاوت اشاره که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پخش می‌شدند و مشهود بود. همچنین حضور مردم در سفره‌های ساده افطاری را گزارشگران به سمع مخاطبان رساندند و کارشناسانی که با تنوع خوبی به مباحث پرداختند.

تنوع مکانی در مراسم شب‌های قدر و پیروز بیرون آمدن از تداخل مناسبتی ۱۳ فرودین با ۲۱ ماه رمضان با تعبیر منطقی از ویژگی‌های امسال رادیو برشمرده شد.

حسن عابدینی ـ معاون سیمای استان‌ها ـ نیز در سخنانی با اشاره به عملکرد سیمای استان‌ها بیان کرد: از حدود چهار ماه پیش روزانه ۱۰ ساعت از برنامه‌ها را از شبکه‌های استانی پوشش می‌دهیم و تولیدات استان‌ها بسیار زیاد شده و بخش عمده‌ای از کارهایی که در استان‌ها صورت می‌گیرد قابلیت پخش از رسانه ملی را دارد.

به گفته وی یکی از اقدامات جدید این است که مجموعه‌های نمایشی در استان‌ها تولید شوند که مجموعه «سنجرخان» یکی از این آثار بود. همچنین دو سریال «مستوره اردلان» و «سوجان» را در صداوسیمای گیلان و سریال «دامون» را در صداوسیمای مازندران داریم و این آثار از جدیدترین سریال‌هایی هستند که تولید آنها به‌زودی آغاز می‌شود.

عابدینی اعلام کرد: ما در ایام عید بیش از ۲۹ هزار دقیقه برنامه در قالب نمایشی و برنامه‌های ترکیبی تولید کردیم. رقمی حدود ۱۴۰ هزار دقیقه مناظره در کمتر از یک ماه رکورد بالایی بود. برای نمایندگان مجلس هم مناظره برگزار کردیم. این روند استمرار پیدا خواهد کرد و در دور دوم انتخابات مناظره‌ها را پخش خواهیم کرد. در حوزه موسیقی، نماهنگ و سرود هم همکاران ما افتخارات خوبی را رقم زدند.

به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی امروز- سه‌شنبه- ۲۹ فروردین با حضور محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی، علی بخشی‌زاده معاون صدا، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون و سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما در سالن کوثر صداوسیما برگزار شد.

غفوری قائم مقام معاونت سیما در ابتدای این نشست گفت: در حوزه برنامه‌های رمضان، ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم. همچنین ۵۰ ویژه برنامه معارفی به روی آنتن رفت. شبکه‌ها امسال به سراسر کشور توجه داشتند و قالب‌های برنامه‌سازی تنوع داشت.

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون نیز اظهار کرد: در تلوبیون ۵۰ میلیون دقیقه بازدید در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ آی پی منحصر بفرد در لحظه سال تحویل شبکه سه را تماشا می‌کردند. بیش از ۴۰ هزار آی‌پی مخاطب شبکه یک بودند و بیش از ۳۰ هزار آی‌پی شبکه دو را تماشا می‌کردند.

«مهمانی» و «مردان آهنین» در تلوبیون پیشتاز شدند
وی افزود: پربازدیدترین برنامه افطار طی چهار سال اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» بوده است اما امسال برنامه «محفل» به «زندگی پس از زندگی» رسید. هر دو برنامه بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید داشتند. برنامه‌های «پناه» و «هلال» در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در بین برنامه‌های سال تحویل برنامه‌های سال نو، «شب عیدی» و «ایران دوست‌داشتنی» به ترتیب پرمخاطب بوده‌اند.

خورشیدی تاکید کرد: در میان برنامه‌های سرگرمی مهمانی، «مردان آهنین»، «شب خوش»، «پاورقی» و «معرکه» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشتند. در حوزه سریال‌ها بر اساس تعداد مخاطب محاسبه ‌شده در هر قسمت «نون‌خ ۵»، «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» و «جومونگ۳» در تلوبیون پربیننده بودند.

محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ادامه مراسم با یادآوری این‌که نظرسنجی برنامه‌های صداوسیما را به صورت تلفنی و درب منازل انجام می‌دهیم بیان کرد: سریال‌ها هر دو هفته یک بار و برنامه‌های شاخص هر ماه یک بار نظرسنجی می‌شوند.

وی افزود: در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت مخاطب صداوسیما ۶۶ درصد است. البته این نظرسنجی در تهران و مراکز استان‌ها انجام شده و میزان مخاطب در شهرستان‌ها و روستاها بیشتر است. این آمار در شهرستان‌ها حدود ۷۰ درصد و در روستاها ۷۸ درصد است. این اعداد در عصر اینترنت چیزی شبیه معجزه است. میزان مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مشخص است و به ندرت به ده درصد می‌رسد. پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی انگلستان ۱۸ درصد مخاطب داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: بخشی از مخاطبان ما در بستر فضای مجازی دنبال می‌کنند. وقتی درباره میزان مخاطب صحبت می‌کنید باید مخاطب برودکست را هم لحاظ کنیم.

وی تاکید کرد: در بین سریال‌ها نون‌خ ۴۱ و نیم درصد، زیرخاکی ۲۴.۹ درصد، هفت سر اژدها ۲۲.۵ درصد و رستگاری ۱۵.۵ درصد مخاطب داشته‌اند. سریال نون.خ نسبت به پارسال ۱۰ درصد رشد مخاطب داشته است. همچنین در برنامه‌های شب قدر ۲ تا ۳ درصد ریزش مخاطب نسبت به سال قبل داشتیم. از این ریزش استقبال می‌کنیم چون نشان می‌دهد مردم در مراسم مساجد شرکت کرده‌اند.

شاکری‌نژاد با اشاره به میزان مخاطبان برنامه‌های افطار گفت: محفل با ۲۷.۹ درصد پرمخاطب‌ترین برنامه بوده و زندگی پس از زندگی ۲۷.۱ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. این دو برنامه رکورد سال قبل را شکسته اند. سال قبل مخاطب زندگی پس از زندگی ۲۶ درصد و مخاطب محفل ۱۹ درصد بود. پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سحر هم، برنامه‌های شبکه‌های استانی، ماه خدا و ماه من بوده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سازندگان نون خ ! لطفا یه استراحتی به خودتون بدید 7 فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای» سطح دغدغه های مدیران تلویزیون را ببینید: کتانی قرمز را از پای مجری خانم دربیاورید!

دیگر خبرها

  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • اعلام پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • اجرای نمایش کمدی و موزیکال «مبارک و راز شهر قصه» در فریمان
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • چرا «نون.خ» پربیننده ترین سریال نوروزی تلویزیون شد؟/ فرار طنازانه از دام کلیشه ها
  • چرا «زندگی پس از زندگی» هنوز پربیننده است؟
  • «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
  • رکوردشکنی تازه در سینمای ایران/«تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
  • حمید معصومی‌نژاد بازیگر سینمای ایران شد | درآمد بازیگری بیشتر از خبرنگاری است | می‌آیم تهران و در سینما با مردم فیلم می‌بینم...| عکس
  • واکنش‌های خوب مخاطبان تلویزیون به «شب خوش»