Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رقیه درگاه زاده حالا دانشجوی ترم سه معماری دانشگاه آزاد است. ۱۱ سال بیشتر نداشت که درد مفصل به سراغش می آید و از همان ایام، راه او و پدر و مادرش به مطب پزشکان و بیمارستان ها باز می شود.

فاطمه فرهنگی مادر رقیه، در گفتگو با خبرنگار مهر، آن روزها را روایت می کند و می گوید چگونه متوجه بیماری رقیه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۱۳۸۷ بود که شکایت رقیه از مفصل درد شروع شد و پدر و مادرش چند ماه از این مطب به آن مطب می رفتند، اما کسی متوجه بیماری دخترشان نشده بود. تا اینکه سراغ یک روماتولوژیست می روند و او به آنها می گوید که مشکل مفصل درد رقیه به خاطر اشکالاتی است که در خون او وجود دارد. آنجا بود که به بیمارستان شریعتی تهران معرفی می شوند و داستان رقیه از همین جا آغاز می شود.

آنها ساکن شهرک اندیشه در حومه تهران هستند. پدر رقیه کارگر ساده است و مادرش هم خانه دار. این خانواده یک پسر کوچک تر از رقیه هم دارند.

رقیه در کنار مادرش بعد از سپری کردن دوران بیماری

حمایت از ۳۰ هزار کودک مبتلا به سرطان تا پایان سال ۹۶

محک سازمانی است که از انگیزه والای خدمت به همنوع سرچشمه گرفته و توجه خود را معطوف به بیماری سرطان کودکان در سطح ملی و بین‌المللی در حوزه‌های امور حمایتی، تشخیص و درمان، آموزش و اطلاع‌رسانی و تحقیقات نموده است.

محک یک سازمان مردم‌نهاد، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی است که با تکیه بر جلب مشارکت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی و انواع کمک‌های بشردوستانه ملی و بین‌المللی اعم از نقدی، کالا، خدمات و دانش فنی اداره می‌شود و تا پایان سال ۱۳۹۶ بیش از ۳۰ هزار کودک مبتلا به سرطان را تحت حمایت خود قرار داده است که شامل تعداد کودکان تحت درمان، قطع درمان و فوت شده است.

ماموریت اصلی محک تبدیل عواید حاصل از مشارکت نیکوکاران به خدمات حمایتی و درمانی مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی به کودکان مبتلا به سرطان است تا خانواده‌ها بتوانند با دغدغه کمتری مراحل درمان فرزندشان را سپری کنند. حاصل این مشارکت‌ها تا کنون بهبودی بیش از ۶۱۰۰ نفر از کودکان تحت حمایت محک بوده است. همچنین موسسه خیریه محک تا پایان سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۷ هزار کودک مبتلا به سرطان را تحت درمان قرار داده است.

از مادر رقیه درباره بیماری دخترش پرسیدم و اینکه رقیه چطور توانست با این بیماری کنار بیاید.

او گفت: اسم بیماری سرطان خون را که شنیدم، فقط مرگ به مغزم خطور کرد. اصلا نمی توانستم باور کنم که دختر بیمار است. اما دکتر مهرور رئیس بیمارستان محک گفت با کمک خدا و شما، دخترتان خوب می شود. همین واسه من کافی بود که یک مقدار آرام شوم.

همه مراحل درمان رقیه در بیمارستان محک و زیر نظر متخصصین انجام شده است. و جالب اینکه خانواده رقیه برای تامین هزینه های درمان، اصلا دچار بحران و مشکل مالی نشدند. 

مادر رقیه گفت بیشترین هزینه ای که یک بار بابت دارو پرداخت کردیم، مبلغ ۵۰ هزار تومان بود که آن را هم بدون اطلاع از اینکه محک انجام می دهد، پرداخت کردیم. بقیه هزینه ها را محک تا زمان خوب شدن دختر تقبل کرده اند.

او از روزهای سخت و دلهره آور ایام درمان دخترش گفت و اینکه در روند درمان رقیه به یکی از داروها حساسیت پیدا می کند و به یکباره کلیه های دختر از کار می افتد و به ناچار سراغ دیالیز می روند. در حین دیالیز، تشنج می کند و بعد به آی سی یو می رود.

این وضعیت ترس و نگرانی را در وجود مادر بیشتر کرد و آن شب که دخترش در آی سی یو بستری بود، برای مادر سخت ترین شب روزگارش بود. اما با تلاش های پزشکان و دعای مادر، حال رقیه خوب می شود و او را به بخش منتقل می کنند.

مادر رقیه از آغاز دوران شیمی درمانی گفت و اینکه در ۲ دوره ۶ ماهه فشرده، رقیه شیمی درمانی را انجام داد.

اصولا ذهنیت ما از بیماری سرطان، فردی است که موهایش ریخته و همین فکر در وجود مادر رقیه هم رخنه کرده بود.

او می گوید که در آن روزها مدام به موهای دخترم فکر می کردم و اینکه قرار است چگونه با این واقعیت کنار بیاید موهایش خواهد ریخت.

مادر رقیه از عوارض شیمی درمانی می گوید و اینکه رقیه دچار حالت تهوع می شد و بد اخلاقی می کرد.

در همان روزهای درمان بیماری بود که رقیه به مادرش می گوید: من قراره بمیرم!

مادر رقیه می گوید: خودم تقریبا قطع امید کرده بودم و رقیه هم منزوی شده بود. اما به او نگفتم که سرطان خون دارد، گفتم عفونت خونی داری.

آن موقع که رقیه درمان را شروع کرد، کلاس پنجم ابتدایی بود و حالا دانشجوی ترم سه معماری است.

یکی از اقدامات قابل توجه موسسه محک در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، توجه به تحصیل این بچه هاست. بطوریکه از سال ۱۳۹۱، موضوع معلمان داوطلب را با همکاری آموزش و پرورش دنبال می کند. 

بر اساس این طرح، معلمان داوطلب همکاری با محک، به این بیمارستان می آیند و به دانش آموزان درس می دهند. امتحانات آنها هم زیر نظر آموزش و پرورش برگزار می شود.

به گفته مسئولان محک، با توجه به شرایط بیماری کودکان و داروهایی که دریافت می کنند، این بچه ها در شرایط عادی قرار ندارند و ممکن است یک روز حال خوبی داشته باشند و یک روز هم ناخوش باشند. بر همین اساس، معلمان بنا به درخواست کودک در موسسه حاضر شده و به آنها درس می دهند.

انتخاب این معلمان، با دقت و وسواس توسط موسسه محک انجام می شود. بطوریکه در حال حاضر، ۵۰ معلم داوطلب با این موسسه همکاری می کنند.

موسیقی درمانی و اتاق بازی همراه با حضور روان شناس، از دیگر بخش های فعال موسسه محک برای کودکان مبتلا به سرطان است.

مادر رقیه می گوید که موهای دخترش در دوران درمان دو بار ریخت.

اما رقیه بهبود یافت و حالا هر سه ماه یکبار برای انجام آزمایشات لازم به موسسه محک می آید و البته همچنان این خدمات رایگان است.

موسسه محک حتی هزینه تحصیل این کودکان را در مقطع لیسانس پرداخت می کند.

کد خبر 4498551 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: سرطان موسسه محک کودکان سرطانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۰۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟

به گزارش «تابناک» به نقل از گجت نیوز، فاکتورهایی مانند سابقه خانوادگی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و عفونت هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) ریسک بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. اگر جزو گروه‌های پرخطر هستید، لازم است با علائم و شیوه‌های تشخیص این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بهترین راه برای تشخیص سرطان معده چیست؟

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای این‌که بدانید به سرطان معده (Stomach cancer) مبتلا هستید یا خیر، آزمایش است. در ادامه آزمایش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که پزشکان گوارش اغلب آن‌ها را برای تایید سرطان معده و رد سایر احتمالات پزشکی توصیه می‌کنند:

    آزمایش خون: این تست می‌تواند شامل آزمایش CBC و تومور مارکرها مانند CEA باشد. این تست سرطان معده در منزل به‌راحتی انجام می‌شود و نیازی نیست حتما به آزمایشگاه مراجعه کنید. برای این آزمایش‌ها به نمونه خون نیاز دارید که از ورید بازویی گرفته می‌شود.

 •   تست‌های تصویربرداری پزشکی مانند سی‌تی اسکن
 •    آزمایش بلع باریم (Barium swallow): این تست یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش فوقانی مانند معده و مری استفاده می‌شود.
 •    آندوسکوپی فوقانی: در این آزمایش لوله ظریف و باریکی به نام آندوسکوپ از راه دهان وارد مری و معده می‌شود. در انتهای آن یک لنز قرار دارد که از وضعیت داخلی اندام‌های گوارشی تصویر تهیه می‌کند. پزشک با بررسی این تصاویر در مانیتور بروز سرطان معده را بررسی خواهد کرد.
 •   بیوپسی: در واقع این آزمایش به‌طور دقیق مشخص می‌کند که آیا سرطان معده رخ داده است یا خیر. پزشک در طی آندوسکوپی نمونه‌ای از بافت معده را خارج می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد.

علائم اولیه سرطان معده چیست؟

سرطان معده مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر در مراحل ابتدایی نشانه خاصی ندارد یا علائم آن با سایر بیماری‌های گوارشی همپوشانی دارد. بسیاری از بیماران به بهانه مشکلات گوارشی به دکتر گوارش مراجعه می‌کنند و در ادامه متوجه می‌شوند به این بیماری مبتلا شده‌اند. در واقع آن‌ها زمانی متوجه سرطان معده می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است. از علائم اولیه سرطان معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوء هاضمه

این مشکل گوارشی اغلب با احساس ناراحتی در قسمت بالایی یا میانی شکم، سوزش معده، احساس پُری شکم و ترشی دهان همراه است. سوءهاضمه می‌تواند به دلایل مختلف مانند پُرخوری، استرس و مصرف بیش از حد غذاهای چرب نیز ایجاد شود.

تهوع و استفراغ

سرطان معده به تدریج باعث تخریب بافت‌های سالم معده و کاهش اسید معده می‌شود. این فرآیند باعث اختلال در فرآیند جذب و هضم غذا خواهد شد و می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد. از سوی دیگر، تومورهای سرطانی به‌طور مستقیم بر سیستم گوارش فشار وارد می‌کنند.

این موضوع نیز منجر به بازگشت اسید معده به مری، حالت تهوع و استفراغ می‌‌شود. همچنین سرطان معده ممکن است سطح هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، این مشکل نیز می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد.

نفخ بعد از غذا خوردن

سرطان معده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد دستگاه گوارش می‌شود که ممکن است به نفخ و تورم شکمی پس از غذا خوردن منجر شود. برای مثال تومورهای سرطانی باعث ایجاد فشار در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش می‌شوند. این فشار می‌تواند عصب و بافت‌های حسی در دیواره معده را تحریک کند و باعث ایجاد نفخ شود.

کاهش حجم معده

همین‌طور که تومورها رشد می‌کنند، حجم معده را نیز اشغال خواهند کرد. به همین دلیل معده خیلی زودتر از ظرفیتش پُر می‌شود. در این حالت بیمار با خوردن مقدار کمی از غذا احساس سیری پیدا می‌کند. همچنین تومورهای سرطانی با تحریک عصب‌های معده باعث می‌شوند بیمار زودتر از حد طبیعی احساس سیری داشته باشد. این مشکل در طولانی‌مدت با کاهش وزن همراه می‌شود.

اگر به‌طور مکرر با این علائم گوارشی مواجه هستید باید برای بررسی‌های بیشتر و تشخیص دقیق به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید بروز این علائم به این معنی نیست که حتما به سرطان معده مبتلا شده‌اید.

گاهی اوقات مشکلات ناشی از غدد می‌توانند منجر به بروز علائمی مانند کم‌اشتهایی یا کاهش وزن شوند، اگر تشخیص این باشد پزشک گوارش شما را به دکتر غدد ارجاع می‌دهد.

علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته چیست؟

زمانی که بیماری پیشرفت می‌‌کند، علائم سرطان معده نیز به‌طور خاص دیده می‌شوند. از رایج‌ترین علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد

درد ناشی از سرطان معده به فاکتورهایی مانند مکان و اندازه تومور بستگی دارد. این درد می‌تواند در ناحیه معده و یا بافت‌های اطراف آن حس شود. بیماران اغلب آن را دردی تیز و مزمن توصیف می‌کنند که می‌تواند به سایر نواحی بدن مانند پشت، شکم، شانه‌ها و حتی قفسه سینه منتشر شود. همچنین بسیاری از بیماران پس از غذا خوردن با تشدید این درد مواجه می‌شوند.
خون در مدفوع یا مدفوع سیاه

یکی از عوارض متداول سرطان معده خونریزی معده است. تومور با آسیب رساندن به عروق خونی در دیواره معده باعث خونریزی داخلی می‌شود. این خون در فرآیند هضم قرار می‌گیرد و باعث سیاه شدن مدفوع خواهد شد. باید بدانید خون روشن و تازه در مدفوع اغلب نشانه‌ خونریزی اندام‌های گوارشی تحتانی است و در بیشتر مواقع به بیماری‌هایی مانند بواسیر و هموروئید مرتبط است.

استفراغ خونی

تومورهای سرطانی به عروق خونی آسیب می‌زنند و باعث خونریزی می‌شوند. این خون وارد دیواره معده وارد می‌شود و به دلیل حساسیتی که این قسمت از دستگاه گوارش دارد، ممکن است بیمار خون را به‌صورت استفراغ تخلیه کند.

آب آوردن شکم

رشد تومور در دیواره معده به انسداد آن منجر می‌شود و از عبور مواد غذایی جلوگیری می‌کند. این مشکل با انبساط معده و شکم همراه است، زیرا مواد غذایی و مایعات درون معده تجمع می‌یابند.

به این موضوع توجه داشته باشید که این علائم جدی هستند و در صورت بروز آن‌ها به مشاوره با پزشکان متخصص نیاز دارید. با این حال بروز این علائم اصلا به این معنا نیست که حتما سرطان معده رخ داده است.

دیگر خبرها

  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • حضور موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان در نمایشگاه سلامت
  • تصادف والدین و دختری خردسال در انتظار پدر و مادر 
  • تقلای باشگاه پرهوادار آلمانی برای زنده ماندن
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • جشنواره ورزشی مادر و دختری در آزادشهر + فیلم
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است