Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@06:23:49 GMT

«اتاق تاریک»؛ گامی در جهت روشنی ذهن تماشاگر نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۷۲۶۴۶

«اتاق تاریک»؛ گامی در جهت روشنی ذهن تماشاگر نیست

اتاق تاریک به گارگردانی روح‌الله حجازی اثری است به سبک و سیاق آثار پیشین او. این فیلم در ژانر اجتماعی به موضوع مشکلات زناشویی و کودک‌آزاری می‌پردازد. این فیلم قصد دارد با نگاهی روان‌کاوانه  پیامدهای مقوله کودک‌آزاری را حتی در بزرگسالی مورد ارزیابی قرار دهد.

در این فیلم فرهاد (ساعد سهیلی) با همسرش هاله(ساره بیات) که چند سال از او بزرگ‌تر است، مرحله جدیدی از زندگی خود را آغاز می‌کنند و آن‌ها فرزند کوچکی به نام امیر(علیرضا میرسالاری) دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اول فیلم، مخاطب با صحنه گم شدن این کودک در محوطه بیابانی شکل اطراف خانه مواجه می‌شود. کودک پس از این جریان دچار شب ادراری‌های مکرر شده و به پدرش می‌گوید که فردی بدن او را دیده است. فرهاد به شیوه خود سعی می‌کند این موضوع را حل کند و پس از مدتی مادر کودک از این ماجرا مطلع می‌شود و به نوع خود درصدد حل این بحران برمی‌آید. در پایان این فیلم مخاطب با تصویر فرهاد مواجه می‌شود که خود قربانی کودک آزاری است و کابوس‌های او در ترس از ارتفاع و هراس از سگ در طول فیلم به نمایش گذاشته می‌شود.

برای بیان موضوعی آسیب‌شناسانه و روان‌شناسانه نیاز است زبانی هنرمندانه و عالمانه برای بیان اینگونه مطالب به‌کار گرفت. نمایی که در این فیلم از خانواده در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد، بیانگر یک نهاد نامنسجم و متزلزل است که هرکسی برای حل موضوع خانوادگی راهکار فردی و بدون مشورت با دیگران به کار می‌گیرد و به آن عمل می‌کند، مادر و پدر این کودک برای برقراری ارتباط با فرزندشان خود دچار معضلات اساسی هستند و مادر برای تنبیه کودک او را در اتاق تاریک حبس می‌کند و پدر با آنکه رابطه نسبتاً بهتری با فرزندش دارد، اما برای گفت‌وگو با او عموماً نمی‌تواند ارتباط کلامی مؤثری برقرار کند. خشم مادر در این فیلم سبب شده کودک، پدر را به‌عنوان پناهگاه تلقی کند و در بسیاری از صحنه‌های فیلم ارتباط این دو در محور فیلم قرار دارد. البته پدر نیز به دلیل اختلالات رفتاری خود، از قبیل ازدواج با زنی که بزرگتر از اوست، نتوانسته نقشی مثبت در زندگی کودک ایفا کند. کنش‌ها و واکنش‌های این فیلم هرکدام بیانگر نوعی اختلال روان‌شناسی است که ریشه در کودکی هر فرد دارد.

نگاه به زنان در این فیلم بسیار سیاه است و علاوه بر نقش اصلی زن در این اثر، تمامی زنان این فیلم به نوعی دچار مشکل‌اند، هاله با وجود اینکه زنی تحصیل کرده است و تلاش می‌کند تا از حقوق زنان حمایت کند، در زندگی شخصی‌اش ناموفق است؛ او به عنوان مادر شخصیتی عصبی و پرخاشگر دارد که در واکنش‌های مادرانه خود تصمیمات معقولی نمی‌گیرد. در بخشی از این فیلم مادر، کودک خود را به سریدار ساختمان می‌سپرد تا در مورد یکی از اهالی ساختمان که به او مشکوک است، تحقیق کند. در فیلم هیچ یک از کارکردهای سنتی خانواده به عنوان یک نهاد مشاهده نمی‌شود. در صحنه‌ای از فیلم مادر برای یافتن فردی که بدن کودک را دیده است، در حال حمام کردن کودک است، از او سؤال می‌کند و با خشونت بچه را شست‌و‌شو می‌کند و به اعتراض‌های کودک در این زمینه بی‌توجه است تا آنجا که پوست او را مجروح می‌کند و صحنه‌هایی از این قبیل در این فیلم زیاد است.

در تصویر دیگری پدر کودک برای یافتن پاسخ همین سؤال کودک را به شهربازی می‌برد و هنگامی که نمی‌تواند پاسخ پرسش را دریافت کند، کودک را تنبیه می‌کند. کارکرد این خانواده به‌عنوان محل زندگی یک کودک در این اثر بسیار نا‌امن و سرشار از حماقت‌هایی است که این پدر و مادر در رفتار با کودک به کار می‌گیرند.

طراحی صحنه این فیلم در بخش‌هایی که در نمای داخلی خانه می‌گذرد، مؤید همین امر است، وسایل باز نشده خانه و بی‌سروسامانی منزل و رنگ‌ سرد دکور خانه این فضا را تشدید می‌کند.

کارگردان در این فیلم در تلاش است که راوی را به‌عنوان سوم شخص حفظ کند و مخاطب را در این مسیر با این زوج همراه کند، اما فیلم پرداخت بسیاری بدی به یک موضوع خوب دارد که مخاطب از تماشای آن بر پرده سینما با نوعی دلزدگی مواجه می‌شود، زیرا به‌طورکلی ساختارهای سینمایی برای این فیلم رعایت نشده است، اگر پرداخت به این موضوع به شکلی صحیح انجام می‌شد، شاید این اثر می‌توانست برای خانواده‌ها آموزنده باشد، اما شیوه پرداخت فعلی آن سبب شده حتی برای پخش تلویزیونی مناسب نباشد، تنها نکته‌ای که شاید بتواند مخاطب را در تماشای این فیلم با خود همراه کند. موسیقی کارن همایون‌فر است که به فضاسازی این فیلم کمک کرده است.

نکته دیگری که سبب ناکامی بیشتر این اثر شده، انتخاب بازیگران و نحوه بازی آن‌ها در این فیلم سینمایی است. ساعد سهیلی در یک بازی سرد و بی‌روح در کنار تیپ ثابت ساره بیات مجموعه نه چندان دلچسبی را به تماشاگران ارائه کرده است.

مینا حیدری/ دبیر سرویس فرهنگی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: اتاق تاریک کودک آزاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۲۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد گامی نو ویژه دانش آموزان هنرستانی در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مدیرکل کمیته امداد هرمزگان گفت: این رویداد به منظور هم افزایی و تقویت ظرفیت‌های موجود برای مهارت افزایی فردی و فنی تخصصی دانش آموزان هنرستانی در رشته‌های متنوع، با برگزاری دوره‌های آموزشی تکمیلی و کاربردی، برگزار شد.

حمید باسره افزود: درحال حاضر پنج هزار و ۷۰۰ نفر از دانش آموزان زیرپوشش این نهاد در هنرستان‌های هرمزگان و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: افزایش مهارت‌های فردی و تخصصی این دانش آموزان پرتلاش و آینده نگر، کمک شایانی به تسریع فرآیند اشتغال به کار آن‌ها در بخش خصوصی و کسب درآمد پایدار پس از فارغ التحصیلی خواهد کرد.

وی گفت: ۱۵۰ نفر از دانش آموزان منتخب زیرپوشش کمیته امداد هرمزگان به عنوان استعداد‌های برتر در رشته‌های فنی و حرفه ای، در بخش کشوری همایش راهیان پیشرفت حضور داشتند.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان گفت: دانش آموزان زیرپوشش این نهاد در رده سنی دوازده تا ۱۸ سال، حتی در حین تحصیل و در فصل تابستان می‌توانند، با ثبت نام و شرکت در طرح تابستانه مهارت کمیته امداد، با گذراندن دوره‌های آموزشی استاندارد و کوتاه مدت فنی حرفه‌ای مهارت‌های فردی و فنی-تخصصی خود ارتقاء دهند.

باسره گفت: این طرح به منظور تسهیل فرآیند کاریابی و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای دانش آموختگان رشته‌های فنی و حرفه‌ای از تاریخ ۱۵ تیر ماه تا ۱۵ شهریور ماه هر سال، با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.

به گفته مدیرکل کمیته امداد هرمزگان، شرکت در طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان زیرپوشش این نهاد کاملاً رایگان است و همه هزینه‌های مربوط به برگزاری دوره‌های آموزشی در این طرح از سوی کمیته امداد تأمین و پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ برگزاری اردوی دانش آموزی راهیان پیشرفت در هرمزگان

باسره گفت: این نهاد به دانش آموزان فعال و علاقه‌مند به شروع فعالیت‌های شغلی کوچک و خانگی در دوران تحصیل و اوقات فراغت خود در صورت نیاز تا سقف ۳۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت بلند مدت پرداخت می‌کند.

وی افزود: همچنین این دانش آموزان می‌توانند پس از فارغ التحصیلی، با دریافت خدمات مشاوره شغلی از حوزه اشتغال کمیته امداد و بعد از دریافت مجوز‌های شغلی مرتبط از تسهیلات قرض الحسنه اشتغال بلند مدت با مبالغ بالاتر و متناسب با نیاز‌های شغلی خود بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی کلنگ‌زنی می‌شود
  • فانوسی در شب‌های تاریک؛ یوونتوس به فینال کوپا ایتالیا صعود کرد
  • دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است
  • برگزاری رویداد گامی نو ویژه دانش آموزان هنرستانی در هرمزگان
  • مخبر: کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد
  • مخبر: چشم انداز روشنی برای توسعه کشور وجود دارد
  • این سریال‌های کره‌ای مثل تراپی هستند
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • اتاق های مادر و کودک در مترو دوباره باز می شوند | صدور مجوز به واحدهای تجاری و مراکز خرید به شرط ایجاد این اتاق
  • کشف عجیب دانشمندان درباره انرژی تاریک