Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت مرحوم تختی صبح امروز با حضور مردم،مسئولان و جامعه ورزش کشور،اهالی کشتی و صالحی امیری رئیس و شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک در ابن بابویه شهر ری برگزار شد.

سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک این مراسم ضمن گرامیداشت یاد جهان پهلوان تختی ابراز داشت: وقتی دفترچه خاطرات مرحوم تختی را مرور کردم به نکته جالبی برخوردم و آن این بود که بهتر است تختی را بجای اینکه از زبان دیگران بشناسیم از زبان خودش بشناسیم و وقتی این دفترچه را مطالعه کردم به این نکات پی بردم که هنوز بسیاری از جنبه های انسانی و شخصیتی وی برای ما مکشوف نیست و فکر می کنم باید یکبار دیگر تختی را بادقت و از نو بشناسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه: وقتی دفترچه مرحوم تختی را مطالعه کردم متوجه شدم ویژگیهای خاص و فروانی داشت که عشق به اهل بیت علیه السام اولین آن بود. در دفترچه اش بخوبی مسیر حرکت تهران تا خرمشهر و سپس بصره و زیارت  نجف و کربلا و کاظمین را نوشته که این امر نشان می دهد این شخصیت بزرگ عاشق اهل بیت بود و آثاری که از ایشان همچون تسبیح،مهرو سجاده اش را در کمیته داریم نشان می دهد وی مرد خدا جویی بوده است و من بر این باورم که تختی را بجای اینکه با مدال و کشتی تعریف کنیم،باید گفت کشتی  نردبانی بود برای تختی برای رسیدن به فضیلت و معرفت و در واقع تختی کشتی را نردبان رسیدن به معرفت قرار داد تا امروز اگر من و شما اینجا جمع شدیم بخاطر مدالهایش نباشد بلکه آمدیم میزان معرفت و فضیلت این  مرد را سنجش کنیم.

صالحی خاطر نشان کرد:اما دومین ویژگی  تختی مرام پهلوانی ایشان است،مرام پهلوانی داشتن اولین خصوصیتش تواضع و فروتنی داشتن است و هر انسانی که درون او تواضع و فروتنی باشد خضوع و خشوع باشد مرام پهلوانی دارد، دومین ویژگی تختی مردمی بودن ایشان و زیست در تراز مردم است خود ایشان در خاطراتش اینگونه نوشت "زندگی به من آموخت که مردم را دوست بدارم تا آنجا که در حد توان است به آنها کمک کنم  حال این کمک از چه طریق و چه راهی باشد مهم نیست، بقدر توانایی کمک کنم چرا که در قبال مردم ایران تعهد وجدانی دارم"

رییس کمیته ملی المپیک حاطر نشان کرد:نکته بعدی تختی دغدغه و مسائل مردم داشتن بود،پهلوان کسی است که همدلی و همنوایی و همدرد دائمی با اقشار جامعه داشته باشد و ویژگی چهارم  پهلوان، فتوت و مردانگی و در اوج آن ایثار گر است و ویژگی  بعدی اعتماد و سرمایه اجتماعی است یعنی مردم قلبا او را دوستدارند و وجود ایشان را یک افتخار بزرگ برای خود می دانند و ویژگی بعدی معرفت جویی به جای منفعت طلبی است.

صالحی امیری تاکید کرد: در واقع تختی به دنبال نام و نان نبود و ویژگی بعدی یک پهلوان که ویژگی خاص تختی است و همانند یک چراغ است برای یک  محله برای  یک شهر که همگان از نور او بهره ببرند و آخرین ویژگی تختی اینست که یک پهلوان هیچوقت از ذهن و باور مردم پاک نخواهد شد 51 سال گذشت و تا سالیان سال تختی در ذهن این مردم باقی خواهد ماند چرا که مردان بزرگ هرگز نخواهند مرد و همیشه حیات دارند.

وی تصریح کرد:اما ما دو دسته ارزش داریم ارزشهای پایدار  و ارزشهای ناپایدار ،جوانان عزیز قهرمانان بزرگوار کشتی وزنه برداری و همه رشته ها  بدانید  که افتخار کسب مدال  زود گذر است اما نام پهلوان در تاریخ ماندگار است و باید تلاش کنید تا مسیر پهلوانی را دنبال کنید همانطور که تختی ماندگار تاریخ خواهد بود وبرای رسیدن به این نقطه نیازمند یک زیست فرهنگی هستیم.

رییس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: ما برای رسیدن به پهلوانی نیازمند این هستیم که همه پیرایه ها را بزداییم در سطح فردی باید فضیلت، اخلاق، صداقت، معرفت و راست گویی را پیشه کنیم و در سطح اجتماعی باید  با مردم زیست کنیم و در سطح فرهنگی باید ارزشهای انسانی و اسلامی را احیا کنیم. تختی جدای از کشتی گیر بودن و مدال آور بودن یک مورخ بوده و طبع شعر هم داشت مرحوم تختی دست خطهای بسیار زیبایی دارد که برای نسل جوان ما آموزنده است در فتوت نامه آمده جوانمردی یعنی کسی که بت بشکند و بت هر کسی نفس او ست و هر کس بت نفس خود را بشکند بسوی خدا حرکت خواهد کرد و تختی به این دلیل به این نقطه رسید که بت شکن بود و در قدم اول ابتدا بت نفس خود را شکست تا به این جایگاه رسید.

 وی در خاتمه تصریح کرد: جوانان و ورزشکاران عزیز پهلوانان دیروز ما و پیشکسوتان امروز ریشه های درخت توانمندی هستند که جامعه ورزش با هویت آنها سبز مانده و سبزی ورزش ما به خاطر این بزرگان است و باید تحت هر شرایطی جایگاه این عزیزان را ارزنده نگه داریم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: المپیک زیبایی کربلا مردم ایران نسل جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۶۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان/ محموداف چرا باخت؟

۷۷ کیلوگرم وزن پرترافیکی در میان اوزان المپیکی کشتی فرنگی است که قهرمان دو سال اخیرش در دو مسابقه متوالی شکست خورده و برخی بر این باورند که او با چالش بزرگی در آستانه المپیک مواجه است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آکژول محموداف قرقیزستانی سال 2022 با شکست زولتان لوای مجار و سال 2023 نیز با غلبه بر سنان سلیمانوف آذربایجانی قهرمان وزن 77 کیلوگرم جهان شد.

وزنی که مدعیان زیادی در سطح جهان دارد و ایران هم هنوز سهمیه‌ المپیکش را به دست نیاورده و به همین منظور، امین کاویانی‌نژاد به بیشکک رفته است تا درصورت فینالیست شدن، ایران را در 77 کیلوگرم صاحب سهمیه المپیک کند.

محموداف که سهمیه المپیک را در مسابقات قهرمانی 2023 جهان با طلای 77 کیلوگرم از آن خود کرد، در مسابقات قهرمانی آسیا روی تشک رفت، هرچند امیر عبدی نماینده ایران را برد، اما باخت غیرمنتظره‌ای را مقابل نائو کوزاکای ژاپنی تجربه کرد.

او در بلگراد کوزاکا را شکست داده بود اما در خانه خود، فینال را به کشتی‌گیر ژاپنی واگذار کرد که اتفاق ناخوشایندی برای او بود.

اگر در جام وهبی‌امره هم شکست نخورده بود، این را می‌شد یک اتفاق برای قهرمان جهان دانست، اما او اسفند ماه، مغلوب حریف ترکیه‌ای خود شد که نفر اول وزن 77 کیلوگرم این کشور هم محسوب نمی‌شود.

امین میرزازاده برترین فرنگی‌کار سال آسیا شد

 

آنجا ناظران عنوان کردند کشتی‌گیر ترکیه که در نیمه‌نهایی هم مقابل محمدرضا مختاری قرار گرفته بود، با سر زدن و حمایت داوران آکژول محموداف را برده، اما عملکرد کشتی‌گیر قرقیز در فینال قهرمانی آسیا نشان داد، او حال خوبی در آستانه المپیک ندارد و برخی بر این باورند که چالش اصلی او در ماه‌های پیش رو، شرایط وزنی‌اش است.

درحالیکه قرقیزها با آکژول محموداف در 77 کیلو و ژولمان شارشنبکوف در 60 کیلوگرم به کسب مدال طلای المپیک امید زیادی داشتند، اینطور که پیداست کیلوهای زیادی که محموداف از وزن بدنش کم می‌کند حالا او را در وضعیت بدی قرار داده، آن هم در شرایطی که محموداف فینال 2023 جهانی را هم با اختلاف کم برد و قهرمان جهان شد.

در این وزن قطعا همین نائو کوزاکای ژاپنی که در بیشکک محموداف را برد، مالخاز آمویانِ باتجربه ارمنستانی، یونس امره باشار نفر سوم سال 2023 جهان از ترکیه و یا برهان آکبوداکی که به عنوان مدعی وزن بالا، برای این تیم در گزینشی اروپایی کسب سهمیه کرد، سنان سلیمانوف آذربایجانی که کشتی خوبی در فینال جهانی بلگراد با محموداف گرفت، زولتان لوای مجارستانی و هر نماینده‌ای که از روسیه و ایران (درصورت کسب سهمیه) راهی المپیک شود، حریفان سرسختی برای قهرمانِ قرقیزی جهان هستند که در دو مسابقه متوالی در آنتالیا (جام وهبی‌امره) و بیشکک (قهرمانی آسیا) شکست خورده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان/ محموداف چرا باخت؟
  • صالحی امیری: ۶۰ درصد جامعه تمایل زیاد به مهاجرت دارند! (فیلم)
  • 48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!
  • ببینید | روایت تکان‌دهنده صالحی‌امیری از میزان تمایل جامعه ایران به مهاجرت؛ یک رقم شوکه‌کننده!
  • پایبندی به ارزش‌های انسانی از ویژگی های نیروهای مسلح ایران است
  • آغاز اردوی المپیکی شاگردان رنگرز بعد از جام تختی
  • همراهی خوب مردم همدان در طرح عفاف و حجاب
  • فرنگی‌کار کرمانشاهی بعد از پایان محرومیت ۴ساله: جبران می‌کنم
  • سعید اسماعیلی طلایی شد
  • تانک بختیاری باز هم طلا گرفت