Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@22:25:46 GMT

میدان رقابت؛ از نبض بازار تا بستر رشد!

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۸۴۲۷۰

پول نیوز؛ رکسانادانیالی-کسب و کار و توسعه ی آن همواره با دشواری های متعددی همراه بوده است و پیشرفت روز افزون در این حیطه شغلی، نیاز به صرف وقت و تلاش فراوان دارد. این سختی ها به ویژه در دنیای رقابتی امروز، با پیشرفت تکنولوژی و جهانی سازی، دشوار تر از گذشته نیز شده است. حرکت های رو به جلویی که در تمامی ابعاد زندگی بشری صورت گرفته است، با آن که سطح رفاهی را بالا برده اما در عین حال سبب شده است تا بازار رقابت کسب و کار های مختلف، گستردگی بیشتری یابد که در نتیجه فعالیت و موفقیت در آن نیازمند تلاش و توجه بیشتری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آن که بتوانید کسب و کار خود را رشد دهید و به اهداف مد نظر خود نزدیک تر شوید، راه کار های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

+ نبض بازار را در دست بگیرید!

در هر نوع کسب و کاری که در جریان فعالیت باشد، جدال برای تصاحب بازار فروش و ارتقا سهم سودآوری کسب و کار ها همواره به چشم می خورد. کسب و کار های موفق با این که قلب بازار را در دست دارند، اما اجازه تقسیم منابع و سود را نیز می دهند. یعنی در اصل کسب و کاری در بازار مربوطه مورد قبول هم صنفان خواهد بود که در عین قدرتمندی، بازار را به انحصار خود در نیاورد چرا که نه تنها نارضایتی را در پی دارد بلکه در دراز مدت سبب رکود وضعیت اقتصادی کار می شود. هسته مطلب سالم نگه داشتن بازار رقابتی است. با به کار گیری خلاقیت، ارائه سرویس های کامل تر و همچنین به صرفه تر برای مشتری و گسترش کسب و کار خود به ارباب رجوع های بیشتر در عین رقابتی سالم، سهم بزرگتری از بازار را به خود اختصاص خواهید داد.

+ خردمندانه انتخاب کنید!

کسب و کار های متعددی دیده شده است که از همان ابتدا برای رقابت با رقبای قوی و کهنه کار خود وارد میدان می شوند. اگرچه تلاش و داشتن اهداف والا ویژگی های مثبتی هستند اما واقع نگری مهم تر خواهد بود. هیچ گاه برای کسب موفقیت عجله نکنید، پله ها را یکی پس از دیگری طی کرده و در هر مرحله رقیبان را درست انتخاب کنید. باید با رقبایی وارد میدان شد که حداکثر چند گام پیش از شما قرار دارند. در این صورت هم امکان برد شما بیشتر می شود و هم نکات مثبتی می آموزید که برای پیشبرد کسب و کار حیاتی هستند. صبور باشید نوبت به رقبای قدرتمند نیز خواهد رسید!

+ نابغه باشید!

دارا بودن توانایی تحلیل نقاط ضعف و قدرت کسب و کار های دیگر، شما را به سرعت تبدیل به یک نابغه مدیریتی می کند. بشر به گونه ای ذاتی در تعامل با سایر افراد جامعه به تکامل می رسد، این قانون به ویژه در مورد کار هایی که به صورت گروهی انجام می شوند اهمیت بیشتری می یابد. برای مثال در رقابتی که میان کینگ برگر و مک دونالدز صورت گرفته بود، کینگ برگر تصمیم گرفت تا با ارتقا کیفیت سیب زمینی های سرخ کرده خود، سهم بالای فروش مک دونالدز از این محصول را در انحصار خود درآورد. مدیر عامل شرکت مک دونالدز با ارسال نامه هایی اورژانسی به شعب مختلف، از کارکنان خواست تا کیفیت سیب زمینی های سرخ کرده را هر چه بیشتر ارتقا دهند. این هوشیاری و تدبیر مدیر عامل و همچنین شناخت کاملی که وی از رقیب خود داشت منجر شد تا در رقابت پیروز شود. هوش کسب و کار و درس گرفتن از تجربیات دیگران همانند نمونه ای که اشاره شد، می تواند بسیار کمک رسان واقع شود.

+ عقربه ی سرعت را بالا ببرید!

در هر کسب و کاری سرعت از جمله حیاتی ترین پارامتر های پیشرفت است. چنان چه چهارچوب کسب و کار در پاسخ به تغییراتی که همواره در جریان است مانند تغییرات اجتماعی، تکنولوژی، سیاسی و یا اقتصادی، نتواند خود را به سرعت تطبیق دهد و به پیش برد، توانایی بقا را نخواهد داشت. در واقع این سرعت پیش برد ابزاری اصلی برای پیروزی در بازار است. به عنوان مدیری کارآزموده باید سرویس ها، محصولات و یا هر خدمات دیگری که دارید را بر مبنای تغییراتی که ایجاد می شود، تغییر دهید تا بتوانید همچنان به جذب مشتری و برد بازار بپردازید. مدیریت استراتژیک شرایط برای رقابت موفق یک مهارت است که جز با مطالعه و شکوفایی ذهن میسر نمی شود. با برخورداری از تفکری منتقد، چهارچوب هایی استاندارد، برندی منحصر به فرد، ارتباطی موثر با مشتری و مهم تر از همه سرعتی مطابق با تغییرات روز، تبدیل به شیر بازار فروش خواهید شد.

+ بستر رشد استعداد ها را فراهم کنید!

هر چند هم که فاکتور های ذکر شده را به کار ببندید اما مدیری دلسوز و پشتیبان نباشید، کسب و کار رونق نخواهد گرفت و نمی توانید آینده روشنی را برای خود و تیم کاریتان رقم بزنید. تیمی که احترام، حمایت، زمینه رشد، زمینه ارتقا اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری دیده باشد حتی در دشوار ترین شرایط نیز مدیر خود را رها نمی کند. به عنوان مدیر یک کسب و کار هر چه بیشتر به کارکنان خود اهمیت دهید و موقعیت بروز توانایی های آن ها را فراهم کنید، بیشتر نیز نتیجه خواهید گرفت و در نهایت در فضایی دوستانه و متعادل شانس بالاتری برای موفقیت دارید.

به کار گیری اصول گفته شده به مرور زمان شما را تبدیل به مدیری آگاه و موفق می کند. پیروزی در میدان رقابت کسب و کار های آینده، می تواند به وسیله آگاهی و دانشی که در طول مسیر کسب خواهید کرد، تضمین شود. 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۴۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست پیرامون تبیین شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» گفت: فرهنگ، یک امر ضروری است. پیشرفت در جامعه دینی هم با قرائت دینی و اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) اساسا بدون بستر فرهنگ امکان ایجاد ندارد.

به گزارش ایسنا، نشست مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد پیرامون تبیین شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست اسماعیلی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و فرارسیدن ولادت امام حسن مجتبی (ع) و آغاز سال نو شمسی و بهار طبیعت که جشن و سرور دوچندانی را نصیب مردم عزیز کشورمان کرده است، ابراز امیدواری کرد که همه مردم ایران از این مواهب و برکات و خیرات بهره‌مند باشند.

وی با اشاره به شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» اظهار کرد: این نامگذاری از سوی رهبر معظم انقلاب پیشینه‌ای دارد و مبتنی بر نظریه‌ای است. ما در جمهوری اسلامی رهبر حکیم و فرزانه‌ای را در راس نظام اسلامی داریم که با اشراف کامل و آسیب شناسی دقیق سالیان سال است که روی حل عقب ماندگی‌ها و مشکلات اقتصادی تمرکز کرده‌اند. شعار سال یکی از راهبردهای اساسی کشور در سال پیش‌رو است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شاید برخی معتقد باشند که شعار سال یک شعار اقتصادی است و بایستی همه تمهیدات از حوزه اقتصاد برای تحققش فراهم شود، تصریح کرد: این یک اشتباه راهبردی در فهم نوع اندیشه سیاسی و دینی با پشتوانه نظام اسلامی است.

اسماعیلی تصریح کرد: رهبر عزیز انقلاب در مورد فرهنگ این تعبیر را دارند: «فرهنگ مثل هواست.» با این نگاه، فرهنگ دیگر یک امر ثانوی نیست. فرهنگ، یک امر ضروری است. در ایران اسلامی با اندیشه دینی تا حوزه فرهنگ ارتقا لازم را پیدا نکند امکان پیشرفت وجود ندارد. پیشرفت در جامعه دینی با قرائت دینی و اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) اساسا بدون بستر فرهنگ امکان ایجاد ندارد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور سال‌های زیادی است وجود دارد این است که به یکپارچگی توجه نشده است. ما با مشکل تفکرات وارداتی روبرو بودیم که سنخ همنشینی را درک نمی‌کردند و جدا می‌کردند. مثلا مسئول مهمی در کشور داشتیم که می‌گفت حوزه فرهنگ به دولت ربطی ندارد، دست، ولی فقیه است. این اشتباهی راهبردی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه فرهنگ یک امر مقدم و پیشینی است که سایه دارد و زیر سایه فرهنگ توحیدی است، اضافه کرد: برای مثال در بخش مسکن، پیوست فرهنگی، اجتماعی و نگاه متعالی رعایت نشده و باعث شده به اختناق و جدایی در خانواده‌ها منجر شود. رهبر معظم انقلاب همواره تاکید دارند که همه کارهای اقتصادی پیوست فرهنگی می‌خواهد.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز بهترین فرصت برای جامعه ایرانی اسلامی است که در مسیر حرکت ۴۵ ساله خود در این نقطه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب یک شخصیت فاخر فرهنگی است. رئیس دولت آیت‌الله رئیسی یک شخصیت فرهنگی، فاخر و اندیشمند و وابسته به یک مکتب فکری است که در این جایگاه قرار گرفته است. گاهی این گرد و خاک و هجمه‌های رسانه‌ای نمی‌گذارد تفکر دینی، توحیدی مبتنی بر حل مسائل کشور دیده شود. اکنون یک نگاه عمل‌گرانه برای حل مردم کشور قرار دارد.

وی ابراز کرد: در دولت مردمی تلاش‌مان این است که بتوانیم این توازن را ایجاد کنیم و به باور برسیم اگر قرار است شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» در کشور اتفاق بیفتد بدون اصلاح انگاره‌های ذهنی و حل مساله الگوی مردم از طریق فرهنگی، بدون بازگشت آموزه‌های اصیل دینی در حوزه اقتصاد اسلامی که منبعث از نگاه توحیدی است امکان رشد وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در عمل لازم است به این مساله توجه کنیم که حوزه فرهنگ در دولت و در نظام حکمرانی کشور به عنوان یک مساله اصلی و پیشینی و با اولویت به عنوان یک چتر بر سر همه فعالیت‌ها دیده شود تا امکان رشد و تعالی کشور فراهم شود.

اسماعیلی تاکید کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله فرهنگ صرفا به عنوان حوزه انتزاعی و نمادین نگاه نمی‌کنیم، بلکه فرهنگ به حوزه انضمامی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: تقویت اقتصاد فرهنگ یکی از پنج سرفصل اصلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. حتما باید حوزه فرهنگ را از این نگاه کلان که بعضی وقت‌ها دست نیافتنی نشان داده می‌شود خارج کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: ما امروز از فرهنگ و هنر غنی ایرانی می‌توانیم ارتباطات وسیع فرهنگی ایجاد کنیم. دین اسلام در بسیاری از کشورهای شرق آسیا توسط تجار و بازرگانان ایرانی ایجاد شده است. برخلاف حوزه غرب که با جنگ و درگیری بوده در حوزه شرق کاملا نرم جلو رفتیم. امروز جمهوری اسامی مشروعیت بالایی در حوزه فرهنگی خود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بستر حضور جوانان در تیم ملی فوتبال باید آماده شود
  • نظربازی و چشم چرانی بنیان خانواده را به باد می‌دهد
  • بستر‌های مشارکت مردم در جهش تولید فراهم می‌شود
  • ۲۹ هکتار از حریم رودخانه‌های خراسان شمالی رفع تصرف شد
  • بیش از ۲۹ هکتار زمین در حریم رودخانه‌های خراسان شمالی رفع تصرف شد
  • کودکان در بستر رشد بیش از هر چیز به قرآن نیاز دارند
  • جریان آب‌های آرام در بستر کویر
  • مهیا کردن بستر لازم برای رونق کسب و کار نسل جدید
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست
  • ساخت ابرخازن‌های تاشو که بعد از مچاله شدن باز هم کار می‌کنند