Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیغام آمریکا به ایران برای مذاکره درباره افغانستان، توافق پاکستان و امارات برای گسترش همکاری‌های دو جانبه، نظر ابومهدی المهندس درباره انتقال نیروهای آمریکایی به عراق و ورود جان بولتون به ترکیه جهت رایزنی درباره وضعیت کردهای منطقه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به خیز عربستان برای بازگشایی سفارت در سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، روزنامه انگلیسی تلگراف در یادداشتی نوشته تمام مسیرها به دمشق ختم می‌شوند و دنیا در حال استقبال از «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه است که زمانی در انزوا قرار گرفته بود.

روزنامه دیلی‌تلگراف در آغاز این یادداشت می‌نویسد: «دیپلمات انگلیسی با لبخندی اکراه‌آمیز گفت مأموریت بعدش‌اش ممکن است دمشق باشد. او در سخنانی فی‌البداهه گفت: "یک تا دو سال صبر کنید و می‌توانیم شرط ببندیم که ما سفارتمان را بازگشایی می‌کنیم.» 

در ادامه این یادداشت آمده است: «این سخن که در گفت‌وگو با ساندی‌تلگراف مطرح شد نشان می‌دهد نگرش‌های سیاسی تا چه اندازه درباره سوریه تغییر یافته‌اند. با آنکه موضع دیرپای انگلیس این بوده که بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند، جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس این هفته اعتراف کرد که اسد اکنون قرار است در آنجا بماند.»

این روزنامه با اشاره به اخراج سوریه از اتحادیه عرب و وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سال ۲۰۱۱ به اقدام کشورهای چند کشور عربی، از جمله امارات و بحرین در بازگشایی سفارتخانه‌هایشان در دمشق اشاره کرده است.

منابع مطلع به تلگراف گفته‌اند که عربستان سعودی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفان حکومت بشار اسد ممکن است کشور بعدی باشد که سفارتش را در دمشق افتتاح می‌کند. این روزنامه نوشته است: «این اقدام، آغاز عصر جدیدی از مشروعیت برای بشار اسد خواهد بود و ممکن است در نهایت با گشایش سفارتخانه کشورهای غربی مانند انگلیس خاتمه پیدا کند.»

«دانی مکی»، یک تحلیلگر انگلیسی-سوریه‌ای که مرتبطانی در داخل دولت سوریه دارد گفت: «پیوندهای سوریه با کشورهای عربی در حال گذراندن یک دوره سریع دیپلماسی رفت و برگشت است که به بازگشایی سفارتخانه‌ها و تغییر لحن نسبت به دمشق منجر شده است.»

پیغام آمریکا به ایران برای مذاکره درباره افغانستان

دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز دوشنبه در همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا طی سخنانی اظهار داشت: در آغاز سال نوی میلادی در حالی که جریان قدرت جهانی به دو‌ جبهه ثبات‌گرایان و بی‌ثبات‌کنندگان تقسیم شده، ملت‌های منطقه در شکل‌گیری جبهه مقاومت نقش به‌سزایی داشتند و ما باید این موضوع را در چهلمین سال پیروزی انقلاب تبیین کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه امروز دشمنان قادر به اجرای اقدام سخت علیه ایران نیستند، تأکید کرد: آنها بی‌دلیل ما را تحریم می‌کنند و ای‌کاش در این باره هم راهبرد صحیحی اتخاذ می‌کردند. هدف آنها در زمان اوباما این بود که تمام پیچ‌و‌مهره‌های صنعت هسته‌ای ما را باز کنند. آنها به‌دلیل ناکارآمد بودن تحریم‌ها و عدم توانایی در اقدام نظامی با ما مذاکره کردند. البته آنها می‌دانند ایرانی‌های اهل مذاکره با آدم بی‌منطق نیستند و بعد از برجام هم بی‌اعتمادی به آنها بار دیگر  ثابت شد. ترامپ از تعهدات آمریکا در برجام و توافقنامه‌های سازمان ملل عبور کرد.

وی گفت: در افغانستان آمریکایی‌ها دوبار برای مذاکره به من پیام دادند و دروغ می‌گویند که ما برای مذاکره به آنها پیام می‌دهیم.

دریابان شمخانی اظهار داشت: امروز جان بولتون بر مبنای بولتن‌های منافقین تصمیم‌گیری می‌کند، این برای یک حکومت که ادعا دارد زشت است که بولتن‌هایی را که برای جلوگیری از ریزش نیرو توسط منافقین تهیه می‌شود، مبنای تصمیم‌گیری راهبردی علیه ایران قرار دهد. در مورد اسراییل هم وضع به همین صورت است و آنها بر مبنای بولتن‌های غلط تصمیم‌گیری‌های راهبردی در مورد ایران انجام می‌دهند.

توافق پاکستان و امارات برای گسترش همکاری‌های دو جانبه

در حالیکه استقبال گرم مسئولین پاکستان از «محمد بن زاید النهیان» ولیعهد امارات مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار گرفته بود دولت پاکستان از نتایج خوب مذاکرات با وی خبر داد.

ملاقات با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان مهم‌ترین بخش سفر النهیان بود و دو طرف پیرامون مهم‌ترین موضوعات منطقه با هم گفتگو کردند.

گزارش‌ها حاکی است مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه یکی از مهم‌ترین محورهای گفتگو میان دو طرف بوده است.

همچنین پاکستان و امارات توافق‌هایی برای همکاری در زمینه حل مشکل فعلی افغانستان نیز داشته‌اند و قرار است سیاست‌های مشترکی در خصوص التهابات فعلی این کشور داشته باشند.

علاوه بر این هیات همراه النهیان که از مقامات بلندپایه اماراتی شکل گرفته بودند نیز با مسئولین سیاسی و امنیتی پاکستان دیدار و گفتگو کردند.

عمران خان در رابطه با مسئله کشمیر نیز با النهیان به گفتگو پرداخته و آخرین وضعیت مردم کشمیر اشغالی را به اطلاع وی رساند.

علاوه بر این دوطرف توافق کردند که رایزنی های دو جانبه برای رسیدن به همکاری‌های مشترک ماه آینده نیز صورت گرفته و این بار یک هیات عالی رتبه از پاکستان راهی امارات شود.

نخست وزیر پاکستان از همکاری امارات برای حل مشکلات اقتصادی کشورش و اختصاص یافتن چند میلیارد دلار بسته حمایتی به اسلام آباد از مسئولین دولت امارات قدردانی کرد.

گفتنی است در حال حاضر مشکلات اقتصادی یکی از اصلی ترین موانع پیش روی دولت پاکستان است و حزب تحریک انصاف می‌کوشد با کمک کشورهای همسایه بر این مشکلات غلبه کند.

نظر ابومهدی المهندس درباره انتقال نیروهای آمریکایی به عراق

«ابو مهدی المهندس» نایب رئیس حشد شعبی عراق به خبرهای منتشر شده در خصوص انتقال نیروهای آمریکایی از سوریه به عراق واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: ادعای آمریکایی‌ها در این زمینه یک بازی قدیمی است.

المهندس افزود: آمریکایی‌ها عامل اصلی بحران‌های منطقه بوده و سردمدار تروریسم هستند.

وی اظهار داشت: ترامپ صراحتاً اعلام کرد که آمریکایی‌ها هفت تریلیون در منطقه هزینه کردند و موفقیتی به دست نیاوردند.

این فرمانده ارشد حشد شعبی اظهار داشت: آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و برادران کُرد ما در سوریه این مسأله را می‌دانند.

ورود جان بولتون به ترکیه جهت رایزنی درباره وضعیت کردهای منطقه

مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای رایزنی با متحدان آمریکا درباره سوریه در منطقه حضور دارد، دوشنبه شب وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد.

 به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی در رأس هیأتی وارد ترکیه شده که انتظار می‌رود آنکارا را برای اطمینان یافتن از عدم حمله به مواضع کُردهای متحد آمریکا در سوریه تحت فشار گذارد.

 جان بولتون روز شنبه در سرزمین‌های اشغالی گفته بود که با توجه به خروج نظامیان آمریکا از سوریه، خواستار تضمین امنیت کردهای مستقر در مرز ترکیه با سوریه است.

این در حالی است که سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه عصر یکشنبه گفت که آنکارا تنها به عناصر داعش و گروه‌های «پ‌.‌ک‌ک» و «یگان‌های مدافع خلق» حمله می‌کند و ادعای آمریکا در زمینه هدف گرفتن غیر نظامیان کرد از سوی ترکیه «غیر منطقی» است.

«هلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه  نیز با انتقاد از سخنان بولتون در توییتی  نوشت که ترکیه به غیرنظامیان کرد  حمله  نمی‌کند، بلکه با شورشیان کرد و عناصر وابسته به داعش می‌جنگند.

 ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش و «جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه بولتون را در سفر به ترکیه همراهی می‌کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۵۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران

4 کشور منطقه (ترکیه، عراق، امارات و قطر) برای ساخت مسیر جدید ترانزیتی اتصال اروپا به خاورمیانه توافق کردند.

به گزارش عصرایران، مقامات عراق، ترکیه، قطر و امارات، یادداشت توافق برای ساخت مسیر ترانزیتی "راه توسعه" امضا کردند. این مسیر، اروپا را از طریق خاک ترکیه و عراق، به خلیج فارس متصل می کند. این مسیر از ایران عبور نمی کند.

امضای این یادداشت توافق دیروز دوشنبه توسط وزیران 4 کشور ترکیه، عراق، امارات و قطر در حضور سران ترکیه (اردوغان) و عراق (السودانی) در بغداد انجام شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر رسمی دیروز دوشنبه به بغداد و اربیل سفر کرد. این اولین سفر رئیس جمهوری ترکیه به عراق بعد از 13 سال بود.

این یادداشت توافق از طرف عراق توسط وزیر حمل و نقل (رزاق محیبس)، از طرف ترکیه توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت ( عبدالقادر اورال اوغلو)، از طرف قطر توسط وزیر حمل و نقل ( جاسم بن سیف السلیتی ) و از طرف امارات توسط وزیر انرژی و زیرساخت (سهیل محمد المزروعی) امضا شد.

دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد این پروژه به دستیابی به یکپارچگی اقتصادی و تلاش برای اقتصاد پایدار بین شرق و غرب، به تحریک رشد اقتصادی و تقویت روابط همکاری های منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد. همچنین این طرح در مسیر افزایش تجارت بین المللی، تسهیل تحرک و فعالیت های اقتصادی، تجارت و ایجاد یک مسیر جدید حمل و نقل رقابتی و افزایش رونق اقتصادی بازرگانی کمک می کند.

نخست وزیر عراق هم گفت: راه توسعه تنها کوتاه کردن فاصله نیست، بلکه به پل ارتباطی میان مردم و فرهنگ‌های منطقه تبدیل می‌شود و از امنیت و ثبات در منطقه حمایت می‌کند. وی افزود: این یادداشت تفاهم شامل اقدام کشورهای امضا کننده برای تعیین چارچوب های لازم برای اجرای طرح راه توسعه است.

راه توسعه

"راه توسعه" شامل دو مسیر زمینی خودرویی و راه آهن است که جنوب ترکیه را از نقطه مرزی فیشخاپور کردستان عراق به جنوب این کشور (بصره - بندر فاو) به خلیج فارس متصل می کند. این نزدیک ترین و سریع ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که از خاک ترکیه و عراق می گذرد.

فیشخاپور مرز کردستان عراق و جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است.


وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه ( عبدالقادر اورالوغلو) روز یکشنبه گفت: با تکمیل پروژه "راه توسعه" که از ترکیه و عراق می گذرد، روند حمل و نقل کالا را 25 روز کاهش می یابد.
وی توضیح داد: حرکت کشتی‌های عبوری از کانال سوئز 35 روز و از جنوب افریقا بیش از 45 روز طول می‌کشد اما اگر راه توسعه تکمیل شود، این زمان به 25 روز کاهش می‌یابد.

عراق سال گذشته هزینه این طرح را  17 میلیارد دلار اعلام کرد.

این مسیر ترانزیتی برای انتقال کالا میان ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است اما می تواند بخشی از مسیر اتصال شرق - غرب جهان نیز باشد. این مسیر همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای مسیر کنونی کانال سوئز و دریای سرخ مطرح شود.

با درگیری های ارتش امریکا و حوثی های یمن (انصارالله) در دریای سرخ و تنگه باب المندب، راه توسعه، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

این مسیر از طریق جاده زمینی و راه آهن، جنوب ترکیه را به جنوب عراق و خلیج فارس متصل می کند.
 طول جاده زمینی و راه آهن در داخل عراق 1200 کیلومتر است.
 هزینه پروژه حدود 17 میلیارد دلار است. 10.5 میلیارد دلار برای ساخت راه آهن برقی و 6.5 میلیارد دلار برای جاده زمینی است.
این پروژه در 3 مرحله تکمیل می شود که مرحله اول در سال 2028، مرحله دوم در سال 2033 و مرحله سوم در سال 2050 به پایان می رسد.
این پروژه در مرحله اول 100 هزار فرصت شغلی و پس از اتمام، یک میلیون شغل ایجاد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: محاصره قطر، فرصت بزرگ برای ایران اولین قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران گیر کرد! ۵ قطار ترانزیتی روسیه در راه ایران عبور اولین کشتی چین از مسیر شمال روسیه / ارزان تر و سریع تر از مسیر کانال سوئز

دیگر خبرها

  • توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • السودانی: اجازه نمی‌دهیم از خاک ما برای انجام عملیات علیه دیگران استفاده شود
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک