Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-03-29@11:27:54 GMT

منطقه آزاد بانه و مریوان؛ فرصت یا چالش؟

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۸۶۸۹۱

منطقه آزاد بانه و مریوان؛ فرصت یا چالش؟

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، منطقه آزاد حرفی است که امروزه بیش از پیش در گفت و گو‌های عامه مردم رد وبدل می‌شود و در طی سالیان اخیر به مطالبه عمومی مردم کردستان بخصوص شهرستان‌های مریوان و بانه تبدیل گشته است. امروزه کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه با توجه به ویژگی‌های مناطق آزاد تجاری صنعتی نظیر جذب سرمایه‌های خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، افزایش صادرات، دستیابی به فناوری پیشرفته، محرومیت زدایی از مناطقی که امکان رشد و توسعه بالقوه دارند؛ اقدام به ایجاد و گسترش مناطق آزاد تجاری صنعتی نموده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




در تعریفی ساده منطقه آزاد قلمرو معینی از سرزمین اصلی است که در آن تجارت با سایر نقاط جهان با قوانین خاص و متفاوت از سرزمین اصلی مجاز شناخته شده و کالا‌ها را می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این مناطق خارج یا وارد کرد. این مناطق سعی دارند با ایجاد شوق و معافیت‌های متنوع سرمایه خارجی را جذب کرده و کشور را از مزایای مثبت صادرات و تجارت نظیر ایجاد شغل، رشد اقتصادی و... برخوردار نمایند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با توجه به ایجاد چندین منطقه آزاد تجاری صنعتی در کشور آیا واقعا توانسته اند آثار مثبت توسعه داشته باشند و عملکردشان چگونه بوده است؟

در سال‌های اخیر این گونه القا شده است که با ایجاد منطقه آزاد اوضاع اقتصادی و معیشتی متحول خواهد شد در صورتی که با گذشت ۲۰ سال از ایجاد نخستین منطقه آزاد در حال حاضر هفت منطقه آزاد در کشور فعال هستند که متاسفانه هیچ یک به اهداف خود به صورت کامل دست نیافته اند و با این روند به نظر می‌رسد افزایش این مناطق آزاد توجیه عقلانی ندارد.

یکی از اساسی‌ترین و مهمترین زیر ساخت‌های لازم برای یک منطقه آزاد تجاری وجود شبکه‌های حمل و نقل است که راه ارتباطی شهرستان مریوان با مرکز استان و همچنین با شهرستان‌های بانه و سقز چیز قابل تعریفی نیست! حال این پرسش مطرح است که وقتی ما زیر ساخت‌های ابتدایی و لازم همچون نیروی انسانی کافی و تخصصی، آموزش، بهداشت، راه، راه آهن، فرودگاه را نداریم چگونه انتظار جذب سرمایه گذار را می‌توانیم داشته باشیم؟

سعید لیلاز کارشناس اقتصادی بر این باور است که در طول سالیانی که از ایده مناطق آزاد گذشته هیچ سرمایه خارجی سبب ارزش افزوده با حجم بالا در مناطق آزاد ایران نشده است. در این راستا غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس دهم اظهار داشت: به دلیل نداشتن نیروی انسانی در استان و جذب نیرو‌های غیر بومی و پروازی، منطقه آزاد اروند عملا در زمینه اشتغال در آبادان و خرمشهر تاثیر گذار نبوده و سرعت منطقه آزاد اروند در تولید اشتغال برای جوانان لاک پشتی است.

در مقایسه‌ای که در سال‌های ۸۰ تا ۹۲ در استان هرمزگان کارگاه‌های تولیدی آن بیش از ۶ برابر منطقه آزاد قشم است و در طی ۲۰ سال این منطقه آزاد فقط توانسته ۲,. درصد در کارگاه‌های تولیدی رشد داشته باشد. چرا که عملا تولید و صادرات در این مناطق جای خود را به واردات و قاچاق بی رویه کالای لوکس داده است و این امر سبب شده تولید داخلی رشد نکرده و مناطق آزاد عملکرد بسیار ضعیفی را به جای بگذارند. یکی از معضلا ت. مناطق آزاد ورود کالا‌های لوکس و قاچاق است ورود یکباره این کالا‌های نسبتا ارزان قیمت سبب محروم بودن از نیاز‌های ضروری و کشیده شدن به سمت نیاز‌های کاذب می‌شود؛ لذا شهر شکلی به خود خواهد گرفت که مردم در جنبه‌های فرهنگی، آموزشی، جاده‌ای مشکل دارند، اما خودرو‌های لوکس سوار می‌شوند که این رفاه جز رفاهی کاریکاتور گونه نیست. عدم تولید ثروت و اشتغال برای بومیان منطقه و افزایش سرسام آور زمین در مناطق آزاد معضل دیگری است که عملا تهیه مسکن برای جوانان را به یک آرزو مبدل کرده است.


راهکار‌ها برای برون رفت از این مشکلات:

هر چند شهرستان مریوان استعداد لازم جهت تبدیل شدن به منطقه آزاد را دارد، اما هنوز مجموعه فضای مناسبی جهت اجرای این امر مهم حاصل نشده است به جای عملکرد شتاب زده با درس گرفتن از سایر مناطق آزاد موجود در کشور بنظر لازم می‌رسد ابتدا از مجلس امتیازات لازم جهت برون رفت از عقب ماندگی استان بخصوص شهرستان مریوان از ریل توسعه را گرفت و سپس اقدام به جذب سرمایه گذار و اقدامات لازم برای منطقه آزاد شد چرا اجرای معکوس این فرایند که ابتدا مریوان را منطقه آزاد اعلام کرده و سپس از محل عوارض و حقوق گمرگی دریافتی از سرمایه گذاران اقدام به ایجاد زیر ساخت‌ها کرد روندی بسیار کند و اغلب فساد آور است. از سویی دیگر باید در قوانین و مقررات مربوط به این مناطق یک بازنگری دقیق و کلی صورت گیرد و سیستم‌های نظارتی دقیقی برای رصد فعالیت‌های تجاری در این مناطق ایجاد کرد تا زمینه ورود کالای لوکس و قاچاق متوقف و زمینه اشتغال و تولید فراهم گردد. امید است با تلاش‌های مجدانه منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس دهم و فراهم گشتن فضای مناسب فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و هماهنگی مجموعه ابزار‌های لازم همچون قوانین و مقررات و امتیاز‌ها و زیر بنا‌های توسعه همچون جاده، آموزش، رفاه، بهداشت بهره برداری صحیح و موفق به اجرای اهداف مناطق آزاد در شهرستان مریوان گردیم.   انتهای پیام/7727

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۶۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۰۵ درصد تعهد ایجاد اشغال در شهرستان کرمانشاه

محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه گفت : ۱۰۵ درصد تعهد ایجاد اشغال در شهرستان کرمانشاه در سال ۱۴۰۲ محقق شد.

وی ادامه داد: براساس سند اشتغال در ابتدای سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۲ هزار و ۵۱۹ فرصت شغلی به عنوان تعهد ایجاد اشتغال در شهرستان کرمانشاه پیش‌بینی شده است، که تا اسفندماه تعداد ۱۴ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی رصد ثبت شده است.

فرماندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: ۵۵ درصد تسهیلات ۱۶۵ میلیارد تومانی سهم استان کرمانشاه به میزان ۹۳ میلیارد تومان با پیش‌بینی ۸۵۰ فرصت شغلی در شهرستان کرمانشاه جذب شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ پرونده شکایات کارگری در مراجع تشخیص و حل اختلاف شهرستان کرمانشاه حل و فصل شده و میانگین رسیدگی در این مراجع به کمتر از ۳۰ روز رسیدگی است.

آمویی اضافه کرد: سالانه بیش از ۱۰ هزار بازرسی کار از بنگاه‌های اقتصادی مشمول قانون کار در راستای صیانت از نیروی کار و ایمنی محیط کار در استان انجام می‌شود.

وی افزود: یک‌هزار و ۸۰۰ شرکت تعاونی با پیش‌بینی ۱۰ هزار فرصت شغلی در شهرستان کرمانشاه فعال بوده و نقش مهمی در مردمی کردن اقتصاد و تحقق شعار سال دارند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۰۵ درصد تعهد ایجاد اشغال در شهرستان کرمانشاه
  • برخی فرآیندهای اقتصادی در مناطق آزاد اصلاح می‌شود
  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • تبدیل کیش به جزیره ایران آینده
  • آبشار گویله مریوان، زیباترین آبشار کردستان + فیلم
  • فعالیت قرائت خانه‌ های نوروزی در استان یزد
  • فعالیت ۵۵ قرائت خانه‌ی نوروزی در استان یزد
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
  • ثبت حد نصاب نشست و برخاست ۱۳ پرواز همزمان در فرودگاه کیش
  • هفت تصویر عجیب که ذهن را به چالش می‌کشد؛ دقت چشم و ذهن خود را محک بزنید!