Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوال از وزیر ارشاد، بررسی طرح برگزاری انتخابات استانی و شهرستانی مجلس، تغییر روزهای برگزاری جلسه علنی، وزارت صنعت مکلف به ارائه گزارش اجرای قانون استفاده از توان تولیدی از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه هجدهم دی ماه) مجلس شورای اسلامی هستند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، سوال از وزیر ارشاد، بررسی طرح برگزاری انتخابات   استانی و شهرستانی مجلس، تغییر روزهای برگزاری جلسه علنی، وزارت صنعت مکلف به ارائه گزارش اجرای قانون استفاده از توان تولیدی از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه هجدهم دی ماه) مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلسه علنی امروز سه شنبه (۱۸دی) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. «امیر حسین قاضی زاده هاشمی»، عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار مجلس را به شرح زیر اعلام کرد:

بررسی  گزارش کمیسیون ویژه‌ حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل "۴۴" قانون اساسی در خصوص طرح اصلاح قانون استفاده از حداکثر توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده "۱۰۴" مالیات‌های مستقیم

بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان امور عشایری ایران

بررسی گزارش رسیدگی به تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چگونگی اجرای اصلاح قانون استخدام مهندسان ناظر بر تولیدات کشاورزی مصوب ۱۳۹۰/۱۱/۱۲  و واردات محصولات کشاورزی و دامی با استفاده از ارز دولتی و تنظیم بازار

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح یک فوریتی اصلاح بند "هـ" تبصره 11 قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

در ادامه نیز  سوال شهاب نادری، نماینده مردم پاوه و سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح می شود.

 

«علی اصغر یوسف نژاد»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس از نمایندگان در مورد تغییر  زمان برگزاری جلسات علنی مجلس رای استمزاجی گرفته شد که طبق رای نمایندگان  زمان برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی که تاکنون در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شد تغییر کرده و در روزهای یکشنبه، دوشنبه در یک شیفت و در روز سه شنبه در دو شیفت برگزار می شود.

 

 

همچنین زمان برگزاری جلسات کمیسیون ها در بعدازطهر روزهای یکشبنه و دوشنبه برگزار می شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه با اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.


محمد کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا به عنوان طراح بررسی اولویت این طرح گفت: از دوره هفتم مجلس درباره استانی شدن انتخابات طرح های مختلفی تهیه کردیم، که مورد ایراد شورای نگهبانقرار گرفتند و البته رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه دیدگاه هایی داشتند و در حال حاضر مجدد بحث استانی شدن انتخابات رادر قالب طرحی ارائه داده ایم که امیدواریم نمایندگان با اولویت این طرح را مورد بررسی قرار دهند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (۱۸دی)و در بررسی در ماده22، طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایران مصوب کردند. عدم رعایت مفاد این قانون در موارد زیر جرم محسوب و مرتکب به مجازات های مقرر به شرح زیر محکوم می‌شود:

 

الف- عدم رعایت مواد (3)، (5) و (18) این قانون توسط بالاترين مقام مسؤول و يا مقام اجراء كننده قرارداد دستگاههای موضوع ماده (2)، به انفصال از خدمت به میزان مدت مقرر در مجازات درجه شش یا جزای نقدی بر مبناي ارزش ارجاع كار به ترتیب زیر یا هر دو محکوم می‌شود:

 1- بیشتر از دویست برابر نصاب معاملات بزرگ موضوع تبصره (1) ماده‌ (3) قانون برگزاری مناقصات باشد به ده‌درصد(10%) ارزش ارجاع كار

2- از بیست تا دویست برابر نصاب معاملات بزرگ موضوع تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات باشد به هشت‌درصد(8%) ارزش ارجاع كار

3- کمتر از بیست برابر نصاب معاملات بزرگ موضوع تبصره (1) ماده ‌(3) قانون برگزاری مناقصات باشد به پنج‌درصد(5%) ارزش ارجاع كار

 ب- عدم رعایت ماده (4)، تبصره‌های (7)، (8 )و(10) ماده (5) و ماده (19) توسط هر یک از کارکنان دستگاههای موضوع ماده (2)، مشمول مجازات انفصال از خدمت درجه شش خواهد بود.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه با دوفوریت طرح اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران با ۱۸۵رای موافق،۱۸رای مخالف و شش رای ممتنع موافقت کردند. «محمدحسین فرهنگی»، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک از طراحان این طرح گفت: در حال حاضر پرداخت هزینه‌های درمانی جانبازان و ایثارگران به دستگاه‌های مختلف سپرده شده است و  این در حالی است که این دستگاه‌ها بعضا بودجه ندارند و همین مشکلاتی را برای ایثارگران برای پیگیری امور درمانی شان ایجاد می کند.

 

 

وی با بیان اینکه با تصویب این طرح  ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی این افراد در بنیاد شهید متمرکز می شود، گفت: در صورت تصویب این طرح  این بنیاد با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی همانند گذشته خودش به صورت متمرکز  این خدمات را متکفل می شود.

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این طرح گفت: با توجه به این‌که هفته آینده هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است، کمیسیون مربوطه باید گزارش  بررسی دوفوریت این طرح را امروز به ما ارائه کند تا فردا‌ آن را در صحن مورد رسیدگی قرار دهیم.

 

در ادامه سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و «سمیه محمودی» در توضیح سوال خود و 14 نفر از نمایندگان دیگر از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عملکرد سازمان اوقاف گفت: قالب اماکن موقوفه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و عملکردی دچار ضعف به دلیل اقدامات سازمان اوقاف هستند. وجود چندین امامزاده و اماکن موقوفه در شهرضا نیز حساسیت مسئولان و مردم حوزه انتخابیه بنده را نسبت به عملکرد سازمان اوقاف افزایش داد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلایل عدم شفافیت درآمد و هزینه کرد موقوفات و عدم وجود فهرست دقیق از منابع این مجموعه، باید توسط وزیر توضیح داده شود. با توجه به اطلاعات و محدودیت در رسیدگی به اطلاعات برای نهادهای نظارتی در 10 سال گذشته، آماری به طور حدودی ترسیم شده که بر مبنای آن 80 درصد موقوفات شامل اماکن تجاری، مسکونی و کشاورزی هستند که عمدتاً درآمد خود را از راه اجاره، فروش و سرمایه گذاری به دست می آورند.

 

و سپس «سیدعباس صالحی» در پاسخ به سوال عده ای از نمایندگان در مورد عدم شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف یک پایگاه تمدنی و اساسی برای حوزه خدمات فرهنگی، اجتماعی و دینی است و توجه به نظام وقف می تواند کمک کند که مسیری که در گذشته تاریخی داشتیم به خوبی در حال و آینده تداوم دهیم.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مسیرهایی که ما برای شفافیت در نظام وقف ایجاد کرده ایم در چند بخش است که مهمترین آن ایجاد دولت الکترونیک است به گونه ای که ما فضای کاغذ و مراجعات حضوری در نظام مراجعات وقف از بین ببریم و سامانه های گویا و فعال را در این زمینه فعال کنیم و در حال حاضر نیز به شکل قابل توجهی این سامانه ها در حال فعالیت هستند و در این زمینه قدم های جدی برداشتیم؛ مراجعات حضوری و کاغذی کم و به ندرت شده است.

وی اظهار داشت: بخش دوم شفافیت در چند حوزه طبقه بندی شده است و آن شامل شفافیت در نظام اسنادی اوقاف، سندهای مشخص بارگزاری شده، شفافیت در نظام قراردادهای وقف و همچنین شفافیت در نظام پرداخت های متناسب با درآمدها است ؛ البته در این زمینه گام های قابل توجه ای برداشته شده است.

وی تاکید کرد: شفافیت در نظام اجراییات واقفین موضوعی بود که مورد تاکید ما بود که بر اساس آن تک تک موقوفات بر اساس نیات واقفین طبقه بندی شده و پرداخت های آنها شفاف می شود.

 

در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه 18 دی سوال سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و 16 نفر دیگر از نمایندگان از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عدم شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح شد که پس از پاسخ های وزیر نمایندگان سوال کننده اعلام کردند از این پاسخ ها قانع شدند و نیازی به رای گیری مجلس نیست.

 

در ادامه «شهاب نادری» در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 18 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور اظهار داشت: اکنون در بساط دستفروشان کتاب آثاری وجود دارد که غیرقانونی چاپ شده‌اند اما از ضابطین قضایی و مأموران سد معبر شهرداری برای برخورد با آنها خبری نیست.

 

 

نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی کتاب و آثاری که حاصل زندگی فرهیختگان است به صورت غیرقانونی تکثیر می‌شود، کل فرهنگ با این شیوه به سمت نابودی می‌رود.

وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: آیا از وضعیت نشر خبر دارید، آیا می‌دانید آثار غیرقانونی در بساط دستفروشان کتاب به فروش می‌رسد، آیا خبر دارید در تهران و خیابان انقلاب به صورت قاچاق آثار ادبی چاپ می شوند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال شهاب نادری نماینده پاوه در مورد علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ گفت: بحث قاچاق کتاب از مسایل مهم و اساسی است که در سال های اخیر گسترش یافته است و این به عنوان دغدغه ما قابل توجه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این اتفاقی که در حوزه نشر در مورد قاچاق کتاب افتاده است نیازمند توجه و رسیدگی جدی است و اقداماتی در این زمینه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است اما ما برای برخورد جدی با این پدیده نیاز به کمک سایر نهادها نیز داریم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه صنفی ناشران، قوه قضاییه و نیروی انتظامی گفت: در طول دو ماه گذشته و با کمک این کارگروه یک میلیون کتاب قاچاق کشف و شبکه وسیعی در این زمینه منهدم شده است که این می تواند در فاصله دو ماهی که ما کار را آغاز کرده ایم نمره قابل قبولی باشد.

وی با بیان اینکه فرصت هایی که قاچاق کتاب از مولفان و ناشران می گیرد فرصت های تلخی است، گفت: متاسفانه سرمایه مالی، معنوی و اجتماعی اهالی کتاب و نشر با این طرح به تاراج می رود و مولف هایی که ده ها سال زحمت کشیدند و ناشرانی که عمر خود را برای کتابی گذاشتند وقتی این کتاب به تاراج می رود تمامی زحمات شان نیز به تاراج می رود.

 

در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه 18 دی سوال شهاب نادری نماینده مردم پاوه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد علت تضعیف حقوق انتشارات و اهالی فرهنگ کشور مطرح شد که پس از پاسخ های وزیر، نماینده سوال کننده اعلام کرد از پاسخ های صالحی قانع نشده است و این پاسخ ها به رای مجلس گذاشته شود.

 

نمایندگان با 96 رای موافق، 65 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 200 رای اعلام کردند که از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

 

«مسعود پزشکیان» زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 18 دی) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 08 دقیقه به صدا درآورد.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس (چهارشنبه، 19 دی ماه) رأس ساعت 8 با دستور هفتگی قوه مقننه برگزار می شود./

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد اردبیل استاد پرورش استاد علی اکبر پرورش مراجع و علماء مراجع آیت الله سید حاتمی استان گلستان کانون های فرهنگی هنری مساجد کلیسا خبرگزاری شبستان اخبار مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع)

- گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولتی ۱

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

- بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

- بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح اجماع برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

کد خبر 6084981 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • روزهای جلسات علنی مجلس تغییر کرد +جزئیات
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع