Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@07:55:07 GMT

تاثیر هدفمندی یارانه ها بر شهرداری ها

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۹۳۲۷۱

تاثیر هدفمندی یارانه ها بر شهرداری ها

در این مقاله به قلم فرضعلی سالاری آمده است: شهرها و روستاها به عنوان کانون زندگی بشری در عصر جدید همواره در حال تغییر و تحول اند. این تحول از دو بُعد سخت افزاری و نرم افزاری است.
از بُعد سخت افزاری جمعیت و بناهای مسکونی، تجاری و صنعتی دائما در حال تغییر و گسترش اند. شهرداریها و دهیاریها به عنوان نهادهای متولی مدیریت، یکی از عاملین اصلی تغییرات سخت افزاری در شهرها و روستاها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محیط های شهری و روستایی محیط های دینامیک و پویایی هستند و هر نوع تغییری در بخشی از شهر یا روستا بر سایر بخش ها تاثیر می گذارد.
به این ترتیب هر نوع کنشی که منجر به ایجاد تغییر در ساختار شهر و روستا شود، دارای پیامدهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی خواهد بود و همچنین هر پروژهای باید الزامات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را در نظر داشته باشد.
بررسی جایگاه و نقش دولت در نظام اقتصاد شهری به ویژه اثرات یارانه و جایگاه آن در اقتصاد شهری و آثار اقتصادی پرداخت یارانه بر توسعه شهری ضرورتی اساسی در برنامه ریزی، مدیریت و راهبردهای توسعه شهرها است.
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هدفمندسازی یارانه ها بر عملکرد مالی شهرداری ها (مطالعه موردی شهرداری های جنوب استان فارس)در سال 94 است.
پژوهش حاضر از بُعد هدف کاربردی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش، شهرداریها (11 شهرداری/ شهرداری های جنوب استان فارس شامل شهرداریهای: لامرد، مُهر، اشکنان، اهل، علامرودشت، وراوی، گلهدار، بیرم، گراش، لار و خنج) هستند.
در این مطالعه با برررسی عوارض چهارگانه ساختمانی، نوسازی، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض متمرکز داده های بدست آمده از پرسشنامه با استفاده از نرم افـزارها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است.
همچنین در سطح دوم تاثیر هدفمند سازی یارانه ها بر عملکرد مالی، درآمد های مستمر، درآمد های متمرکز، هزینه های جاری و عمرانی شهرداری های جنوب فارس مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته شده است.
نتایج تفصیلی این پژوهش نشان می دهد که درآمدهای شهرداری های جنوب فارس از طریق عوارض ساختمانی (6/16 درصد)، زیر یک میلیارد ریال(7/36 درصد)، بین یک تا دو میلیارد ریال، (7/36 درصد) بین دو تا سه میلیارد ریال و (10 درصد)، بالاتر از سه میلیارد ریال است.
نتایج جدول2 نشان می دهد که عوارض نوسازی (60 درصد)، زیر یک میلیارد ریال و (40 درصد) بین یک تا دو میلیارد ریال می باشند و عوارض مالیات بر ارزش افزوده (13 درصد)، زیر یک میلیارد ریال، (10 درصد) بین یک تا دو میلیارد ریال، (70 درصد) بین دو تا سه میلیارد ریال و (7 درصد)، بالاتر از سه میلیارد ریال است.
همچنین عوارض متمرکز (30 درصد) بین یک تا دو میلیارد ریال، (44 درصد) بین دو تا سه میلیارد ریال و (26 درصد)، بالاتر از سه میلیارد ریال می باشند.
بررسی فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون - تک نمونه ای میتوان نتیجه گرفت که هدفمند سازی یارانه ها بر عملکرد مالی، درآمدهای مستمر، درآمدهای متمرکز، هزینه های جاری و هزینه های عمرانی شهرداری های جنوب استان فارس شهرداری های جنوب استان فارس تاثیر مثبت و معنی داری داشته است.
آزمون سوال تاثیر هدفمند سازی یارانه ها بر هزینه های عمرانی شهرداری های جنوب استان فارس با استفاده از آزمون تک نمونه ای بدین گونه است: از آنجا که مقدار سطح معنی داری کمتر از 0.05 به دست آمده است، فرض صفر را رد می کنیم.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها بر قیمت تمام شده و بحث جاری هزینه های شهرداریها تاثیرگذار است و در هزینه های مستمر و نگهداشت شهر، کار شهرداری را سنگین تر می کند.
هدفمندی یارانه ها باعث اختصاص دادن بودجه کمتر برای هزینه های جاری شهرداری می شود و این باعث سنگین شدن کار شهرداری و در نهایت موجب ناتمام یا دست نخورده ماندن بسیاری از فعالیتهای شهرداری ها می شود.
نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که تاثیراث مستقیم هدفمندسازی یارانه ها بر هزینه های جاری به ویژه هزینه انرژی مصرفی قابل توجه بوده و شهرداری های مناطق جنوب استان فارس نتوانسته اند این تاثیر را کنترل کنند.
این موضوع بیانگر اهمیت توجه به رعایت الگوی مصرف انرژی در شهرداری ها است همچنین در بخش درآمدها نیز افزایش قابل توجه درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده، حاصل شده است. اما در بخش تاثیرات غیر مستقیم و در بخش درآمدها، شهرداری دچار نوسانات شدید ماهانه درآمدی شده است. بخشی از این نوسان ناشی از عدم اطمینان در بازار مسکن و تغییرات بازارهای مالی در دوران هدفمندی یارانه ها بوده است.
منبع: هفته نامه سپهر فارس
7375/ 2027
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها انرژی درآمد شهرداری مالیات بر ارزش افزوده هدفمندی یارانه ها جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۳۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آرای کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون فوتبال، آرای صادره به شرح زیر است:   با توجه به شکایت کیوان یاراحمدی از باشگاه شهرداری بندرعباس، این باشگاه به پرداخت مبلغ ۳۱۳ میلیون ریال بابت اصل خواسته و مبلغ ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۹۵۰ ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم شد.   در پرونده شکایت عقیل کعبی از باشگاه مس رفسنجان، این باشگاه به پرداخت مبلغ ۷ میلیارد ریال بابت اصل خواسته و مبلغ ۱۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم شد.   در پی شکایت حمید عبدالوند از باشگاه نود ارومیه، این باشگاه به پرداخت مبلغ ۲۳۰ میلیون ریال بابت اصل خواسته و مبلغ ۸ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم شد. همچنین کمیته وضعیت نسبت به دعوی خواهان به میزان یک میلیارد و ۴۰ میلیون ریال قرار رد صادر کرد.

دیگر خبرها

  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • پرداخت بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی
  • اعلام آرای کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟
  • هدفمندی معافیت‌های مالیاتی با سقف گذاری معافیت‌ها
  • هزینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گرمسار چقدر است
  • ۷۰ درصد از مردم از کارت شخصی سوخت استفاده می‌کنند