Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - روزنامه فرانسوی « لوپاریزین » در گزارشی با اشاره به تداوم اعتراضات مردمی علیه سیاست های اقتصادی دولت «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه این پرسش را مطرح کرد که آیا می توان برای اعتراض های فرانسه، آینده ای سیاسی متصور شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ؛ در این گزارش که در پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لوپاریزین منتشر شده آمده است : از شنبه پنجم ژانویه باردیگر اعتراض های خیابانی جلیقه زردها آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

50 هزار نفر در سراسر فرانسه در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه راهی خیابان ها شدند اما هنوز معترضان یک چهره مرکزی که حول آن متحد شوند، ندارند.
در هشتمین هفته پیاپی از اعتراض های جلیقه زردها، برای نخستین بار اتفاق هایی روی داد و تصاویر آن در رسانه های خبری منتشر شد که هیچگاه سابقه نداشته است.در واقع باید گفت گرچه از پویایی و کمیت معترضان در مقایسه با هفته های قبلی کمتر شده است اما آنها خشن تر و تندتر شده اند.
اما اکنون بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی این پرسش را مطرح می کنند که اعتراض های کنونی به کجا می انجامد؟
سوال اصلی این است که این حرکت چگونه می خواهد پایدار باشد و صحنه سیاسی کشور را متاثر سازد؟
معترضان می گویند اگر قرار است این جنبش بر روند سیاست گذاری های فرانسه تاثیر گذار باشند، باید به نوعی در صندوق های رای گیری تاثیر گذار باشند. یکی از دورنماهایی که می توان برای این جنبش متصور شد، سازماندهی بهتر و تلفیق با یک حزب سیاسی برای تاثیر گذاری بر صندوق های رای گیری است.
در این میان یک نکته مسلم است و آن اینکه بسیاری در این فکرند که این جنبش سرنوشتی مانند جنبش اعتراضی در ایتالیا موسوم به 'پنج ستاره' پیدا کند که بعد از اینکه در صحنه عمومی و سیاسی ایتالیا مطرح شد در ائتلاف با حزب لیگا تحت رهبری سالوینی وارد قدرت شد.
البته تنها موضوعی که معترضان فرانسوی از آن رنج می برند، نداشتن یک ساختار منسجم و چهره یا چهرهای رهبری کننده در مقایسه با ایتالیایی ها است.
ایتالیایی ها از همان آغاز بازیگر جذاب این کشور 'بپه گریلو' را در راس داشتند. آیا در فرانسه چهره مشابهی وجود دارد؟ فعلا پراکندگی زیاد جنبش در فرانسه مانع از بروز یک چهره رهبری کننده در راس آن شده است.
واقعیت این است که جنبش معترضان دولتی در فرانسه اگر نتواند در هفته های آینده صف خود را از خرابکاران و آسیب زنندگان به اموال عمومی و خصوصی جدا کند و همچنین رهبر و سخنگوی جامعی نداشته باشد ، در صحنه سیاسی کشور آینده ای نخواهد داشت.
در حالی که به نظر می رسد 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه با وعده هایش توانسته است آتش خشم مخالفان خود را تا حدودی خاموش کند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این آتش زیر خاکستری است که با گذشت زمان ؛ دوباره زبانه خواهد کشید.
مکرون برای خاموش کردن آتش خشم مخالفان وعده های زیادی به آنها داده است اما پیش‌بینی می‌شود که دولت وی برای عملی کردن وعده‌ افزایش حداقل حقوق به میزان صد یورو، به 10 میلیارد یورو نیاز داشته باشد.
وعده پرداخت پاداش فوق العاده‌ ازسوی شرکت‌ها و همچنین کسر نکردن مالیات از دستمزد ساعات اضافه‌کاری، بحث‌های داغی را میان دولت و مخالفان این وعده‌ها برانگیخته است.
رئیس جمهوری فرانسه از ابتدای دوران ریاست جمهوری خود اغلب ازسوی منتقدانش متهم می شود که رئیس جمهوری ثروتمندان است.
گرچه بسیاری از معترضان، مکرون را بی تفاوتی به مطالبات خود محکوم می کنند اما در حقیقت در کاخ الیزه این بحران تنها موضوعی برای نگرانی رئیس جمهوری است که تمام برنامه های رسمی خود را متوقف کرده است و اکنون با چالش بزرگی به نام 'جلیقه زردها' روبرو شده است.
اروپام**9041** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فرانسه جليقه زردها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۵۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) اعتراض ارامنه به توافق مرزی با جمهوری آذربایجان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض
  • (ویدئو) اعتراض ارامنه به توافق مرزی با جمهوری آذربایجان
  • جمهوری‌خواهان اعزام پلیس برای سرکوب دانشجویان را خواستار شدند
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد
  • وزارت خارجه قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد
  • پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید
  • شرکت بیمه طرفدار صهیونیست‌ها هدف معترضان خشمگین فرانسوی
  • حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد
  • جزئیات سفر رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ترکیه