Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: خاطرات سفرهای خانواده‌های ایرانی را که ورق بزنید تا جایی که چشم کار می‌کند مسافرت‌های تابستانی است و تعطیلات عید و بهار که زمینه سفرهای دسته‌جمعی فراهم می‌شود؛ اما پاییز و زمستان کمتر شاهد استقبال از جاذبه‌های برفی و رونق گردشگری زمستانی هستیم.

این در حالی است که استان‌های مختلف کشورمان دارای ظرفیت‌های متعدد و زیادی در حوزه گردشگری زمستانی هستند که می‌توان با فعال کردن این قابلیت‌ها بستر درآمدزایی در این بخش و رونق اشتغال را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این رابطه با بیان اینکه اجرای طرح تعطیلات زمستانی مدارس در رونق گردشگری نقش پررنگی دارد، تأکید کرد: «با اجرای این طرح اوجی دیگر مانند ایام عید در صنعت گردشگری استان‌های جنوبی کشور ایجاد می‌شود زیرا نیمه دوم سال شرایط این استان‌ها از نظر دمای هوا و... مطلوب می‌شود.»

مونسان در پاسخ به اینکه آیا جاده، راه و مراکز اقامتی برای اجرای طرح تعطیلات زمستانی آماده هستند، بیان کرد: «در ایام عید که زمان پیک سفر است نیاز مسافران در حوزه راه، جاده، خطوط حمل‌ونقل هوایی، ریلی و... فراهم می‌شود این در حالی است که در تعطیلات زمستانی تعداد مسافران از ایام نوروز بیشتر نیست.»

وی تصریح کرد: «ایجاد اشتغال، درآمد و رونق بازار ازجمله مهم‌ترین عواید اجرای این طرح است، با اجرای طرح تعطیلات زمستانی، گردشگری کشور پس از ایام نوروز دوباره در اوج قرار می‌گیرد، بنا بر اظهارنظرها در ایام نوروز سال ۹۷، گردش مالی حاصل از گردشگری داخلی در کشورمان ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که با این طرح می‌توانیم در نیمه دوم سال نیز شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم.»

زمستان فرصتی برای جذب گردشگر در همدان

زمستان و فصل سرما که در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین همدان از راه می‌رسد کم‌کم حضور مردم در دامنه‌ها و قله‌های کوهستان الوند جلوه دیگری به خود می‌گیرد چراکه ظرفیت گردشگری زمستانی در مناطق برفی کشور ازجمله همدان رخ می‌نماید.

همدان یکی استان‌هایی است که بهترین آب‌وهوا را در بین استان‌های کشور دارد به‌طوری‌که در شش ماه نخست سال آب و هوایی دلپذیر و بهاری دارد و دمای متعادلی را تجربه می‌کند و حتی در اوج تابستان که مردم در بسیاری از استان‌ها از گرمای بسیار بالا رنج می‌برند و به کولرهای گازی و آبی رو می‌آورند همدانی‌ها به نسبت هوای مطبوع و دلپذیری را تجربه می‌کنند که به همین علت میزان ورود گردشگر نیمه نخست سال در همدان بسیار چشمگیر است.

اما چند سالی است که مسئولان استان همدان از روی دیگر سکه در این زمینه نیز استفاده می‌کنند و در شش‌ماهه دوم سال که هوای این استان شاهد سرما و ریزش برف است نیز برنامه‌هایی برای جذب گردشگر دارند.

در همین راستا مسئولان با ارائه راهکارهایی نظیر برگزاری جشنواره‌های زمستانی به دنبال آن هستند که پویایی گردشگری را با برگزاری این دست جشنواره‌ها در همدان حفظ کنند چراکه برف و کوهستان الوند فرصت ارزشمندی است که اگر به‌درستی از آن استفاده شود منابع درآمدی سرشار را عاید این منطقه خواهد کرد.

همدان با داشتن پتانسیل ورزش‌های زمستانی می‌تواند به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری زمستانی در کشور معرفی و انتخاب شود آنچه مسلم است اینکه امروزه ورزش می‌تواند به رشد گردشگری به‌ویژه در استانی که داعیه سرآمدی در برخی رشته‌ها را دارد؛ کمک کند کما اینکه دور از انتظار نیست اگر عنوان کنیم همدان باید با داشتن پتانسیل ورزش‌های زمستانینظیر پیست اسکی تاریک دره و کوهستان الوند که راحت‌ترین فضای دسترسی از شهر را نیز دارند می‌تواند به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری زمستانی در کشور معرفی و انتخاب شود.

امروزه در سطح جهان و در کشورمان تعداد علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی کم نیست و این موضوع در استان همدان نیز قابل‌توجه است و ازآنجاکه معمولاً گردشگری ورزشی را به ۳ نوع گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژیک تقسیم می‌کنند همدان می‌تواند در هر ۳ نوع این گردشگری ورزشی فعال باشد.

به اعتقاد کارشناسان برگزاری یک رویداد خاص و مهم در رشته اسکی و در پیست تاریک دره می‌تواند کمک بزرگی به ورود گردشگران به همدان کند و از طرفی هیئت کوهنوردی نیز می‌تواند با دعوت از گروه‌های کوهنوردی داخلی و خارجی کوهستان الوند را به‌عنوان یکی از بهترین کوهستان‌های کشور برای صعود زمستانی معرفی کند.

پرواضح است که با فهم درست از گردشگری زمستانی و همکاری میراث فرهنگی استان همدان و دستگاه متولی ورزش می‌توان در این زمینه قدم‌های خوبی را برداشت تا گردشگران در زمستان هم برای سفر به همدان رغبت نشان دهند.

کوهستان الوند و پیست تاریک دره ظرفیت‌هایی تمام‌نشدنی

یکی از کارشناسان حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش ورزش و زمستان در توسعه گردشگری اظهار داشت: گردشگری ورزشی یک بازار روبه رشد است که شهرها و کشورهای زیادی در تلاش هستند تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها، سهمی از این بازار پرسود داشته باشند.

علیرضا موحدی افزود: گردشگری ورزشی درواقع سفر به اقصی نقاط دنیا برای شرکت در یک رویداد یا فعالیت ورزشی یا تماشای یک مسابقه‌ ورزشی است که اگر این رویداد در ورزش‌های زمستانی دنبال شود پویایی گردشگری در زمستان نیز محقق خواهد شد.

موحدی با بیان اینکه استان همدان با جاذبه‌های متعدد بهترین مقصد برای گردشگران داخلی و خارجی است اما شاهد هستیم در زمستان به دلیل برودت شدید هوا و ریزش برف ورود گردشگر به همدان کاهش پیدا می‌کند، گفت: در این موقعیت ورزش می‌تواند کمک بسیاری به گردشگری زمستانی همدان داشته باشد.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به گردشگری ورزشی در زمستان بیان کرد: کوهستان الوند و پیست اسکی تاریک دره پتانسیل و ظرفیت بسیار مهم در رشد گردشگر به همدان در فصل زمستان هستند که می‌توانند مسئولان بر روی این دو سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهند.

زیبایی‌ها همدان را در فصل زمستان معرفی کنیم

وی عنوان کرد: اگر شاهد برگزاری و میزبانی‌های خوب رشته ورزشی اسکی در همدان باشیم گردشگران زیادی حتی از خارج کشور جذب همدان خواهند شد و می‌توانیم زیبایی‌های همدان را در فصل زمستان معرفی کنیم.

موحدی با اشاره به کوهستان الوند بیان کرد: در دنیا علاقه‌مندان به رشته‌های کوهستانی بسیار زیاد هستند و باید با تبلیغ کوهستان الوند به‌عنوان بهترین کوهستان برای صعود زمستانی از تمامی کوهنوردان برای تجربه کوهنوردی زمستانی در کوهستان الوند دعوت کنیم.

این کارشناس حوزه گردشگری افزود: همچنین می‌شود جشنواره آدم‌برفی را به دلیل بارش کم در سطح شهر در منطقه گنج‌نامه یا میدان میشان با حضور علاقه‌مندان برگزار کرد و باید پویایی را در این دو منطقه ایجاد کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقشه ورزش در توسعه گردشگری اظهار داشت: امروزه گردشگری در تمام دنیا به یک صنعت عظیم و بسیار سودآور تبدیل‌شده که ورزش نیز از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند به رشد گردشگر کمک کند.

محسن جهانشیر با بیان اینکه همدان در زمستان با داشتن پیست تاریک دره به‌عنوان سومین پیست مطرح کشور و پناهگاه میدان میشان به‌عنوان بهترین پناهگاه کوهستانی کشور و امکانات بسیار فراوان در جذب گردشگر ورزشی در زمستان حرف برای گفتن دارد، گفت: باید همه در راستای جذب گردشگر تلاش کنیم.

تلاش همدان برای میزبانی اسکی آلپاین

وی بابیان اینکه باید درزمینهٔ گردشگری ورزشی برنامه‌ریزی‌های صحیح صورت گیرد، گفت: در بحث ورزش اسکی با توجه به اینکه رئیس فدراسیون این رشته سال‌های بسیار زیادی مدیرکل ورزش همدان بوده و عرق خاصی نیز به این شهر دارد باید بتوانیم با یک برنامه‌ریزی خوب میزبانی اسکی آلپاین را در همدان برگزار کنیم.

جهانشیر بابیان اینکه در این روزها در بیشتر استان‌های کشور سرما و برف دیده می‌شود اما آنچه مسلم است اینکه ورزش باوجود برف تعطیل نمی‌شود، گفت: باید با برنامه‌ریزی و تغییر نگرش‌ها؛ ورزش استان همدان را در فصل زمستان پویاتر کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بابیان اینکه با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم به تمام اهدافمان در این زمینه دست پیدا کنیم، بیان کرد: هیئت‌های ورزشی استان باید در فصل زمستان‌ها برنامه‌های متعددی برگزار کنند.

نایب‌رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش ورزش‌های زمستانی در توسعه گردشگری همدان اظهار داشت: طی سال‌های قبل تلاش شد تا با برگزاری جشنواره زمستانی موتور گردشگری همدان در زمستان به حرکت دربیاید اما در این میان ضعف‌هایی وجود داشت.

عباس چشمه قصابانی بابیان اینکه متولیان پایه برگزاری جشنواره زمستانی را به بارش برف گره می‌زدند و درزمانی که برف نمی‌بارید شاهد بی‌رمقی جشنواره زمستانی بودیم، افزود: اگر بخواهیم در این زمینه از تجربیات سایر کشورها بهره ببریم نباید برگزاری جشنواره را به یک اتفاق گره بزنیم.

برگزاری جشنواره غذاهای داغ در سرمای زمستان

وی بابیان اینکه در کشور روسیه نیز در زمستان جشنواره زمستانی برگزار می‌شود که پایه آن بهره‌برداری از سرما است، گفت: بارها دیده‌شده در سرمای موجود جشنواره غذاهای داغ برگزار می‌کنند و این نیز نوع دیگری از نگاه به جشنواره‌های زمستانی است.

وی بابیان اینکه باید از سرمای زمستان همدان استفاده کرد، گفت: بارش برف نه‌تنها در همدان بلکه در کل کشور در زمستان کم شده اما همواره سرما در زمستان در همدان وجود داشته و می‌توانیم به‌طور مثال در پیاده راه بوعلی شب‌ها جشنواره غذاهای داغ برگزار کنیم که به‌طورقطع شاهد استقبال خوبی خواهیم بود.

کوهستان الوند بهشت کوهنوردان برای صعودهای زمستانی

نایب‌رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان با اشاره به وجود برف در کوهستان الوند بیان کرد: کوهستان الوند می‌تواند مرکز گردشگری زمستانی همدان باشد و به کشور معرفی شود چراکه همواره کم یا زیاد هرساله شاهد ریزش برف در ارتفاعات همدان هستیم و باید با مانور دادن روی بحث ورزش؛ توریست‌های قابل‌توجهی را به همدان جذب کنیم.

وی بابیان اینکه هفته‌ای نیست که در کوهستان الوند تیمی خارج از استان به ارتفاعات الوند صعود نکند  به‌طوری‌که به قطعیت می‌توان گفت بهشت کوهنوردی در زمستان؛ کوهستان الوند است، گفت: کوهستان الوند به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر نزدیکی به شهر و امکانات بسیار عالی در مناطق صعود مانند پناهگاه میدان میشان که از مجهزترین پناهگاه‌های کوهستانی ایران است، ظرفیتی برای توسعه گردشگری زمستانی است.

میزبانی از ۳۰۰۰ توریست به‌صورت هفتگی در کوهستان الوند

چشمه قصابانی بابیان اینکه می‌توانیم هفته‌ای حداقل ۲ هزارتا ۳ هزار توریست را در کوهستان الوند داشته باشیم، گفت: در زمستان علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی نسبت به فصل تابستان کمتر که نمی‌شود هیچ حتی بسیار بیشتر نیز می‌شود.

نایب‌رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان یادآور شد: باید بتوانیم از این پتانسیل ورزش کوهنوردی در توسعه گردشگری استان در فصل زمستان بهره ببریم اما این امر نیازمند تبلیغات وسیع است.

با این تفاسیر پرواضح است که تقویت انگیزه مردم برای روی آوردن به ورزش‌های زمستانی و از سوی دیگر جذب گردشگران زمستانی نیازمند تبلیغات وسیع است کما اینکه از تأمین امکانات برای رقم خوردن این اتفاق نیز نباید غافل شد.

در این میان پیست اسکی تاریک دره همدان که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرارگرفته و در بین پیست‌های اسکی کشور، کم‌ترین مسافت را تا مرکز شهر دارد ظرفیتی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت و باید با توجه به آنچه در این منطقه وجود دارد برای جذب گردشگر زمستانی تلاش کرد.

کد خبر 4506930

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل ورزش و جوانان همدان پیست اسکی گردشگری کوهنوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: زیبایی حوض‌های وسط حیاط هر سال با آمدن بهار صدچندان می‌شد و صاحب خانه دورتا دورش را با گلدان‌های سفالی و گل‌های شمعدانی چشمنواز می‌کرد. در آن روزها برای همین حوض‌های فیروزه‌ای شغلی وجود داشت که به آب‌حوضی معروف بود. آب‌حوض‌کش وظیفه داشت تا آب حوض را خالی و دیواره حوض را تمیز کند. هر سال با ‌پایان فصل زمستان و نزدیک شدن به بهار این شغل رونق بیشتری پیدا می‌کرد. چون فصل زمستان آب حوض حیاط خانه از سرما یخ می‌بست و یا با برگ‌های خشک‌شده پر می‌شد، نظافت حوض‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظافت خانه به حساب می‌آمد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آب‌حوضی علاوه بر اینکه حوض‌ها را تمیز می‌کرد، وظیفه نظافت آب‌انبار خانه‌ها را هم برعهده داشت. این شغل بیشتر به‌صورت دوره‌گردی بود. یعنی آب‌حوضی‌ها جای ثابتی نداشتند. در کوچه و خیابان‌های محله‌های تهران پیاده قدم می‌زدند و فریاد می‌کشیدند: «آب حوض می‌کشیم، آااب‌حوووضیییه» برخی از آنها البته فرش هم می‌شستند.»

بیشتر این کارگران جزو مهاجرانی بودند که از شهرهای دیگر به تهران می‌آمدند و وضع مالی خوبی نداشتند. به پیت‌های فلزی دسته‌های آهنی می‌چسباندند تا بتوانند به راحتی آب حوض را خالی کنند. اغلب آنها به‌صورت گروهی کار می‌کردند. مثلاً یکی آب حوض را خالی می‌کرد، دیگری لجن‌های کف حوض را تمیز و نفر سوم زباله‌ها را از خانه بیرون می‌برد.

نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، می‌گوید: «درباره آب‌حوض‌کش‌های تهران ضرب‌المثلی وجود دارد. این شغل از مشاغلی بود که با آب ارتباط داشت و نظافت حوض‌ها و آب‌انبارها را با مهارت انجام می‌دادند، اما از آنجا که آنها اغلب آب‌حوضی‌ها ژولیده و کثیف بودند، در میان عموم مردم چندان مورد احترام قرار نمی‌گرفتند. از طرفی، چون حوض‌ها در فصل زمستان یخ می‌بستند و یا با زباله و برگ ‌پر می‌شدند، اگر شی‌ئ گرانقیمتی مثل انگشتر و... صاحبخانه در آن می‌افتاد نمی‌توانست آن را پیدا کند و در نتیجه چشم امید داشت تا زمان تخلیه آب حوض، شیء مورد نظر توسط آب‌حوضی پیدا شود.

حدادی می‌افزاید: «آب‌حوضی‌ها هم پاچه‌های شلوار را بالا می‌دادند و پا را در آب حوض فرو می‌بردند و به آرامی راه می‌رفتند تا اگر شیئی به پایشان خورد متوجه شوند، اما متأسفانه برخی اشیای گرانقیمت پیداشده را تحویل نمی‌دادند. از این‌رو اگر فردی چندان اعمال درستی نداشت و روراست نبود به او «پاچه ورمالیده» می‌گفتند که حکایت از همان پاچه‌های بالازده آب‌حوضی‌ها در آب کثیف حوض را دارد.»

کد خبر 844272 برچسب‌ها هویت شهری خبر مهم همشهری محله

دیگر خبرها

  • خودنمایی زمستان در بهار سمیرم
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • 5 تا از بهترین ایالت‌های آمریکا
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • جاذبه های گردشگری شهرستان آبدانان
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید!/ سرما در راه
  • سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود