Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مطمئنا تا کنون بارها درگاه‌های کنار لپ‌تاپ و یا پشت کیس رایانه خود را مشاهده کرده‌اید ولی ممکن است از تعدادی از این درگاه‌ها تاکنون استفاده نکرده باشید و از کاربرد آن‌ها آگاهی نداشته باشید لذا در ادامه این گزارش قصد داریم شما را با درگاه‌های مختلف رایانه آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدادی از درگاه‌های لپ‌تاپ مانند درگاه USB به دلیل کاربرد روزمره و فراوان بسیار شناخته شده هستند. آشنایی با کاربرد درگاه‌ها و وسایل الکترونیکی قابل اتصال به آن‌ها می‌تواند در بسیاری از اوقات کار با رایانه را امری کمک کننده بسازد. هر کدام از این درگاه‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند به عنوان مثال درگاهی برای اتصال نمایشگر به لپ‌تاپ و درگاهی نیز برای اتصال آداپتور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: درگاه‌های مختلف رایانه را بشناسید +تصاویر (قسمت سوم)

شاید تا کنون برای شما پیش آمده باشد که بخواهید دستگاهی خاص را به لپ‌تاپ خود متصل کنید ولی به دلیل عدم آشنایی با کابل اتصال یا پورت مربوطه نتوانسته‌اید اتصال را به درستی انجام دهید. البته تعداد و کاربردهای پورت‌های لپ‌تاپ‌های مختلف ممکن است با هم متفاوت باشد ولی در حالت کلی جایگاه‌های مشخصی برای اتصال دستگاه‌هایی مانند چاپگر، تلویزیون و ... در همه لپ‌تاپ‌ها وجود دارد.

اهمیت پورت‌های اتصال در لپ‌تاپ زمانی درک می‌شود که باتوجه به نیازمان بخوانیم دستگاهی را به رایانه وصل کنیم و آن زمان اگر دریابیم هیچ‌گونه جایگاه خاصی برای اتصال دستگاه مورد نظر به رایانه وجود ندارد مطمئنا دچار مشکل می‌شویم. با توجه به اهمیت به سزای جایگاه‌های اتصال در رایانه‌ها در ادامه به معرفی و بررسی نقش انواع پورت‌های رایانه می‌پردازیم.

این آخرین قسمت  از سری گزارش‌های آشنایی با درگاه مختلف رایانه و کاربرد آن‌ها است امیدواریم با مطالعه و استفاده از این گزارش‌ها در هنگام نیاز برای استفاده از این درگاه‌ها و یا اتصال دستگاه‌های جانبی به رایانه رومیزی و لپ‌تاپ دیگر دچار ابهام و سردرگمی نشوید. سعی کردیم در تمامی قسمت‌های آشنایی با درگاه‌های مختلف رایانه کاربرد پورت‌های مختلف به زبانی ساده بیان شود تا تمامی کاربران با هر سطح دانش از رایانه، مفاهیم را به خوبی درک کنند.

پورت Micro USB

درگاه Micro USB بیشتر برای شارژ گوشی و تبلت به کار می‌رود و احتمالا کمتر آن را در لپ‌تاپ و رایانه مشاهده کرده‌اید. درگاه میکرو یو‌اس‌بی نوع ۲.۰ سرعتی برابر ۴۸۰ مگابایت برای انتقال داده دارد. البته بعضی از دستگاه‌های حافظه جانبی به نوع ۳.۰ این درگاه مجهز هستند. نرخ انتقال داده در درگاه میکرو یو‌اس‌بی نوع ۳.۰ سریع‌تر از نوع ۲.۰ آن است. در صورت عدم امکان استفاده از پورت Micro USB Type 2.0 کافی است با تهیه یک مبدل به راحتی دستگاه‌های مورد نظر خود را به رایانه و یا لپ‌تاپ وصل کنید.

پورت Mini USB

درصد استفاده و کاربرد درگاه Mini USB بسیار کمتر از Micro USB است و این درگاه به جز در مواردی مانند بعضی از حافظه‌های جانبی، کنسول‌های بازی مانند PS3 و دستگاه‌های جانبی خاص دیده نمی‌شود. در واقع شما هرگز درگاه Mini USB در لپ‌تاپ، رایانه رومیزی، گوشی و تبلت مشاهده نمی‌کنید اما به راحتی می‌توانید با استفاده از یک کابل Type A یا Type C دستگاهی دارای پورت Micro USB را به دستگاهی با پورت Mini USB وصل کنیم.

پورت Thunderbolt 3

درگاه Thunderbolt 3 سریع‌ترین پورت موجود در جهان است که می‌تواند با سرعتی برابر ۴۰ گیگابایت بر ثانیه به انتقال داده بپردازد یعنی چاهر برابر سریع‌تر از USB 3.1 نسل دوم است. درگاهی با چنین سرعتی توانایی اتصال دو مانیتور برای نمایش تصاویر با کیفیت 4K را دارد. بسیاری از تولید‌کنندگان بزرگ لپ‌تاپ در جهان در محصولات جدید خود این پورت را تعبیه کرده‌اند. تاندربولت نوع ۳ می‌تواند برای اتصال گرافیک جانبی که در هنگام اجرای بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت بسیار بالا کاربرد دارند به رایانه و یا لپ‌تاپ وصل شود.

تاندربولت نوع ۳ نسخه ارتقا یافته و بسیار پیشرفته USB Type C است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ روی برخی از لپ‌تاپ‌ها قرار گرفت. البته نسل‌های گذشته تاندربولت مانند Thunderbolt 2 و نسل اول آن در دستگاه‌های بسیار محدودی وجود داشتند. در صورت نبودن درگاه اتصال تاندربولت نوع ۳ در رایانه می‌توان از مبدل برای اتصال استفاده کرد.

پورت VGA

این درگاه به عنوان پدربزرگ پورت‌های ارائه فایل‌های تصویری در رایانه شناخته می‌شود و برای اولین با در سال ۱۹۸۷ بر روی رایانه به کارگیری شد. این درگاه هنوز هم در بسیاری از رایانه‌های رومیزی وجود دارد. اما به دلیل بزرگی و وجود ۱۵ پین اتصال در درگاه VGA امروزه دیگر کاربران این پورت را بر روی لپ‌تاپ‌ها مشاهده نمی‌کنند.

اتصال از طریق درگاه VGA نوعی اتصال آنالوگ است و به همین دلیل در صورت استفاده از کابل‌های بلندتر از حد استاندار ممکن است در طولانی مدت سیگنا‌ل‌های ارسالی باعث تخریب کابل شوند. به علت عدم وجود این درگاه در لپ‌تاپ‌های امروزی کاربران ناگزیر هستند با خرید یک مبدل VGA به DVI به قیمت ۱۰ دلار از این درگاه استفاده کنند.

گزارش از علیرضا باجلان

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهترین ها صفحه کلید رایانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۸۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی آرند، در نشست با دبیر اجرایی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی کشور افزود: کمبود فضای فیزیکی، تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی، کمبود اعتبار و نداشتن سرویس بهداشتی کافی به خصوص در مدارس مختلط استان از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش استان است.

وی ادامه داد: همچنین دو هزار رایانه در هنرستان‌های استان نیاز به تعمیر دارند و برای تعمیر و نوسازی این تعداد رایانه نیازمند کمک و همراهی قرارگاه عدالت تربیتی کشور با کمک سایر گروه‌های جهادی و خیران هستیم.

جمالی آرند اضافه کرد: کیفیت بخشی به نظام آموزشی استان، یکی از اولویت‌های کاری مجموعه آموزش و پرورش بوده و در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و کیفیت بخشی به نظام‌ تعلیم و تربیت این استان کلاس‌های فوق برنامه درسی برای دانش آموزان، کارگاه توانمندسازی ویژه مدیران و معاونان آموزشی مدارس و کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی سازی ویژه دبیران متوسطه استان برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • جشنواره‌ای مستقل برای استریمرها برگزار می‌شود
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • دانلود قسمت ۴ سریال اکازیون (قسمت 4 چهارم اکازیون) با ترافیک نیمه رایگان
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • کاغذبازی مجوزها در خط پایان
  • بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری
  • دانلود سریال اکازیون قسمت 4 چهارم ( دانلود قسمت ۴ اکازیون ) کامل با حجم رایگان
  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟