Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد سه شنبه شب از شورای امنیت خواست با استقرار 75 ناظر بر روند آتش‌بس صلح در الحدیده یمن به مدت 6 ماه موافقت کند.

به گزارش رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد متشکل از 5 عضو دائم و 10 عضو غیر دائم 20 ژانویه سال جاری (30 دی ماه) در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابر گزارش دیپلمات های خارجی در سازمان ملل متحد، هنوز هیچ یک از اعضای شورای امنیت موافقت خود را با طرح گوترش اعلام نکرده اند.
نظارت اولیه بر روند آتش‌بس الحدیده زیر نظر تیم «پاتریک کامائرت» ژنرال هلندی انجام می شود که ماموریت 30 روزه وی در بیستم ژانویه پایان می یابد.
تعداد نیروهای سازمان ملل که زیر نظر کامائرت بر روند آتش بس در الحدیده یمن نظارت می کنند مشخص نیست، اما سازمان ملل اعلام کرده که این نیروها مسلح نیستند و لباس یونیفرم ندارند.
شورای امنیت در اواخر سال 2018 به گوترش پیشنهاد کرد، تیم نظارتی بیشتری بر آتش بس در بندر الحدیده مستقر کند.
قرار است که «مارتین گریفیث» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و «مارک لوکوک» هماهنگ کننده کمک‌های سازمان ملل روز چهارشنبه گزارش خود را درباره اوضاع یمن به شورای امنیت ارائه کنند.
در پیش نویس قطعنامه ای که گوترش در 31 دسامبر ( 10 دی ماه) ارائه کرده است، تیم جدید 75 نفر می باشد که بر انجام تعهد طرفین درگیری به توافق صلح، نظارت خواهند کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از همسایگان یمن خواست که با فراهم کردن امکان عبور سریع و آزاد نیروهای ناظر و کمک رسانی سازمان ملل متحد به یمن به ناظران بین المللی کمک کنند.
پس از گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز جنگ یمن، چهارمین دور مذاکرات صلح در این کشور، 15 آذر ماه با میانجیگری «مارتین گریفیث» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد.
نمایندگان جنبش انصارالله و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از بندر الحدیده ظرف 14 روز دست یافتند.
بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌ها از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز پس از امضای توافقنامه صلح استکهلم با اجماع، پیش نویس قطعنامه ای برای استقرار ناظران بین المللی در الحدیده یمن را تصویب کرد.
شبس**9363**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آنتونيو گوترش شوراي امنيت الحديده يمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۹۹۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، فضل‌الله رحمتی ظهر چهارشنبه در ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته بازار شب عید و ماه مبارک رمضان در استان بدون هیچ مشکلی تأمین شد.

وی افزود: در این ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۳ روز بازار، ۱۵ بازارچه، ۱۰ نمایشگاه و ۹۹۱ فروشگاه در سطح چهارمحال و بختیاری تشکیل و به مردم ارائه خدمت کردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در راستای تقویت سامانه ۱۲۴ طرح بازرسان و ناظران افتخاری در دستور کار است که با اجرای آن مردم و شهروندان عادی وارد سامانه شده و کد ارجاع برای انجام نظارت، می‌گیرند.

کد خبر 6086437

دیگر خبرها

  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • هشدار احمدیان به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  •  تأسف فرانسه از افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • سازمان ملل خواستار تحقیق بین المللی درباره گور‌های جمعی شد
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • بررسی مشکلات آموزشی شهر مجومرد
  • مکرون: فرانسه خواستار استقرار آتش‌بس فوری و پایدار در غزه است
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند