Web Analytics Made Easy - Statcounter

ورود گسترده نیروهای آمریکایی به عراق، تحقیر جان بولتون توسط اردوغان، آغاز فعالیت نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه و بازداشت 100 نظامی در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دیدار رئیس «موساد» با سران سازمان‌های اطلاعاتی عربی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» گزارش داد که «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» اوایل دسامبر گذشته در پایتخت یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با سران سازمان‌های اطلاعاتی عربستان سعودی، امارات و مصر دیدار داشته است.

بر اساس این گزارش، محور اصلی این دیدار بررسی گام‌های کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران و ترکیه بوده است.

ماه پیش نیز شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی فاش کرده بود که «یوسی کوهن» رئیس موساد، در سال ۲۰۱۷ بارها به عربستان سفر کرده و با مقامات سعودی دیدار کرده است.

این شبکه در خبر دیگری به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که دولت سعودی تجار صهیونیست را از داشتن ویزا برای سفر به عربستان معاف کرده است تا به هنگام ورود به این کشور، نیازی به ارائه ویزا به مأموران فرودگاه نداشته باشند.

ورود گسترده نیروهای آمریکایی به عراق 

نوری حمه علی مسئول نیروهای پیشمرگه در محور بردی فاش کرد که شماری زیادی از نیروهای آمریکایی به پادگان «کی۱» کرکوک وارد شده و خواستار تحویل آن شده اند.

وی افزود: نیروهای آمریکایی زیادی رهسپار پادگان کی۱ شده و اعلام کرده اند:« باید این پادگان را با توجه به اینکه مرکز نظامی جایگزین دیگری برای تمرکز ما نیست، به ما بدهید».

این مسئول نیروهای پیشمرگه بیان کرد: حضور نیروهای آمریکایی در این پادگان بر روابط پیشمرگه و نیروهای عراقی مثبت است.

نوری حمه گفت: بخشی از نیروهای آمریکایی که رهسپار پادگان کی۱ شده اند از سوریه و بخشی دیگر از الانبار آمده اند.

پادگان کی۱ در ۱۵ کیلومتری از کرکوک واقع است و نیروهای عراقی از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ در آن حضور دارند.

این در حالی است که برخی منابع نظامی عراقی از ورود گردان زرهی آمریکایی به پایگاه کی۲ در ناحیه الصینیه در بیجی در شمال استان صلاح الدین خبر دادند.

این منابع بیان کردند: این گردان شب گذشته به پایگاهی در ۱۴ کیلومتری بیجی در استان صلاح الدین وارد شده اند.

محمد خلیل فرماندار سنجار نیز از حضور آمریکایی ها در نوار مرزی عراق با سوریه خبر داده و اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی در کوه سنجار و ناحیه القحطانیه حضور دارند.

این در حالی است که قبلا «قاسم مصلح» فرمانده عملیات حشد شعبی در استان الأنبار در سخنانی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، وی گفت: امیدواریم که دولت عراق موضع قاطعانه ای را در قبال اقدامات تحریک کننده آمریکایی ها در کشور اتخاذ کند.

این فرمانده حشد شعبی ادامه داد: خبرهایی در خصوص احداث پایگاه های جدید آمریکایی در الانبار و صلاح الدین به گوش می رسد که نقض حاکمیت ملی عراق محسوب می شود.

وی اظهار داشت: ما خود به تنهایی قادر به حمایت و حفاظت از خاک و مرزهایمان هستیم و نیازی به وجود نیروهای بیگانه نیست.

تحقیر جان بولتون توسط اردوغان

یک روزنامه ترکیه‌ای می‌گوید که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، حاضر به دیدار با جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نشده است.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای دیلی صاباحبولتون آماده می‌شود که خاک ترکیه را ترک کند.

جان بولتون اکنون شب گذشته به ترکیه سفر کرد تا با مقامات ترکیه‌ای در خصوص وضعیت مناطق شمالی سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت‌وگو کند.

بولتون دیروز در سرزمین‌های اشغالی بود و تاکید کرده بود که با ترکیه در خصوص وضعیت کُردهای تحت حمایت آمریکا پس از این خروج صحبت خواهد کرد. شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از حمایت واشنگتن برخوردارند.

اردوغان امروز در سخنانی تاکید کرد که اظهارات روز گذشته بولتون در خصوص عملیات نظامی ترکیه در سوریه قابل پذیرش نیست.

ترکیه قصد دارد در پی خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، عملیاتی را در شرق فرات آغاز کند. دولت سوریه حضور ترکیه در خاک خود را غیرقانونی و خلاق قوانین بین‌المللی می‌داند.

آغاز فعالیت نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه

گیر پدرسن کار خود را به عنوان جایگزین «استفان دی میستورا» که بیش از چهار سال نماینده ویژه سازمان مل در امور سوریه بود، آغاز کرده است.

با اعلام سازمان ملل، کار پدرسن از روز دوشنبه (دیروز) به عنوان چهارمین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه آغاز شده است.

این دیپلمات نروژی، اواخر اکتبر سال ۲۰۱۸ رسما به این عنوان انتخاب شد. وی تا قبل از انتخاب به این سمت، به عنوان سفیر نروژ در چین فعالیت داشت.

«کوفی عنان» دبیرکل اسبق سازمان ملل و «الاخضر الابراهیمی»، اولین و دومین نماینده ویژه این سازمان در امور سوریه بودند و بعد از ناکامی در ماموریتشان، از این سمت کنار رفتند.

بازداشت 100 نظامی در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتا

نیروهای امنیتی ترکیه طی 48 ساعت گذشته 100 نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ بازداشت کردند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» این افراد که همگی نظامیان فعال در نیروهای مسلح ترکیه هستند، به دستور دادستانی کل استان آنکارا به اتهام عضویت در سازمان گولن بازداشت شدند.

این افراد همچنین به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

آنکارا سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۰۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد

به گزارش همشهری‌آنلاین ، روزنامه «حریت» فاش کرد ارتش ترکیه قصد دارد پس از اتمام سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور به عراق، عملیات زمینی گسترده‌ای را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در شمال عراق انجام دهد.

طبق نوشته این روزنامه، اردوغان امروز (دوشنبه) به عراق سفر کرد و پیش‌بینی می‌شود که ارتش ترکیه عملیات نظامی گسترده‌ای را در شمال عراق علیه حزب پ.ک.ک در ماه‌های تابستان انجام دهد.

اردوغان چندین مرتبه اعلام کرده بود که آنکارا انتظار دارد که مساله امنیت مرزهای ترکیه با عراق در فصل تابستان حل و فصل شود و ترکیه همچنین به دنبال آن است که گذرگاه امنی به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر داخل سوریه ایجاد کند.

این روزنامه ترکیه‌ای همچنین نوشت، آنکار پیش‌بینی می‌کند که به واسطه این عملیات تمامی طول مرزهای ترکیه با عراق که بالغ بر ۳۷۸ کیلومتر است به روی «تروریست‌ها» بسته شود.

در همین رابطه، «عبدالقادر سلفی» روزنامه‌نگار نزدیک به دولت ترکیه در سرمقاله خود در این روزنامه نوشت، «اردوغان گفت منطقه‌ای که امنیت مرزهایمان با عراق را تأمین می‌کند، می‌بندیم. ان‌شاءالله این تابستان مشکل مربوط به مرزهایمان با عراق را حل خواهیم کرد. بعد از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی گسترده‌ای علیه پ.ک.ک انجام می‌شود. این بار مفهوم این عملیات متفاوت خواهد بود.»

وی در ادامه نوشت: «برای اجرای این عملیات با مشارکت دولت مرکزی در بغداد، دولت اربیل و نیروهای حشد الشعبی برنامه‌ریزی می‌کنیم. نیروهای زمینی ترکیه با حمایت نیروی هوایی در اراضی عراق نفوذ خواهند کرد و هدف از این عملیات نیز ایجاد خط امن به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر داخل اراضی عراق است. حمله به پایگاه‌های ما در روزهای ۲۲ و ۲۳ دسامبر و ۲۴ ژانویه ایجاد این منطقه حایل را امری قطعی کرده است.»

رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در سفری رسمی بعد از حدود ۱۳ سال وارد بغداد شد. اردوغان با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با آن‌ها گفت‌وگو دارد. قرار است ۲۰ توافق‌نامه نیز میان ۲ کشور امضا شود. یک توافق‌نامه استراتژیک درباره آینده روابط ۲ کشور نیز امضا خواهد شد.

اردوغان همچنین قرار است به اربیل سفر کرده و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار کند. سفر وی یک روزه است و درباره همکاری ترکیه و عراق در زمینه مبارزه با «تروریسم» گفت‌وگو خواهد شد.

کد خبر 846396 منبع: ایسنا برچسب‌ها ترکیه خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان عراق

دیگر خبرها

  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • (ویدئو) رئیس‌جمهور عراق: حاکمیت عراق باید محترم شمرده شود
  • اردوغان: عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است
  • تعرض به شهر‌های عراق را نمی‌پذیریم
  • رئیس جمهور عراق به اردوغان:تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • اردوغان پس از ۱۳ سال وارد بغداد شد