Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، تازه ترین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی در چارچوب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان علاقه مندان موسیقی است. در این کنسرت علاوه بر اجرای چند قطعه مختلف، «کنسرتو گیتار یواخیم رودریگز» با تنظیم مهران روحانی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

منوچهر صهبایی درباره جزییات این اجرا بیان کرد: بخش اول برنامه‌ای که برای اجرا در جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر در نظر گرفته‌ایم، مربوط به آهنگسازان ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بخش در ۲ قسمت اجرا خواهد شد. در قسمت اول، یک اثر به اسم سوئیت «بیژن و منیژه» اثر حسین دهلوی اجرا خواهد شد و در قسمت دوم، «کنسرتوگیتار» اثری از یوآخیم رودریگز به اسم آلان خوئز را اجرا خواهیم کرد.

صهبایی با معرفی پدرام فلسفی به عنوان سولیست کنسرتوی گیتار این اجرا گفت: سمفونی یوآخیم رودریگز به اسم آران خوئس برای ارکستر بزرگ‌تری نوشته شده است اما مهران روحانی، این اثر را برای ارکستر زهی و گیتار تنظیم کرده است. ما در تمرین‌هایمان متوجه شده‌ایم که اجرای این قطعه بسیار سخت است اما تنظیم آن بسیار دلپذیر و خوب انجام شده است. بد نیست بدانید اجرای رودریگز با تنظیم مهران روحانی، اولین اجرای جهانی آن است البته قسمت دوم برنامه، یک قطعه به اسم «سمفونی روستایی» از آنتونیو ویوالدی، آهنگساز ایتالیایی خواهد بود و بعد از آن «سوئیت شماره سه» اثر اتوروینو که برای ارکستر زهی نوشته شده، اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: «سوئیت شماره سه اتورینو» روی تم‌هایی از قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی نوشته شده است. این آثار، برای ساز لوک ساخته شده بوده‌اند که سازی بسیار شبیه به گیتار است. اساسا هم ما به همین دلیل برنامه را طوری برگزار خواهیم کرد که ابتدا سولیست گیتار بر صحنه حاضر شود و بعد از آن قطعاتی که بر اساس ساز لوت نوشته شده است را اجرا خواهیم کرد. ضمن اینکه ما چند برنامه‌ دیگر هم داریم که اگر از برنامه‌ ما استقبال کنند، آنها را هم اجرا خواهیم کرد.

صهبایی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: فکر بسیار خوبی بود که امسال یکی از تم‌های جشنواره موسیقی فجر توجه به آثار آهنگسازان ایرانی باشد. من در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ میلادی در اروپا مقدار بسیار زیادی از وقت و انرژی‌ام را برای اجرای آثار سمفونیک آهنگسازان ایرانی، یعنی کسانی که برای ارکسترهای سمفونیک و فرماسیون‌های ارکسترال غربیِ چند صدایی آثاری نوشته بودند، صرف کرده و آثار بسیاری از آهنگسازان ایرانی را هم در کنسرت‌های مختلف اجرا کردم.

مدرس کنسرواتوار شهر فیلدکرش در پایان صحبت هایش بیان کرد: زمانی که در اروپا حضور داشتم  یکی از دغدغه‌های من این بود که در مجامع جهانی موسیقی به آثار آهنگسازان هموطنم توجه شود پس طبیعتا روشن است که در کشور خودم باید بیشتر به این آثار توجه شود. در موسیقی ایران، آهنگسازانی که در سطح موسیقی جهانی آثاری نوشته‌اند از حدود ۷۰، ۸۰ سال پیش بوده‌اند و هنوز هم آهنگسازانی هستند که در سطح موسیقی جهانی کار می‌کنند. با این‌ حال، این نقطه‌ قابل تاملی است که مدیریت امسال جشنواره موسیقی فجر تصمیم گرفته که بخش مهمی از جشنواره را به آثار آهنگسازان ایرانی اختصاص دهد.

 سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری با دبیری شاهین فرهت در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 4508119 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: ارکستر مجلسی ایران سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۱۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همخوانی علیرضا بیرانوند در کنسرت لُری «تال»

حضور علیرضا بیرانوند دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس در کنسرت گروه موسیقی لُری «تال» مورد توجه حاضران و همشهریانش در کنسرت قرار گرفت.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی کنسرت، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس شامگاه یکشنبه- ۲۶ فروردین ماه- با حضور در کنسرت لُری گروه «تال» به سرپرستی فرج علیپور حمایت همه جانبه خود را از همشهری‌هایش در پایتخت نشان داد و در اکثر لحظات حضورش در سالن، در حال همخوانی با حضار و گروه بود.

علیپور هنگام معرفی بیرانوند در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: قهرمان لُرستان امشب در کنسرت «تال» است و از این بابت خوشحالیم؛ علیرضا بیرانوند.

فرج علیپور خواننده، نوازنده کمانچه و بداهه‌نواز موسیقی مقامی لرستان، خواننده و از مشاهیر موسیقی لرستان است که در این کنسرت با تک نوازی‌های متعدد و درخشان با ساز کمانچه، بار دیگر درخشید و با تشویق و تحسین متعدد از سوی دوستدارانش در سالن مواجه شد.

کنسرت گروه موسیقی لُری «تال» به سپرستی فرج علیپور ۲۶ فروردین ماه سانس‌های ۱۹ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به روی صحنه رفت و شبی شاد و پرانرژی را برای مخاطبان این سبک از موسیقی اقوام ایران ساخت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حضور علیرضا بیرانوند به همراه فرزندش روی سکو‌های ورزشگاه آزادی (فیلم) حضور چهره‌های سرشناس فوتبالی در مراسم همسر زنوزی (فیلم)

دیگر خبرها

  • مروری بر آثار و زندگی شاعر بلند آواز بوشهر
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است
  • آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • داود آزاد به صحنه می‌رود
  • همخوانی علیرضا بیرانوند در کنسرت لُری «تال»
  • اولویت‌های کاری ارکسترهای دولتی در سال ۱۴۰۳ معرفی شدند
  • ضرورت پاسداشت موسیقی فاخر ایرانی/سال گذشته ذائقه علاقه‌مندان موسیقی ایرانی تأمین شد
  • اولین جلسه شورای هنری ارکستر‌های بنیاد رودکی در سال جدید برگزار شد
  • اجرای ارکستر ملی سمفونی در قلعۀ فلک‌الافلاک خرم‌آباد