Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@08:57:29 GMT

بهره‌وری اهرمی مهم برای توسعه رشد اقتصادی است

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۸۹۸۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فاطمه پهلوانی گفت: در طول برنامه ششم رشد اقتصادی 85 درصدی را هدف قرار دادیم و حدود 770 هزار میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد اما متاسفانه این هدف چندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است و در حالی که 35 درصد سرمایه این هدف از بخش بهره‌وری تامین می‌شود باید توجه ویژه‌ای به آن کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قسمت آسان توسعه اقتصادی را با هزینه بسیار زیاد پشت سر گذاشته‌ایم و ما تا جای ممکن برای رسیدن به اهداف خود از پول نفت و منابع طبیعی استفاده کرده‌ایم تا زیرساخت‌ها را ارتقاء دهیم.

پهلوانی ادامه داد: بخش عمده‌ای از سرمایه را باید از بخش خارجی تامین کنیم که متاسفانه با شرایط سیاسی کشور این موضوع چندان قابل تحقق نیست و تنها مقوله بهره‌وری برای تامین منابع برسر راه ما است.

به گفته رئیس سازمان ملی بهره‌وری بسیاری از تولیدات داخلی ما از نظر کیفیت وضعیت مناسبی دارند اما در بخش فروش مشکلاتی را داریم.

وی اظهار کرد: پرداخت یارانه و کاهش هزینه‌های گمرکی می‌تواند تاثیر مثبتی در رونق بهره‌وری و تولید داشته باشد اما باید به گونه‌ای باشد که از ایجاد رانت جلوگیری شود.

به گفته پهلوانی در 17 سال گذشته حدود 85 درصد رشد اقتصادی ما از محل انباشت سرمایه بوده است و ما از نظر بهره وری در آمار APO در رده‌های پایین قرار داریم.

پهلوانی ادامه داد: این نشان می‌دهد که اقتصاد نفتی ما نوعی اقتصاد بر پایه منابع ایجاد کرده است و باید در این زمینه فکرها و تمهیدات جدی شود. در بازده زمانی سال‌های 1970 تا 2015 از نظر رشد اقتصادی تغییرات زیادی نداشته‌ایم و اگر بخواهیم ایران را با کشورهای پیشرفته در این زمینه مقایسه کنیم چیزی شبیه بلژیک هستیم با این تفاوت که این کشور منابع طبیعی زیادی مثل نفت ندارد و تنها سرمایه خود را از بخش تولیدات تامین کرده است.

وی افزود: در برنامه سوم توسعه هدف خاصی برای رشد اقتصادی نداشتیم ولی حدود 30 درصد از ناحیه بهره‌وری رشد کردیم و این در حالی است که در برنامه پنجم حدود منفی 38 صدم رشد اقتصادی داشتیم که این نشان‌دهنده عملکرد نامناسب در بخش اقتصادی است.

به گفته پهلوانی تولید ناخالص ملی از ارتقای کیفیت نهادها و افزایش کمیت نهادها تاثیر زیادی می‌پذیرد و اگر در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم امید بیشتری برای توسعه رشد اقتصادی داریم.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در ادامه گفت: نامناسب بودن کیفیت نهادهایی که دربرنامه پنجم توسعه داشتیم یکی از دلایل عدم رشد اقتصادی بوده است. متاسفانه ما از نظر نیروی انسانی و فارغ‌التحصیلان پتانسیل خوبی داریم اما نتوانستیم آنطور که باید از آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نظام آموزشی ما نیز به طور مناسب نیروی کارآمد برای ورود به بازار کار تربیت نمی‌کند و با اینکه نیروی انسانی تحصیلکرده زیادی داریم اما کیفیت مناسبی در این بخش نداریم.

پهلوانی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوب و منحصر به فردی نیز برای رشد اقتصادی داریم گفت: باید به نقاط قوت کشور خود نیز توجه کنیم و می‌توانیم بازار گسترده داخلی را یکی از این نقاط قوت اعلام کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما ایجاد رانت و فسادهایی است که نمی‌گذارد تولیدات داخل آنطور که باید وارد بازار شود و متاسفانه منفعت بعضی‌ها در این است که بازار از محصولات خارجی به ویژه چینی پر شود و آنطور که امروز شاهد هستیم حتی مهر و تسبیح کشور نیز از چین وارد می‌شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ادامه داد: ما در سال‌های گذشته در بخش کارآفرینی رشد خوبی داشتیم و این موضوع می‌تواند یکی نقاط قوت دیگر کشور ما باشد.

وی با انتقاد از سرمایه‌گذاری کلانی که در بخش توسعه ICT شده است گفت: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که با وجود توسعه این بخش در تمامی حوزه‌ها نرخ بهره‌وری کشورمان چندان افزایش نیافته است.

وی افزود: برای رشد اقتصادی باید خود بنگاه‌ها تلاش کنند و راهی جز این نداریم و باید به این بخش توجه ویژه‌ای شود تا خدمات و کالاهای تولیدی رقابت‌پذیر به بازار ورود کند.

به گفته پهلوانی افزایش تولید ملی از رشد اقتصادی بنگاه‌ها و توسعه اقتصاد کلان تاثیر می‌گیرد و باید به این دو مقوله توجه کرد.

پهلوانی در پایان اظهار کرد: در برنامه ششم برنامه‌ریزی‌های خوبی برای رشد اقتصادی داشته‌ایم و امیدواریم با همکاری‌های همه دستگاه‌های اجرایی بتوانیم به اهداف این برنامه دست یابیم.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بهره وری پول رشد اقتصادی یارانه نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۸۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی کاشان در چه مراحلی است؟

فرماندار کاشان اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان را تشریح کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، محمدشریف زارعی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی کاشان، اظهار داشت: در خصوص پروژه‌هایی که برای زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی تعریف و در حال اجرا بوده بازدیدی صورت گرفته است.

وی ضمن اشاره به پیشرفت 90 درصدی ساختمان اداری پروژه منطقه ویژه اقتصادی کاشان، افزود: امیدواریم این ساختمان تا حدود سه ماه آینده افتتاح و به بهره‌برداری برسد و ساختمان گمرک کاشان نیز 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم در این بازه زمانی به بهره‌برداری برسد.

فرماندار شهرستان کاشان از انجام برخی مذاکرات برای ایجاد خط ریل راه‌آهن خبر داد و ابراز داشت: تمام دسترسی‌های داخلی شامل جاده‌ها، خیابان‌ها و غیره منطقه ویژه اقتصادی کاشان انجام شده است و در فاز اول که بیش از 250 هکتار است بسیاری از اقدامات انجام شده است.

وی گفت: بحث گازرسانی که روزانه 10 هزار مترمکعب است، در مراحل پایانی آن قرار دارد و بحث آبرسانی نیز با حفر یک چاه که 10 لیتر بر ثانیه و برای مصارف داخلی و اقدامات مرتبط با منطقه ویژه اقتصادی بوده در حال انجام است.

زارعی تصریح کرد: مهمترین موضوع آبرسانی پساب کاشان است که هفته گذشته با حضور وبیناری رئیس جمهور قرارداد آن منعقد شد و اطلاعات تکمیلی آن اطلاع‌رسانی می‌شود و ارزش آن سه هزار و 800 میلیارد تومان می‌شود و ظرفیت یک و نیم برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار است کارهای بزرگی در منطقه ویژه اقتصادی کاشان انجام شود، تاکید کرد: امیدواریم تا پایان سال و اوایل سال آینده پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های بهره‌بردار صادر می‌شود در حالی که سیاست ما اولویت صدور این پروانه‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که بتواند دغدغه بیکاری جوان تحصیل‌کرده در منطقه را برطرف کند.

فرماندار شهرستان کاشان با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان یکی از مناطق بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود، افزود: از اوایل سال آینده بهره‌‌برداری برای صنایع مختلف صادر می‌شود و امیدواریم امسال با تکمیل پروژه‌ها شاهد صدور پروانه بهره‌برداری باشیم در حالی که یکی از مطالبات جدی ما تحقق منطقه ویژه اقتصادی است.

به گزارش تسنیم، این خبرگزاری در خبری تحت عنوان "بی‌توجهی 18 ساله به منطقه ویژه اقتصادی کاشان!" به مشکلات این منطقه پرداخته بود.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • ساخت ۳۴۴ مدرسه در سیستان و بلوچستان
  • هنر موجب توسعه و ماندگاری فرهنگ می‌شود
  • دولت توسعه‌گرا چیست؟
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • بهره‌وری در بخش کشاورزی استان بوشهر افزایش یابد
  • بررسي تخصصي طرح هوشمند سازي كنتورهاي آب مشتركين آذربایجان غربی
  • دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است
  • ۱۰۳ مدرسه در استان بوشهر تکمیل و به بهره برداری رسید
  • بهره برداری از ۸۱ پروژه عمرانی در روستاهای گیلان
  • راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی کاشان در چه مراحلی است؟