Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
هر زمان که متوجه دست زدن کودک به وسايل بزرگترها شديد، خونسردي خودتان را حفظ کنيد
چگونه به کودک ياد بدهيم به وسايل بزرگترها دست نزند؟
بسياري از والدين نگران دست زدن کودک شان به وسايل بزرگترها هستند. بچه‌ها به طور غريزي کنجکاوند و با تقليد کردن، همانند سازي يا يادگيري مشاهده اي سعي مي کنند رفتارهايي مشابه بزرگترها انجام دهند، پس به سمت وسايلتان مي روند و مي خواهند مثل شما از آن ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما خطراتي که در استفاده از وسايل بزرگترها سلامتي کودکتان را تهديد مي کند، باعث مي شود نتوانيد اين رفتار او را ناديده بگيريد.
شما با پي بردن به علت رفتار کودکتان بهتر مي توانيد رفتارهاي آسيب زننده او را کاهش دهيد. ممکن است با وجود تلاش ها تغييري در کودکتان ايجاد نشده باشد، بدين منظور راهکارهاي براي کاهش رفتار دست زدن کودک به وسايل بزرگترها ارائه شده است. اما ممکن است ناسازگاري هاي کودک علت ديگري داشته باشند، در اين صورت دريافت مشاوره کودک انتخاب مناسبي است.
چرا کودکان جذب وسايل بزرگتر ها مي شوند؟
کودکان از بزرگترها تقليد مي کنند
تقليد کردن يکي از اصلي ترين روش هاي يادگيري در کودک نوپا است. تقليد بين سنين 1 تا 3 سالگي بيشتر مي شود و کودک علاوه بر اطرافيان از شخصيت هاي کارتوني هم تقليد مي کند که پيش زمينه بسياري از کارهايي است که فرزندتان انجام مي دهد پس مي بيند وقتي شما کاري انجام مي دهيد او هم مي خواهد همان کار را تکرار کند؛ پس کيف شما را برمي دارد و آن را با خودش حمل مي کند يا کلاه پدرش را سرش مي گذارد.
همانند سازي
بين تقليد و همانند سازي تفاوت وجود دارد. تقليد صرفا تکرار رفتارهاي خاص است ولي در همانند سازي کودک با شما يا کسي که مورد توجه اوست ارتباط عاطفي عميقي برقرار مي کند. کودک در جريان رشد خود يک سري الگوهاي رفتاري را ياد مي گيرد. در ابتدا اين الگوها شباهت زيادي با رفتار هاي پدر و مادرش دارد و هنگامي که بزرگتر مي شود به افراد بزرگسال ديگر هم تعميم پيدا مي دهد. شايد متوجه شده باشيد که کودکتان در راه رفتن، حرف زدن و بسياري کارهاي ديگر مي خواهد مثل شما عمل کند. در واقع او دارد با شما همانند سازي مي کند. بچه ها با اين روش احساس توانمندي مي کنند. به عنوان مثال يک پسر بچه کوچک قدرت پدرش را به رخ ديگران مي کشد.
الگويابي جنسيتي
کودک شما بعد از سنين 18 ماهگي در مورد هويت جنسي خودش به تدريج آگاه تر مي شود و خصوصيات شخصيتي زنانه يا مردانه را دروني مي کند و بعد از حدود 4 سالگي بيشتر به وسايلي که متعلق به جنسيت خودش است علاقه نشان مي دهد. از طريق مشاهده ديگران نقش هايي که متناسب با جنسيتش است و کارهايي که از او انتظار مي رود را، تکرار مي کند. مثلا دخترها بيشتر به لوازم آرايشي مادرشان علاقه نشان مي دهند.
يادگيري مشاهده اي
اين يادگيري در هر دوره اي از زندگي ممکنه رخ دهد با اين حال در کودکي رايج تر است. کودک از بزرگترها يا همسالان خود ياد مي گيرد که در فرايند اجتماعي شدنش نقش مهمي دارد چون با مشاهده تعاملات شما با همسرتان يا ديگران اين روابط را مي اموزد. به عنوان مثال کودک وقتي مي بيند همسالانشان با موبايل، تبلت يا ديگر وسايل والدينشان بازي مي کنند او هم جذب اين وسايل مي شود.
تقليد کردن يکي از اصلي ترين روش هاي يادگيري در کودک نوپا است
کنجکاوي
يکي ديگر از دلايل دست زدن کودک به وسايل ديگران کنجکاوي ذاتي است که نسبت به گفتار و رفتار والدين خود تدارند. بچه ها با يادگيري رفتارهاي جديد اجتماعي مي شوند. از انجا که کودک اولين و بيشترين روابطش با پدر و مادر است در ابتدا شما الگوي او هستيد پس به وسايلي که استفاده مي کنيد علاقه نشان مي دهد.
آگاهي از شباهت ها
کودک به تدريج مي فهمد به چه کساني شباهت دارد يا به کدام گروه خاص تعلق دارد. بنابراين از همجنسان خود تقليد مي‌کند تا در آن گروه جايگاهي پيدا کند. وقتي کودک در الگويابي جنسيتي پيشرفت مي کند بيشتر با والد همجنس خود همانند سازي مي کند. به همين دليل دختر بچه مادر خود را الگو قرار مي دهد و با برداشتن لوازم آرايشي او و آرايش کردن خودش يا عروسکش اين اشتياق را نشان مي دهد.
پسر بچه نيز به شباهت خودش با پدرش پي مي برد و بيشتر به وسايلي مانند ماشين علاقه نشان مي دهد. با اين حال بسياري از ويژگي هاي والدين مانند علاقه به مطالعه، تکنولوژي، ورزش و ... ارتباطي با الگويابي جنسيتي ندارند. پس کودک مي خواهد خودش را با خصوصيات الگو همانند کند. چون کودک فکر مي کند با همانند سازي با الگو مي تواند جايگاه او را داشته باشد، بنابراين مي خواهد خود را شبيه کسي کند که دوستش دارد.
علاقه به ارتباط با بزرگترها
بچه ها دوست دارند با بزرگترها و ديگران رابطه داشته باشند و مي خواهند شبيه آن ها شوند؛ پس مي بينند چطور مي توانند مثل شما باشند که البته فرصت خوبي براي ياد گرفتن خيلي از چيزهاست. پس کودک مي خواهد شبيه بزرگترها به خصوص والدينش شود. مثلا اگر ببيند شما مشغول خواندن روزنامه هستيد به سمت آن جذب مي شود و ژست شما را مي گيرد و وانمود مي کند که روزنامه مي خواند يا اگر شما را در حال سيگار کشيدن ببيند مي خواهد همين کار را انجام دهد.
کودکان جذب وسايل چه کساني مي شوند؟
اگر دقت کرده باشيد شايد متوجه شده باشيد که هنگامي که صميمي و مهربان هستيد کودکان بيش تر جذب شما و وسايلتان مي شوند. در واقع هنگامي که رابطه محبت آميز و صميمي با کودک برقرار مي کنيد بيشتر دوست دارد با شما همانند سازي کند و به وسايلي که شما استفاده مي کنيد دست مي زند. همچنين شما به عنوان والدي که بيشترين کنترل را در محيط کودک داريد بيشتر در معرض همانند سازي کودک قرار مي گيريد. به طور کلي کساني که مي توانند کودک را شاد کنند يا احساس ترس و خشم در او ايجاد کنند بيش تر مورد توجه کودکان قرار مي گيرند که باعث مي شود بيشتر با آن ها همانند سازي کنند.
پيشگيري با آموزش اوليه
بهتر است از همان سنين کم درباره دست زدن کودک به وسايل ديگران آموزش داده شود. به او بگوييد براي دست زدن به وسايل ديگران بايد اجازه بگيرد. براي يادگيري بيشتر مي توانيد از شيوه هاي تشويق کودکان استفاده کنيد. البته منظور اين نيست که به کودک خود باج بدهيد بلکه به صورت کلامي او راتشويق کنيد و به او بگوييد چرا اين کار خوب است.
حفظ آرامش
هر زمان که متوجه دست زدن کودک به وسايل بزرگترها شديد، سعي کنيد خونسردي خودتان را حفظ کنيد. رفتارهاي بيش از حد سخت گيرانه مخصوصا تنبيه بدني باعث مي شود کودکتان بعدها براي اجتناب از تنبيه به شما دروغ بگويد. متناسب با سن کودک در مورد رفتارش به او توضيح دهيد "اين کار تو، منو ناراحت مي کند چون به حقوق ديگران احترام نمي گذاري". يعني اشتباهش را به شيوه اي که برايش قابل درک است توضيح دهيد.
محروم کردن
اگر دست زدن کودک به وسايل بزرگترها دوباره تکرار شد، مي توانيد با اقتدار و بدون هيچ تنبيه بدني او را از فعاليت مورد علاقه اش محروم کنيد. مثلا به مدت يک ساعت حق ديدن برنامه تلويزيوني مورد علاقه اش را نداشته باشد يا از بازي کردن محروم شود.
جبران اشتباه توسط کودک
مي توانيد شرايطي را فراهم کنيد که کودک اشتباهش را جبران کند بدون اين که او را سرزنش و تحقير کنيد يا برچسب دزدي به او بزنيد. به عنوان مثال با کودکتان صحبت کنيد و بگوييد که بهتر است وسيله هر کسي را که برداشته به او بگويد و از او عذر خواهي کند. البته کودک را مجبور نکنيد و فقط برايش توضيح دهيد اين راه خوبي براي جبران است تا خودش اين کار را انجام دهد.
پيدا کردن علت
سهل گيري زياد در مورد دست زدن به وسايل ديگران بعدها مشکلاتي ايجاد مي کند چون اين رفتار او تکرار مي شود و به يک عادت تبديل مي شود. بررسي کنيد که دليل انجام اين کار در کودکتان چيست. به عنوان مثال ممکن است کودکتان وسيله اي بخواهد يا به چيزي احتياج داشته باشد. همچنين ببينيد آيا او مشکلي دارد که در او استرس و اضطراب ايجاد کند و به اين نحو واکنش نشان مي دهد.
الگوي مناسبي براي کودک باشيد
کودکان خيلي رفتارها را از شما ياد مي گيرند. پس بسيار اهميت دارد که سخن و رفتارتان يکي باشد پس خودتان هم وقتي مي خواهيد به وسايل ديگران دست بزنيد اجازه بگيريد و حتي هنگام برداشتن يا استفاده از وسايل کودکتان از او هم اجازه بگيريد.
منبع: honarehzendegi.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۹۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدا بهترین معامله گران تاریخ هستند

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی بعد از ظهر پنج شنبه در دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران شهدای شهرستان‌های دشتی، تنگستان و دشتستان که در محل سالن شهدای فرهنگی خورموج برگزار شد گفت: برخی از بندگان برگزیده خدا در عرض یک سال راه هزار ساله را طی می‌کنند که آنقدر خوب طی طریق می‌کنند که بلافاصله نمره قبولی می‌گیرند و چون خداوند می‌خواهد به سایر بندگان بگوید که این مسیر را طی کنید و آنها را الگوی دیگران قرار دهد با اعطای شهادت پرده از چهره آنان برمی‌دارد.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه شهدا بهترین معامله گران تاریخ هستند، گفت: شهدا زنده هستند چون خداوند می‌خواهد برای دیگران الگو باشند و بوسیله آنان با دیگران احتجاح کند.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند شهادت قله است و دامان آن پدران و مادران شهدا هستند چرا که نبوغ و استعداد شهدا در بستر تربیت والدین و همراهی و پشتیبانی همسران آنان شکل گرفته است و لذا والدین و همسران و فرزندان شهدا در اجر و مقام آنان شریک هستند.

وی ضمن تمجید از صبر و استقامت همسران شهدا گفت: اگر استان بوشهر دیار غیور مردان است این امر در بستر همراهی و تربیتی غیور زنان حاصل شده است و نتیجه آن این بوده که فرزندان این استان پوزه استعمار را با شجاعت خود به خاک بمالند.

وی با اشاره به اینکه‌مطالبات و خواسته‌های خانواده‌های معظم شهدا پیگیری می‌شود گفت: نارضایتی‌هایی که از سوی خانواده‌های معظم شهدا در مورد ارائه خدمات بیمه دی وجود دارد رسیدگی می‌شود.

وی تصریح کرد: به کمک مجلس و دولت اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در ۲ سال اخیر چند برابر و مستمری والدین شهدا نیز ۱۱۴ درصد افزایش دارد که نشانگر توجه ویژه دولت به خواسته‌های خانواده‌های معظم شهداست.

وی همچنین از ۳ برابر شدن سرانه بیمه تکمیلی و پرداخت ۱۰۰ درصدی مبالغ به بیمه‌ها خبر داد.

کد خبر 6082050

دیگر خبرها

  • شهدا بهترین معامله گران تاریخ هستند
  • هاشم بیک زاده: امیدوارم حاشیه‌ها در لحظه حساس به قهرمانی استقلال ضربه نزند / فیلم
  • چه کسانی حق ارشاد ندارند؟ علی علیه السلام پاسخ می دهند
  • غرس ۴۰۰ اصله نخل در یک کارخانه
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • خبر ناراحت‌کننده ایلان ماسک برای کاربران ایکس
  • ایرانی‌ها چقدر کار می‌کنند دیگران چقدر؟
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • درباره انسان‌های بی‌مثال معاصر
  • پیش‌نیاز‌های هشت‎گانه یک ازدواج موفق