Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:04:25 GMT

رشد 11.2 درصدی تخصیص ارز برای واردات برنج شب عید

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۰۴۹۲

رشد 11.2 درصدی تخصیص ارز برای واردات برنج شب عید

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با افزایش 11.2 درصدی تخصیص ارز نسبت به پارسال برای واردات برنج، در این زمینه بویژه برای تنظیم بازار شب عید نگرانی وجود ندارد.

به گزارش چهارشنبه تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، «مسعود بصیری» وضعیت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی را مطلوب دانست و افزود: میزان کل ارز تخصیص یافته به برنج وارداتی برای رفع کسری این محصول در بازار مصرف کشور تاکنون بیش از کل پارسال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، از ابتدای سال تا پانزدهم دی ماه یک میلیون و 117 هزار تن برنج وارد شد که در مدت مشابه پارسال حدود یک میلیون و 113 هزار تن واردات داشتیم.
بصیری گفت: برای تخصیص ارز دولتی به واردات برنج مورد نیاز کشور هیچ مشکلی نداریم و تا سی و یکم تیر 1398 به هر میزان که بازار نیاز داشته باشد می توانیم نسبت به تخصیص و واردات اقدام کنیم.
وی ادامه داد: براساس اطلاعات اخذ شده از معاونت امور تولیدات زراعی، میزان تولید برنج کشور تا 2.2 میلیون تن است و نیاز برنج وارداتی با احتساب سرانه مصرف 37.7 کیلوگرم برای هر نفر نزدیک به 800 هزار تا یک میلیون و 100 هزار تن برآورد شده که این مقدار به غیر از ذخیره راهبردی است.
وی تصریح کرد: با وجود اعمال تحریم های ظالمانه، خوشبختانه با برنامه ریزی های قبلی وضعیت ذخایر راهبردی در مورد همه کالاهای اساسی از جمله برنج در وضعیت بسیار خوبی است و هر زمان بازار به ورود دولت نیاز داشته باشد می توانیم ورود پیدا کنیم.

** وظایف دستگاه های مختلف در واردات برنج
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه واردات، اولویت تخصیص ارز با کالاهایی است که به بنادر و مبادی کشور رسیده‌اند و سپس کالاهایی که در مسیر قرار دارند و بارنامه دارند.
وی ادامه داد: مسئولیت تامین با وزارت جهاد کشاورزی است و واردات برنج مورد نیاز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد اما نظارت بر توزیع در شبکه های مویرگی این محصول بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
به گفته وی، سلامت و استانداردهای برنج وارداتی از هند، پاکستان و تایلند از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تایید می شود.
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات گمرک ایران، از اول آذر تا دهم دی ماه امسال بیش از 93 هزار تن برنج وارد کشور شده است.

** دلیل تغییر زمان ممنوعیت واردات برنج امسال
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی زمان ممنوعیت واردات برنج را سی و یکم مرداد سال 1398 اعلام کرد و گفت: بازرگانان باید قبل از این تاریخ برنج خود را وارد کنند.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی هر سال از سی و یکم مرداد تا پایان آبان ماه برای حمایت از تولیدکنندگان در زمان برداشت، واردات برنج را ممنوع می‌کند و این زمانبندی بر اساس شرایط کشور گاهی جابجا می‌شود.
بصیری افزود: با توجه به شرایط تحریم، ضرورت تامین کافی برنج، رفع نگرانی ها و جلوگیری از افزایش قیمت برای مصرف کننده، امسال ممنوعیت واردات برنج از سی و یکم شهریور تا اوایل آذر اعمال شد.
به گزارش ایرنا، شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان شرکت تامین کننده کالاهای اساسی و راهبردی کشور، وظیفه تنظیم بازار داخلی برنج را برعهده دارد.
طبق آمارها در سال 1396 بیش از یک میلیون و 200 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد که عمده این واردات از هند بود.
همچنین مصرف سالیانه برنج کشور حدود سه میلیون تن است که 2.2 میلیون تن آن از محل تولیدات داخلی تامین می شود.
سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای واردات برنج، حمایت همزمان از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی و فراهم سازی شرایط عرضه برنج با قیمت مناسب است.

اقتصام**9186*1961*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي برنج ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۰۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد

رضا فتوحی گفت: براساس برنامه هفتم، امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی باید در کشورهای هدف در راستای تامین محصولات راهبردی کشور صورت گیرد.

به گفته او، با توجه به محدودیت آب و خاک کشور، تغییر اقلیم و افزایش جمعیت مهمترین اولویت‌ها در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری در کشاورزی فراسرزمینی است.

فتوحی درباره مشوق‌های کشت فراسرزمینی افزود: براساس آیین‌نامه کشاورزی فراسرزمینی، اولویت پرداخت تسهیلات با افرادی است که کشاورزی فراسرزمینی انجام دهند.

مشاور وزیر جهاد ادامه داد: افرادی که در کشورهای هدف می‌خواهند کشت فراسرزمینی انجام دهند برای جذب حمایت‌های تسهیلاتی دولت، می‌توانند اسناد مالکیت زمینی که در کشورهای دیگر اجاره کرده‌اند را به تایید سفارتخانه‌ها، ثبت اسناد، امور اراضی و یا وزارت کشاورزی آن کشورها برسانند و مدارک تایید شده را به دفتر کشاورزی فراسرزمینی ارایه دهند تا ما آنها را به بانک مرکزی معرفی کنیم.

او با اشاره به واردات حدود ۲۵ میلیون تن نهاده و محصولات اساسی به ویژه محصولات آب‌بر گفت: ما با توسعه کشت فراسرزمینی به دنبال آن هستیم بخش خصوصی این محصولات را در دیگر کشورها با بهره‌گیری از منابع آب و خاک آنها تولید و وارد کشور کند تا با قیمت مناسب‌تری به دست کشاورزان و مصرف کنندگان برسد.

فتوحی گفت: طبق آیین‌نامه کشاورزی قراردادی، شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام با بخش خصوصی برای واردات این محصولات قرارداد منعقد می‌کند و دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت امور اقتصادی و بانک‌ها نیز همراهی لازم را برای واردات تولیدات کشت فراسرزمینی انجام خواهند داد.

او درباره میزان واردات تولیدات کشت قراردادی به کشور توضیح داد: اغلب کشورهای هدف، علاوه بر مازادشان، زمین به کشت‌های فراسرزمینی اختصاص می‌دهند، اما کشوری مانند عراق که خودش نیاز به محصولات اساسی دارد، طبق انعقاد قرارداد، در مورد واردات درصدی از این تولیدات توافق می‌کند.

فتوحی درباره اهمیت و نقش دیپلماسی اقتصادی برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی گفت: دیپلماسی اقتصادی تنها در بخش گاز، نفت و صنعت مطرح نیست و در بخش امنیت غذایی نیز حائز اهمیت است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: ما به وزارت امور خارجه پیشنهاد داده‌ایم در برخی از کشورهای هدف برای کشت فراسرزمینی، رایزن کشاورزی داشته باشند. 

فتوحی سطح کشاورزی فراسرزمینی در جهان را بالغ بر ۸۰ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: کشاورزی فراسرزمینی بیشتر توسط کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، انگلستان، چین و ژاپن و حتی کشورهای عربی همچون عربستان و امارات انجام می‌گیرد.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران در بخش‌های کوچکی در بعضی کشورها مانند برزیل ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار کشاورزی فراسرزمینی دارد و به دنبال توسعه آن است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم