Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@22:34:15 GMT

7 مزیت بهداشتی ماده سلنیوم!

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۳۶۹۲

بدن برای محافظت سلول‌های در برابر استرس اکسیداتیو و کمک به تولید هورمون تیروئید نیاز به سلنیوم دارد. ناطقان: سلنیوم در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات و همچنین محصولات حیوانی یافت می‌شود. ضعف عضلانی یا درد‌های عضلانی، بی رنگی مو‌ها یا پوست و سفید شدن ناخن‌ها از علائم کمبود سلنیوم محسوب می‌شوند.

کمبود سلنیوم می‌تواند باعث بروز پرکاری تیروئید و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عقیده محققان، کمبود این ماده معدنی به طور مستقیم نمی‌تواند باعث بروز بیماری شود، اما با این حال باعث می‌گردد بدن زودتر در دام بیماری‌هایی بیفتد که بر اثر مشکلات تغذیه‌ای و عفونی به وجود می‌آید. اختلالات و مشکلات جدی مربوط به روده‌ها باعث می‌گردد بدن در جذب این ماده معدنی دچار مشکل شود. بیماری‌های قلبی و ناباروری نیز با سطوح پایین سلنیوم در ارتباط است.

با این حال ۷ مزیت بهداشتی این ماده معدنی از این قرارند:

سلنیوم و سم زدایی: فلزات در میان سمی‌ترین آلاینده‌ها هستند و خبر خوب این است که یکی از راه‌های موثر برای دفع جیوه از بدن استفاده از مکمل‌های سلنیوم است.

پشتیبانی از قلب و عروق: برخی مطالعات جمعیتی، ارتباطی را بین دریافت پایین آنتی اکسیدان و بروز بیشتر بیماری‌های قلبی را نشان داده اند. به علاوه شواهد علمی نشان می‌دهند که مضرات ناشی از رادیکال‌های آزاد که به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند سبب پیشرفت بیماری‌های قلبی گردد. سلنیوم یکی از اعضای گروه مواد آنتی اکسیدان است که کمک به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL نموده و بدین ترتیب سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌گردد.

بهداشت باروری: سلنیوم برای ارتقای بهداشت باروری در هر دو جنس زن و مرد ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به ناباروری شود. مطالعات نشان داده اند که کاهش سطح سلنیوم می‌تواند بر رشد جنین نیز تاثیرات منفی بگذارد. به ارتباط بین کاهش سلنیوم و سقط جنین نیز اشاره شده است.

سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی است: سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی منجر به کاهش آسیب سلولی با خنثی کردن اثرات منفی رادیکال هایآزاد و استرس اکسیداتیو می‌شود. سلنیوم در ترکیب با پروتئین‌های دیگر در بدن ایجاد سلنوپروتئین می‌کند. این پروتئین‌ها به عنوان آنتی اکسیدان‌ها برای حمایت از سلامت سلول‌ها عمل می‌کنند.

پشتیبانی از پروتئین: غده تیروئید در بدن مسئول تولید هورمون تیروئید برای تنظیم رشد و فرایند‌های متابولیک در بدن استدر مقایسه با بافت‌های دیگر بدن انسان، تیروئید شامل بیشترین میزان سلنیوم است. مانند ید، سلنیوم نقش مهمی در سنتز هورمون تیروئید ایفا می‌کند. بسیاری از مطالعات به کمبود سلنیوم و بیماری تیروئید اشاره کرده اند. مطالعات دیگر حاکی از آنند که مصرف سلنیوم در دوران بارداری با کاهش خطر ابتلا به کم کاری تیروئید و التهاب در ارتباط است. نتایج مطالعات دیگر نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های سلنیوم اثرات منفی تیروئیدیت هاشیموتو را خنثی می‌کند.

خواص ضد پیری سلنیوم: رادیکال‌های آزاد باعث انحطاط سلولی و ابتلا به پیری زودرس می‌شوند. سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی منجر به خنثی کردن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد می‌شود. سطح سلنیوم با افزایش سن کاهش می‌یابد و این روند به ابتلا به زوال شناختی کمک می‌کند.

سلنیوم و سرطان: برخی مطالعات نشان می‌دهند که مرگ و میر ناشی از سرطان از جمله سرطان ریه، روده بزرگ و سرطان پروستات در میان افرادی که سطوح خونی یا دریافت سلنیوم بیشتری دارند، کمتر است. همچنین بروز سرطان پوست در نواحی که سطوح سلنیوم خاک کمتر است به طور قابل توجهی بیشتر است.

منابع سلنیوم: غذا‌های گیاهی در اغلب کشور‌های دنیا، تامین کننده اصلی سلنیوم هستند. مقدار سلنیوم در خاک که بر حسب محل متفاوت است. مردمی که در نواحی دارای خاک غنی از سلنیوم زندگی می‌کنند، عموما دریافت بالاتری از این ماده مغذی را دارا هستند. خاک برخی از نواحی کشور‌های چین و روسیه دارای مقادیر خیلی اندکی از سلنیوم بوده و اغلب کمبود سلنیوم غذایی در این نواحی گزارش می‌شود. سلنیوم در برخی گوشت‌ها و غذا‌های دریایی نیز یافت می‌شود. حیوانات تحت تغذیه با غلات یا گیاهانی که در خاک غنی از سلنیوم رشد یافته اند، دارای سطوح بالاتری از سلنیوم در ماهیچه هستند. گوشت و نان، منابع غذایی رایج سلنیوم هستند. برخی مغز‌ها خصوصا گردو، و علاوه بر آن، ماهی تن منابع خیلی خوبی از این ماده معدنی محسوب می‌شوند.

میزان نیاز به سلنیوم در بزرگسالان مرد و زن بالای ۱۹ سال ۵۵ میکروگرم است.

منبع:آوای سلامت برچسب ها: سلنیوم ، مزیت بهداشتی ، ماده معدنی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سلنیوم ماده معدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۳۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟

ایتنا - یکی از سوالاتی که دهه‌ها است ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده این است که چرا انسان‌ها دنیا را تحت سلطه خود درآوردند، در حالی که نزدیک ترین خویشاوندان ما یعنی نئاندرتال‌ها منقرض شدند؟ آیا ما باهوش‌تر بودیم؟
۲۵۰هزار سال پیش اروپا و غرب آسیا سرزمین نئاندرتال‌ها به حساب می‌آمد. انسان‌های مدرن (یا همان هومو‌ساپین‌ها) در جنوب آفریقا ساکن بودند. تخمین‌ها متفاوت است، اما شاید در حدود ۱۰۰ هزار سال پیش انسان های مدرن از آفریقا مهاجرت کردند.

۴۰ هزار سال پیش نئاندرتال‌ها از آسیا و اروپا ناپدید شدند و انسان‌ها جایگزین آنها شدند. این جایگزینی آهسته و اجتناب‌ناپذیر نشان می‌دهد که انسان‌های مدرن مزیت‌هایی داشتند. اما آن مزیت‌ها چه بود؟

مردم‌شناسان زمانی نئاندرتال‌ها را به‌عنوان انسان‌های کسل‌کننده می‌دیدند. یافته‌های باستان‌شناسی اخیر ولی نشان می‌دهد که آنها از نظر هوش رقیب ما محسوب می‌شدند. نئاندرتال‌ها قبل از ما بر آتش تسلط پیدا کردند و شکارچیانی قوی بودند که طعمه‌هایی بزرگ مانند ماموت و کرگدن پشمالو و حیوانات کوچک مانند خرگوش و پرندگان را شکار می‌کردند. آنها به علاوه گیاهان، دانه‌ها و صدف‌ها را جمع‌آوری کردند.

 شکار و جست‌وجوی غذا در این سطح مستلزم درک عمیق از طبیعت است. آنها حس زیبایی‌شناختی داشتند و با ساخت مهره‌ها و کشیدن نقاشی‌ روی دیوارهای غار این حس را نشان می‌دادند.

نئاندرتال‌ها همچنین آدم‌هایی به نوعی معنوی بودند و مردگان خود را با گل دفن می‌کردند. دایره‌های سنگی یافت‌شده در داخل غارها ممکن است زیارتگاه نئاندرتال‌ها بوده باشد. مانند شکارچیان مدرن زندگی نئاندرتال‌ها نیز احتمالاً غرق در خرافات و جادو بوده است، با غارهایی که ارواح اجدادی‌شان در آن‌ها زندگی می‌کردند و آسمانی که پر از خدایان بود.

علاوه بر این به لحاظ دیرینه‌شناسی ثابت شده است که انسان‌های خردمند و نئاندرتال‌ها در پاره‌ای نقاط درهم‌آمیخته بودند و فرزندانی داشتند. در واقع ما آنقدرها متفاوت نبودیم اما ما نئاندرتال‌ها ناپدید شدند و ما ماندیم.

دانشمندان اکنون می‌گویند تفاوت‌های کلیدی میان انسان‌های مدرن و نئاندرتال‌ها در سطح فردی شاید کمتر از سطح اجتماعی باشد. به اعتقاد آنان فهم یک انسان بدون درنظر گرفتن اجتماع امکان‌ناپذیر است.

 
جمجمه بازسازی‌شده یک نئاندرتال در مقایسه با اسکلت یک انسان مدرن

محققان تصور می‌کنند شکارچی-گردآورنده‌ها در قالب گروه‌های ۱۰ تا ۶۰ نفره جوامع اولیه انسان‌های مدرن را تشکیل داده‌اند. این گروه‌ها در قبیله‌هایی هزارنفره یا بیشتر و دارای سلسله مراتب ترکیب می‌شدند.

این قبایل فاقد ساختارهای سلسله مراتبی بودند اما اعضای آن با زبان و مذهب مشترک، ازدواج، روابط خویشاوندی و دوستی با هم مرتبط می‌شدند. جوامع نئاندرتال ممکن است مشابه بوده باشند، اما با یک تفاوت اساسی: آنها در گروه‌های اجتماعی کوچکتر ادغام می‌شدند.

شواهدی که نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها تنوع ژنتیکی کمتری داشتند، دلیلی بر این مدعا است.

به گفته نیکلاس لانگریچ، استاد دیرینه شناسی و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه باث بریتانیا، ژن‌ها در جمعیت‌های کوچک به راحتی از بین می‌روند. اگر از هر ده نفر یک نفر حامل ژن موهای مجعد باشد، در یک گروه ده نفره تنها یک مرگ می تواند این ژن را از جمعیت حذف کند. در یک گروه پنجاه نفری، پنج نفر ژن را حمل می‌کنند که همین چندین نسخه پشتیبان برای ژن می‌سازد. 

با گذشت زمان، تنوع ژنتیکی گروه‌های کوچک کمتر می‌شود و ژن‌ها رو به کاهش می‌گذارند. در سال ۲۰۲۲، دی‌ان‌ای استخوان‌ها و دندان‌های ۱۱ نئاندرتال از یک گروه (شامل چندین فامیل از جمله یک پدر و دختر) که در غاری در کوه‌های آلتای سیبری یافت شد تنوع ژنتیکی پایینی را نشان می‌داد.

انسان‌های مدرن ممکن است ژن چشم آبی را از مادر و ژنی برای چشم‌های قهوه‌ای از پدر دریافت کنند. اما نئاندرتال‌ها اغلب یک نسخه از هر ژن داشتند.

همچنین این امکان وجود دارد که آناتومی نئاندرتال‌ها باعث می‌شده تا به گروه‌های کوچک علاقه داشته باشد. در واقع از آنجایی که نئاندرتال ها قوی و عضلانی بودند، وزنی بیشتر از ما داشتند و بنابراین به گوشت و در کل غذای بیشتری نیاز داشتند. در نتیجه منابع محدود زمین، جوابگوی تعداد زیادی از آنها با هم نبوده است.

اگر همینطور باشد که انسان‌ها در گروه‌های بزرگ‌تر از نئاندرتال‌ها زندگی می‌کردند، این می‌تواند مزایایی را در پی داشته باشد. نئاندرتال‌ها نیزه‌اندازها و جنگجویان خوبی بودند، انسان‌ها در مقابل شاید با ادواتی همچون تیروکمان‌های سبک نبرد می‌کردند. اما مزیت عددی انسان‌ها حتمالا در تعیین برنده نهایی منازعه تاثیرگذار بوده است.

جوامع بزرگ با تنوع ژنتیکی بالاتر مزیت‌های ظریف دیگری نیز دارند. مغزهای بیشتری برای حل مشکلات همفکری می‌کنند و تکنیک‌های ساخت ابزار و دوخت لباس بهتری نیز در دسترس است.

همزمان تعداد افراد بیشتر به معنای ارتباطات بیشتر است. با پیروی از «قانون متکالف»، اتصالات در شبکه با بالا رفتن اعضا به طور تصاعدی افزایش می‌یابد. یک گروه ۲۰ نفره ۱۹۰ ارتباط ممکن بین اعضا دارد، در حالی که یک گروه ۶۰ نفر دارای ۱۷۷۰ اتصال ممکن است.

اطلاعات از طریق این ارتباطات نیز بیشتر جریان می‌یابد و مردم برای مثال اخبار در مورد افراد، دیده شدن حیوانات و طعمه‌ها، تکنیک‌های ابزارسازی، ترانه‌ها و اسطوره‌ها مطلع می‌شوند. به علاوه رفتار گروه نیز پیچیده‌تر می‌شود.

برای مثال مورچه‌ها را در نظر بگیرید. آن‌ها به طور فردی باهوش نیستند. اما فعل و انفعالات بین میلیون‌ها مورچه به کلنی‌ها اجازه می‌دهد لانه‌های پیچیده‌ای بسازند، به دنبال غذا بگردند و حیواناتی چند برابر اندازه خودشان را به عنوان طعمه بکشند.

به همین ترتیب، گروه‌های انسانی کارهایی را انجام می‌دهند که هیچ‌کس به شکل فردی قادر به انجام آنها نیست. طراحی ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها، نوشتن برنامه‌های کامپیوتری پیچیده، هدایت جنگ‌ها، اداره شرکت‌ها و کشورها از جمله این موارد است.

دانشمندان می‌گویند شاید همین توانایی ساختن ساختارهای اجتماعی بزرگ به انسان‌های مدرن در برابر طبیعت و دیگر گونه‌های انسان (شامل نئاندرتال‌ها) برتری داده است.

دیگر خبرها

  • چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟
  • این شش دلیل عامل مهم ریزش مو هستند
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • کاهش ۶۴درصدی بیماری دامی در مازندران
  • کاهش ۶۴ درصدی بیماری دامی در مازندران
  • جایگاه اسفناج در طب سنتی
  • حمل و نقل دام در ایلام نیازمند اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای است
  • بیش از ۱۳۰۰۰ خدمت و مراقبت بهداشتی در تعطیلات نوروزی خراسان شمالی ارائه شد
  • ۵ ماده غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید!
  • لزوم اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای برای جابجایی دام