Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)


نفقه
سؤال1671 ـ زنـی بـه سـبـب آتش سوزی در خانه شوهرش در بیمارستان بستری ، و سپس فوت کرد ، هزینه بیمارستان او بر عهده شوهراست ؟

پاسخ:بسمه تعالی هزینه متعارفه درمان زن در زمان حیاتش به عهده شوهر است ،واللّه العالم .

سؤال1672 ـ مـرسوم است که بین ازدواج و زفاف ، هنگامی که زن به خانه شوهر رفته است از زوج نفقه نـمـی گیرند و پس از مدتی زن برای مطالبه نفقه می آید ، آیا در این مدتی که تمکین تام ننموده و ارتکاز عرفی هم بر این است که مرد نفقه نمی دهد ، زوجه حق مطالبه مخارج گذشته خود را دارد ؟

پاسخ:بسمه تعالی اگر ارتکاز عرفی بر اسقاط نفقه در مدت عقد زفاف است ، حق مطالبه نفقه را ندارد ، مگر این که زن برای زفاف حاضر باشد ،ولی زوج او را به خانه خود نمی برد که در این صورت حق مطالبه نفقه زوجه ثابت است ، واللّه العالم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سؤال1673 ـ نفقه ولد الزنا بر پدر واجب است یا خیر ؟

پاسخ:بسمه تعالی نفقه فرزند بر پدر واجب است در صورتی که فرزند فقیر باشد ،واللّه العالم .

سؤال1674 ـ زنـی در خـانـه شـوهـر دیـوانـه شده است .و به علت دیوانگی هر چند تمکین نکند ناشزه مـحسوب نمی شود .خواهر زن متعهد شده که آن زن را نگهداری کند و نفقه خواهرش رابپردازد ، در این صورت آیا نفقه از شوهر ساقط می شود ؟

پاسخ:بسمه تعالی در فـرض مزبور زن حق نفقه دارد و شوهر باید نفقه او را بدهد ،و با نفقه دادن خواهر زن نفقه زن ساقط نمی شود .و چنانچه شوهر نداد در ذمه اش باقی می ماند ، مگر اینکه تعهد خواهر زن بر دادن نفقه پیش حاکم شرع یا وکیل او باشد ، واللّه العالم .

سؤال1675 ـ در صـورتی که جایز باشد زن به بیرون از منزل برود ، ایانفقه ای که واجب شده مرد به زن بپردازد ساقط می گردد ؟

پاسخ:بسمه تعالی در صـورتـی کـه خـروج جـایـز باشد ، بلکه در بعضی از صوری که خروج جایز نیست ، نفقه ساق ط نمی شود ، واللّه العالم .

سؤال1676 ـ زنـی کـه هـنـوز مـنـزل والـدیـن است آیا نفقه دارد ؟آیا می توانداز نزدیکی کردن شوهر جلوگیری کند و سائر استمتاعات چطور ؟

پاسخ:بسمه تعالی مادامی که زن در خانه پدرش است و تاءخیر به مقدار متعارف باشد یا تاءخیر از ناحیه شوهر نباشد ، نـفـقـه تعلق نمی گیر ، و اگردر خانه شوهر باشد ، قبل از گرفتن مهر می تواند از نزدیکی کردن شـوهر جلوگیری کند و اما سایر استمتاعات منوط به شرط در عقد یا بعد از عقد است .و چنانچه زن در خـانه پدر باشدمنوط به رضایت پدر در رفت و آمد به آن خانه و ارتباط با زن می باشد ، واللّه العالم .

سؤال1677 ـ آیا زن می تواند در وجوب نفقه ، از شوهرش وجه نقدی رادرخواست کند ؟

پاسخ:بسمه تعالی در مورد وجوب نفقه ، بر شوهر لازم نیست وجه نقدی بپردازد ،واللّه العالم .

سؤال1678 ـ بـیـشـتر فرزندان دختر و پسر پس از اخذ دیپلم یا بالاتر درنهادهای دولتی به کار مشغول می شوند و درآمد در خوری داردند .پدر تا چه وقت نفقه فرزندانش را باید بدهد ؟و آیاپدر می تواند در اموال این فرزندان هم تصرف نماید ؟

پاسخ:بسمه تعالی در صـورتـی کـه فـرزند فقیر باشد ، نفقه او بر پدر واجب است .البته اگر در شاءن و قدرت فرزند کاری باشد ، علی الاحوط بر اولازم است کار کند .نیز نفقه پدر اگر فقیر باشد بر فرزند واجب است .و تـصرف پدر در اموال اولاد اگر برای انفاق باشد یا خودبه آن نیاز داشته باشد ، جایز است ، واللّه العالم .

سؤال1679 ـ در ضـمـن عقد شرط شده است که چنانچه زوج بیش ازشش ماه ترک نفقه نماید ، زوجه وکـالـت دارد با مراجعه به دادگاه خود را مطلقه نماید چنانچه زوجه ای که هنوز عروسی نکرده و در مـنـزل والدین خود می باشد ، به اختیار خود ، حدودده ماه از رو به رو شدن با شوهرش و حتی صـحـبت کردن با وی امتناع کرده ، آیا می تواند به دادگاه مراجعه و مدعی شود که شوهرم در این مدت به من نفقه نداده و طلاق خود را از دادگاه بگیرد ؟

پاسخ:بسمه تعالی مادامی که نفقه واجب نشده زن بخاطر ترک نفقه وکالت در طلاق ندارد ، واللّه العالم .

سؤال1680 ـ زن شـوهـردار بـدون اذن شـوهر ترک زندگی می کند ، وتمکین نمی کند ، آیا چنین زنی مستحق نفقه است یا خیر ؟

پاسخ:بسمه تعالی در صورتی که بدون عذر شرعی باشد ، استحقاق نفقه ندارد ،واللّه العالم .

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام ازدواج فتوا آیت الله تبریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۳۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام حزب الله: آینده پس از «طوفان الاقصی» و پاسخ ایران دستخوش تغییر خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری «العهد» لبنان، صفی‌الدین که در مراسم بزرگداشت دو تن از شهدای راه قدس در منطقه البقاع سخن می‌گفت، افزود: نگاه کنید که دشمن صهیونیستی با پاسخ ایران چگونه برخورد می‌کند، و هیچ کسی نمی‌گوید که آمریکا به اسرائیل فشار آورده و از تل آویو خواسته که پاسخ محکمی به تهران ندهد، چرا که نتایج و پیامد‌های این پاسخ تضمین شده نیست و ممکن است که مناطق را به جا‌هایی بکشاند که عواقب آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: اگر اسرائیل و آمریکا می‌دانستند که پاسخ قوی به جمهوری اسلامی بدون پاسخ قوی‌تر خواهد بود، به حمله تهران به اسرائیل پاسخ می‌دادند و آمریکایی‌ها و اروپا همگی از این حمله اسرائیل به ایران حمایت می‌کردند، چرا که همه آنها همانگونه که در اندیشه توطئه و نیرنگ برای مقاومت فلسطین و همه جنبش‌های مقاومت در منطقه هستند، همین رویه را در قبال جمهوری اسلامی دارند.

صفی الدین تأکید کرد: جمهوری اسلامی با انجام عملیات تنبیهی به اسرائیل همه دسیسه‌ها و معادلات به هم بافته این رژیم را که طی سالیان گذشته پی‌ریزی کرده بود، نابود کرد.

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان تصریح کرد: دشمن اندک اندک احساس ناتوانی می‌کند و می‌بیند که بازگشت دوباره شهرک‌نشینان به شمال فلسطین اشغالی به یک مسأله غیر ممکنی تبدیل شده است و این همان چیزی است که ما دوست داشتیم روی دهد.

این مقام حزب الله اضافه کرد: دشمن بداند که مقاومت تصمیم به توسعه جنگ نگرفت، هرچند که برای این کار آماده بود، اما مقاومت برپایه پشتیبانی و حمایت از مردم مظلوم غزه وارد نبرد شد و به مدت هفت ماه است که در جبهه‌ای به طول ۱۰۰ کیلومتری در حال نبرد بوده که این مسأله بی‌سابقه است.

صفی‌الدین در پایان تصریح کرد: پس از عملیات طوفان الاقصی و حمله روشن و علنی ایران (وعده راستین) به رژیم صهیونیستی، آینده در بسیاری از مسائل تغییر خواهد کرد که باید برای آن لحظه آماده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • آغاز‌گر اصلاحات بزرگ
  • حزب‌الله انتقام شهادت یک رزمنده خود را گرفت
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • مقام حزب الله: آینده پس از «طوفان الاقصی» و پاسخ ایران دستخوش تغییر خواهد شد