Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی طی نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان این استان در مجلس، استانی شدن انتخابات، مانع حضور اقلیت‌های اجتماعی در مجلس و افزایش شکاف‌های اجتماعی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین رجبی، دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی از ارسال نامه‌ای سرگشاده در خصوص طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خبرداد که در آن طرح استانی شدن انتخابات را موجب حذف کامل اقلیت‌ها برای حضور در عرصه‌های کلان سیاسی و دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن کامل این نامه به شرح زیر است:

با سلام و احترام.
مستحضرید که طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات مدتی است که در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و بزودی در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد. قانون فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی، دارای اشکالاتی بوده و باید هرچه زود‌تر بر اساس شرایط کشور و حوزه‌های انتخاباتی مختلف اصلاح شود.

یکی از این مشکلات این است که قانون فعلی انتخابات با حذف کامل اقلیت، انتخابات را برای جریانات سیاسی به یکی از حیاتی‌ترین مسائل تبدیل کرده و هر یک نهایت تلاش خود را برای حذف نشدن از عرصه سیاسی کشور به کار می‌برند. از این رو فضای سیاسی اجتماعی جامعه را در ایام انتخابات به شدت رادیکال شده و دوقطبی‌های خطرناکی را به‌وجود می‌آورند که این امر باعث تقویت شکاف‌های اجتماعی می‌شود. از طرفی به شکل گیری انتظارات غیرواقعی، سرخوردگی بدنه اجتماعی نامزد بازنده، کمرنگ شدن جنبه‌های تخصصی و شایسته‌سالاری و تقویت باندبازی‌های بی‌حاصل و نقش پررنگ پول و ثروت منتهی می‌شود.

با این حال اصلاح قانون انتخابات نباید به تصویب یک قانون بدتر بینجامد. اگرچه طرحی که در مجلس دنبال می‌شود از نقاط مثبتی هم برخوردار است و طراحان معتقدند تصویبش به بهبود عملکرد مجلس کمک می‌کند، اما اشکالات اساسی دارد که نباید نادیده گرفت.

یکی از اشکالات این طرح، تحریک گسل‌های قومیتی، مذهبی و سیاسی است. در استان‌هایی که شکاف مذهبی و قومیتی وجود دارد این طرح، انتخابات را به بحران امنیتی و اجتماعی تبدیل می‌کند. برای مثال شهری با اکثریت اهل سنت در استانی با اکثریت شیعه در تمام دوره‌ها یک نماینده شیعه خواهد داشت یا برعکس در تعداد قابل توجهی از استان‌ها، شهر‌هایی با اکثریت شیعه نمایندگان اهل سنت خواهند داشت.

همچنین طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات به کاهش قابل توجه مشارکت مردمی در انتخابات منجر خواهد شد، چراکه احساس عمومی درباره نقش مردم در اداره کشور کاهش و نوعی احساس تحمیل تصمیم استان بر شهرستان بویژه در شهر‌هایی که اکثریت مردم شهرستان با استان تفاوت‌های مذهبی یا سیاسی یا قومیتی دارند در مردم شکل خواهد گرفت.

از سوی دیگر این طرح به ناسالم شدن فضای انتخابات، افزایش اثر پول و لابی‌گری‌های سیاسی در سطح استان‌ها خواهد انجامید. وقتی مناسبت‌ها در سطح استان آورده شود، مسلماً مسئله و تاثیرگذاری پول در این حوزه افزایش پیدا می‌کند و لابی‌گری‌های سیاسی هم قوت خواهد گرفت.

در اینصورت اگر فردی بخواهد وارد مجلس شود، فقط کافی است شخصیت‌های سیاسی و افراد تأثیرگذار استان لابی‌گری کرده و با هزینه پول و ثروت بیشتر، خود را در سطح استان مطرح کند و فضای انتخابات ناسالم‌تر از گذشته خواهد شد.

هرچند برخی معتقدند استانی- شهرستانی شدن انتخابات، توانمندی‌های فردی و مسائل نمایندگان سطح بالاتری پیدا خواهد کرد و مجلس قدرت‌مند تری شکل خواهد گرفت منتهی به نظر می‌رسد هیچ تضمینی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد.

نادیده گرفتن چنین مسائل و مشکلاتی در طرح استانی – شهرستانی شدن انتخابات که در حوزه‌های زیادی مصداق پیدا می‌کند، تعجب‌برانگیز است لذا خواهشمندیم بررسی و تصویب این طرح باید با حساسیت بیشتری انجام شود تا مشکلات موجود آن در آینده مشکلات اساسی امنیتی-اجتماعی را در جامعه رغم نزند. اصلاح قانون فعلی باید به نحوی باشد که مشکلات موجود برطرف شده و همچنین مشکلاتی از قبیل: موارد اشاره شده را به دنبال نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نامه سرگشاده به نمایندگان مجلس استانی شدن انتخابات مجلس شکاف های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۴۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین مسکن کارگران، اولویت امسال وزیر کار

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به مدیران کل استانی زیرمجموعه وزارتخانه تأکید کردیم، املاک مازاد این وزارتخانه را به کارگروه‌های استانی برده و پس از تغییر کاربری، برای تأمین مسکن کارگران استفاده کنند.

وی گفت:  امسال توجه جدی تری به مسئله مسکن کارگری با همکاری کارفرمایان خواهیم داشت.

وی افزود: به کارفرمایانی که در جوار کارگاه‌های تولیدی خود برای کارگرانشان، مسکن احداث کنند امتیازات ویژه‌ای خواهیم داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • تأمین مسکن کارگران، اولویت امسال وزیر کار
  • برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • نشست شورای سیاستگذاری جبهه ایران قوی با نامزدهای دور دوم انتخابات
  • اطلاعیه شماره ۵ هیات استانی بررسی مرحله دوم انتخابات
  • کنایه تند نماینده مجلس به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس
  • کنایه معین الدین سعیدی به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس /عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند
  • سعیدی، نماینده چابهار: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند/ حجاب واجب است اما تقویت ارزش پول ملی و سفره مردم هم واجب است
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود