Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:52:13 GMT

آموزش و پژوهش تحت تاثیر کمبود بودجه

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۵۰۸۸

آموزش و پژوهش تحت تاثیر کمبود بودجه

تهران- ایرنا- منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با «اعتماد» می گوید: در حقیقت در لایحه بودجه، بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به محدودیت‌هایی که در منابع مالی دولت وجود دارد، از رقمی که برای ما گذاشته ‌شده و رشد اندکی که برای ما اختصاص داده ‌شده در بودجه سال آینده نگران هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بودجه وزارت علوم در لایحه پیشنهادی بودجه سال 98 افزایش اندکی داشت که با توجه به میزان تورم سالانه و اینکه اگر تمامی منابع بودجه‌ای محقق نشود، بودجه واقعی این وزارتخانه از سال 97 کمتر خواهد شد. به نظر می‌رسد در صورت تحقق تمامی منابع بودجه در سال 98 باز هم نرخ تورم در نظر گرفته نشده و احتمال ایجاد مشکلاتی برای دانشگاه‌ها وجود دارد.

در بودجه سال 98 با توجه به افزایش هزینه‌ها، افزایش استفاده دانشجویان از سلف‌سرویس‌ها، خوابگاه‌ها، هزینه طبخ و پخت غذای دانشجویان، خدمات دانشجویی و فرصت مطالعاتی اعضای هیات‌ علمی ممکن است مدیریت دانشگاه‌ها برای سال 98 با مشکل مواجه شوند، زیرا افزایش حدود 14 درصدی بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 98 نسبت به سال گذشته، پاسخگوی نیازهای این وزارتخانه نخواهد بود. مسوولان وزارت علوم می‌گویند؛ پیشنهاد آنها برای افزایش بودجه به تفکیک دانشگاه‌ها، حدود 90 درصد بوده ولی فقط افزایش 14 درصدی برای دانشگاه‌های کشور منظور شده است.

در این رابطه با «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت ‌وگو کردیم. او نیز معتقد است با بودجه پیش‌بینی‌شده امکان توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها وجود دارد. آنچه در پی می‌آید توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بودجه پیشنهادی این وزارتخانه در سال آینده است:

**در بودجه سال 98 ما شاهد اختصاص بودجه به وزارت علوم به‌ صورت عملکردی و بر اساس تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف هستیم. کاهش تعداد دانشجویان در سال آینده در کاهش بودجه وزارتخانه موثر است؟
لایحه بودجه سال 98 در‌ واقع به‌ صورت بررسی عملکردی انجام و پیشنهاد شده است، یکی از آیتم‌ها تعداد دانشجویان است و در زمان تنظیم لایحه، آمار دانشجویان سال قبل در دسترس است و آمار دانشجویان جدید خیلی دقیق در دسترس نیست. لذا چیزی که در بودجه است، خیلی تحت تاثیر کاهش تعداد دانشجویان احتمالا قرار نمی‌گیرد. هرچند دانشجویان دولتی ما خیلی با کاهش شدید مواجه نبودند.

**با این حساب چندان در این باره جای نگرانی نیست؟
در حقیقت در لایحه بودجه، بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به محدودیت‌هایی که در منابع مالی دولت وجود دارد، از رقمی که برای ما گذاشته ‌شده و رشد اندکی که برای ما اختصاص داده ‌شده در بودجه سال آینده نگران هستیم.

**نگرانی شما بیشتر در چه حوزه‌ای است؟
بیشتر در حوزه هزینه‌های جاری دانشگاه‌هاست که جز حقوق و مزایا رقم قابل ‌توجهی افزایش نیافته است.

**با این بودجه امکان توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها وجود دارد؟
ما جمعیت دانشجویی قابل ‌توجهی داریم و توسعه کمی دانشگاه‌ها در مقطعی به ‌صورت حرکت جهشی اتفاق افتاده است. شاید توسعه و ایجاد دانشگاه‌ها مبتنی بر برنامه نبوده است. یک بخش از ساماندهی آموزش عالی بر این اساس است که ما امکانات‌مان را بر اساس تامین نیازهای نیروی انسانی و کیفی‌سازی آموزش در دانشگاه‌ها توزیع کنیم و بر همین منوال، پژوهش هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. لذا آنچه در حال اتفاق افتادن است، بازنگری در ماموریت‌ها و راهبردهای دانشگاه‌های کشور است.

اکثر دانشگاه‌های دولتی ما برنامه راهبردی خود را تهیه و تنظیم کرده‌اند، ادامه فعالیت در رشته‌ها، مقاطع و دوره‌ها در قالب برنامه راهبردی و توضیحاتی که لازم است ارایه شود، صورت خواهد گرفت. به خاطر همین هم در بررسی عنوان سرفصل‌های آموزشی و تعداد درس هم تجدیدنظر خواهیم داشت.


منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397.10.20
گروه اطلاع رسانی**9370**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اعتماد آموزش و پژوهش بودجه98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۵۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی که مهارتی را کسب می‌کنند، پس از پیگیری‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته، تدوین و توسط ستادکل نیرو‌های مسلح ابلاغ شد.

وی افزود: بر اساس این شیوه نامه از این پس دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی با کسب مهارت‌های تخصصی و عمومی می‌توانند از مشوق‌های خدمتی همچون کسری خدمت، مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی، تعویق اعزام و اعطای یک درجه بالاتر در صورت دارابودن صلاحیت‌های لازم و متناسب با سوابق مرتبط، بهره‌مند شوند.

صالحی گفت: سوابق و اطلاعات دوره‌های مهارت آموزی برگزارشده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باید تا دو ماه قبل از تاریخ اعزام توسط دانشجویان آماده شده و توسط دانشگاه‌ها مورد تایید قرار گیرد. در این راستا شیوه نامه و سامانه مربوطه در دست تهیه بوده و روش‌های اجرایی در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون وزیر علوم افزود: این نخستین بار است که مهارت آموزی تاثیر مستقیم در فرایند خدمت سربازی دانشجویان داشته و نیاز است دانشگاه‌ها همکاری و هماهنگی لازم را با دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت اجرای این شیوه نامه داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • اعلام زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی
  • زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد