Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاح نظام بانکی به عنوان اولویت دولت چند سالی است که از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دنبال می شود و به تازگی نیز در این مسیر اقدامات موثری از سوی بانک مرکزی انجام شده و بندهایی از اصلاح نظام بانکی به تصویب جلسه شورای هماهنگی سران قوا رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات دراقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی و همچنین شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بندهای 9 و 19 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

 

نظام بانکی یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره اقتصادی کشور و در تعامل مستقیم با سایر بخش‌های اقتصادی است که سهم بزرگی از تأمین مالی را بر عهده دارد به همین دلیل، هرگونه بازنگری و اصلاحاتی که در بخش نظام بانکی انجام شود، می‌تواند در رونق کسب و کار و اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار باشد. بر این اساس لازمه کارایی اقتصاد آن است که بانک ها اثر بخش بوده و کارآ عمل کنند. تحقق این کارآیی و اثربخشی مستلزم این است که فضای کسب و کار بانکها تقویت و معماری صنعت بانکداری کشور اصلاح شده و متنوع سازی و بازتعریف الگوی بانکداری، توسعه بانکداری الکترونیک وکارایی سیاستگذاری پولی در دستورکار قرار گیرد.

 

در کنار این موضوع باید گفت که سلامت و ثبات اقتصاد کشور در گرو سلامت و ثبات مالی بانکها است بر همین اساس دولت و در راس آن بانک مرکزی به عنوان نهاد متولی سیستم بانکی کشور اقداماتی را برای اصلاح نظام بانکی در دستور کار خود قرار داده است و اینکار با ارسال نامه رئیس جمهوری در تیرماه سال 94 به معاون اول در خصوص لزوم اصلاح نظام بانکی، بازار سرمایه و ساماندهی بدهی‌های دولت آغاز شد.

 

به دنبال این نامه بانک مرکزی برنامه عملیاتی خود را در قالب ۱۰ محور تدوین کرد. این ۱۰ بند شامل مدیریت فعالانه بازار بین‌بانکی، تجهیز و تخصیص منابع شبکه بین‌بانکی، تعدیل نسبت سپرده قانونی بانک‌های تجاری به صورت تشویقی، دسته‌بندی بانک‌ها و نظارت بر بانک‌های مشکل‌دار (بانک‌ها به‌شدت دچار تنگنای اعتباری متفاوت هستند. بانک‌هایی که دارای مشکل بیشتری هستند، در اولویت قرار می‌گیرند)، انجام عملیات بازار باز در اجرای سیاست‌های پولی، انتظام‌بخشی بازار پول با ساماندهی موسسات غیرمجاز، افزایش سرمایه بانک‌های غیردولتی، حل و فصل مطالبات غیرجاری بانک‌ها، ادغام، اصلاح، بازسازی و انحلال بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین ارتقای نظارت مؤثر بر فعالیت بانک‌ها است. در کنار این امر دو بعد دیگر مطالبات غیرجاری و دارایی‌های غیرمالی نیز مدنظر است

.

 

اقدامات دولت برای اصلاح نظام بانکی به اینجا ختم نشد و در جلسه شنبه ۲۱ مهرماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست «حجت الاسلام حسن روحانی»، رئیس جمهوری، اختیارات بانک مرکزی برای اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد برای ارائه رفع موانع جذب و تشویق سرمایه‌گذاری، طرح‌های لازم را سریعاً تهیه کند. شورای عالی جهت‌گیری‌های لازم برای برنامه اصلاح نظام بانکی را به تصویب رساند. «فرهاد دژپسند»، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز آبان ماه سال جاری درباره اولویت های خود در این وزارتخانه به ایرنا گفته بود: «تقویت نقش بورس، واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی، افزایش تاثیر دارایی های دولت در فرایند رشد و توسعه، فعال سازی بانک ها و اصلاح نظام بانکی از اولویت های این وزارتخانه است.»

 

بانک مرکزی هم پیرو یادداشت رییس کل خود در فضای مجازی مبنی بر اینکه  طی سه ماه گذشته براساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و با تشکیل کمیته نقدینگی و بازار پول متشکل از جمعی از صاحبنظران اقتصادی، پولی و بانکی و مسؤلین بانک مرکزی وطی جلسات متعدد برنامه های لازم برای این امر خطیر طراحی شده است از طراحی برنامه‌های لازم برای اصلاح نظام بانکی خبر داده که به مرور زمان اجرا می شود.

 

در خبرگزاری شبستان بیشتر بخوانید: عزم دولت برای اصلاح نظام بانکی/از برنامه ریزی بانک مرکزی تا پیشنهادات سازمان برنامه

 

پس از آن «عبدالناصر همتی» 16 دی ماه مهمان اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی شد و در این جلسه بنا به گفته «حمیدرضا حاجی بابایی»، رییس این فراکسیون به شبستان رئیس کل بانک مرکزی با حضور در این جلسه گزارشی از نرخ تورم و اصلاح نظام بانکی به نمایندگان ارائه داد.

 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین روز گذشته در حاشیه هیئت دولت نیز از تصویب بند‌هایی از اصلاح نظام بانکی در جلسه اخیر شورای هماهنگی سران قوا خبر داده بود با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی، موضوع بسیار مهم و از دستور کار‌های ماست، گفت است: «حداقل در چندین جلسه شورای هماهنگی سران قوا، موضوع اصلاح نظام بانکی را پیشنهاد دادیم که با تصویب بند‌هایی از این اصلاح در جلسه روز گذشته، در این باره رو به جلو پیش می‌رویم.»

 

 

رسانه ملی به نقل از وی نوشته است: «در جلسه اخیر پول و اعتبار نیز، دو مصوبه بسیار مهم داشتیم که نخستین آن تشکیل بازار متشکله ارزی بود که از طریق آن، معاملات ارزی به صورت شفاف از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها اتفاق خواهد افتاد. مصوبه دوم هم برای سپرده‌های ریالی مبتنی بر ارز بود که بر این اساس، مردم می‌توانند این نوع سپرده گذاری را انجام دهند و ریسک دارایی‌های خود را به حداقل برسانند.»

 

یادآور می شود: مجلس شورای اسلامی نیز هم راستا با دولت برای ایجاد ثبات و پایداری مالی و کمک به رونق کسب و کار و تولید، طرح اصلاح نظام بانکی را با محوریت اجرای صحیح بانکداری اسلامی، عدالت و رضایت اجتماعی، حمایت از تولید و اشتغال، سیاستگذاری پولی کارا، حمایت از بهبود فضای کسب وکار، تقویت نظارت در نظام بانکی، تنوع بخشی به نهادها و بانکداری الکترونیک در دستورکار قرار داده است.

 

در این راستا، تصویب نهایی طرح بانکداری اسلامی از جمله اولویت های کمیسیون اقتصادی مجلس است. این طرح درکمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور دستگاه های مربوطه در حال بررسی است و در این رابطه پیشرفت های خوبی نیز صورت گرفته است. دراین طرح که بیش از200 ماده داشته و بسیار جامع و کامل است، مقرر شده که به صورت فصل فصل به صحن کمیسیون ارجاع شود تا بررسی دقیق در خصوص آن صورت گیرد.

 

قانون پولی و بانکی مصوب 1351 و قانون نظام بانکداری بدون ربا مصوب سال1362 دو قانون اصلی در حوزه پولی و مالی و از قوانین موجود در حوزه بانکی ما بوده است. طرح بانکداری اسلامی که در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است پس از تصویب نهایی جایگزین دو قانون یاد شده می شود./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اردبیل شیراز مراجع مراجع و علماء مشهد بیرجند قیام 19 دی ایران انقلاب اسلامی دیدار با مراجع وزارت اقتصاد بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۸۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آنها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • معرفی توانمندیهای نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان.
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟