Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:24:14 GMT

بیماری هاری در مبارک آباد پاسارگاد مهار شده است

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۱۹۰۲۶

بیماری هاری در مبارک آباد پاسارگاد مهار شده است

شیراز - ایرنا - مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: طی روزهای گذشته یک سگ گله هار در روستای مبارک آباد شهرستان پاسارگاد برخی مردم روستا را گاز گرفت اما اقدامات برای مهار بیماری هاری در این روستا انجام شد.

دکتر مصطفی ابراهیمی پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در حمله سگ گله به مردم این روستا 7 مرد ، سه کودک و یک زن گزیده شدند اما سگ مورد نظر که متعلق به عشایر منطقه بود توسط ماموران دامپزشکی از بین رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد:با توجه به مثبت بودن نتایج آزمایش ها روی لاشه سگ، اقدامات فوری برای پیشگیری از بروز بیماری هاری در منطقه سریعا انجام گرفت.
مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این سگ که بیماری هاری داشت قبل از شناسایی و هلاکت به 2 سگ دیگر و 2 الاغ نیز حمله کرد و این حیوانات را نیز گزید از این رو دامنه شناسایی حیوانات از سوی دامپزشکی گسترش یافت و همه حیوانات گزیده شده تلف شدند و لاشه آن ها به صورت بهداشتی دفن شد.
این مقام بهداشتی با یاد آوری اینکه به مردم منطقه از سوی کارشناسان بهداشتی نحوه مقابله با حیوانات ولگرد و هار آموزش داده شده است گفت : بر اثر همین آموزش ها از بروز وشیوع بیماری هاری دراین روستا پیشگیری شد، بعد از این واقعه همه حیوانات با علائم مشکوک توسط دامپزشکی واکسینه یا آزمایش شدند.
ابراهیمی اضافه کرد : اکنون شرایط در بخش مادرسلیمان و روستای مبارک آباد پاسارگاد کاملا تثبیت شده، افرادی که گزیده شدند در سلامت کامل بسر می برند و درمان های دوره ای را دریافت می کنند، بررسی های میدانی برای شناسایی احتمالی حیوانات ولگرد در حال انجام است و هر نوع سگ ولگرد و بلاصاحب مشکوک تحت آزمایش قرار می گیرد.
وی اضافه کرد : دراین زمینه کمیته های کارشناسی در فرمانداری پاسارگاد تشکیل شده و کارشناسان دامپزشکی و شبکه بهداشت نیز دراین کمیته ها حضور فعال دارند.
پاسارگاد در 130 کیلومتری شمال شیراز است.
6113 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان دامپزشكي هاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۱۹۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد با اشاره به اینکه در راستای حمایت از تولید و مشارکت فارغ التحصیلان دامپزشکی در ارائه خدمت به شهروندان، مجوز فعالیت ۹ آزمایشگاه خصوصی در شهرستان مشهد صادر شده است گفت: این آزمایشات با هدف تشخیص و بدنبال آن درمان انواع بیماری‌های واگیر دام و طیور، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین کنترل کیفیت فرآورده‌های خام دامی تولیدی با هدف تامین سلامت و امنیت غذایی شهروندان صورت گرفته است.

دکتر محمد سیاح در ادامه با اشاره به اینکه ۲۷ فارغ التحصیل رشته‌های مختلف دامپزشکی بصورت مستقیم در این آزمایشگاه‌ها مشغول فعالیت هستندافزود: در این مدت در راستای حفظ ذخایر و سرمایه‌های دامی و تامین سلامت عموم جامعه، تعداد ۵ هزار و ۲۳۰ آزمایش مختلف تخصصی تشخیصی توسط کارشناسان دامپزشکی شاغل در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان، صورت گرفته است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد،گفت: بیشترین تعداد آزمایش در بخش سرولوژی طیور با یک هزار و ۹۱۵ مورد، سرولوژی دام با یک هزار و ۴۹۰ مورد، کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی با ۹۰۴ مورد بوده است.

سیاح، افزود: کار در آزمایشگاه به دلیل انجام آزمایشات بر روی نمونه‌های مشکوک به انواع بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، یک کار تخصصی دقیق و در عین حال خطر ساز است که در صورت عدم رعایت استاندارد‌های بهداشتی می‌تواند زمینه ساز سرایت بیماری به افراد شاغل باشد.

 

دیگر خبرها

  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با ۱۲۶ هزار خدمت در آمل
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • انجام بیش از ۵ هزار آزمایش تخصصی در آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان مشهد
  • آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور