Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، مراسم رونمایی از رمان«شهربانو» روایت گر سال های دلبستگی مادر شهید با حضور خانواده شهدا و جمع کثیری از فرهیختگان ادب و هنر در مشهد برگزار شد.

* تشکری: به شدت شیفته «شهربانو» شدم

سعید تشکری نویسنده نام آشنای کشور در این مراسم که با همکاری نشر ستاره‌ها، فرهنگسرای پایداری مشهد و انتشارات آستان قدس رضوی در محل فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه این کتاب را دو بار خوانده است، اظهار کرد: در هنگام مطالعه این اثر به شدت شیفته آن شدم، به این رخداد باید به شکل دیگری نگاه کرد، زیرا نویسندگان ما مدام سعی دارند دو کار را به شکل جدی دنبال کنند به این معنا که اثری که نوشته‌اند، هم داستان است و هم واقعی و معمولا بین این دو مقوله می‌مانند و این چیزی است که به شدت در حوزه ادبیات آسیب می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: اما رمان «شهربانو» داستانی است که محصول کار نویسنده است به این معنا که نویسنده جدیدی ظهور پیدا کرده و ادبیات شهری نوشته است و ادبیات شهری مشهد به واسطه آن، ورود ملی پیدا کرده است.

نویسنده«کافه داش آقا» با طرح این موضوع که اگر این اثر را هوشنگ مرادی کرمانی می نوشت تمامی روشنفکران در برابر آن تعظیم می‌کردند، ادامه داد: یک فردی بدون ورود به گعده نویسندگان اما نویسنده است و در این راستا یک کشف ادبی بزرگ نیز صورت گرفته است، فکر میکنم وقتی نویسنده‌ای، مسئولی و یا ناشری پا به سن می‌گذارد، وظیفه او کشف ادبیات شهری است و باید معرفتی را جست و جو کند که گفتمان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و.. باشد و همه این ها مخاطب را به لذت خواندن وادار می‌کند.

این داستان نویس برجسته کشور در پایان عنوان کرد: من در برابر این کتاب تعظیم می کنم و اگر ادبیاتی در آینده بخواهد یک مادر داشته باشد، قطعا رمان «شهربانو» است.

* نثر روان و شخصیت پردازی مناسب؛ ویژگی ممتاز رمان «شهربانو»

در ادامه این مراسم یکی از بازیگران تئاتر خراسان در ارتباط با رمان «شهربانو» گفت: نثر روان این اثر سبب می شود مخاطب در قعر داستان نفوذ کند و قصه در این کتاب، بسیار روان توصیف شده است.
پرستش سلطانی گفت: تصویرسازی اجزای جملات و شخصیت پردازی های بسیار خوب، «شهربانو» را به اثری بسیار خواندنی و جذاب تبدیل کرده است.

* «شهربانو»می تواند به اثری بی نظیر در حوزه تئاتر مقاومت تبدیل شود

محمد جهانپا یکی دیگر از بازیگران و کارگردانان تئاتر خراسان در این مراسم اظهار کرد: رمان «شهربانو» می تواند یک اثر بی نظیر در صحنه تئاتر باشد، به نظر می رسد در حوزه تئاتر مقاومت در این 10 سال اخیر از نگارش متون نمایشی که بتواند با تماشاگر امروز ارتباط برقرار کند، خیلی فقیر هستیم.

محمد جهانپا ابراز امیدواری کرد: با تبدیل این اثر به نمایشنامه بتوانیم نمایش بسیار زیبایی را در صحنه تئاتر اجرا کنیم.
وی یادآور شد: در هنگام مطالعه این اثر، لحظات زیبایی که به واسطه ترسیم فضای داستان من را جذب خود کرد فقط پیش از «شهربانو» مانند آن را در کتاب «دا» تجربه کرده بودم.

* چمی: آثار خوب به لحاظ متن در عرصه نمایش اندک است

در این مراسم، محمدعلی چمی گو مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه کتاب «شهربانو» ظرفیت تبدیل به نمایشنامه و یا فیلمنامه را داراست، بیان کرد: آثار خوب به لحاظ متن در عرصه نمایش اندک است و می توان با اقتباس از چنین آثاری تئاتر و یا فیلم های بسیار خوبی را تولید کرد.
در پایان، رونمایی از رمان«شهربانو» نوشته مریم قربان زاده که از نگاه مادران به دفاع مقدس پرداخته و توسط نشر ستاره ها به چاپ رسیده است، با حضور نویسنده اثر، همسر شهید رفیعی، همسر شهید ابوحامد و مادر شهید یاراحمدی و جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی برگزار شد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: خانواده مشهد آستان قدس رضوی ادبیات رمان انقلاب دفاع مقدس تئاتر فقیر زیبایی رمان پارس رونمایی مادران شهدا همسران شهربانو پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۰۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اکبر درخشنده شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی هفته هنر انقلاب اسلامی و رونمایی از طرح مرکز تخصصی تئاتر مسجد افزود: همزمان با ایام سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی و گرامیداشت «هفته هنر انقلاب اسلامی» این طرح رونمایی شد.

وی گفت: با همکاری امامان مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی برای تربیت نیروی هنرمند انقلابی گروه‌های تئاتر در مسجد تشکیل خواهد شد.

حجت الاسلام درخشنده گفت: ازآن جا که شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه‌های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است.

وی با تاکید بر پاسداشت مجاهدت‌های شهید آوینی ادامه داد: باید با الگوگیری از راه و مسلک شهید آوینی نسبت به هنر و هنرمندان که در عرصه هنر انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

حجت الاسلام درخشنده تصریح کرد شهید آوینی معتقد بود که هنر عین تعهد، تقید و مسئولیت پذیری است و بر این باور که هنرمند بدون تقید است خط بطلان می‌کشید.

وی گفت: در این مراسم از هنرمندان عرصه انقلاب اسلامی شامل شاعر، ستایشگر، نقاش، هنرمندان تئاتر، گروه سرود و غیره تقدیر شد.

به گزارش مهر، مرکز تخصصی تئاتر مسجد با حضور حجت الاسلام شریف تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی و جمعی از مسؤولان مازندران رونمایی شد.

کد خبر 6081553

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • شهدا بهترین معامله گران تاریخ هستند
  • اجتماع بزرگ میثاق با شهیدان و بیعت با ولایت ۲ برگزار شد
  • برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • زمین چمن مصنوعی شهید «سعید کریمی» در قم افتتاح شد
  • تداوم مسیر انقلاب اسلامی در دست همسران شهدا است
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند