Web Analytics Made Easy - Statcounter

"مولود چاووش‌اوغلو" وزیر خارجه ترکیه به شدت از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در قبال کشورش انتقاد کرد.

"چاووش‌اوغلو" روز پنجشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی با تهدید به اجرای یک عملیات نظامی جدید در شمال سوریه گفت: «اگر خروج نظامیان آمریکایی با توجیهات احمقانه‌ای مثل "ترک‌ها بیشتر کردها را قتل‌عام خواهند کرد" به تاخیر بیافتد، ما تصمیممان را برای حمله به شمال سوریه اجرایی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

احتمالا این سخنان چاووش‌اوغلو، پاسخی است به مواضع اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده که تاکید کرده بود پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه «ترک‌ها کردها را قتل عام نخواهند کرد.»

خروج نظامیان آمریکا از سوریه مشروط به تضمین آنکارا در عدم حمله به کردها شده است.

روابط ترکیه و ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته و پس از سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید متشنج شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با رد صحبت‌های بولتن درباره تضمین ترکیه مبنی بر حمله نکردن به شمال سوریه، از نبود رویه ثابت در سیاست خارجی آمریکا به شدت انتقاد کرده بود.

وزیر خارجه ترکیه در همین مصاحبه اعلام کرد در صورتی که آمریکا بر نخریدن سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه پافشاری کند، آنکارا از ایالات متحده سامانه موشکی پاتریوت را نخواهد خرید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ترکیه آمریکا سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۰۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟

درحالی‌که کابینه اسرائیل حمله نظامی به ایران را تصویب کرده، همراهی یا عدم همراهی امریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما آیا امریکا مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت یا بایدن تنش را کنترل خواهد کرد؟

برای بررسی پاسخ‌ها گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

وزیر خارجه آمریکا گفته واشنگتن به دنبال افزایش تنش با تهران نیست؛ اما از اسرائیل دفاع خواهد کرد. بریتانیا نیز هدف قراردادن پهپادهای ایرانی را توسط نیروهای این کشور تایید کرده؛ اما خواستار خویشتن‌داری طرفین شده است. در همین حال، کابینه جنگ اسرائیل برای دومین روز متوالی تشکیل جلسه داد. بر اساس گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، این کشور به دنبال آسیب‌زدن به ایران بدون به راه‌انداختن یک جنگ تمام‌عیار است. این شبکه خبری در گزارش خود بعد از جلسه کابینه جنگ، گفت اسرائیل به دنبال هماهنگی واکنش خود با آمریکا است که پیش‌ازاین گفته بود در حمله مستقیم به ایران مشارکت نخواهد کرد.

پیش‌تر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود که هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا اسرائیل را «متقاعد کند با پاسخ به حمله ایران، تنش را تشدید نکند.» کامرون در گفتگو با شبکه اسکای نیوز گفت: «اگر صبح امروز در اسرائیل نشسته باشید، به‌درستی فکر می‌کنید که ما محقیم پاسخ دهیم و این کار را هم می‌کنند. اما ما اصرار داریم که نباید تنش تشدید شود.» بریتانیا و فرانسه از جمله کشورهایی بودند که در کنار فرانسه تلاش کردند تا حمله ایران به اسرائیل را که شب شنبه آغاز شده بود خنثی کنند.

اما افزایش خشونت اسرائیل در جنگ غزه، دولت بایدن را با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خود در دورنگه داشتن ایالات متحده از جنگ جدید خاورمیانه مواجه می‌کند.

بمباران ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق توسط اسرائیل و شهادت یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران و چندین مقام دیگر ایرانی تشدید تنشی بود که اسرائیل آن را آغاز کرد. از نظر برخی دیگر از کارشناسان، علاوه بر تجاوز اسرائیل به سوریه در این عملیات، هدف قراردادن سفارت، حمله مستقیم به ایران بود. در شرایط مشابه اگر ایران سفارت اسرائیل یا امریکا را بمباران کرده بود، پاسخ خشونت‌آمیز و مرگبار نه‌تنها انتظار می‌رفت، بلکه سیاستمداران و مردم دو کشور نیز به طور یکسان خواستار آن بودند.

در ایران نیز احساسات عمومی نقش مشابهی در چنین رویداد ایفا کرد و افکار عمومی خواهان پاسخ مناسب به اسرائیل بودند. شرایطی مشابه فوران احساسات عمومی هنگام حمله هواپیماهای بدون سرنشین امریکا به سردار سلیمانی که چهار سال قبل انجام شد و حمله ایران به‌عین الاسد را به دنبال داشت. این به آن معنا بود که ایران نیاز دارد تا خطوط بازدارندگی خود را برای تقویت اعتبار بین‌المللی و همچنین اعتبارافزایی قدرت نظامی در داخل کشور تغییر دهد. در چنین شرایطی اگرچه مقامات عالی کشورمان در استراتژی کلان به دنبال گسترش جنگ نبودند؛ اما ضرورت‌های گفته شده، اجرای عملیات موشکی و پهپادی علیه اسرائیل را اجتناب‌ناپذیر کرد.

از این زاویه، تشدید تنش به‌عنوان یک راه در نظر گرفته شده برای اسرائیل برای خروج از بن‌بست جنگ غزه دارای دو نکته مهم است. نکته اصلی تحریک ایران برای ضربه‌زدن است که می‌تواند اسرائیل را قادر سازد تا خود را در مقام دفاع نشان دهد و افکار عمومی جهانی را از غزه دور نگه دارد. چنانچه نشانه‌های این تاکتیک را می‌توان در توقف عملیات اسرائیل در شهر رفح مشاهده کرد. عنصر دیگر افزایش احتمال دخالت مستقیم امریکا در درگیری با ایران است. اگر این اتفاق بیفتد، جنگ در خاورمیانه نه‌تنها به‌عنوان موضوعی برای حمله اسرائیل به فلسطینی‌ها دیده می‌شود، بلکه شامل سایر کشورهای حامی فلسطین نیز خواهد شد.

ناظران سیاسی معتقدند ایالات متحده می‌تواند به هر دو روش به درگیری اسرائیل و ایران کشیده شود. یکی از آنها از طریق خواسته‌های سیاسی در داخل ایالات متحده برای واشنگتن است تا اقدامی مستقیم‌تر برای دفاع از " اسرائیل" بعد از حمله ایران ترتیب دهد. این گزینه فعلاً با مقاومت بایدن مواجه شده و دولت امریکا اگرچه به حمایت از اسرائیل اذعان کرده؛ اما به‌شدت از گسترش درگیری‌ها یا هرگونه پاسخ اسرائیل به عملیات نظامی ایران که شدت آن، ایران را تحریک به پاسخ کند اجتناب می‌کند.

این در حالی است که به طور هم‌زمان بخشی از افکار عمومی در ایالات متحده که غالباً نزدیک به جمهوری‌خواهان هستند، ایران را به‌خاطر عملیات نظامی در اسرائیل سرزنش می‌کنند و در صورت گسترش درگیری‌ها بین دو کشور، این احتمال وجود دارد که همچون وضعیت بعد از حمله حماس به اسرائیل، شاهد افزایش انتظارات و توقعات ولو ساختگی و مهندسی شده در افکار عمومی امریکایی‌ها برای حمایت نظامی بایدن از اسرائیل با وجود بی‌میلی او در سال انتخابات امریکا باشیم. آن‌چنان که این واقعیت، اساس بیانیه نماینده ایران در شورای امنیت است که "ایالات متحده مسئول تمام جنایات اسرائیل است. " و این واقعیت که حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، مانند مسطح کردن محله‌های غزه توسط اسرائیل، با هواپیماهای نظامی پیشرفته امریکا انجام شد، تجدید خطوط بازدارندگی از سوی ایران را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند جنگ با ایران به دلایل بسیاری به منافع ایالات متحده آسیب می‌رساند، از جمله هزینه‌های مستقیم انسانی و مادی، اختلال در فعالیت‌های اقتصادی که بر امریکایی‌ها تأثیر می‌گذارد، خشم خارجی که منجر به انتقام خشونت‌آمیز بیشتر می‌شود. همه اینها تأثیر دیپلماسی را برای جلوگیری از هر گونه تنش معنادار می‌کند.

اجتناب از چنین جنگی نه‌تنها مستلزم سیاست‌گذاری ماهرانه در برخورد تاکتیکی با بحران‌ها است، بلکه روابط عجیب‌وغریب با اسرائیل است که ایالات متحده را به وضعیت دشوار و خطرناک فعلی خود کشانده است. ناظران سیاسی معتقدند ایالات متحده باید از تصورات قدیمی در مورد اینکه چه کسی متحد است و چه کسی دشمن است، دور شود و توجه کند که چه کسی متجاوز است و چه کسی نیست. موضوعی که بخش غالب توجهی از کارشناسان امریکایی به دولت بایدن گوشزد می‌کنند تا از هرگونه قرارگرفتن در تله اسرائیل برای مشارکت این کشور در جنگ تمام با ایران اجتناب کند.

دیگر خبرها

  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • ۳ ادعا درباره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله ایران
  • ۳ ادعا درباره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله سپاه
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران
  • ان‌بی‌سی؛ اسرائیل احتمالاً به داخل خاک ایران حمله نمی‌کند
  • میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد
  • وزارت دفاع آمریکا: به دنبال درگیری با ایران نیستیم
  • پنتاگون: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست
  • جورج فریدمن، استراتژیست آمریکایی مطرح کرد: پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و استراتژی ایالات متحده