Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رحمان قهرمانپور» تحلیلگر مسائل ترکیه در تشریح وضعیت کردهای سوریه پس از مذاکرات اخیر مقاما‌ت آنکارا و واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: وضعیت و موجودیت کردهای سوریه پس از تصمیم غیرمنتظره رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از سوریه و سایر مناطق کردنشین این کشور بسیار پیچیده شده است؛ به این معناکه کردها به هیچ وجه انتظار خروج ایالات متحده از سوریه آنهم با این وضعیت را نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از منظر آمریکا یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) زیر مجموعه ارتش آزاد سوریه به حساب می‌آمد و به نوعی از آنها به عنوان اهرم فشار بر دمشق و بشار اسد استفاده می‌کرد اما ترک‌ها دقیقاً بر خلاف نظر ایالات متحده کردهای تحت حمایت واشنگتن را تروریست و تهدید کننده امنیت ملی کشورهان می‌دانند. این بدان معناست که تضاد دیدگاه و منافع میان ایالات متحده و ترکیه در مورد کردهای سوریه از قبل وجود داشته و موضوع جدید به حساب نمی‌آید.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که کردهای سوریه در حالت کنونی تنها مانده‌اند و به دنبال عملیاتی کردن مدلی همانند اقلیم کردستان عراق برای خود هستند. در این میان که ایالات متحده به صورت قطعی خروج خود از سوریه را اعلام کرده است، امکان رخ دادن درگیری میان کردها و ترکیه قوی‌تر شده و هر لحظه ممکن است اردوغان دستور اجرای عملیات در شرق فرات را صادر کند. برخی‌ها معتقدند که ترکیه با کردها وارد جنگ نمی‌شود اما باید توجه داشت که هیچ توافقی میان ترکیه و آمریکا در مورد عدم شروع درگیری با کردهای وجود نداردو این وضعیت باعث می‌شود که احتمال این حمله روز به روز بیشتر شود. اصل ماجرا این است که در گفت‌وگوی تلفی اخیر میان اردوغان و ترامپ، رئیس جمهوری ترکیه به همتای آمریکایی خود قول می‌دهد که پس از خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه، آنکارا مبارزه با داعش را ادامه دهد اما به کردهای سوریه کاری نداشته باشد.

این کارشناس مسائل کردی اضافه کرد: در آن گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ با توجه به دیدگاهی که در مورد تجاری سازی امنیت دارد به اردوغان وعده می‌دهد که ایالات متحده از شرق فرات خارج می‌شود و آن منطقه را به صورت دو فاکتو در اختیار ترکیه قرار می‌دهد اما استنباط رئیس جمهوری ترکیه تا حدودی در این مورد اشتباه بوده و البته ترامپ هم بدون هماهنگی با مشاوران نظامی و سیاسی خود به آنکارا وعده داده است. استنباط اردوغان این بودهع که پس از خروج نیروهای آمریکا می‌تواند نیروهای خود را در آنجا مستقر کند اما داده‌های خبری و امتناع وی از ملاقات با مشاور امنیت ملی ایالات متحده نشان می‌دهد که تنش میان واشنگتن و آنکارا وارد فاز جدید شده است.

وی با اشاره به مخالفت محافظه‌کاران آمریکا با خروج نظامیان کشورشان از سوریه، گفت: باید به این نکته توجه کرد که مهره‌های ساختاری و با نفوذ که در پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا حضور دارند به شدت مخالف خروج آمریکا از سوریه هستند و حرف‌هایی که در سنا و کنگره آمریکا رد و بدل شده است گویای این موضوع است که جمهوریخواهان بر ترامپ غلبه کرده‌اند. به عبراتی گویاتر محافظه‌کاران آمریکا با اعمال فشار بر رئیس جمهوری کشورشان تا حد زیادی بر نظر وی مبنی بر خروج از شوریه فائق آمده‌اند و توانسته‌اند نظر کاخ‌سفید در مورد ترکیه و کردهای سوریه را تغییر دهند. از این منظر کردهای سوریه با توجه به کاهش توانشان در معادلات میدانی، یا باید سلاح خود را زمین بگذارند و با سوریه وارد گفت‌وگو و سازش شوند یا باید با ترکیه به توافق نسبی برسند.

قهرمانپور در پایان تصریح کرد: بدون تردید کردها نمی‌توانند با ترکیه وارد مصالحه یا توافق شوند اما آنها سعی دارند تا حکومت اقلیمی خود را هر طور که شده توسط سوریه به رسمیت بشناسانند و نهایتاً دمشق بتواند با آنها به مذاکره بپردازند. البته این موضوع‌ها به هیچ وجه از سوی کردها تایید نشده و نشان می‌دهد که وضعیت کردها پیچیده و سرنوشت آنها نامشخص؛ چراکه از یک سو دولت دمشق حاضر به امتیاز دادن نیست و از جهت دیگر دولت ترکیه هم نمی‌خواهد از مواضع خود عقب بکشد. در چنین وضعیتی جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ تلاش کرد ترامپ را برای اجرای سناریوی دیگر متقاعد کند که البته نا موفق بود. با عنایت به بیانیه ائتلاف ضد داعش که خروج از سوریه را تابع شرایط میدانی دانسته است، به نظر نمی‌آید که ایالات متحده به راحتی از سوریه خارج شود و باید منتظر خروجی سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا باشیم.     ‌   

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ترکیه سوریه رجب طيب اردوغان کردهای سوریه یگان های مدافع خلق سوریه شرق فرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۵۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد

به گزارش فارس به نقل از رویترز، مجلس سنای ایالات متحده اواخر روز سه شنبه به لایحه‌ای رأی داد که بر اساس آن مالک چینی این شرکت، بایت دنس، باید دارایی‌های برنامه ویدیوی کوتاه محبوب را ظرف حدود 9 ماه واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

این اقدام که روز شنبه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، ناشی از نگرانی‌ها در مورد دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها است.اکنون این لایحه به موافقت رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد و بایدن قبلا گفته است که آن را امضا خواهد کرد.

سناتور مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد کمیته اطلاعاتی، گفت: سال‌ها به چین اجازه داده‌ایم یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در آمریکا را کنترل کند.»

تیک‌تاک که می‌گوید داده‌های کاربران ایالات متحده را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و نخواهدگذاشت، استدلال کرده که این قانون ممنوعیتی است که حقوق آزادی بیان کاربران ایالات متحده را نقض می‌کند.

تیک‌تاک روز شنبه به کارکنان خود گفت: ما به مبارزه ادامه خواهیم داد، زیرا این قانون نقض آشکار حقوق 170 میلیون آمریکایی عضو تیک‌تاک تحت قانون متمم اول است. مجلس سنا با 79 رای موافق در مقابل 18 رای مخالف به این طرح رای مثبت داد.

دیگر خبرها

  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد