Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@02:30:17 GMT

قیام 21 دی؛ حماسه ای سرخ به نام مردم لالی

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۲۷۷۲۵

قیام 21 دی؛ حماسه ای سرخ به نام مردم لالی

21 دی ماه 1357روزی است که در صفحه تاریخ انقلاب اسلامی به نام رشادت های مردم غیور شهرستان لالی به ثبت رسیده و گذشت سال های متمادی ، همواره عظمت حرکت حماسی مردم در آن روز را بیش از پیش آشکار می کند .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از رهیاب  به نقل از لالی نیوز؛ چهل سال پیش مردم لالی که همراه با ملت ایران پیام امام خمینی (ره) را شنیده بودند با رغبت هر چه تمام کمر به ساختن آینده ای بستند که جز با انقلابی گری و ریخته شدن خون آن ها ممکن نمی شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


21 دی ماه زمستان 1357 اگر چه روزی سرد در لالی بود اما دل های گرم مردم خبر از رخ دادن اتفاقی بزرگ می داد که آن اتقاق فرجامی بزرگ برای سربلندی مردم در پی داشت .

مردم غیور لالی که همواره در تاریخ پر افتخار بختیاری با دلیری های خود به مام وطن ادای دین کرده بودند این بار در حرکت بی نظیر خود کنگره های کاخ جور رژیم پهلوی را هدف قرار داده و آن را به لرزه در آوردند .

حرکت حماسی مردم لالی آن چنان از اعماق دل های آنان برخاسته بود که معدود خانواده های ساکن در لالی به همراه جمعیت عشایری آن روزها ، دست در دست هم صدایِ ملتِ ظلم ستیزِ ایران را فریاد زدند و البته اگر چه این حماسه بزرگ تا سال های سال به علت های مختلف به اکثر مردم ایران معرفی نشده بود اما امروز این روز تاریخی مردم لالی بیش از پیش برای مردم شناخته شده است.

بافت شهری لالی که در آن زمان به خاطر وجود شرکت نفت شکل گرفته بود در پی تعطیلی کارگاههای شرکت نفت ، آب لوله کشی، گاز و برق شهر قطع شده بود و شهر به روستایی سرد و بدون امکانات تبدیل شده بود و مردم هم که در چنین شرایطی از بی کفایتی های رِژیم پهلوی و فساد دربار به ستوه آمده بودند پیام امام خمینی(ره) را با جان و دل پذیرا شدند و بر بی لیاقتی حاکمان زمان خود تظاهرات کردند.

جمعیت نه چندان زیاد لالی در آن روزها با تعطیل کردن همه فعالیت های خود و بستن مغازه ها در بازار ، در خیابان های اصلی لالی تجمع کرده و آماده برگزاری راهپیمایی شدند.
  تظاهرات مردم آغاز شده بود و مردم انقلابی لالی یک صدا فریاد مرگ بر شاه سر می دادند و با بلند شدن فریاد مردم خبر راهپیمایی به ژاندارمری رسیده و رئیس وقت ژاندارمری که ( دباغ ) نام داشت با مسلح کردن کادر و نظامیان خود جهت خاموش کردن و سرکوب راهپیمایان وارد صحنه می شود.  

دباغ که با پیاده کردن سربازان خود جلوی حرکت جمعیت را گرفته بود با تیراندازی به سوی مردم موجب به شهادت رسیدن 3 نفر از مردم و مجروح شدن 8 نفر دیگر شد.

شهید چنگیز و شهید اسکندر حاجی پور دو برادری بودند که به همراه شهید خیبر حاجی پور در صحنه های راهپیمایی مورد اصابت تیرهای ماموران ژاندارمری قرار گرفتند و با به شهادت رسیدن در راه انقلاب نام خود را برای همیشه ی تاریخ در اذهان مردم قدرشناس و انقلابی لالی ثبت کردند.

 

 

 

   

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۲۷۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب عملیات کجا بودی؟

عملیات «وعده صادق» و پاسخ ایران به ترور سرداران شهیدش از زاویه نوجوانان، هم به گونه‌‌ متفاوتی فهم می‌شود، هم احساسات و هیجاناتش را درگیر می‌کند و هم روی هویتش اثرگذار است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، حسین حق‌پناه، جامعه‌شناس نوشت: عملیات «وعده صادق» و پاسخ ایران به ترور سرداران شهیدش از زاویه نوجوانان، هم به گونه‌‌ متفاوتی فهم می‌شود، هم احساسات و هیجاناتش را درگیر می‌کند و هم روی هویتش اثرگذار است. نسلی که اکنون در بازه سنی نوجوانی زیست می‌کند بسیاری از تجربه‌های مرتبط با فضای جنگ و تقابل نظامی را ندارد؛ یعنی قطعا نسبت به جنگ 8 ساله دفاع مقدس غریبه است و فقط آن را به عنوان خاطره‌ای از فضای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایش به یاد می‌آورد یا ممکن است کودکی پدر و مادرش را تحت تاثیر قرار داده باشد. حتی مساله داعش هم برایش چیزی است که در زمان و مکان دور اتفاق افتاده است. این یک تجربه دست اول برای نسل جدید است. نکته دوم این است که این نسل تا پیش از این بسیاری از تقابل‌ها و جنگ‌ها را از دریچه رسانه تجربه کرده بوده؛ یعنی یا در بازی‌های کامپیوتری‌ حمله‌های موشکی و جنگ‌های نظامی را تجربه کرده یا آنها را به شکل یک فیلم سینمایی یا سریال، با واسطه رسانه تجربه کرده است. از این جهت هم این عملیات یک تجربه دست اول برای نسل جدید بود.

چرا این تجربه مهم است؟ چون اساسا هویت هر نسل را تجربه‌های مشترک دست اولش می‌سازد. ‌چگونه است که ما می‌گوییم دهه شصتی‌ها یک نسل هستند؟ یکی از نکات مهمی که دهه شصتی‌ها را از سایر دهه‌ها متمایز کرده دقیقا تجربه دست اول آنها از دفاع مقدس است. نسل سازندگی و اصلاحات به یک سری وقایع سیاسی مرتبط می‌شود یا خیلی از افرادی که الان در میانه جوانی هستند، تجربیات اتفاقات سال 88، تحریم‌های اقتصادی و جهش قیمت دلار در آن سال‌ها برایشان تجربیاتی دست اول و متمایز است. بنابراین عملیات وعده صادق فارغ از اینکه در حوزه نظامی چگونه تفسیر می‌شود، از منظر هویتی نسل جدید ما را توصیف می‌کند. در این یک هفته من با خیلی از جوان‌ها در مدرسه، فضای شهر و از طریق رسانه‌ها ارتباط داشتم. نقطه مشترک آنها در گفت‌وگوهای میان خودشان این بود که آن شب کجا بودی؟ خواب بودی یا بیدار؟ و همدیگر را از حس و حال آن شب و تجربیات‌شان سهیم می‌کردند. فردای آن روز هم جوک‌هایی ساختند و جملاتی در این باره به همدیگر گفتند.

به دلیل دیگری هم این اتفاق برای نوجوان اهمیت دارد. ما با نسلی طرف هستیم که بیش از نسل‌های قبل به حماسه نیاز دارد. تاریخ اجتماعی ما پر بوده از قهرمان‌های واقعی که حماسه ‌آفریدند. حتی اگر این حماسه‌ها منجر به شکست ‌شده و یک تراژدی را رقم ‌زده، باز هم در دل تاریخ ماندگار شده و نسل به نسل منتقل می‌شود. حتی اگر آمیخته با خیال بوده؛ مثل قصه رستم و سهراب. این حماسه‌ها در شاهنامه نسل به نسل منتقل می‌شده و بخشی از هویت ملی ما را می‌ساختند. در عین حال به واسطه انقطاعی که نسل نوجوان با ذخایر حماسی ملی پیدا کرده، کمتر شعر و داستان خوانده و کمتر روایت‌های حماسی را شنیده. خیلی از این روایت‌ها هم با سیاست و سیاست‌بازی آمیخته شده که ارزش آن حماسه را پایین آورده است.

اتفاقی مثل عملیات وعده صادق یک جنسی از حماسه را رقم زده که می‌تواند نیاز نوجوان جدید به افتخار، غرور، شجاعت و مفاهیمی از این دست را  پوشش دهد. شاید روزهای اول تجربیات نوجوان‌ها از این جنس نبوده است و ممکن است در کنار غرور و افتخار، ترس و اضطراب و نگرانی، حداقل برای برخی از این نسل وجود داشته است. زیرا نگران بودند که واکنش رژیم صهیونیستی چیست و آیا کشور ما درگیر جنگ خواهد شد یا نه. ممکن است بچه‌ها و نوجوان‌‌‌ها به اندازه افراد نخبه سیاسی و فرهنگی تحلیل نداشته باشند اما نکته مهم، اتفاقات بعد از پاسخ ایران بود. یعنی واکنش مدبرانه و عاقلانه مسئولان نظامی و سیاسی ما، پوشش رسانه‌ای این حرکت افتخارآمیز توسط رسانه‌های جمعی و جوی که توسط خود مردم در رسانه‌های اجتماعی ایجاد شد که فارغ از سیاست‌‌‌ها، علایق، گرایش‌های مذهبی و دو‌قطبی‌ها، خود مردم پاسخ مقتدرانه و دفاع مشروع را در شبکه‌های اجتماعی پررنگ کردند؛ و باعث شد این فضای حماسه تثبیت شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که باعث شد این حماسه تثبیت شود و آن ترس و اضطراب و نگرانی کاهش پیدا کند، عملکرد متمایز دیپلمات‌ها و شورای امنیت بود که بدون صدور قطعنامه و حکم تنبیه علیه ایران خاتمه پیدا کرد. آن چیزی که پازل این حماسه را کامل کرد، پاسخ ناکام اسرائیل بود. آنها اعلام کردند دوباره می‌خواهند با ایران مقابله کنند، اما با هوشیاری نیروهای نظامی ما این حمله در‌جا خنثی شد و مورد‌تمسخر جهان قرار گرفت. همه اینها باعث شده است که آنچه نوجوان ما در حال تجربه کردنش است هم متمایز باشد و هم یک بازتولید در فضای نوجوانانه شود. فضای کل‌‌‌کل‌های رسانه‌ای و آمیخته شدن با طنز یکی از آن موضوعات است. میم‌هایی که در فضای مجازی تولید شد و شوخی‌هایی که با این ماجراها شد خودش به شدت موثر بود که نوجوان‌ها هم بتوانند تولید ادبیات مخصوص خودشان را داشته باشند و این فضا را دست گرفته و پیش ببرند.

در جمع‌بندی باید به این نکته اشاره کنم که بر خلاف آن تصور و تصویری که در وقایع سال 1401 درباره نسل زد و نوجوانان ایجاد شد که برچسب‌‌‌هایی مثل متهم، شورشگر طغیانگر و چیزهای شبیه به این خوردند؛ اما اگر عناصر ملموس هویت ملی برایشان ایجاد شود و این عناصر از جنس دستاوردهایی باشد که در فضای ‌رسانه‌ای عینی هم بشود، نه‌تنها پس نمی‌زنند، بلکه استقبال هم می‌کنند. دستاوردهای نظامی و حماسی از این جنس است. پیش از این در مقوله جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا هم این را دیدیم که علی‌رغم تبلیغات سنگینی‌ که درباره قطبی کردن ورزش و فوتبال شده بود اما هرجا که تیم ملی ما به موفقیتی می‌رسید همین نوجوان‌ها اولین کسانی بودند که فریاد افتخار، غرور و شادی سر می‌دادند. خوب است که به جای چسباندن برچسب‌های اتهام‌آمیز و تحقیرکننده روی نوجوان نسل جدید احساسات و ارزش‌ها و نیازهایش را به رسمیت بشناسیم و به دور از دو‌قطبی‌‌‌سازی و آلوده کردنش به مباحث سطحی سیاسی پاسخ‌های واقعی برای آن نیازها فراهم کنیم.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • حرکت به سمت مشارکت معنادار و عمیق مردم در ساخت مسکن
  • هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد
  • برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم
  • برگزاری «مشق حماسه» در رشت
  • اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی +فیلم
  • شب عملیات کجا بودی؟